Wout van Aert: “Als Mathieu zijn beste dag heeft, moet je zelf ook top zijn”

zondag 3 januari 2021 om 16:51
Wout van Aert: “Als Mathieu zijn beste dag heeft, moet je zelf ook top zijn”

foto: Cor Vos

Wout van Aert moest in de Wereldbeker-veldrit van Hulst genoegen nemen met de tweede plaats. Hij kwam op anderhalve minuut van Mathieu van der Poel, die zegt dat hij zijn beste dag van dit seizoen had, over de finish. “Het was misschien niet mijn slechtste dag, maar als Mathieu zijn beste heeft, dan moet je zelf ook top zijn”, zegt Van Aert.

“Ik had voor de start een beter gevoel dan in Baal (toen werd Van Aert kort achter Van der Poel tweede, red.). Ik zag het daardoor wel zitten, maar het zat er niet in”, vertelt de kopman van Jumbo-Visma, die door zijn tweede plek de leiding in de Wereldbeker behield.

Wissel en banden
Vroeg in de cross liep Van Aert een achterstand op vanwege een mislukte wissel. “Mijn mecanieker stond klaar, maar plots kwam iemand onze beweging verstoren. Ik wilde mijn fiets grijpen, maar die was weg. Ik verloor zo een paar keer mijn momentum. Maar ik had ook niet de benen vandaag”, legt hij uit. Ook de bandentactiek was onderwerp van gesprek. “Ik was zeker dat het grofste profiel nodig zou zijn, maar door de wind was veel opgedroogd. Ik dacht dat het aan de banden lag en probeerde een minder grof profiel, maar ook dat liep niet zoals gehoopt.”

Volgende week staat het BK op het programma, maar omdat een baby op komst is in huize-Van Aert heeft hij zijn hoofd daar niet bij. “Goh, daar heb ik echt nog niet over nagedacht. Ik ben nu vooral met thuis bezig. Het BK is al binnen een week, maar lijkt nog heel veraf. Ik heb graag controle, maar dat heb ik helaas niet zelf in de hand”, lacht hij over de aanstaande bevalling van vrouw Sarah.

Dit artikel delen:

53 Reacties

Asje Menou 3 januari 2021 om 16:56

Wout voelt de bui al hangen. Het is moeilijk om te erkennen dat Mathieu gewoon de betere wielrenner is van de twee.

-Stijn- 3 januari 2021 om 17:00

Dus een cyclocross toont aan wie de beste wielrenner is. Kijk anders het afgelopen wielerjaar eens terug.

Barry Batsbak 3 januari 2021 om 17:02

Niet doen Asje. Verlaag je niet tot dat niveau. De beelden spraken vandaag voor zich. Eind januari kan het heel anders zijn.

kroketten 3 januari 2021 om 17:03

Wout erkent toch dat Mathieu veel beter was vandaag?

Asje Menou 3 januari 2021 om 17:04

Ik kijk naar de ploeg waarin en waarmee Mathieu traint, en ik kijk naar het aantal disciplines waarin hij actief is. Ik weet honderd procent zeker dat als Mathieu alleen op de weg en in het veld zou rijden, en dat in een ploeg doet die een niveau hoger acteert, hij van Aert – op het hooggebergte en de tijdrit na – overal verslaat.

-Stijn- 3 januari 2021 om 17:05

Misschien moet je als kenner dan eens bij mathieu langsgaan en het hem gaan zeggen.

Beer 3 januari 2021 om 17:29

Wat een troll die asje. Jammer dat dergelijke figuren de boel hier komen verzieken. Laten we vooral niet vergeten dat het VDP zijn eigen keuze is om bij een kleinere ploeg te rijden.

-Stijn- 3 januari 2021 om 17:31

Ieder nadeel heeft zijn voordeel inderdaad. Wout rijdt bij een grote ploeg maar moet soms dan ook eigen kansen opofferen zie tdf. Kreeg hij daar dit jaar vrijgeleide wint hij waarschijnlijk 6 etappes en als je elke etappe nog eens terugkijkt is dit niet overdreven.

Lalsacien 3 januari 2021 om 18:12

@Stijn of niet natuurlijk.

