Wout van Aert: “Blij dat we na gisteren hebben geantwoord met de pedalen”

zondag 16 augustus 2020 om 17:49
Wout van Aert: “Blij dat we na gisteren hebben geantwoord met de pedalen”

foto: Cor Vos (archief)

Wout van Aert wilde na de enigszins teleurstellende vierde Dauphiné-etappe, waarin Jumbo-Visma twee kopmannen kwijtraakte, zich op de slotdag revancheren met de ploeg. Dat lukte, want de Belg wist de puntentrui te veroveren en zag ploeggenoot Sepp Kuss een geanimeerde slotrit winnen. “We wilden niet opgeven en waren klaar om alles te geven in deze etappe”, zegt Van Aert na afloop.

“Na de valpartij van Primoz Roglic, voelde het alsof alles voor niets was geweest”, aldus de winnaar van de openingsrit. Toch wisten de vijf overgebleven renners de knop om te draaien. “Het was heel lastig vanaf de start. Ik was vooral blij dat ik punten kon scoren tijdens de tussensprint, en dat ik Tom Dumoulin en Sepp Kuss kon helpen richting de finale.”

Zelf kijkt Van Aert terug op een goed Critérium du Dauphiné. “Ik ben blij dat ik de enige etappe buiten het hooggebergte wist te winnen. Maar in de strijd voor de groene trui was Thibaut Pinot slechts één punt van mij verwijderd voor vandaag. Ik had op dat moment wel geluk dat hij zich focuste op het klassement.”

“Wat mij ook blij maakt is dat we na een dag als gisteren hebben geantwoord met de pedalen”, doelt hij op de tegenslag van het uitvallen van Steven Kruijswijk en Primoz Roglic. “De ploeg heeft laten zien sterk te zijn en we hopen dat Stevie en Primoz goed kunnen herstellen.”

Dit artikel delen:

21 Reacties

Murcia 16 augustus 2020 om 17:54

In de vorm van zijn leven, ook vandaag weer super belangrijk. En hij heeft gelijk dat je het beste antwoord op de tegenslag van gisteren hebt gegeven als ploeg. Nu nog een hoogteprikkel, beetje trainen en vooral veel rusten en op naar Nice.

Turtlehead 16 augustus 2020 om 18:02

… en de eerste gele trui. Want na gisteren kan dat idee van ‘Sky-tje spelen’ wat mij betreft de prullenmand in.
Maak gebruik van je kracht, en pak wat je pakken kan.

rvb 16 augustus 2020 om 18:03

Kuss is een hardrijder, die kan het ijzer smeden.

Hollow Knight 16 augustus 2020 om 18:21

Waarschijnlijk gaat hij te veel moeten knechten, maar wat zou het gaaf zijn om hem voor de groene trui te zien strijden.

Sagan heeft eindelijk een gevaarlijke concurrent voor die trui. Volgend jaar zal MVDP ook wel meedingen naar die trui denk ik.

S. Morgenstern 16 augustus 2020 om 18:29

Ik vind de strijd om de groene en bollentrui in een grote ronde eigenlijk nooit interessant. De truien hebben in de Tour de France wel aardig wat uitstraling, maar ook daar geeft het zelden interessante koersmomenten en vallen ze qua verhaal volledig weg tegenover het klassement en de ritoverwinningen.

john 16 augustus 2020 om 18:33

Hoezo zijn de wildcards dan al bekend voor 2021 en heeft alpacin dan een gekregen

Hollow Knight 16 augustus 2020 om 18:41

@john

Er ligt nog niets vast, maar er zijn wel al beloftes gemaakt door de Tour organisatie:
https://www.cyclocrossrider.com/racing/van-der-poel-promised-2021-tour-de-france-start

Miko1983 16 augustus 2020 om 19:05

Ben het met je eens.. had wout ook graag zien strijden voor groen. Alhoewel tourwinst begrijpelijk een hoger doel is. En ook realistisch met deze renners.

tendam 16 augustus 2020 om 18:28

Hij is bizar goed. Rijdt gewoon Landa eraf bergop. Hij is 20 kilo zwaarder!

Bij hem denk ik wel dat hij nu top is, en in de Tour wellicht wat minder.

Hollow Knight 16 augustus 2020 om 20:02

Landa had gewoon geen goede dag.

Dan ben ik meer onder de indruk van MVDP zijn top-tien notering in Lombardije. Dat had ik niet verwacht (al is de wedstrijd wel overduidelijk te zwaar voor hem als hij voor winst wilt gaan*)

* Tenzij hij gewicht verliest natuurlijk.

koos1 16 augustus 2020 om 18:36

In het eerste weekend van de Tour liggen er best kansen voor Van Aert. Zoals hij nu klimt moet hij zeker mee kunnen doen als daar een groep gaat sprinten voor de winst.

kelderfan 16 augustus 2020 om 18:36

Ja met Wout Van Aert erbij is het team gewoon sterker.
Ik denk, dat hij nog meer ritten gaat winnen in de TdF.

goldone123 16 augustus 2020 om 18:41

ik denk dat hij wel wat is afgevallen

Al Phila 16 augustus 2020 om 20:06

En dat ook nog zonder Gesink en Martin……. Tenminste uk kom ze niet tegen in de uitslag op procyclingstats. Wellicht wil TJV geen extra info prijsgeven, noch energie verspillen.

Complottheorie: zou er iemand rondrijden die alle informatie van de fietscomputertjes (sensoren, zoals hartslag, snelheid, vermogen) probeert op te vangen. Dat is immers niet verboden ….

Wheely 16 augustus 2020 om 20:19

Die groene trui was nog kielekiele, Pogačar heeft net als Van Aert 29 punten gescoord en Pinot uiteindelijk 28.

zietemgaan 17 augustus 2020 om 10:19

Tja, het gebeurt niet veel dat de groene trui te verdienen valt bij aankomsten bergop: het is geen sprinters groene trui dit jaar en dat maakt het extra bijzonder dat WvA ze wint, ook als het zo nipt is

Mario de Vries 16 augustus 2020 om 20:41

Wat een grandioze wielerkoers heb ik vandaag gezien.
Wat een verademing zonder die doodcontrolerende blokken. Iedereen durft en iedereen ruikt zijn kans!
Eerst al die tweetallen, dan groeperen er een paar, dan haakt er ergens weer 1 af. Er ontstaan weer andere groepjes hier en daar met ieder zo hun eigen belangen, waar sommige elkaar vinden in gezamelijke belangen. Dan lijkt het tussen Martinez en Lopez te gaan, met eventueel nog Pogacar, Pinot lijkt gezien. Lopez blijkt al snel de mindere en gaat eraf. Kuss en Sivakov denken, zoek het maar uit, werk maar, wij willen alleen die rit. Opeens is Lopez weer terug, en gaat er meteen over. Word weer bijgehaalt, maar probeert het nog een keer, terwijl nog steeds de mindere lijkt. Ineens is daar mijn favoriet Pinot die als een ware strijder zichzelf herpakt, en ineens toch weer in de race is voor de eindoverwinning, spanning tot het eind. Dumoulin laat Pinot niet rijden, en brengt ook de andere Fransen weer mee. Een ware Franse achtervolging met het prachtige kwartet Pinot, Martin, Bardet en Barguil, zou Pinot het nog redden? Nee, Martinez blijft zeer netjes doorrijden en pakt de ronde. Kuss mocht eigen gang gaan en wint deze geweldige etappe. Wielrennen op zijn mooist!
Tot slot een groot compliment naar de regie want alles werd super in beeld gebracht!!

zietemgaan 17 augustus 2020 om 10:15

Ja, he, helemaal mee eens: heerlijk als er zo open wordt gekoerst en het man tegen man is, in plaats van het Ineos systeem

tdola 16 augustus 2020 om 20:41

Van aert gaat helaas niet terug naar hoogte maar bk tijdrijden doen.

Hollow Knight 16 augustus 2020 om 20:56

Waarom helaas? Met deze vorm moet hij de overwinningen niet laten liggen. Hij weet dondersgoed dat het allemaal zo maar opeens gedaan kan zijn (door valpartijen, ziekte, enz.).

Met het uitvallen van Remco hoop ik eigenlijk ook dat hij naar het EK tijdrijden gaat, maar dat zal JV wellicht niet toelaten. Al snap ik het probleem niet zo, want dat is op 24 augustus en de Tour begint pas op 29 augustus. Een tijdrit lijkt me ook niet zo belastend als een wegrit.

Marco Willems 16 augustus 2020 om 21:24

Fantastische koers gezien vandaag, vanaf het moment dat ik de kopgroep op de tracker zag was ie zuur dat er nog uren gewacht moest worden op live beelden.
Heel knap dat DF Martinez hier de zege pakt, heel volwassen die gaatjes steeds dichtgereden. Ik had hem dit jaar (vooraf) echter in de Giro gezet ivm de 3 tijdritten.
Kuss met wederom een sterke beurt en de terechte dagwinnaar.
Sivakov die na een pijnlijke val gewoon kan blijven aanklampen en zelfs nog aanvalt ook.
Alaphilippe die na 2 dagen in de aanval nog een extreme beurt eruit perst voor Pinot die zelf alles of niets speelde. Leuk om Bardet ook nog eens te zien aanvallen na het debacle van vorig jaar. Kämna die na gister gewoon weer sterk is.
Tom heeft vertrouwen getankt en zal na een laatste hoogtestage gewoon top zijn, vooral in de laatste week. Het wordt belangrijk voor JV om de knechten te sparen en niet te vroeg op te branden.
Zoveel renners waar je vraagtekens bij kunt zetten door valpartijen of klachten maar ook een Landa die je vandaag niet gezien hebt.
Kan niet wachten tot ze in Nice zijn!!!

Headlines

Materiaalzone

Populair