Wout van Aert: “Het niveau van Eli Iserbyt is serieus omhoog gegaan”

zaterdag 27 november 2021 om 16:51
Wout van Aert: “Het niveau van Eli Iserbyt is serieus omhoog gegaan”

foto: Cor Vos

Over een week maakt Wout van Aert zijn rentree in het veld. Met de Superprestige-cross in Boom en de Wereldbeker-manche in Antwerpen kiest de Kempenaar meteen voor een dubbel weekend. Wat hij ervan verwacht? “Ik houd met weinig rekening. Na mijn stage hoop ik stilaan beter te worden.”

“Het is ook voor mij een groot vraagteken of ik meteen zal meedoen voor de prijzen. Ik denk dat ik zeker in het begin wat ritme zal missen, maar met de Kerstperiode hoop ik top te zijn”, vertelt hij bij de Urban Cross in Kortrijk aan Sporza.

De afgelopen weken heeft de renner van Jumbo-Visma het veldrijden aandachtig bekeken. Wat hem opvalt, is dat er vaak tot diep in de finale om de zege wordt gestreden. “Ik heb ervan genoten en ben heel benieuwd hoe ik daar zelf tussen zal passen. Volgens mij is het niveau van Eli Iserbyt serieus omhoog gegaan. Dat is indrukwekkend.”

WK in Fayetteville
Het programma van Van Aert loopt tot en met het BK in Middelkerke. In krap een maand tijd werkt hij twaalf crossen af. Wat Van Aert daarna doet, is op een ploegstage na nog niet bekend. “Wereldkampioen worden is altijd een hoofddoel, maar ik heb al drie truitjes in de kast hangen. Alhoewel het heel mooi zou zijn om daar nog een aan toe te voegen, heb ik in het veld alles bereikt ondertussen en is mijn focus meer verschoven naar de weg.”

“Als het nodig is, wil ik daar dan ook opofferingen voor maken. Dat zou zeker met pijn in het hart zijn. Zeker met de jetlag die erbij komt, is het een uitdaging om dat te combineren”, rondt Van Aert af.

Dit artikel delen:

27 Reacties

Marik 27 november 2021 om 17:11

Wat is Wout toch beleefd. Ik denk er toch anders over.

Franco Ballerini 27 november 2021 om 17:55

Waar denk jij dan anders over?

Reiger 27 november 2021 om 17:55

Waarover? WK? Iserbyt?

Marik 27 november 2021 om 21:01

Over Iserbyt idd.

Anketieletje 27 november 2021 om 17:14

Mooi dat hij in het interview elke renner in zijn waarde laat en respect toont. Klasse! Dat verdient een compliment voor zijn beroepsbeleving. En nee… ik ben geen op de knieën kruipende fan van Wout, maar dit waardeer ik zeer!

Marik 27 november 2021 om 17:15

Wout is gewoon een gentleman.

Romāns Vainšteins 27 november 2021 om 17:33

waat doe joe tink aa-baut ie-sèr-biet?

‘Ik mol die vlo’

Had wel een mooier draadje opgleverd.

Dikke Man 27 november 2021 om 19:59

Lees ik daar kabouter of zie ik dwergspoken?

VdB-Avila 28 november 2021 om 10:21

Die vlo met dat grote hoofd?

Murcia 27 november 2021 om 17:44

Vriendelijk naar de concurrentie maar ook realistisch, vorig jaar had Wout ook een tijdje nodig om in zijn beste vorm te raken. Kijk wel uit naar de confrontaties die hij en Pidcock en later MVDP met de huidige top gaan uitvechten.

Reiger 27 november 2021 om 18:05

Het lijkt wel of Wout een nog steviger aanloopje neemt om niet te gaan starten op het WK. Normaal gesproken is Mathieu een iets betere crosser van nature qua techniek en explosiviteit. En voor nog een zilveren plak doet ie t niet meer denk ik. Alles op het wegseizoen waar hij ook wil gaan winnen in de kleinere rittenkoersen en voor groen wil gaan in de Tour, zal naast de klassiekers al bergen energie en planning vergen. Ik hoop echt dat t niet allemaal net teveel gaat zijn..