KnightBiker 3 januari 2021 om 18:24

In het veld wil ik die conclusie wel trekken dat Mathieu beter is. Dat zegt niet zoveel over de weg, waar van Aert waarschijnlijk de betere tijdrijder en de betere klimmer is (op lange klimmen)
En als je kijkt naar de sprint in de Ronde van Vlaanderen kan ik ook niet zeggen dat er daar 1 beter was. Hooguit was er 1 iets slimmer.
Daarnaast is Mathieu de beter veldrijder maar is van Aert toch maar mooi in staat geweest met wat mazzel 3x de wereldtitel voor de neus van VdPoel te grijpen, dat doe je niet zomaar.

limburgia 3 januari 2021 om 19:02

Het zijn gewoon twee aparte super klasbakken
Eens wint de een en eens de andere .

jan jansen 4 januari 2021 om 00:02

Stijn
Als van Aert voor eigen kansen had mogen rijden in de tour dan had hij alle etappes gewonnen, dat kun je rustig stellen

Murcia 3 januari 2021 om 16:58

Dus de kleine kan Pappa zijn voorbereiding van de rest van zijn programma in de war schoppen LOL Ik kan mij goed voorstellen dat je gedachten vooral bij de aanstaande gezinsuitbreiding zijn.

-Stijn- 3 januari 2021 om 17:34

Ik denk dat heel pauwels-sauzen zit te bidden dat de bevalling zaterdagavond-zondagochtend is :)

Murcia 3 januari 2021 om 17:58

@Stijn
Dat lijkt me wel hun beste kans op het BK, een bevalling op de nacht/ochtend ervoor LOL Mocht Wout niet mee kunnen doen dan hoop ik echt dat Michael wint, echt weer gegroeid dit jaar.

-Stijn- 3 januari 2021 om 18:11

Michael is sowieso de grootste uitdager, heeft op dit parcours van Aert al verslagen. Was toen wel een losse cross en van Aert was niet goed die dag.

Barry Batsbak 3 januari 2021 om 17:01

Veel slordigheidjes vandaag. Ik was in de veronderstelling dat hij vandaag wel met de zege zou gaan lopen, zaten flinke lange powerstukken in. Zo’n aanstaande geboorte zorgt ook wel voor wat ruis op de achtergrond.

-Stijn- 3 januari 2021 om 17:03

Technisch was het vandaag gewoon heel slecht de eerste helft

Murcia 3 januari 2021 om 17:06

Klopt, ik meende dat ze is uitgerekend voor de komende week dus dan neemt de spanning wel toe en zal het een begrijpelijke afleiding zijn maar hij is eerlijk genoeg om daar niet het wat mindere rijden (vooral technisch) van vandaag op af te schuiven.

Barry Batsbak 3 januari 2021 om 17:18

Mindere power in de poten kun je daar volgens mij ook amper aan wijten. Slordigheidjes door mindere concentratie kan ik me volledig voorstellen. Ach, de vorm van de dag blijft toch allesbepalend. Ik had niet verwacht dat Van der Poel op zijn derde crossdag op rij zo dominant zou rondrijden. Als je ziet met wat voor snuit hij over de finish rolt en hoe Van Aert en Vanthourenhout met de bek scheef binnendruipen dan is dat wel een wereld van verschil.

Murcia 3 januari 2021 om 17:26

Zelf denk ik dat het ook te maken heeft met vorm van de dag en ook daar heb je het weer de aanloop naar het wegseizoen. Wout gaf aan dat hij voor Baal weer een blok duurtrainingen had gedaan. Dat is niet per definitie een pre voor de cross. Bij zijn vorige specifieke cross stage in Spanje zag je gelijk het effect. Daarnaast sluimeren natuurlijk ook nog de verwikkelingen rond de verlenging bij TJV.

-Stijn- 3 januari 2021 om 17:28

Als het zo schuiven is zie je dat van Aert nood heeft aan meer crossen tegonver vdp. Zie boom waar er een afdaling was met gelijkaardige ondergrond hier verloor hij telkens enkele seconden op Toon, eli en michael.

girardengo 3 januari 2021 om 17:45

En wie is nou de betere renner? Pff… Nou ja, gelukkig heeft elk van beide landen er zo een.

-Stijn- 3 januari 2021 om 18:01

Inderdaad goed dat ze er beiden zijn moest slecht 1 van de 2 voor deze sport hebben gekozen was dit een ramp geweest voor de sport.

Marco Willems 3 januari 2021 om 17:51

Hij reed echt niet lekker rond. Slecht over de balken, veel slipmomentjes, op de klimmetjes niet altijd even goed. Zijn wisselverklaring vind ik meer een smoes dan een uitleg, toch wel heel duidelijk welke fiets hij had. Al met al is het dan ook wel weer netjes dat je ondanks alles gewoon 2e wordt.

-Stijn- 3 januari 2021 om 17:59

Hij zei dat vdp gewoon beter was dus geen smoes

Marco Willems 3 januari 2021 om 18:09

Lees anders even waar ik op doel Stijn. Ik heb het specifies over de wissel. Of vind jij dat hij een aannemelijk verklaring heeft. Als ik het zie gebeuren en hem dan zoiets hoor zeggen lijkt dát meer op een smoes omdat het gewoon een domme actie was dan een verklaring.

Staat helemaal los van wat VdP wel of niet doet, of zie jij ergens de naam van VdP staan in mijn post?!

Kelder is de Man 3 januari 2021 om 19:36

Er werd hem naar gevraagd en gaf snel een korte uitleg, om meteen er aan toe te voegen dat het aan de benen lag. Gebruikte het totaal niet als smoes.

Yeez 3 januari 2021 om 18:12

Stijn en murcia die als fan door wespen gestoken overal op aan het reageren zijn als het niet positief over v aert gaat

Murcia 3 januari 2021 om 18:26

Hier erger ik mij dus aan Yeez, omdat ik in het wedstrijdtopic iets schrijf wat jij niet bevalt wordt ik nu dus weggezet als een fan om daarmee mijn bijdrages te bagatelliseren. Natuurlijk ben ik een fan, van het wielrennen in het algemeen en van zowel Mathieu als Wout in het bijzonder. Dat mensen je dan meteen in een kamp trekken is volledig voor hun rekening. En ik reageer eigenlijk nooit op dit type posts maar deze vind ik erover. Als je het niet met mij eens bent prima maar probeer op zijn minst maar aan te tonen dat ik een Matthieu hater en/of blinde Wout fan ben. Je weet zelf donders goed dat dit niet het geval is.

S. Morgenstern 3 januari 2021 om 18:26

Kinderachtige reactie en daarnaast een onterechte weergave van de reacties van Murcia, waar inhoud weinig op aan te merken is.

@Murcia; +1! Hele vervelende neiging.

Yeez 3 januari 2021 om 18:57

@murcia zie mijn laatste reactie in het andere topic. Soms niet om de pot draaien en het op andere dingen gooien. Soms zijn de benen minder en is een ander een pak beter. Net zoals je vd poel een pak minder vond in dendermonde was dat nu met v aert het geval. Daar doet die fietswissel niks aan af.

Murcia 3 januari 2021 om 19:02

@Yeez
Je gaat niet in op wat ik hierboven schrijf en zette hier een post neer waarvan je weet dat het nergens op sloeg. Dan is discussie verder overbodig.

Yeez 3 januari 2021 om 20:26

@murcia ik zet je weg als fan ja, omdat je totaal niet objectief bent. Van Aert die in dendermonde wint is 2 klasses beter dan van der poel en van der poel moet niet zo zeiken over het parcours (waar je overigens over beiden gelijk had mijn inziens).

Dan moet je vandaag ook zo groot zijn om te kunnen zeggen dat van der poel een klasse beter was dan derest.

Om dan te zeggen dat het door een fout fietswissel komt en door van kessel die tegen van aert aanrijdt (omdat v aert moest afstappen waar van kessel wilde doorfietsen. V aert had hier overigens geen last van, v kessel wel) vind ik zoeken naar excuses om het mindere presteren van v aert te doen bedekken. Hetzelfde met de fouten die hij maakt. Fouten maak je omdat je wordt geforceerd door je concurrentie. Van der poel maakte ze juist niet

Michelangelo 3 januari 2021 om 20:30

Yezus Yeez, pak wat valium.

Ook ik ben het niet volledig met Murcia eens, want ook ik ben van mening dat vandaag met deze vorm en op dit parcours Mathieu nog wel had gewonnen met een driewieler. En daar doen valpartijen in de eerste ronde of een matige fietswissel niets aan af.

Maar om op deze manier (over en weer) tekeer te gaan hoeft nou ook weer niet. Laten we het een beetje gezellig houden…

Davide Lappartiente 3 januari 2021 om 18:42

Mathieu heeft nu al de topvorm te pakken, terwijl hij vooraf zei dat de conditie wat minder werd. Zijn naïeve volgelingen en Wuyts geloofden hem en dachten dat hij te veel crossen reed, maar het is de beste voorbereiding om kort erna te pieken. Alleen piekt hij nu een klein maandje te vroeg. Wout werkt rustig voort aan zijn basis. Hopelijk pakt Mathieu het nu verstandig aan en doet hij niet alles fout zoals zijn voorbereiding op het wegseizoen van vorig jaar.

Barry Batsbak 3 januari 2021 om 19:03

Ja, toch weer onder je steen vandaan gekropen met wederom een troll-poging vol zelfverzonnen waarheden? Gelieve niet inhoudelijk op Davide te reageren, er komt toch niks zinnigs uit.

itty 3 januari 2021 om 19:22

Mag toch onderhand wel duidelijk zijn wie de betere veldrijder is. Anders tel de overwinningen per seizoen.
Wie op de weg de betere is, durf ik niet te zeggen. Hangt van het parcours en de aankomst af. Van Aert heeft zich als meer en eerder toegelegd op de weg.
Op de MTB lijkt het me ook duidelijk.

Joaquim Agostinho 3 januari 2021 om 19:48

Het lijkt me dat v. Aert zich voldoende bewezen heeft op de weg vorig jaar. In de klassiekers zijn ze aan elkaar gewaagd, maar bergop moet v.d.Poel het toch echt tegen hem afleggen.

SnellePelle 3 januari 2021 om 19:51

Jumbo is verkeerd bezig. Jaren staan de vaders van Van Aert en Vos voor hun nazaten in de wisselpost.
Nu bij Jumbo mag dit ineens niet meer en moeten er halfbakken mechaniekers de fietsen aangeven.

edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten

Murcia 3 januari 2021 om 19:56

Bij DSM had er niet eens een mannetje gestaan, maar een tafel met een clipboard met daarop de protocollen van Iwan.
Zie je hoe makkelijk trollen is?

DeGroteMolen 3 januari 2021 om 20:28

Had geen enkel verschil gemaakt voor de uitslag vandaag. Niet zo overspannen doen.

Marik 3 januari 2021 om 20:46

Ligt het aan mij of is de sfeer op het forum bij de cross grimmiger dan bij het wegseizoen?

Barry Batsbak 3 januari 2021 om 20:58

Vind je dat echt? Ik vind het wel meevallen. Na nieuwjaar vind ik het zelfs heel erg meevallen. Behalve dan Davide Lappartiente die zo te zien als goede voornemen voor 2021 had om zijn vrij beroerde troll-skills hier te poneren als het ook maar 1 seconde over Van der Poel of Tom Dumoulin gaat. Heel sneu.

ervee 3 januari 2021 om 21:04

@Marik: ik vind het bij zowel de weg als de cross kansloos als het over van der Poel of van Aert gaat. Kinderachtige reacties met alleen maar trollen en uitlokken en op de man spelen.

Marik 3 januari 2021 om 21:09

Het is inderdaad bij elke cross gekissebis over Wout en Matthieu. Word er zo moe van om elke keer hetzelfde te lezen van dezelfde lieden.
En men laat zich ook zo lekker uit de tent lokken….elke keer.

-Stijn- 3 januari 2021 om 21:10

Als het een intens duel is geweest zal dit er altijd zijn, zie bijvoorbeeld Gent-Wevelgem. In de cross valt het meer op omdat er over andere crossers niet veel te zeggen valt als deze twee meedoen.

Michelangelo 3 januari 2021 om 21:22

Zitten een paar “usual suspects” tussen die meedingen naar de hollow knight award. Maar voor de rest vind ik het ook wel meevallen. Een nieuwe opschoning zoals een maandje of 2 geleden zou echter geen kwaad kunnen.

Murcia 3 januari 2021 om 22:07

@Marik
De grimmigheid valt over het algemeen wel mee al had ik vandaag met een poster wat andere ervaringen maar dat is iedereen wel eens overkomen. Michelangelo heeft gelijk dat er wat reïncarnaties op dit forum zijn en dat zorgt voor onnodige provocaties.
Verder is er de neiging bij sommigen om posters in hokjes te plaatsen, je bent voor Wout en tegen Matthieu of andersom en het idee dat je beiden kunt bewonderen, bekritiseren of een mix daarvan iets belachelijks is.
Maar het grootste deel van de mensen hier kunnen ondanks hun meningsverschillen over zaken toch prima door een deur lijkt me.

Romāns Vainšteins 3 januari 2021 om 22:18

Dat is altijd al bij de cross zo geweest, klein wereldje, veel gemor.

En dat hele ‘MvdP is geboren en getogen in België’ vs ‘WvA zijn papa is een kaaskop’ heeft het niet veel beter gemaakt. Reken er maar op dat Bulgaars olieworstelen gelijke intriges kent, hoe volkser het spelletje des te nijdiger de volger.

Blackcanyon 3 januari 2021 om 20:59

Gelukkig voor Wout waren t een ander soort slippertjes die hij maakte dan Michael Boogerd!

Dat hij vandaag niet meekon ligt natuurlijk onder meer aan die nieuwe lak. Nu zijn fiets overgespoten is, is die 50 gram zwaarder.

Hopen dat die spruit van hem morgen nog geboren wordt, want hij is de beste belgische veldrijder en verdient dus gewoon die nationale titel!

De Fakir 4 januari 2021 om 08:02

Inderdaad, Van Aert hoort die trui in zijn bezit te hebben. Ik vind het persoonlijk elke cross pijnlijk om te zien dat de Belgisch kampioen ergens rond de 8e plek komt binnen hobbelen.

-Stijn- 3 januari 2021 om 21:13

De bookmaker heeft de weddenschap van bk mannen weggehaald. ALs wout ineens niet meedoet waren het dan ook zeer aantrekkelijke noteringen :)

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair