Wout van Aert derde in Luik-Bastenaken-Luik: “Zeker geen 10 op 10 voor mijn voorjaar”

zondag 24 april 2022 om 18:06
Wout van Aert derde in Luik-Bastenaken-Luik: “Zeker geen 10 op 10 voor mijn voorjaar”

foto: Cor Vos

Wout van Aert besloot zijn voorjaar met een tweede podiumplaats in een monument op rij. Na zijn tweede plek in Parijs-Roubaix, werd hij nu derde in Luik-Bastenaken-Luik. De 27-jarige Belgisch kampioen van Jumbo-Visma moest eerder de Ronde van Vlaanderen en de Amstel Gold Race nog aan zich voorbij laten gaan wegens een coronabesmetting. “Al bij al ben ik blij met wat ik eruit kon halen”, zegt hij na afloop in het flashinterview.

Over die derde plaats was Van Aert tevreden. “Zeker, ik denk dat dit het hoogst haalbare was. Met wat meer geluk of iets meer gokken, had de tweede plek er misschien ingezeten. Ik heb er alles aan gedaan op het einde, want het was hard werken met het terughalen van alle aanvallen. Maar ik wilde absoluut sprinten voor de tweede plek. Ik ben alvast blij dat ik niet vierde werd, want daar ben je niets mee. Maar ik viel volledig stil en op de streep was ik bang dat ze me gepasseerd hadden. Een derde plek is uiteraard niet waarvoor ik start, maar ik ben er wel trots op.”

Remco Evenepoel bleek uiteindelijk de beste. “Hij heeft zijn moment genomen”, vindt Van Aert. “La Redoute was een snelle beklimming, maar daar aanvallen blijkt vaak te vroeg. De enige tactiek voor mij was om te wachten tot Roche-aux-Faucons, om dan te hopen dat ik er op de top nog aanhing. Dat was het enige juiste, want ik had al mijn energie nodig om na de Valkenrots terug te keren. Maar Remco was echt super, super, super sterk. Ervoor blijven tegen ploegen die nog werkten en zeer stevig reden, zeker met die wind op kop… Heel straffe prestatie, chapeau!”

Valverde in het kielzog van Van Aert onderweg naar Luik – foto: Cor Vos

Terugkeren om te winnen
De kopman van Jumbo-Visma concludeerde meteen dat hij nog eens naar La Doyenne kan terugkeren om te winnen. “Ik heb vandaag alles gedaan wat ik kon, dat was aanhaken bij de besten op de hellingen. Op de uitloper van de Roche-aux-Faucons was het echt hangen en wurgen. Er reed er alleen eentje voor die sterker was dan de rest. Uiteindelijk kwam Quinten Hermans me nog sterk voorbij. Maar ik heb wel gezien dat ik hier ooit kan winnen, zeker. Als ik een uitzonderlijke dag heb of een koerssituatie die me beter past. Dat gaan we in de toekomst zien.”

Van Aert blikt ook nog eens terug op het klassieke voorjaar van Jumbo-Visma. Hijzelf won Omloop Het Nieuwsblad en de E3 Saxo Bank Classic, terwijl ook Christophe Laporte (tweede in Gent-Wevelgem, negende in de Ronde van Vlaanderen) en Tiesj Benoot (tweede in Dwars Door Vlaanderen en derde in de Amstel Gold Race) een sterke indruk achterlieten. “Ik denk dat we kunnen terugkijken op een mooi voorjaar. Ons doel was om een monument te winnen, maar dat is niet gelukt. Ik kan daarvoor wel omstandigheden inroepen, maar al bij al ben ik blij met wat ik eruit kon halen. Al is het zeker geen tien op tien. Nu opbouwen naar de Tour de France? Eerst afbouwen!”, lacht hij.

Een voorjaar met gemengde gevoelens voor Jumbo-Visma – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

35 Reacties

xistnc 24 april 2022 om 18:12

Zo’n weekje er tussenuit hakt natuurlijk flink in de topconditie. Vervolgens op ‘basisconditie’ twee keer podium rijden, petje af.

kelderfan 24 april 2022 om 18:23

Daar kan ik ’t helemaal mee eens zijn.

