Wout van Aert: “De groene trui? In de toekomst wel een doel”

donderdag 27 augustus 2020 om 18:08
Wout van Aert: “De groene trui? In de toekomst wel een doel”

foto: Cor Vos (archief)

Nog twee nachtjes slapen en dan begint Wout van Aert in Nice aan zijn tweede Tour de France. De renner van Jumbo-Visma heeft wellicht de kwaliteiten om een gooi te doen naar de groene trui, maar zal dit jaar vooral in dienst rijden. “In de toekomst is de trui wel een doel.”

Van Aert blikt op een persmoment vooruit naar de Ronde van Frankrijk. Zijn ploeg Jumbo-Visma gaat dit jaar vol voor de eindzege en de winnaar van Strade Bianche en Milaan-San Remo moet een belangrijke schakel worden in het geheel. Maar mag de 25-jarige renner ook nog persoonlijke ambities koesteren? “Het grote doel is het geel in Parijs.”

“Ik sta daar volledig  achter en ik start met evenveel motivatie als normaal. Ritwinst in deze Tour is geen doel voor mij. Toen we maanden geleden deze tactiek hebben besproken, hoopte ik al om top te zijn in mijn wedstrijden. Ik heb nu vier keer gewonnen, maar dat verandert niks aan de hele situatie.”

“Onmogelijk om kopmannen bij te staan én punten te pakken bij elke tussensprint”
De groene trui is dan ook geen doel, zo vertelt Van Aert. “Het is onmogelijk om de kopmannen bij te staan én punten te pakken bij elke tussensprint. In de toekomst is de groene trui wel een doel, maar ik ben ook nog jong en mijn kansen zullen nog komen. Het is veel werk om op het groen te mikken.”

De vraag is of de renner wel de vrijheid krijgt om voor de eerste gele trui te gaan. De openingsrit van en naar Nice voert namelijk over geaccidenteerde wegen. Een etappe voor de snelle en sterke Van Aert, zou je toch denken. “Ik ben een kanshebber als we een sprint krijgen, maar het blijft de vraag of ik me zal mengen.”

“Het is belangrijk om het eerste weekend zonder kleerscheuren door te komen. Mijn taak is om de kopmannen veilig over de streep te loodsen, zodat ze geen tijdsverlies oplopen.”


Favorieten puntenklassement
Het laatste nieuws over de Tour de France

Dit artikel delen:

108 Reacties

Murcia 27 augustus 2020 om 21:59

Wuyts verdient de kritiek die hij krijgt over het zogenaamde knevelen van Wout. En hoewel ik normaal een groot fan ben van Jose ben ik het ook totaal oneens met zijn opvattingen over de prestatie van Kruijswijk vorig jaar door net doen alsof die derde plaats alleen te danken was aan de veel betere renner dan de kopman de Plus zoals hij beweerde in de Tribune-podcast van de VRT.
En voor mij heeft dit niets met de strijd Holland-België te maken want Wuyts ging even later hopen dat Dumoulin dwars door alle teambelangen heen voor zichzelf zou kiezen in de komende Tour. Ik ben als nederlander dolblij als Tom de Tour zou winnen, maar niet als hij daarbij zijn ploeggenoot zou naaien. Terug naar Wout, hij en de ploeg zitten op een lijn aangaande de strategie. Daar mag je teleurgesteld over zijn als fan of volger maar meer dan hier stoom af blazen kun je dan toch niet doen.

boenk 27 augustus 2020 om 22:46

Die opmerking ivm Dumoulin moet je meer zien in het licht van de koers op zijn kop zetten, en niet van zijn ploegmaat naaien. We hebben de laatste jaren wel genoeg treintjes gezien. Dumoulin is de x-factor.

Dat knevelen van Wout… kijk, Wout is misschien een geweldige knecht, kan een sprint aantrekken, kan hoog tempo rijden in het peloton, kan waaiers trekken… Maar hij kan ook zoveel meer. Stel jezelf de vraag eens of je Mathieu van der Poel, indien bij Ineos zou rijden, of bij Bora, hetzelfde zou zien (en willen zien) doen. Het is een keuze van Wout, dus dan kan je er niks op zeggen, maar je mag en kan het wel zonde van het talent vinden, dat hij nu, in de vorm van zijn leven, niet mag tonen.

Die uitspraak over Kruijswijk vond ik ook wat vreemd. Ik denk dat het vooral was om De Plus wat op te hemelen, want vorig jaar werd er helemaal niet neerbuigend gedaan door José. Ik zou er voorlopig niet te veel belang aan hechten, tenzij hij dat soort uitspraken zou herhalen.

Gebruikersnaam 27 augustus 2020 om 23:06

Ik betwijfel dat van der Poel zoiets zou doen. MvdP lijkt die me te egoïstisch/ambitieus (hangt er vanaf of je ’t als positief of negatief ziet) om in dienst te rijden van een ander, zeker in een grote koers.

reusjen 28 augustus 2020 om 08:36

@boenk
Het heeft natuurlijk twee kanten, Wout stelt zich in dienst deze ronde, maar heeft daar eerder volledige steun voor terug gekregen en zal dit ook in het najaar krijgen. Ik denk dat je ook niet moet onderschatten hoe gaaf het is om als ploeg tourwinst over de streep te slepen.

Wat betreft het herhalen van die uitspraak, tijdens de uitzending van het BK kwam dit ook weer terug.

Jooop 28 augustus 2020 om 08:45

@Boenk

Rare vergelijking met Van Der Poel. Het bijzondere aan Van Der Poel is juist dat hij niet kiest om bij een grote ploeg te rijden omdat hij weet dat hij dan in het gelid moet. Hij heeft juist voor een kleine ploeg gekozen omdat hij zelf wil bepalen wat hij doet. Daarmee is het een andere renner dan Van Aert.

Panache 28 augustus 2020 om 09:02

De MvdP vergelijking is inderdaad slecht gekozen, hij rijdt niet voor niets geen world tour. Hij doet waar hij zin in heeft (en daar is dan ook weer veel kritiek op). Wout van Aert is wat dat betreft beter te vergelijken met Wout Poels in zijn knechtenrol voor Froome in het verleden. Menig volger was er van overtuigd dat Poels ritten kon winnen en hoopte dan ook dat die vrijheid geboden werd (bijvoorbeeld Angliru Vuelta 2017). De Belgen lijken wel wat extremer te reageren, waarschijnlijk omdat klassementen rijden bij hun ondergeschikt lijkt aan klassiekers en ritten. Ik durf wel te voorspellen dat een Tourploeg rondom Evenepoel in 2021 of 2022 zonder sprinter en treintje zal zijn en dat Wuyts dat dan weer heel logisch vindt.

Burdincurutcheta 28 augustus 2020 om 13:38

Die VDP vergelijking is perfect gekozen. Het is immers een stelling over twee min of meer vergelijkbare renners.

hjjanssen1973 27 augustus 2020 om 22:12

Een echte gele trui ploeg heeft vrees ik geen ruimte voor een topsprinter, maar wel voor een alleskunner, en dat laatste is Wout van Aert. Hij is gewoon beter dan vorig jaar, ongelooflijk na dat ongeluk. Voor mij DE renner van dit seizoen.

Michelangelo 27 augustus 2020 om 22:17

Ik denk dat het wel degelijk kan. Zoals vorig jaar in de Tour met Kruijswijk en Groenewegen. Maar dan moet je als ploeg wel accepteren dat de sprinter niet de uitgebreide lead-out krijgt die een ploeg met enkel sprintambities kan geven. De sprinter zal dus iets meer op zichzelf aangewezen zijn.

Maar eerlijk gezegd is dat prima mogelijk met de combi Martin-Teunissen-Groenewegen (of Van Aert ipv Martin). Ik denk namelijk dat een sprinter met goede benen en een mindere lead-out meer kans heeft om te winnen dan een matige sprinter met een perfecte lead-out.

Panini 27 augustus 2020 om 22:54

Met enkel de vlakke sprintetappes win je groen nog niet. Dan moet WvA iedere bergetappe ook samen met een knecht in dezelfde kopgroep als Sagan gaat zitten.

hjjanssen1973 27 augustus 2020 om 22:14

Excuus, daar moet ik Remco Evenepoel nog aan toevoegen!

xistnc 27 augustus 2020 om 22:19

Nee, dat kan niet. Wisselen mag eventueel wel.

Sammysosa 28 augustus 2020 om 08:52

Bovendien is het buiten de tijd.

Beekman 27 augustus 2020 om 23:01

Volgens mij snappen sommigen het nog niet wat het doel van Jumbo is, de gele trui in Parijs en daar moet alles voor in dienst staan, dus ook de knechten, egaal hoe goed ze ook mogen zijn. Als iemand voor de groene trui wil meedoen, dan kost dat krachten en brengt risicos met zich mee, dat willen ze dus niet. Maar ik zie het meer in de voor sommigen egoistisch ingestelde landgenoten van Wout die alleen hem zien en niet de rest of het doel van de ploeg.

Joek Sat 27 augustus 2020 om 23:59

+1, de enige die het snapt hier. Volgens mij snapt de rest het doel wel maar snappen ze niet wat er bij komt kijken om het geel naar parijs te brengen. Geel, groen en nog een paar etappes uitkiezen voor ritzeges, hoe krijg je het verzonnen?

jappe666 28 augustus 2020 om 00:48

Zo moeilijk te verzinnen is dat nochtans niet.
Zabel heeft 6 jaar op rij de groene trui zo gewonnen, terwijl hij in de ploeg zat met Ullrich, Riis, Vinokourov,… Stonden bijna elk jaar op het podium voor het eindklassement.

Zabel reed bv in 1996 8x top-6, waaronder 2 ritzeges, terwijl de ploeg er nog eens 3 pakte, ze 1 en 2 werden voor geel, 2e voor de bollen, de witte trui pakten en dus ook groen.

Onmogelijk is het dus allerminst, het is eerder een afweging hoeveel risico de ploegleiding wil lopen, welke ploegtactiek ze willen hanteren en waar ze zelf het meeste belang aan hechten.

Het feit dat TJV Van Aert puur en alleen als knecht wil zien, duidt er voor mij ook op dat ze toch ook grotendeels met Dumoulin in hun achterhoofd zitten. Roglic is namelijk springveer genoeg om te reageren op aanvallen bergop en ze simpel te counteren en af te maken in de sprint. Dumoulin echter heeft veel meer baat bij een gelijkmatig hoog tempo bergop en dus de aanwezigheid van een treintje (en dus Van Aert als extra locomotief) voor zich.

Sammysosa 28 augustus 2020 om 08:55

@jappe666, hmm, 1996, Toen geluk nog heel gewoon was en Riis (Monsieur 60%) zijn hoofd 4 cm in omtrek groeide door de liters epo. Weet niet of dat zuiver (hihi) vergelijkingsmateriaal is.

Beekman 28 augustus 2020 om 08:57

@jappe, die vlieger gaat op vandaag niet meer op, combinatie om een ploeg af te stemmen op een klimmer en een spurter. Zoals al opgemerkt hier, voorheen een man meer per ploeg, daarnaast is er toch wel iets veranderd in het wielrennen, was het voorheen min of meer een man tot man gevecht, nu word een hele ploeg opgeofferd zoals Ineos dat doet en deed, dus….

Murcia 28 augustus 2020 om 01:07

Je moet bij vergelijkingen met het verleden natuurlijk niet vergeten dat er een extra renner was. Van 9 naar 8 maakt op zichzelf al vrij veel uit in de keuzes die een ploeg moet maken. Dan komt er nog het parcours bij, iedere kenner heeft het er over dat dit jaar de Tour compleet overhelt naar het klim/heuvel werk. Het aantal sprintkansen wordt als kleiner ingeschat dan de voorgaande jaren. En tenslotte wat is het doel dat de ploeg zich heeft gesteld? Voor TJV is dat niks anders dan de Eindzege, en zij geloven net als FDJ bijvoorbeeld dat daarbij iedereen nodig is om dat doel te bewerkstelligen. Gezien de winnaars in het meest recente verleden is dat de meest logische keuze.

Paul Boudreaux 28 augustus 2020 om 01:44

He better get them while he can get them – before he has to deal with VDP. Although after watching the EU Championships it seems like VDP may just decide to focus on Cross and MTB – where the strongest, best bike handler wins 95% of the time – whereas on the road you have “winners” getting escorted all the way to the finishing line before having to lay out a bit of power on fresh legs to win the sprint.

Romāns Vainšteins 28 augustus 2020 om 07:32

Dat dealen met MvdP krijgt het peloton steeds beter onder de knie lijkt het.
En bike handling is hartstikke leuk allemaal maar op de weg volstaat dat niet.

reusjen 28 augustus 2020 om 08:58

Dit geldt natuurlijk vooral op weinig onderscheidende parcoursen. Als het rondje zwaar genoeg blijven gewoon de sterkste renners over als de koers hard gemaakt wordt.

kleomantre 28 augustus 2020 om 10:31

Van Aert is het type renner waarbij wat succes in de tour een plus is maar waar niet het gewicht van zijn palmares zou moeten liggen aan het eind. De prestigieuze Strade en een eerste klassieker (wel de meest nietszeggende) zijn binnen. Het jachtterrein zal daarna verlegd worden naar het Vlaamse werk met PR erbij. Daar is voor hem de grotere eer te behalen.

Bovendien wie maalt er om dat de Tour maar een beperkte rol speelt in het palmares van Gilbert. Zo hoort het met Van Aert ook te gaan, tenzij hij zelf op zo’n jaarlijkse missie wil als Sagan die daar niet vanaf lijkt te komen.

Romāns Vainšteins 28 augustus 2020 om 11:29

Volgens mij heeft Gilbert een dubbelklappert rit + geel in de tour behaald. Je hebt ze beperkter.

Klaver 28 augustus 2020 om 11:36

Milaan-San Remo is nietszeggend. Ik kan niet geloven wat ik hier allemaal lees.

Burdincurutcheta 28 augustus 2020 om 12:06

“de meest nietszeggende”… Straf.

Lalsacien 28 augustus 2020 om 12:27

Meest nietszeggende is een ongelukkige woordkeus. De minst prestigieuze klassieker dekt voor mij beter de lading!
PR en RVV ontlopen(onder leken staat PR wel een stuk hoger) elkaar weinig en RvL staat iets beter aangeschreven dan MSR.

Klaver 28 augustus 2020 om 12:32

Vraag maar eens aan Gilbert, Boonen of Sagan hoe moeilijk het is om MSR te winnen. Het is de gemakkelijkste klassieker, maar de moeilijkste om te winnen. Het maakt hem daarom niet minder prestigieus vind ik.

kleomantre 28 augustus 2020 om 12:34

MSR acht ik van de monumenten wel als de slapste. Qua waar wat gaat gebeuren en hoe daar op wordt ingespeeld nadert het de voorspelbaarheid van de Waalse Pijl. Wat dan wel in voordeel spreekt is dat op het moment van afzetten aan de Poggio het nog wel ongewis is of een grotere groep met sprinters aankomt, een kleiner elite groepje of heel misschien toch een eenling. En dat omdat je na een klim in de afdaling ook vol moet gaan en de finish snel volgt dat niet vanzelfsprekend de op papier rapste sprinter wint. Lastig monument om te winnen maar niet een die de meeste inspanning vergt noch dat het veel tactisch vernuft vergt of dat je tussendoor al interessante koers kan maken.

Romāns Vainšteins 28 augustus 2020 om 12:46

MSR is als een mystery vuurpijl, lange zoevende vlucht omhoog en dan een knal waarvan je van tevoren niet weet of het daarbij blijft of dat er nog prachtige glitters uitspuiten.

Dat alternatieve parcours van dit jaar was wel een domper, na deze koers wil ik kustblind zijn.

Lalsacien 28 augustus 2020 om 15:00

@Klaver kijk dat is bijvoorbeeld al een betere post van je, de ander in zijn waarde laten

Klaver 28 augustus 2020 om 15:50

Pardon, is niet aanvallend bedoeld hoor…

Headlines

Materiaalzone

Populair