Wout van Aert gaat niet voor klassement in de Giro: “Ik acht veel mogelijk, maar ben ook realistisch”
foto: Cor Vos
vrijdag 1 december 2023 om 20:09

Wout van Aert gaat niet voor klassement in de Giro: “Ik acht veel mogelijk, maar ben ook realistisch”

Wout van Aert heeft verteld wat zijn ambities zullen zijn in de Giro d’Italia van volgend jaar. De Belgische renner heeft aangegeven dat hij liever voor ritzeges zou gaan, en dus niet voor het algemeen klassement. “Het is de opofferingen niet waard”, vertelde hij in de podcast De Rode Lantaarn.

Van Aert bevestigde zijn deelname aan de Giro overigens niet officieel. “Stel, als ik zou gaan…”, zei hij met de knipoog. “Dan zou ik het liefst voor etappes gaan. Ik zie niet snel limieten, maar ik ben wel realistisch. Een klassement rijden is niet echt te combineren met de andere dingen die ik wil (het klassieke voorjaar, red.). Misschien kan het, als ik veel opoffer, maar dat wil ik niet.”

“Ik kan bijvoorbeeld vijfde worden, maar als ik daar gewicht voor moet verliezen, lang voor op hoogtestage moet en me verveel, dan vind ik het dat niet waard. Nu doe ik veel verschillende dingen die ik vet vind en waar ik voldoening uithaal dat ik die dingen kan combineren. Als ik klassementsambities heb, is dat niet om te winnen, zo realistisch ben ik. Dan is het de opofferingen niet waard”, legt Van Aert uit.

Een ereplaats vindt de renner van Jumbo-Visma met andere woorden niet genoeg. “Ik acht veel mogelijk, maar ben ook realistisch. Voor mezelf zijn mijn plannen altijd haalbaar geweest. Het draait om winnen of samen winnen. Als ik start voor een ereplaats, dan spreekt dat me minder aan dan koersen winnen.”

 

 

RIDE Magazine
WielerFlits Podcast
20 Reacties
Sorteer op:
1 december 2023 20:24
Tot zover “Mijn hoofddoel in 2024 is voornamelijk de Giro”.
Mikt gewoon 100% op voorjaar en Parijs en hoeft eens een ronde niet grotendeels in dienst. Prima
1 december 2023 20:19
Mooi zo, het zou ook nergens op slaan om je helemaal uit te mergelen qua gewicht, elke bergetappe in tijdritmodus aan te klampen, en dan uiteindelijk 7e te worden in het klassement te worden. Daar heeft van Aert niks en daar heeft zijn ploeg niks aan.

Ik blijf erbij dat je hem gewoon lekker samen met Kooij naar de Giro moet sturen. Gooi er een Affini en 2x van Dijke bij en je hebt een meer dan uitstekend sprinttreintje. In de pure vlakken etappes kan van Aert van de leadout doen voor Kooij, Tour of Britain stijl. En in de wat lastigere etappes kan van Aert voor eigen kans sprinten. Meer dan genoeg kansen op etappezeges voor beiden, en dan heb je ook nog de 2 mooie tijdritten voor van Aert.

Dan de overige plekjes vullen met jonge honden voor het klassement die mogen gaan vrijbuiten en kijken hoe ver ze kunnen komen, zoals een Staune-Mittet, Gloag, Tulett, Vader, Valter en/of Jorgensen ofzo.
    1 december 2023 22:16
    Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Zou ook mijn tactiek zijn voor de Giro.
    1 december 2023 22:30
    100% eens, ik hoop dat Vlaanderen en Roubaix zijn hoofddoelen blijven, net zolang tot 'ie ze beiden heeft...
    2 december 2023 15:07
    Van hout jouw ja knik voegt niets toe
    3 december 2023 01:03
    Juist, gewoon op die manier als ploeg gewoon stuk of 10 etappes winnen
1 december 2023 20:13
Klinkt allemaal logisch. Waar kwam dat klassementsverhaal dan vandaan? Waren dat gewoon wilde geruchten of was dat het initiële idee van de ploeg en heeft Van Aert nu gezegd "Euhm, nee, dat gaan we echt niet doen"?
    1 december 2023 20:26
    Dat kwam van Vegni neem ik aan?
    1 december 2023 20:39
    Simpel media effect: het oorspronkelijke gazzetta artikel nam de auteur wat redactionele vrijheid en nadien is het balletje gaan rollen
1 december 2023 22:27
Voor dit moment in zijn carrière denk ik een logische keuze. Van een zesde plaats wordt zijn erelijst niet veel fraaier. Zolang hij de Ronde en/of Roubaix niet heeft gewonnen, zal hij niet voor een klassement gaan denk ik. Díe koersen maken zijn carrière.
    2 december 2023 05:41
    Dat kan dan weleens flink tegen gaan vallen.
    Want bij Vlaanderen moet alles wel heel erg meezitten zeker nu Pogacar er ook acte de presence geeft.
    Roubaix is wel een reële kans maar dan moet het wel een keer meezitten.
    2 december 2023 09:07
    Logacar
    2 december 2023 09:07
    Pogacar zal ook een keer verkouden zijn, of gevallen, of andere doelen, of geblesseerd, of...
    2 december 2023 09:21
    Dan is er ook nog mvdp, buiten 2020 was vdp ook altijd sterker de laatste 20-30 km en toevallig was de 2020 versie maar 235 km, wva heeft vooral moeite met explosieve koersen die te lang duren (net zoals bijna iedereen).
2 december 2023 07:06
In de klassiekers rijdt hij toch ook voor een ereplaats.
2 december 2023 09:47
Spijtig. Had op dat parcours volgens mij zelfs meegedaan om de eindzege, mits specifieke voorbereiding
    2 december 2023 10:05
    Vorig jaar zeiden ze ook niet dat winnen 3 GT hun doel was. Dus ik neem dit verhaal ook met korreltje zout. Als ie naar paar dagen in roze rijdt moet ik het nog zien
1 december 2023 21:47
Ik wil het nog wel eens zien. Als hij eenmaal het roze om zijn schouders heeft, is hij de renner er niet naar om dat zonder strijd op te geven. Bedenk ook dat in de Giro vaak 2-3 toppers en bergritten uitvallen.

Laat ik het zo formuleren: het antwoord op de vraag "Gaat WvA 2 kilo verliezen en zijn voorjaar opofferen in een extreme poging om de Giro te winnen" luidt dus "nee." Maar dat betekent niet dat het antwoord op de vraag "Slaagt een andere renner erin Wout van Aert uit het roze te rijden" dús met "ja" beantwoord moet worden.
2 december 2023 09:23
Goede insteek, en als hij een vormpeil heeft zoals de tdf ‘22 dan kan hij 5 ritten winnen en ook nog top 10 eindigen, al mogen we dat niet verwachten toen was hij uitzonderlijk goed.
2 december 2023 10:37
Die oorspronkelijke aankondiging van AK top 5, dat was een vrij domme zet natuurlijk. Nu proberen ze het bij Jumbo terug te draaien. En wie weet, zijn de andere teams dom genoeg om erin te trappen, en Wout in een vlucht tijd te laten pakken.
Want ga er maar vanuit dat Wout zelfzuchtig genoeg is om het te gaan proberen, AK. En dat zou heel leuk zijn toch? Wie zit er te wachten op etappe overwinningen in de Giro, met zijn staat van dienst?