TheBigShow 24 april 2022 om 19:03

4 daagjes… Rust kan ook goed doen

uitdewaaier 24 april 2022 om 19:20

Jammer Wout (ik mag Wout zeggen) ik had je je vandaag liever zien winnen dan…

Robin van Wijlick 24 april 2022 om 18:12

Geen 10 op 10, maar mooi voorjaar gereden. Als het door omstandigheden niet lukt om de grootste vissen binnen te halen, moet je naar de iets kleinere hengelen. En dat heeft hij gedaan. Zijn erelijst wat extra in verf gezet en dat biedt hoop voor de komende jaren.

KnightBiker 24 april 2022 om 19:35

? Naar de iets kleinere hengelen? Volgens mij heeft hij veel laten liggen om zich beter te kunnen richten op de grote vissen, die hem allemaal door omstandigheden door de vingers geglipt zijn.
Koersen als dwars door Vlaanderen bewust overgeslagen, Tirreno niet gereden, Wk cyclocross ge skipped. Ik zie dat van die iets kleinere vissen niet zo..

Robin van Wijlick 24 april 2022 om 19:39

Die zijn nog wel wat kleiner. E3 prijs? Omloop het Nieuwsblad? Volgens mij heeft hij DDV nog nooit gereden en in plaats van Tirreno was het Parijs-Nice.

Het Jachtluipaard van Numansdorp 24 april 2022 om 18:13

Als hij echt voor groen wil gaan in de Tour moet zijn sprint toch wel heel veel beter worden dan wat hij dit voorjaar heeft laten zien.

Deel Koeper 24 april 2022 om 18:21

Inderdaad. Vorig jaar kon hij op routine zich nog wel, à la Sagan, op een 3e of een 4e plek plaatsen in pure massasprints, dat lijkt nu moeilijk te gaan worden.

Koers 24 april 2022 om 18:22

Hij lijkt idd iets minder, maar staat het al vast dat hij voor groen gaat? Ik vermoed dat-ie gewoon weer knecht is, met her en der (met name in het begin en eind) voor zichzelf mag gaan.

Turtlehead 24 april 2022 om 20:21

Ja, zijn sprint is voor zijn doen gewoon slecht. Helemaal geen enkele explosiviteit én hij houdt het maar 100 meter of zo uit op snelheid.
Timing/jump op de streep ook slecht. Allemaal heel anders dan de afgelopen twee jaar, dat is toch wel reden om heel anders te gaan trainen richting de Tour.

Franco Ballerini 24 april 2022 om 18:17

The future’s so bright I gotta wear shades.

adelaarvanantwerpen 24 april 2022 om 18:22

Wout sinds zijn eerste monument overwinning
WK TT: 2de
WK: 2de
RVV: 2de
WK cyclocross: 2de
MSR: 3de
OS: 2de
WK TT: 2de
PR: 2de
LBL: 3de
Het lijkt wel aslof hij de genen heeft overgenomen van zijn streekgenoots grootvader
Podium gereden is zes van de zeven wielerklassiekers (monument + WK/OS). Alleen Gilbert heeft dit ook voor mekaar gebracht in deze eeuw.

Dit voorjaar voor corona was hij top en mss wel zo goed als in 2020. Super op elke kasseienhelling. Roubaix was ook top, in Luik had ik hem iets beter ingeschat op de Roche.

Koers 24 april 2022 om 18:29

Tsja, tegelijkertijd ‘vice’-kampioen tt, cross, weg en os zijn is enorm knap, maar moet ergens wel steken. Hij wint daarnaast wel natuurlijk een boel koersen/etappes, dus de eeuwige 2de gaat wellicht wat te ver (al won Poulidor ook genoeg). Oppassen dat het niet in het kopje kruipt.

fietsvriend 24 april 2022 om 18:30

Dank hiervoor, plaats alles in een mooi perspectief – straffe kost. Op naar de beloning.

Murcia 24 april 2022 om 18:22

Zijn commentaar is duidelijk genoeg, gezien de besmetting maakt hij er uiteindelijk nog een zeer knappe prestatie van door binnen een week twee keer op het podium van een Monument te eindigen. Zijn doel was echter het winnen van een dergelijke koers en dan is het nooit een perfect voorjaar als toprenner. Wel weer genoten deze afgelopen periode van hem en ik denk echt wel dat er nog veel moois volgt.