Franco Ballerini 27 november 2021 om 18:12

Mathieu is niet een iets betere crosser, maar een veel betere crosser. Het palmares van van Aert op de weg vind ik tot op heden daarentegen wel indrukwekkender.

Reiger 27 november 2021 om 18:28

Vind ik eigenlijk ook maar ik dacht “laat ik eens niet de Wout-fans de gordijnen in jagen”
Maar nu jij de honneurs waarneemt, soit.

Romāns Vainšteins 27 november 2021 om 18:32

Ik ga dat ook eens proberen: eerst iets zeggen dat ik niet meen om de kool en geit te sparen om het vervolgens terug te nemen wanneer iemand anders wél zegt wat ik bedoel.

Maillot à Pois 27 november 2021 om 18:41

@RV
Alleen werkt dat niet in jouw geval, omdat de helft van dit forum nooit lijkt te begrijpen wat je nu eigenlijk bedoelde in the first place ;-)

Romāns Vainšteins 27 november 2021 om 18:43

Dan moeten ze maar van me aannemen dat ik het niet zo bedoelde en pas in de opvolgende onbegrijpelijke post mijn ware ziel toon. Een kwestie van vertrouwen.

Alfons Haavers 27 november 2021 om 18:46

De focus op kleinere rittenkoersen gaat hij volgens mij volledig laten varen in 2022.

Afgelopen seizoen sterk 2de geworden in de Tirreno en met een beetje goeie wil kan je er zijn Ronde van GB nog bij zetten. Het experiment met rittenwedstrijden is dus eigenlijk wel succesvol geweest maar heeft wellicht ook zijn tol geëist in de eendagswedstrijden.

Ik zie Wout een meer traditioneel programma doen in ‘22 met een eerste piek van MSR tot Roubaix, dan de Tour voor ritzeges (en misschien groen) en dan het WK. Minder alles tegelijk willen en meer frisheid om proberen een echte topkoers te winnen.

De combinatie met kortere rittenwedstrijden vlakt de vorm voor de grote eendagswedstrijden te veel af en als een Roglic of Pogi aan de start staat, maakt van Aert toch weinig kans. Die formule gaat volgend jaar wellicht de koelkast in.

Zoals je zelf al aangaf moet hij ook roofbouw op zijn lichaam vermijden zodat hij ook na zijn 30ste nog op topniveau kan presteren.

Reiger 27 november 2021 om 19:07

@RV Leuke reactie. Ik snap helemaal wat je bedoelt

Michelangelo 27 november 2021 om 19:33

Reiger,
Ik vond hem niet echt grappig. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik ‘m niet begreep.

Maar je snapt het denk ik pas als je het begrijpt….

Reiger 27 november 2021 om 19:58

@Michelangelo hahaha ik ook niet!

lescargot 27 november 2021 om 19:54

Het is toch wachten hoe men er over 2 weken bijrijdt. Ik verwacht dat Pidcock en vd P.oel om en om de rest op een hoopje rijden

Dikke Man 27 november 2021 om 19:58

Iets met kaf en koren en Iserbyt die terug op aarde wordt gezet. Hoewel hij nooit ver weg is geweest natuurlijk.

VerstandOpNul 27 november 2021 om 21:15

Iserbyt lijkt zijn seizoen steeds op de koersen waar de grote 3 ontbreken af te stemmen.. Vorig jaar begon hij ook heel sterk, maar daarna daalde zijn niveau..

Pedalo 27 november 2021 om 21:26

Wout en zijn omgeving zouden beter een Cancellara programma rijden……van Strade tot Roubaix. Dan rust…knechten in de Tour. Daarna richting wk. Groene trui gaat ie in deze opzet nooit winnen. Bennet, Jacobsen en Ewan zijn te snel. En zoveel punten pak je niet in de heuvel en klimetappes.

ThorHushovd 28 november 2021 om 08:23

Kolder. Satan pakte zeven keer de groene trui op die manier.

Lalsacien 28 november 2021 om 09:22

@Thor je gaat wel heel ver met je afkeer tegen de Slovaak…