WK wielrennen van 2021 trekt naar Vlaanderen

WK wielrennen van 2021 trekt naar Vlaanderen

foto: Sirotti

donderdag 27 september 2018 om 13:26

Het WK wielrennen 2021 zal plaatsvinden in Vlaanderen. Van 18 tot en met 26 september zullen de mannen, vrouwen, beloften én junioren in de wielergekke regio strijden om de verschillende wereldtitels. Het WK-circus zal voor de tiende keer neerstrijken in België.

De tijdritten starten in Knokke-Heist en finishen in het historische Brugge. De wegkoersen vertrekken dan weer uit Antwerpen, om te eindigen in studentenstad Leuven. De organisatie spreekt in het persbericht van een lastige omloop. Het plaatselijke parcours in en rond Leuven bevat een flink aantal kuitenbijters.

Eerder lieten Flanders Classic en organisatiebureau Golazo – die verantwoordelijk zijn voor de organisatie van het WK – weten dat het parcours geschikt is voor een echte Flandrien. Philippe Muyters – de minister van Sport – is in de wolken na het binnenhalen van het WK. “Vlamingen ademen koers”, zo laat hij weten.

“De liefde voor het wielrennen wordt ons met de paplepel ingegoten. Ik verwacht dan ook dat Vlaanderen massaal zijn wielerhelden zal toejuichen. Ongetwijfeld zorgt dit enthousiasme ervoor dat heel wat jongeren besluiten om zelf op de fiets te stappen.”

De totale kosten worden geschat op 18,9 miljoen euro. De Vlaamse overheid neemt een groot deel van de financiering voor zijn rekening. De vier participerende steden Knokke-Heist, Brugge, Antwerpen en Leuven dragen eveneens bij aan het budget.

Dit artikel delen:

31 Reacties

jvh93 27 september 2018 om 13:34

Kasseien en vlaamse heuvels?? yes please!!!

Jowinho 27 september 2018 om 13:39

Denk geen kasseien aangezien de wedstrijden tussen Antwerpen en Leuven zullen doorgaan. Toch geen RVV kasseien.

WernerFranke 27 september 2018 om 13:37

Wordt dus ook een retevlakke tijdrit. Zo zie ik ze het liefst.

Mwielerfan 27 september 2018 om 17:51

Wordt wel weer eens tijd. Nog even deze trend en quintana is wereldkampioen tijdrijden

Hoebele 27 september 2018 om 13:39

Finish in Leuven, dus een finale à la Flèche Brabançonne?

Munz 27 september 2018 om 13:46

Nee, die eindigt in Overijse en daar is het een pak heuvelachtiger dan in Leuven zelf. Zal eerder zoiets als GP Poeske Scherens zijn die Stuyven onlangs nog won. Matig parcours dus.

CeRo 27 september 2018 om 13:46

Meer een parcours zoals de plaatselijke rondes van de GP Jef Scherens.

LaurentJalabert 27 september 2018 om 13:47

Who cares @Munz en CeRo! Beter dan Groningen en lekker dichtbij huis!

ditisdavid 27 september 2018 om 14:31

Zal inderdaad op het parcours van de GP Scherens zijn. Zonde, want er zijn betere heuvels en kasseien in die hoek.

Vincent Lacressonniere 27 september 2018 om 13:50

Poeske Scherens of niet, gaaf dat het wk naar Vlaanderen komt! Ik zak terzijnertijd wel af naar het zuiden met een Lars Boom spandoek en koelbox vol Heineken onder de arm ;)

Voorgeborchte 27 september 2018 om 13:59

Rond Leuven kan je nog wel een vrij lastig parcours neerleggen.

Romāns Vainšteins 27 september 2018 om 14:01

Hadden toch 10 x beter Geraardsbergen kunnen nemen. Rondom Leuven heel wat minder te doen qua Flandrienvehikels > dit is uiteraard een rtoep richting de daar in de buurt woonachtigen die dit kunnen logenstraffen !

Kruisberg 27 september 2018 om 14:02

Leuk dat België dit weer krijgt. Maar volgens mij kunnen ze daar beter is geld investeren in de infrastructuur. Snelwegen, treinen alles daar is zo ouderwets. In veel landen in Oost-Europa is het moderner dan in België.

EddyB1958 27 september 2018 om 14:12

Sorry maar met zo’n nickname denk ik dat je Vlaming bent dus spreek dan niet over in België, maar gewoon over bij ons…

Merlinappa 27 september 2018 om 14:53

@Eddy
De Kruisberg ligt in Limburg (NL)..

coolietje 27 september 2018 om 14:55

Iets zegt mij dat dit niet uit hetzelfde budget komt…

Col du Bramont 27 september 2018 om 14:59

Er zijn verschillende Kruisbergen, de Kruisberg met de meeste faam en uitstraling (de Ronde en WK 1988) ligt in Ronse.

kielabokki 27 september 2018 om 15:06

Het erge is dat je niet overdrijft. Ongelofelijk dat een modern land zo slecht onderhouden wordt, vooral de wegen. Ring Antwerpen is al een verschrikking, nu ook de Tijsmantunnel al afgesloten. Brussel sluit tunnels af want staan op instorten maar geen geld. Las tijdje terug dat zelfs wegwerkzaamheden overal stil lagen omdat het asfalt op was in België. En zo kan ik nog wel even door gaan.

Sunnyweb 27 september 2018 om 15:49

@Eddy Een nickname kan een spielerige naam zijn waar je verder geen conclusies uit moet gaan trekken. Kruisberg kan van alles betekenen en ook zo maar helemaal niets. De reactie is erg kinderachtig voor iemand uit 1958. Kijk nou doe ik het ook :-)

Ik heb de mijne gekozen nadat 4 pogingen mislukten omdat die namen al bestonden. Dat waren wielertermen. Wilde het al opgeven met WF en tikte dan zomaar Sunnyweb in. Ik moest toch wat. Ben helemaal geen fan van welke ploeg dan ook. Ben fan van renners waar ze ook voor rijden.

lt86 27 september 2018 om 14:02

Waarom Leuven? Gemiste kans lijkt me…

coolietje 27 september 2018 om 14:51

Omdat zij hiervoor geld op tafel willen leggen

john 27 september 2018 om 14:09

Dit word dan de vijfde titel voor Sagan

Domestique 27 september 2018 om 14:15

Cycling’s coming home.

tvm 27 september 2018 om 14:27

Campenaerts 5* voor de tijdrit

Kosmonaut 27 september 2018 om 14:44

Evenepoel

assen 27 september 2018 om 15:03

Ja, sowieso beter dan Groningen, ha ha ha.

Jacco van Stierop 27 september 2018 om 19:01

En zonder twijfel beter dan Assen.
Leuven is een gezellige stad en de omgeving is aangenaam, wat dat aangaat prima keuze. Er zijn wel wat hellingen, ook in de stad, maar of dat doorgewinterde profs enige schrik aanjaagt is de vraag.
Wordt wel eens tijd voor een WK in Henegouwen, liefst in miezerige omstandigheden verreden.

DeGroteMolen 27 september 2018 om 16:58

De eerste wereldtitel voor Van der Poel op de weg bij de profs.

Matje VdP 27 september 2018 om 17:14

Dat lijkt me een goede planning, vrees wel dat die olympische medaille om zijn nek hem wat af zal remmen…

Gebruikersnaam 27 september 2018 om 18:19

Je schrijft het met Evene vooraan, niet met van der.

Doordrijver 27 september 2018 om 17:37

Ter info voor de NLers: ik ben van regio Leuven, en daar kan je een zwaar parcours neerleggen waar het rondje rond de stad GP Scherens niets tegen is. Er liggen heel zware hellingen op een boogscheut van Leuven, kasseien, kuitenbijters in de regio tussen Overijse en Leuven met stukken boven 15%,…
Ik hoor net waar de finish zal komen. Dat is op de ringweg en loopt op aan 3-5%.

Headlines

Materiaalzone

Populair