Alfons Haavers 24 april 2022 om 18:27

Was er dichtbij maar naar mijn gevoel toch redelijk veraf. Dit is een koers waarbij toch echt alles mee moet zitten om te winnen. Net als bij Mathieu overigens. Op de Valkenrots is het maximale de schade beperken voor de 75kg+ boys.

Uiteraard niet de ideale voorbereiding gekend, dus wellicht dat de allerbeste van Aert zonder zijn ziekte én op Tour-gewicht nog iets beter kan. Maar dat gaat niet gebeuren zolang hij Vlaanderen en Roubaix najaagt.

Sterk voorjaar, ondanks zijn ziekte. Weer 2 mooie koersen aan zijn palmares toegevoegd en 2x podium in Roubaix en LBL (toch wel uniek), maar winst in een echte topkoers ontbreekt. Op naar een goeie Tour en eens echt pieken naar de wegrit op het WK.

Na al die ereplaatsen is hij stilaan wel rijp voor nog eens een grote zege wat mij betreft.

Michelangelo 24 april 2022 om 18:31

Denk dat je vandaag het gemis van Roglic en Benoot voelt voor TJV. Een goede Roglic zou een reden zijn om vol mee te draaien in de achtervolging, en alle ballen op Roglic te spelen vanaf het moment dat Remco was vertrokken. Dus de scheve situatie mee recht zetten tussen Redoute en Roche.

En een goede Benoot had misschien wel gewoon mee kunnen zitten met Evenepoel. En dan had misschien Wout wel in de positie gekomen om te sprinten voor plek 1, want ik denk niet dat Evenepoel blind had doorgereden als er iemand in het wiel had gezeten van het kaliber Benoot.

guyremgabdel 24 april 2022 om 19:00

Volgens mij een juiste analyse Alfons. MVDP en Wout kunnen LBL winnen als alles heel goed meezit. Je ziet duidelijk dat tov de lichte berggeiten zij op de steile pentes van de Redoute en de Roche geen overschot hebben en al heel blij zijn als ze kunnen volgen en de schade beperken. En dan proberen in de afdaling terug aan te sluiten.
Maar tov Pogacar en Evenepoel zal dat niet altijd lukken.

Franco Ballerini 24 april 2022 om 19:09

@Michelangelo: niet met iemand doorgereden met iemand van het kaliber Benoot? Ik denk het wel. Wat een mooie sprint zou dat geworden zijn tussen die twee. Qua kaliber twee klapperpistooltjes. Wel wat anders dan de 7,62 mm die wij gewend zijn van de (Belgische) FAL en MAG uit onze diensttijd.

Peterke 24 april 2022 om 21:43

Hij wint de sprint nog niet om plaats twee. Dus waarom zou hij dan de sprint winnen om plaats 1?

Beer 24 april 2022 om 18:52

Gezien de omstandigheden gewoon tevreden zijn. Uiteindelijk wordt hij afgerekend op 2 koersen waarvan hij er 1 niet kon meerijden en de andere reed na een verstoorde voorbereiding en 3x van fiets moest wisselen. Dan wordt het moeilijk natuurlijk. Met de Omloop, E3 en PN-tijdrit oogst hij nog mooi en het was genieten van een aantal knalprestaties (PR, Slotrit PN…).

Dat lijstje 2e plaatsen begint, naast ontzettend knap, wel groot en vervelend te worden. Vond het eigenlijk prima dat Hermans er nog over kwam. Zo was het toch weer geen 2e plaats. Meestal valt er voor renners die zo presteren vroeg of laat weer een grote overwinning te noteren, dus laat ons hopen dat hij snel nog eens een mooie beloning krijgt.

Na dit voorjaar lijkt me dat PR hem het beste ligt en dat z’n grootste kans is. Al was hij op de Vlaamse hellingen dit jaar merkelijk scherper dan de voorgaande jaren.

Peterke 24 april 2022 om 21:46

MSR was hij de slechtste van de favorieten… die mag je meetellen in het lijstje der afrekening… voor ‘iemand die iedere sprint kan winnen na een lange koers’ sprintte hij daar als een strijkijzer. Net als de week ervoor hij de sprints al verloor in PN.

Beer 24 april 2022 om 22:17

Je maakt jezelf belachelijk Peterke. Maar doe rustig voort.

Peterke 24 april 2022 om 23:37

Uhu. Hoe wil je MSR dan goedpraten voor WvA?
In SB komt hij niet eens aan de start. Als je alleen zijn ‘betere’ prestaties opnoemt maar de slechte niet is het gemakkelijk om een positieve balans op te maken Beertje

Alfons Haavers 25 april 2022 om 00:08

“De slechtste van de favorieten”? Hmm, niet mee eens. Het was van Aert die keer op keer Pogacar ging halen. Dat hij in de sprint op een gegeven moment laat lopen, maakt hem niet “de slechtste van de favorieten” wat mij betreft. Gewoon een goeie MSR gereden, zonder van Aert was Pogi daar misschien wel solo weggereden.

Sowieso een beetje raar om het woord ‘slecht’ in de mond te nemen bij van Aert dit voorjaar. Die ene grote zege mist hij, maar met zijn covidbesmetting vlak voor de RVV heeft hij wel een excuus. Verder gewoon overal vooraan meegestreden en een paar keer zeer indrukwekkend uitgepakt.

Vorig jaar met Amstel en Gent-Wevelgem wellicht een iets mooiere buit, maar ik vond van Aert dit voorjaar meer indruk maken. Ook voor het eerst podium in Roubaix en LBL. We vinden het allemaal zo normaal, maar slecht kan je het toch bezwaarlijk noemen.

Beer 25 april 2022 om 05:56

Waarom zou ik in een analyse van zijn prestaties zijn ‘minst goede’ klassieker moeten opnemen als er een stapel topprestaties naast liggen? Slaat nergens op. En als je hem er toch absoluut bij wil, MSR was gewoon een prestatie op niveau, van Aert was de man die Pogacar in toom hield op de Poggio.

Martino87 24 april 2022 om 20:07

Enerzijds passen de overwinningen die hij dit voorjaar heeft behaald niet bij zijn status als een van de beste (misschien wel de meest veelzijdige) renners van het peloton. Anderzijds heeft hij toch twee mooie klassiekers gewonnen, terwijl er genoeg toppers zijn zonder overwinningen zoals Alaphillipe en Pidcock. Achteraf gezien is het onvoorstelbaar hoeveel monumenten Cancellara en Boonen hebben gewonnen.

Max1 24 april 2022 om 22:08

Geen enkel renner is zo compleet als Wout Van Aert, niemand komt maar in de buurt. Kijk maar eens naar de top 10 van Roubaix en die van Luik. Er is maar 1 persoon die dat kan. Maar compleet zijn heeft ook een paar nadelen. Dat je het moet afleggen tegen mannen die zich volledig specialiseren in één soort koers. Daarom dat Van Aert al heel wat tweede en derde plaatsen heeft gehaald. Ondanks dat heeft hij toch al een heel mooi palmares bijééngefietst.

AdZ 24 april 2022 om 22:22

Wout is een topcoureur, die meestal mee de koers kleurt. Vandaag zat die kleur er niet op, 't zal zo z'n oorzaken hebben. LBL is ook (nog) niet zijn koers. Lekker uitrusten nu en dan in de Tour weer voor locomotief spelen. Of zou Jumbo dat nu eindelijk aan UAE overlaten?

evelineroos 25 april 2022 om 00:07

Was gewoon top dit voorjaar, met extreme pech enkele dagen voor de Ronde. Dit voorjaar geeft eens te meer aan hoe extreem moeilijk het is om een monument te winnen. Alles moet meezitten.

Alucard 25 april 2022 om 09:15

Kwalitatief de beste coureur van het seizoen tot dusver, uitgezonderd grootmeester Pogacar.

Het blijft evenwel opvallend dat bij een heleboel echt grote afspraken, net zoals vorig seizoen, er altijd wel een reden is dat hij ondanks zijn kwaliteiten niet op het hoogste schavot staat.

Acht verschillende winnaars bij
WK CX, Strade, MSR, GW, AGR, RVV, PR, LBL waarvan nul keer WvA. Dat is een veel te laag rendement.

Benieuwd of hij volgend seizoen weer de gok neemt mooie koersen als WK CX en Strade over te slaan in de hoop op supervorm tijdens RVV en PR.

Ook zijn zwakke sprint baart me zorgen. Wordt zaak om met het oog op groen meer op explosiviteit te gaan trainen, want anders kan Philipsen wel heel makkelijk oogsten bij alle eindsprints en vroege tussenspurts straks.

Alfons Haavers 25 april 2022 om 10:18

Vooral in Vlaanderen of Roubaix zou het eens moeten gebeuren voor van Aert, of eventueel op het WK afhankelijk van het parcours.

MSR blijft toch een moeilijke koers, waarvan hij vooral blij moet zijn dat hij hem heeft kunnen winnen. Het is een wedstrijd die hem nochtans erg goed ligt (positionering, de punch op de Poggio, de technische afdaling en eventueel de sprint), maar zo moeilijk om te controleren en de juiste move te maken (zeker als grote naam).

Luik lijkt me limiet voor zijn mogelijkheden. Dat zou al moeten via een specifieke voorbereiding en met een lager gewicht, en dat zie ik niet zo gebeuren zolang hij de kasseimonumenten niet heeft gewonnen. Wie podium rijdt kan ook wel winnen uiteraard, maar die kans lijkt me toch wat kleiner dan in Vlaanderen of Roubaix. In LBL moet het op een defensieve manier, en dan ben je altijd afhankelijk van de anderen.

Ik vind dat hij op zich wel de juiste keuzes heeft gemaakt dit voorjaar. Ziekte kan altijd roet in het eten gooien, al vond ik hem na zijn zege in E3 wel heel openlijk in de menigte gaan zonder mondmasker. Iets meer voorzichtigheid sluit de risico's misschien wat meer uit.

WK cross in Nederland zal hij misschien wel meepikken volgend jaar, maar ik zou het niet zo vreemd vinden mocht hij Strade weer skippen met volle focus op het kassei-tweeluik.

Met Omloop, Strade, MSR, E3, Gent-Wevelgem en Amstel al in de tas zijn dat toch de 2 koersen die hij mist op zijn palmares. Ik vind van Aert toch ook wel een renner met de klasse om tenminste 1 van die 2 op zijn erelijst te hebben.

Maar goed, Alaphilippe heeft qua monumenten ook enkel nog maar MSR op zijn palmares, hoewel daar o.b.v. zijn kwaliteiten toch ook zeker Luik of Lombardije zou op moeten staan. (Al heeft die met zijn 2 wereldtitels dat wel op een andere manier gecompenseerd.)

Romāns Vainšteins 25 april 2022 om 10:42

Wout krijgt van mij sowieso een 9 voor zijn voorjaar hoor. Parijs Nice heeft hij gewoon binnengehaald voor de ploeg en Omloop en E3 zijn topzeges, podium in Luik is iets wat ik hem niet zag doen vooraf, die kan hij ook winnen dus. Die extra zege binnen de grote 6 gaat er sowieso nog komen, ik ben er niet bang voor.

Wel ontzettend leuk en boeiend: kopmanschap aankomend WK nu ‘laat hem thuis, laat hem thuis!’ een nog lachwekkender piste geworden is.. Het is namelijk zijn enige kans dit jaar nog om toch die dikke vette te pakken en een shirt aan te trekken dat hem mooi zou passen.

Alucard 25 april 2022 om 12:50

Er wordt nu wel erg makkelijk geroepen her en der, dat Van Aert in de toekomst ook wel even LBL pakt, gezien zijn podiumplek dit keer. Mogen we dat dus ook zeggen over Quinten Hermans, die Wout immer met een fietslengte versloeg?

Ook in het korte klimwerk was Van Aert erg kwetsbaar. Zelfs zonder de aanwezigheid van Pogacar, Roglic, Alaphillipe, Yates, Bernal en Van der Poel. Zijn die mannen er wel bij, is het zeer de vraag of Wout in de afdaling nog terugkomt.

Headlines

Materiaalzone