Wout van Aert baalt na zilver op WK: “Ben teleurgesteld in mezelf”

zondag 31 januari 2021 om 17:53
Video

Wout van Aert baalt van zichzelf na zijn zilveren medaille op het WK veldrijden in Oostende. De Belgische topfavoriet reed in pole position om te winnen, maar een lekke band gooide roet in het eten. “Ik ben teleurgesteld in mezelf, omdat ik niet teruggevochten heb zoals ik dat normaal kan”, vertelt hij na afloop.

“Natuurlijk ben ik teleurgesteld, want ik zat op een gegeven moment in een gunstige situatie, maar het lek rijden kostte veel tijd”, blikt Van Aert terug. “Ik denk dat in de buurt van de materiaalpost gebeurde, bij het kruisen van de finish al. Het was ook niet direct plat, maar ik denk een leegloper. Soit, ik verlies daar een halve minuut. Uiteindelijk kwam ik wel dichter op Mathieu, maar toen ontplofte ik…”

Van Aert had een goede start en pakte snel een voorsprong. Hij dacht dat hij zich het een en ander kon veroorloven. “Ik zat in de situatie die ik wilde hebben, maar de lekke band vergooide mijn kansen”, baalt hij.

foto: Cor Vos

‘Er brak iets mentaal’
“Ik denk dat je na twee rondes kon zien dat ik super was. Lekke band kostte krachten, maar alles moet dan ook meezitten. Ik kan mij alleen verwijten dat ik niet meer door de muur kon gaan na de lekke band. Er brak iets mentaal en daar ben ik vooral teleurgesteld over”, zegt Van Aert.

Ondanks zijn teleurstelling had Van Aert wel complimenten over voor Van der Poel. “Hij is de verdiende kampioen. Hij heeft sterk gereden in het tweede deel, terwijl ik niet dichter kwam”, geeft hij aan.


Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

30 Reacties

Michelangelo 31 januari 2021 om 17:08

eigenlijk heel erg on-Wouts.

Het is eigenlijk de eerste keer dat hij zijn kopje laat hangen sinds hele lange tijd. Maar eigenlijk ook de eerste keer sinds lange tijd dat hij door pech achter de feiten aan reed. In ieder geval dit seizoen, de afgelopen keren was het steeds andersom.

Ik denk dat hij stiekem ook wat meer kapot zat dan je zou verwachten in die fase van de strijd. Eerst alles geven om goed weg te zijn, dan om de druk erop te zetten, dan om met een lekke band de schade te beperken, en dan alles om terug te komen.

chiller87 31 januari 2021 om 17:16

Heeft slechts een paar dagen in Spanje kunnen trainen terwijl mathieu een langere periode op stage was. Volgens mij is wout net niet top door het vader worden. Mathieu wel verdiende winnaar.

Tripodboom 31 januari 2021 om 17:27

Ik denk ook dat van Aert zich in die eerste twee rondes behoorlijk over de kop heeft gereden. Iemand die scherp is rijdt niet vol over een put heen waardoor die band, een langzame leegloper, wel helemaal leeg kwam te staan.

Zack 31 januari 2021 om 17:38

@Tripodboom wat zever jij allemaal, nog nooit met een platte band gereden dan kan je gewoon niet sturen naar waar je wil.. Feit dat hij daar in rijdt is helemaal door de leegloper.

DeGroteMolen 31 januari 2021 om 18:28

Eens Tripod, was een veeg teken zo bleek later. Het beste was eraf bij Wout na overigens een zeer sterke en snelle opening.

adelaarvanantwerpen 31 januari 2021 om 17:28

Ik vond vooral zijn brugpassages heel erg slecht. Hij parkeerde daar volledig.

Turtlehead 31 januari 2021 om 17:40

Nou, parkeren vind ik wat teveel gezegd. Maar hij trapte daar wel een stuk groter dan MvdP, dat oogt traag en sloopt ook wel meer denk ik. Maar vorige week deed hij dat ook, en toen won hij wel.

Deel Koeper 31 januari 2021 om 22:21

Dat kwam gewoon door de zandstrook ervoor. De eerste 2 rondes ging hij vlot door die strook en ging hij ook vlot (zelfs vlotter dan mvdp) de brug op.

Daarna reed hij zich altijd klem in dat zand, moest hij toch nog een stukje rennen en begon hij met volgelopen benen en aan een veel lagere snelheid aan de brug, waardoor hij uiteraard nauwelijks omhoog raakte. En elke ronde daarna leek hij te beseffen dat hem dit zeker niet opnieuw mocht gebeuren, dat dit de sleutelstrook van dit WK was, om dan toch telkens weer dezelfde fout te maken. Leek zichzelf daar mentaal de das om te doen.

Had weinig met te kort komen te maken, de andere zandstroken waren even lastig en daar ging hij wel telkens vlot door, terwijl het daar veel minder schadelijk was geweest om even te voet te staan. Het leek echt gewoon te blokkeren als hij die brug zag.

Davide Lappartiente 31 januari 2021 om 17:33

Opnieuw 2de op een WK zoals in de tijdrit en wegrit. Ook toen was de voorbereiding van de betreffende winnaar iets beter en specifieker. Zonder lekke band en mentale weerbots wint van Aert hier met 2 minuten voor op een Toon Aerts. Nu eindigt Toon al op 1:24 van de winnaar. Jammer voor Wout dat hij voor het eerst mentaal breekt zoals Mathieu al een paar keer heeft voorgehad. Het is te begrijpen dat dat het moeilijkst is op de belangrijkste dag, maar wel het meest nodig, om juist dan mentaal sterk te blijven.

DeGroteMolen 31 januari 2021 om 18:33

Wellicht dat die tweede plaats in Oudenaarde nog tussen zijn oren zat en Wout de moed in de schoenen zonk bij de gedachte weer tweede te worden op het moment suprême? Kan me er wat bij voorstellen.

Merlinappa 31 januari 2021 om 18:37

En zonder valpartij van Mathieu wint Mathieu hier met 3 minuten voorsprong op Aerts.. ;)

Lalsacien 31 januari 2021 om 22:33

@Merlinappa want het verschil met Aerts was nu bijna anderhalve minuut.

Turtlehead 31 januari 2021 om 17:40

Onderaan de streep: MvdP RVV, WK veldrijden, …..

Anketieletje 31 januari 2021 om 17:46

Er komt nog meer in het voorjaar…

DeGroteMolen 31 januari 2021 om 18:24

Dit jaar hopelijk een ‘normaal’ seizoen, althans qua tijdstippen. Strade en San Remo niet in 40 graden hitte, benieuwd of Van Aert weer kan winnen.

Barry Batsbak 31 januari 2021 om 17:49

Eén valt en de ander plat. Van der Poel een klein gelukje dat hij vorige week de lek had en verloor, Wout de pech dat het hem vandaag gebeurt. Leverde Wout vorige week WB (eind)winst op en Mathieu vandaag dé trui. Hoort bij de cross, want lekke banden kun je managen door niet te driest te rijden las ik vorige week dus dat zal dan wel. Ontzettend fijne 3e plek voor Aerts, dat is hem gegund!

Merlinappa 31 januari 2021 om 18:37

+1

Rob_in_de_hekken 31 januari 2021 om 17:50

@ava, vooral de laatste ronde maar goed. Hij pakte meestal meer tijd in het zand op Mvdp dan dat ie verloor op de brug.
In het veld maakte Mvdp op zijn val na het verschil.
Genoten van de race! Beetje geluk heb je nodig om te winnen.

Wim Kruithof 31 januari 2021 om 18:34

Wederom toont van Aert zich weer een groots verliezer. In interviews altijd correct en netjes. Heel veel pech, maar zoals hij ook stelt, van der Poel verdiend kampioen. Dat je dat als runner-up kunt zeggen vlak na de race, hulde.

Michelangelo 31 januari 2021 om 19:00

Volledig eens. Gezonde teleurstelling, maar ook gewoon realistisch en respectvol.

Vooral opvallend zijn uitspraak dat hij de mentale weerbaarheid niet kon oproepen bij zichzelf. In mijn ogen kan daar maar 1 reden voor zijn: hij had gewoon niets extra's meer in de benen. En volgens mij komt dat door zijn te drieste opening, en daarna de lekke band. En de kracht van Mathieu, die gewoon ijzersterk is als hij de koers onder controle heeft.

Dit keer was Mathieu de sterkste jager en het sterkste konijn!!
EDIT De gelukkigste jager en het sterkste konijn is misschien beter….

Peter Lippens 31 januari 2021 om 19:05

helemaal mee eens en dat geld voor beiden, was ook het eerste wat Matje zei dat hij geluk had omdat Wout plat reed, helaas is van dat wederzijds respect bij sommige ‘fans’ heel wat minder sprake als ik sommige reacties bij Sporza lees …

tetedelacourse 31 januari 2021 om 22:51

Mooi gezegd Wim, eens.

@Michelangelo ik volg je een heel eind, maar denk niet dat Wout een te drieste opening reed. Die opening had juist het gewenste effect: een flinke voorsprong en een mentaal tikje dat je vdP aan kon zien. Natuurlijk heb je op zo’n moment niet bakken reserve, maar miz gaat Wout pas over de toeren na zijn fietswissel. Daar forceert ie (en laten we wel wezen, dat moet ie ook gewoon proberen anders is het ook voorbij). Je rijdt gewoon geen 10-15 seconden straffeloos dicht op vdP. Net als dat vorige week andersom niet ging.

Eigenlijk jammer dat het weliswaar koers was, maar steeds met een behoorlijk gat ertussen waardoor de echte spanning er voor mij niet was.

Velominatus 31 januari 2021 om 20:26

Eens. Wout reageer volwassener dan veel van zijn fans. Respect Wout, het gaat een volgende keer weer jouw kant op vallen!

Blackcanyon 31 januari 2021 om 21:21

MvdP toverde na zijn val nog een konijn uit de hoed. Van Aert was na de leegloper het haasje.

roeleur 31 januari 2021 om 21:34

Het was een mooi decor voor het spel van de vooraf voorspelde acteurs. Maar dat erbarmelijke gehuil en gejank van die schijfremmen maakte er toch een treurspel van. Zou daar nu niks aan te doen zijn?

Har77 1 februari 2021 om 14:32

ze reden daar met metal /sintered blokken omdat dat zand icm water net schuurpapier is. Resin blokken zouden na 1 ronde al weg zijn en wisselen was op dit rondje niet handig. Nadeel van metal/sintered is dat het op temperatuur moet zijn voor optimale remkracht en dat gebeurde gisteren niet. Keuze was simpel: ofwel nog kunnen remmen met lawaai, ofwel niet meer kunnen remmen en verplicht wisselen.
Koperpasta achter de blokken wil nog weleens helpen, maar dat doet men eigenlijk niet op prof fietsen omdat de blokken sowieso na iedere race vervangen worden.

VerstandOpNul 31 januari 2021 om 21:49

Commentaar op het niveau van de vragen is weer uit den boze? Heel volwassen weer..

Txirrindularitza 1 februari 2021 om 09:25

Vond het een zeer volwassen en eerlijke reactie. Hij verbaasde zichzelf dat hij zijn kopje liet hangen, dat is best een pijnlijke constatering (al had het niet uitgemaakt, want MvdP was duidelijk de betere).

LeoR 16 1 februari 2021 om 10:13

Mooi dat hij in tegenstelling tot andere renners zich niet verschuilt achter pech. ;)

https://www.wielerflits.nl/nieuws/mathieu-van-der-poel-lekke-band-was-vrij-bepalend/

S. Morgenstern 1 februari 2021 om 10:43

Beide verhalen zijn redelijk identiek. Deze ene ziet een lekke band vrij bepalend zijn, de andere ziet het zijn kansen vergooien. Totaal nutteloos om dat tegenover elkaar te zetten, ook met een knipoogje.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair