Wout van Aert bestraft voor opgestoken middelvinger

woensdag 9 september 2020 om 21:27
Wout van Aert bestraft voor opgestoken middelvinger

foto: Cor Vos

Wout van Aert was het lijdend voorwerp in de onreglementaire sprint van Peter Sagan in de elfde etappe van de Tour de France, maar zelf bleef de Belgische alleskunner ook niet onbestraft. De jury gaf hem namelijk een boete van 200 Zwitserse Frank (ongeveer 186 euro).

Van Aert was het duidelijk niet eens met de douw die hij kreeg van Sagan in de sprint van de elfde rit. De Belg van Jumbo-Visma foeterde op de Slowaakse renner uit de BORA-ploeg en trakteerde hem op een middelvinger.

Het incident was ook de wedstrijdjury niet ontgaan. Sagan werd voor zijn onreglementaire sprint teruggezet van de tweede naar de 85e plaats, moest 500 Zwitserse Frank afrekenen en kreeg 13 punten aftrek in het puntenklassement.

Ongepast gedrag
Van Aerts misbaar werd gezien als ongepast gedrag, waarvoor hij werd beboet met 200 Zwitserse Frank. “Toen Sagan mij duwde, was ik direct mijn momentum kwijt. Ik ben zeer geschrokken. Het is al gevaarlijk genoeg”, zei de Belg al.

Dit artikel delen:

44 Reacties

Frank V 9 september 2020 om 21:33

"even de controle kwijt" noemde hij het in het flashinterview. Die Van Aert is zo'n zeldzaam beschaafde jongen. Het type waar ik als schoffie vroeger nog een kleine hekel aan zou hebben. Maar dit liet ie zich toch even ontvallen. Zal wel serieus verschoten zijn. Begrijpelijk.

Abdoe 9 september 2020 om 21:35

Dat zal hem leren.

ruudenkit 9 september 2020 om 21:49

Begrijpelijke reactie van v Aert maar geen goed voorbeeld voor de jeugd dus terecht straatje meer symbolisch omdat t hem niet zal deren

Chasse_patate 9 september 2020 om 22:04

Onzin

Rudie Marien 9 september 2020 om 22:47

Onzin +1

Chasse_patate 9 september 2020 om 21:55

In 1 woord. Belachelijk. Ze zouden Sagan op 0 punten moeten zetten voor de groene trui. Hij doet zo vaak zoveel fouten dingen. Schiet zelf nu in een gaatje dat er niet is.

We lopen allemaal te zeiken op Dylan. Maar Sagan en alle andere sprinters zijn net zo fout.

joowii 9 september 2020 om 22:18

Allemaal 0 punten!

Mad 9 september 2020 om 22:24

Allemaal ONVOLDOENDE! Of nee, toch niet…

Merlinappa 10 september 2020 om 09:20

Mad +1 hahaha

RichdickNovitzky 9 september 2020 om 22:28

Van Aert blijkt naast een steengoeie renner uiteindelijk ook maar een mens. Zijn emoties na deze sprint vind ik zeer begrijpelijk, het pleit bepaald niet voor de UCI dat ze daar geen oog voor hebben. Daarbij was die naar mijn idee terechte middelvinger in vergelijking met wat Sagan deed, op z’n zachtst gezegd nogal onschuldig.

GreenDay 9 september 2020 om 22:37

Wat een bullshit. Het is juist goed dat iemand Sagan eens zegt waar het op staat. Beschouw zo’n middenvinger als een terechte pedagogische tik en declasseer Sagan.

SpeedyLegs 9 september 2020 om 22:50

Eigenlijk zou Wout ook een beloning moeten krijgen voor het niet reageren op de kopstoot van Peter tijdens de wedstrijd.

Rudie Marien 9 september 2020 om 22:59

Dan ligt Sagan in de dranghekken.

AdZ 9 september 2020 om 23:01

Crowdfunding actie opzetten dan maar?

Rudie Marien 9 september 2020 om 22:57

Heeft hier iemand wel een idee wat renners (vooral bij juniors en beloften) elkaar toeroepen ? Wie ooit gekoerst heeft weet dat maar al te goed.
Maar in 90% van de gevallen wordt later alles bijgelegd.

De vinger geven is not done, zeker in deze tijd, maar begrijpelijk gezien de gevaarlijke situatie en de kans of kwetsuren. Schrik en adrenaline maken dat je die dingen doet of zegt.

Simonvb 9 september 2020 om 23:01

Waarom is de vinger geven in deze tijd not done??

boenk 10 september 2020 om 02:31

Hij wou eerst een klets geven, maar dat mag niet in tijden van covid-19.

Sephiroth 10 september 2020 om 07:45

De vinger is een obscuur gebaar, ook op obscuur woordgebruik zouden straffen kunnen staan, echter is dat voor de UCI wat moeilijker te bewijzen :D

007 10 september 2020 om 08:21

@Rudie +1

Merlinappa 10 september 2020 om 09:21

Niet alleen bij de junioren en beloftes hoor, ik ben zelf ook niet vies van een scheldwoord of een vloek in koers als renners domme dingen doen.

RichdickNovitzky 9 september 2020 om 23:07

Jezus, Greenday, niemand heeft iets gezegd, het was een middelvinger. En wat nou met je ‘terechte pedagogische tik’? Is Sagan een kleuter? En hij is daadwerkelijk gedeklasseerd, dus wat lul je nou?

Team Spaak 9 september 2020 om 23:36

Sodeju € 186,- voor een opgestoken middelvinger… Maar goed dat ik geen professioneel wielrenner ben, dan bleef er weinig over

Sephiroth 10 september 2020 om 07:44

ach dan had je team je allang naar een therapeut gestuurd om het af te leren ;-)

Bazzz 10 september 2020 om 00:18

Declassering leek me meer gerechtvaardigd

Gilberto 10 september 2020 om 00:37

Ik ben een groot fan van Sagan, en vind dat, waar we allemaal jarenlang super van hem genoten hebben en enorm waardeerden, men hem nu wel al een flinke tijd enorm aan het zoeken is en een beetje laat vallen. Als je wint heb je vrienden uiteraard. Los daarvan kon deze actie natuurlijk niet. Die middelvinger van Wout, poeh, wat een crimineel… Wout is een keurige jongen, Planckaert bleef daar ook op hameren. Los van het feit dat Eddy ook aan gaf groot fan te zijn van Sagan, had die hem volgens mij een knal verkocht, begreep ik er een beetje uit :D
Mooie emotie bij Vive le Velo bij mama van Aert, naar aanleiding van Wout’s ongeval vorig jaar. Je moet het maar zien gebeuren als ouders zijnde. Sowieso weer een goede uitzending, waar ik eergister weer met schaamte zat te kijken hoe Dionne de Graaf werkelijk iedere keer dat de grote meneer Hennie Kuiper iets aan het vertellen was, hem afkapte omdat we zo nodig naar Herman moeten of naar de rebus…

Groningen 10 september 2020 om 06:12

Logische en terechte boete. Onbegrijpelijk dat mensen Van Aert hier geen verdedigen, op nogmaals op Sagan gaan schelden.
Ja, Sagan maakt een fout, en ja, het is begrijpelijk dat Van Aert zich boos maakt, maar dit soort gebaartjes horen niet in topsport thuis.
(En laten we ook niet zo doen alsof het een zware straf is, deze 200 Frank boetes worden aan de lopende band uitgedeeld)

SnellePelle 10 september 2020 om 07:25

Wat een stelletje pussy’s hier op de op de pagina. Sagan en Van Aert gedroegen zich beide onprofessioneel en Sagan zelfs gevaarlijk.

Daar staan sancties voor.
Punt.

Bij Jumbo zitten ook een paar grote idioten door zich gek te laten maken om hem te laten sprinten. Het was gisteren overduidelijk dat hij de sprint snelheid van Ewan en Bennet niet heeft. Hij reed zelfs in de weg voor Sagan, die een goede dag had en heel ver had gekomen zonder die Jumbo veelvraten.

Sephiroth 10 september 2020 om 07:43

Ik denk dat hij de snelheid wel heeft hoor. Hij reed langer op kop dan die mannen. Laat ze maar eens allemaal op 300m sprinten. Ewan komt sowieso altijd last minute uit de slipstream. Dus een hogere snelheid nog korter vasthouden is daarmee makkelijker.

Domestique 10 september 2020 om 08:30

Inderdaad, tot gisteren dacht ik ook dat hij het in een pure sprint moest afleggen tegen de Ewans van deze wereld. Maar geen enkele renner ter wereld momenteel die zo dicht eindigt na een sprint van 300m.

Romāns Vainšteins 10 september 2020 om 07:37

Van Aert moet deze ochtend gewoon lekker naar Sagan gaan, er even over praten, waar nodig is (Middelvinger, achterlijke aap) sorry zeggen en het achter zich laten. Zijn opponent zal eenzelfde plan hebben, renners zelf zijn een stuk minder onvergefelijk dan de volger op anoniem forum.

Sephiroth 10 september 2020 om 07:42

Tsja het is tegen de regels en dus terecht. Het boeiende is natuurlijk wel dat zwaaien met de handjes etc en lelijke dingen roepen die niet racistisch zijn niet bestraft worden :P

maar in de waan der dag ga ik toch achter de UCI staan, al is het om het consequenter hun eigen regels na te leven te promoten ;-)

john 10 september 2020 om 07:54

Ja een vinger opsteken ,ja daar beledig je het wielrennen mee ,maar doping gebruikers (zo,als Armstrong oke naar vele lange jaren geschorst en Froome pakken ze niet aan) maar zo,n een gast wat de vinger op steekt ja daar beledigd je het hele wielrennen mee ,dat is erger dan die doping figuren wat ze een hand boven hun hoofd houden

Romāns Vainšteins 10 september 2020 om 08:01

Je doet me denken aan een chihuahua die zonder reden zich helemaal leip blaft ergens in het openbaar.

Bruine Koersbroek 10 september 2020 om 08:24

Meer dan 16000 bijdragen van ongeveer dit niveau, wat een treurnis..

Koers 10 september 2020 om 08:07

Vingertje 200, en lopez die een fan die op de grond bitchslapt niets

Verweggistan 10 september 2020 om 08:24

Dat laatste was een vorm van zelfverdediging

007 10 september 2020 om 08:24

Och he wat sneu. Onze knuffelbeer van Aert doet toch alles goed? En Sagan alles verkeerd?

Het zijn beide goede renners en ze hebben beide een fout gemaakt. Punt. Waarom de actie van WVA verdedigen en de actie van Sagan zo verafschuwen?!

Ligthning 10 september 2020 om 10:08

Sagan maakt een fout ? Sagan laat al heel zijn loopbaan onacceptabele dingen zien. Die vaak gedoogd werden door de jury omdat hij een veelwinnaar was en wat kleur in het wielrennen bracht. Zijn acties worden steeds vicieuzer. Eerder deze Tour heb ik hem al minsten een paar keer een aanslag zien plegen. Jammer genoeg zonder uitsluiting, omdat hij achteraf de rit niet won. Gisteren, enkele seconden voor het ontoelaatbare manoeuver op Van Aert, had hij al helemaal onreglementair Hoffstetter van de sokken gereden. Die zich hierover uitvoerig bekloeg. Eigenaardig hoe niemand dit hier aanhaalt. Allemaal str…. in de ogen ? Sagan ook maar enigszins verdedigen kan nu echt niet meer. Nu hij ook niet meer wint, wordt hij meer dan ooit een gevaar voor zijn omgeving. Te vrezen valt dat hij ooit, gefrustreerd als hij is, een ultieme valpartij zal veroorzaken, te vergelijken met wat we in de Ronde van Polen gezien hebben.

Romāns Vainšteins 10 september 2020 om 10:16

En dan is Hofstetter nog een Fransman ook. Normaliter was Sagan dan al bepekt- en veerd afgevoerd door gemaskerde mannen. Ik vind het allemaal wat aangezet, het is een renner wat meer body en lef maar geen krankzinnige zoals vroeger Abdoe en ook Moncassin, de kamikaze zonder helm.

Ligthning 10 september 2020 om 10:53

@Vainsteins
Je hebt dus de aanslag op Hofstetter niet gezien of veinst dat je die niet gezien hebt . Is nochtans duidelijk te zien bij het aanzetten van de sprint, zo tussen 200 en 250 m van de meet.
Als je zoals Sagan, in je rush naar voren, voortdurend met je bovenlichaam stampen links en rechts geeft, nog versterkt door extra met de schouder en de elleboog te werken, dan ben je wel een kamikaze, en een gevaar voor je omgeving. En dan hebben we het natuurlijk nog niet over het sportieve, want door dit te doen beneem je ook je concurrenten de kans om voluit voor eigen kans te gaan.
Je verwart dus duidelijk wielrennen met ijshockey. Niet voor het eerst dat je de mist ingaat.

Etika 10 september 2020 om 12:43

Aanslag ?? Komaan, zeg.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair