WK voor vrouwen bij NOS beter bekeken dan WK voor mannen

maandag 1 februari 2021 om 17:23
WK voor vrouwen bij NOS beter bekeken dan WK voor mannen

foto: Cor Vos

Het WK veldrijden werd dit weekend goed bekeken in Nederland en België. De NOS kon zondagmiddag op NPO1 rekenen op gemiddeld 864.000 kijkers naar de zegetocht van Mathieu van der Poel. Zaterdag keken meer Nederlanders naar de WK-strijd bij de vrouwen, blijkt uit cijfers van Stichting Kijkonderzoek.

In totaal keken zondag ruim 1,7 miljoen Nederlanders minstens één minuut naar het WK veldrijden. Zij zagen Mathieu van der Poel voor de vierde keer wereldkampioen worden, ten koste van zijn eeuwige rivaal Wout van Aert. Daarmee had de NOS zondagmiddag een marktaandeel van 31,5%.

Zaterdag lagen de kijkcijfers hoger, toen de Nederlandse vrouwen streden om de medailles. Tussen 15.05 en 17.30 uur keken gemiddeld 921.000 mensen naar de NOS, goed voor een marktaandeel van 43%. In totaal zagen bijna 2,1 miljoen mensen zaterdag minstens één minuut van de tv-uitzending op NPO1, waarin Lucinda Brand het goud pakte.

Bij de vergelijking moet opgemerkt worden dat zondagmiddag veel sportliefhebbers een alternatief op tv hadden met de voetbalwedstrijd Feyenoord-PSV op ESPN. Daar keken tussen 14.30 en 16.15 uur ruim 700.000 Nederlanders naar.

1,4 miljoen kijkers voor Sporza
Via Sporza keken zondag gemiddeld bijna 1,4 miljoen Vlamingen naar het WK in Oostende, goed voor een marktaandeel van 78,9%. Het was voor Sporza het best bekeken WK sinds 2016. Toen keken ruim 1,4 miljoen Vlamingen naar de titelstrijd in Zolder. Het WK van Louisville deed het nog beter, met meer dan anderhalf miljoen kijkers.

De vrouwenwedstrijd brak zaterdag het kijkcijferrecord op ‘de Belg’ met ruim 810.000 kijkers en een marktaandeel van 64,2%. Het oude record stond op 752.000 kijkers naar de WK-wedstrijd in Bogense. Het is niet bekend hoeveel Nederlandse kijkers afgelopen weekend afstemden op Sporza en vice versa.

Eurosport
Ook Eurosport zond het WK veldrijden uit. Zondag stemden in Nederland gemiddeld 29.000 mensen hun tv af op de sportzender. Zaterdag bij de vrouwen waren dat er gemiddeld 10.000 volgens Stichting Kijkonderzoek.

Het Nederlandse podium bij de vrouwen – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

57 Reacties

AnderJ 1 februari 2021 om 17:37

Interessant data punt. Benieuwd wat dat betekent. Is er in Nederland meer interesse voor dames veldrijden of stemt bijvoorbeeld een groter deel van de mensen die naar het heren veldrijden kijkt af op de Belg?

Martino87 1 februari 2021 om 17:39

Tijdens de mannenwedstrijd was Feyenoord – PSV.

madeinstars 2 februari 2021 om 10:24

Inderdaad Martino. Zijn geen ingewikkelde analyses voor nodig om dit te verklaren. Zondag was Feyenoord – PSV en andere voetbalwedstrijden en het was ook nog eens prachtig weer, dus wat meer mensen de hort op.

Panache 1 februari 2021 om 17:42

Ik heb gekeken op Eurosport (de betaalde app). Enkel de elite-mannen wedstrijd.

HoofdIsVrij 1 februari 2021 om 17:48

Wel opvallend dat zo weinig mensen blijkbaar Eurosport trekken.

Franco Ballerini 1 februari 2021 om 18:11

Als je E1 of E2 kijkt wordt je natuurlijk ook knettergek van de reclames. De Player met wedstrijden zonder breaks bevalt mij echter uitstekend. Als wielerliefhebber moet je er wel aan met hun monopolie op het uitzenden van de Italiaanse koersen.

john 1 februari 2021 om 18:12

Ja als je graag tussen de reclame door naar de cross wil kijken ,ja dan zit je goed bij Eurosport

Apemantus 1 februari 2021 om 18:26

De Eurosport app is een must voor de wielerliefhebber. Het aantal koersen dat uitgezonden wordt ligt nog hoger dan bij Sporza. En op demand zijn er dan ook nog eens een schat aan koersen te vinden.

Koers 1 februari 2021 om 18:29

Ja het commentaar moet wel enorm beter zijn wil je de reclames voor lief nemen. Daarnaast kunnen de mensen zonder digitaal tv-bakje enkel op NPO in HD kijken. En dat je vanaf kanaal 1 begint te zappen helpt ook natuurlijk.

Franco Ballerini 1 februari 2021 om 17:52

Zeer verrassende kijkcijfers. Nu Nederlandse crossers zo succesvol zijn en klaarblijkelijk 1 op de 10 (of daaromtrent) Nederlanders hier naar willen kijken moet het toch voor organisatoren en voor sponsors interessant zijn hier meer crossen te organiseren en Nederlandse teams op te richten.

Apemantus 1 februari 2021 om 18:18

Ik begrijp er inderdaad niets van dat er met al dat succes, nog geen enkel Nederlands crossteam is. Je zou er op z'n minst toch ééntje verwachten bij de dames.

Oblomov 1 februari 2021 om 18:34

Probleem is dat de NOS, van de wedstrijden waar merkteams actief zijn, alleen de wereldbekers uitzendt. Dus een compleet veldrit-team met een Nederlandse sponsor lijkt me problematisch qua sponsorwaarde die je kunt bieden.

Wat ik dan weer niet snap is dat wegteams er geen punt van maken één of twee veldrijders (m/v) onder contact te nemen om in de winter ook in beeld te zijn. Het is niet alsof je in de zomer niets aan ze hebt.

Maar goed, dat snap ik ook totaal niet bij de Belgische wegteams. Zal wel met het verouderde idee te maken hebben dat weg en veld niet te combineren zijn.

$kedel 1 februari 2021 om 18:37

De kijkcijfers zijn wel min of meer uit de duim gezogen natuurlijk.
Ze gaan er bij dat kijkcijferonderzoek altijd vanuit dat op elk moment van de dag heel Nederland voor de tv zit.
De resultaten komen uit hun steekproef en die projecteren ze vervolgens op heel de bevolking.

Apemantus 1 februari 2021 om 18:47

@Oblomov Dat probleem is nog schrijnender bij het dameswielrennen op de weg, waar er vaak simpelweg geen beelden zijn. Toch zijn er genoeg Nederlandse vrouwenteams voor op de weg. In vergelijking, elke damescross wordt geregistreerd en uitgezonden. Daarbij komt dat het budget voor een crossteam een heel stuk lager ligt dan voor op de weg. Eigenlijk ben je als sponsor spekkoper. Uiteraard zou het ideaal zijn als NOS elke cross uit zou zenden, maar als de crossliefhebber afstemt op Sporza en Eurosport wanneer dit niet het geval is, bereik je alsnog je doelgroep als sponsor.

Magician 1 februari 2021 om 17:58

Kan me niet voorstellen dat er een Belg is die hiervoor afstemt op de NOS.

thorsen 1 februari 2021 om 18:01

Bij NPO kijkcijfers heb ik toch altijd het beeld voor me van een verzorgingstehuis voor ouderen waar de TV de hele dag aanstaat (op NPO1,2, of 3) en waar dan de hele dag mensen half naar zitten te kijken of slapen.

Arie den Blanken 1 februari 2021 om 19:05

Is voor mij van toepassing bij het wegwielrennen.

Dikke Vrouw 1 februari 2021 om 18:01

Mooi nieuws. Dit moet 1 van de eerste sporten zijn waarin de dames stilaan belangrijker worden dan de heren?

Drossard Kudus 1 februari 2021 om 18:12

Ligt natuurlijk ook een beetje aan de regio. Ik neem niet aan dat in Vlaanderen ook zo massaal naar de vrouwenwedstrijd is gekeken tov Nederland. Wat dat betreft kun je in Nederland denk ik ook handbal en volleyball voordragen, de Belgische basketballdames scoren denk ik ook beter dan de heren en voetbal is in de VS toch ook groter als vrouwensport. Maar toch mooi dat onze veldrijvrouwen met de mannen kunnen wedijveren

bartp25 1 februari 2021 om 18:36

Lijkt me niet, zoals hierboven al beschreven was super sunday met voetbal. Veel mensen die op zaterdag gewoon sport hebben gekeken hebben op zondag voetbal verkozen boven veldrijden.

Panache 1 februari 2021 om 19:57

Groter nieuws is dat het veldrijden (mannen) de wedstrijd Feijenoord-PSV op kijkcijfers verslagen heeft.
Overigens ging ‘wereld van de Chinezen’ daar weer nipt overheen en mag je met een factor 4 vermenigvuldigen voor ‘heel Holland bakt’.

Kelder is de Man 1 februari 2021 om 18:09

M'n pa, als Formule 1 fan, vindt de cross heel fijn om naar te kijken, terwijl hij de weg met een half oog kijkt. En ik ga met hem mee… de wk vrouwencross was het beste van de hele wk. Spannend tot de laatste halve ronde.

Arie den Blanken 1 februari 2021 om 19:19

Ik moet niets hebben van F1 (Kijk alleen naar een samenvatting voor de crashes) maar ga wat de beleving van het wielrennen met je pa mee.

Simon1 1 februari 2021 om 18:18

Ja sowieso meer rugby tijdens het veldrijden bij de vrouwen dan de mannen.

$kedel 1 februari 2021 om 18:33

Heerlijk die aantallen van eurosport.
De “home of cycling” waar je op de meest interessante momenten zomaar ineens reclame voorgeschoteld krijgt.

Arie den Blanken 1 februari 2021 om 19:09

Heel veel kijken wielrennen op Eurosport alleen als het nergens anders is. Als je kan kiezen tussen Sporza , NOS en Eurosport komt bij veel Eurosport pas op de 3e plek.

Panache 1 februari 2021 om 20:01

De app geeft toegang om zonder reclame te kijken. Op smart tv kijk je dan gewoon op je tv.

xistnc 1 februari 2021 om 18:34

Was de rolverdeling op Eurosport zoals steeds, dus zaterdag Bobby met ‘leuk dat je dat zegt’ vriendin en zondag Babbelgem met kameraad?

Dion 1 februari 2021 om 18:50

Bij NOS stond in de gids dat er schaatsen op was. Ik zag bij toeval dat het WK er op was. Scheelt ook aanzienlijk lijkt mij.

Baukema Tomoulin 1 februari 2021 om 19:13

Ik (vanuit Zaandam) heb alle wedstrijden gekeken op Sporza samen met de vrouw en kinderen. Ook fijne voorbeschouwing bv met Groenendaal en Nys tussendoor. Als we ooit het land weer uit mogen wil ik ook veel vaker naar de cross met de familie in bv Hoogerheide of Loenhout en dan zowel de mannen als vrouwen wedstrijd zien.

Arie den Blanken 1 februari 2021 om 19:22

Ik raad je dan Loenhout af want daar is altijd redelijk wat overlast van dronkaards. Meer dan op welke ander cross ook.

Bikeage 1 februari 2021 om 19:37

En het is misschien ver, maar voor Hoogerheide hoef je het land niet uit :)

Michelangelo 1 februari 2021 om 20:03

Loenhout is inderdaad “berucht” vanwege de sfeer. Het is waar je voor gaat, maar als je rustig van de sport wilt genieten dan kun je beter naar pakweg Gieten rijden.

Ga je voor de sfeer, feesttenten en veel mensen langs de kant, dan moet je inderdaad aan de andere kant van de streep zijn.

Kelder is de Man 1 februari 2021 om 19:23

Bijna alles heb ik via een stream bekeken met ES en Brits commentaar. Zeer tevreden over. De heren wel gewoon op npo. met Thijs Al als sidekick en vond het zeer goed te doen.

Apemantus 1 februari 2021 om 19:44

Die Brit en die Amerikaan op ES zijn zo slecht, man, man, man…. tenenkrommend. Enthousiast zijn ze wel. Ik zet bij de damescross altijd alleen het ambient-geluid aan. Heel prettig.

tendam 1 februari 2021 om 20:17

Die Amerikaan is Jeremy Powers. Waarschijnlijk de Amerikaan die het meest van veldrijden weet.

Kelder is de Man 1 februari 2021 om 20:26

Vond het niet slecht, maar de crashes in het zand zag hij heel laat. Vroeg me af of dat aan een slechte verbinding lag.

Apemantus 1 februari 2021 om 20:33

@tendam Goh, dat wist ik nog niet….

Hoeveel internationale crossen had ie ook alweer gewonnen? Maar ik had het niet over de crosser Jermey Powers, ik had het over de commentator Jeremy Powers. Niet om aan te horen. Geeft commentaar alsof hij aan het verzuipen is. Maar die hele GCN bende kan mij gestolen worden. Zwaar overschat omdat het toevallig in het Engels is en enkel daardoor een groot publiek heeft. Wil nog niet zeggen dat het goed is. Bij GCN mogen ze de schoenen van WF nog niet poetsen.

Apemantus 1 februari 2021 om 20:38

@Kelder De Man sorry, maar ik kan je niet serieus nemen. En dan te bedenken dat er mensen zijn die commentaar hebben op Jeroen van Belleghem en Maarten Ducrot. Dit zit daar nog een niveau of vijf onder. Lachwekkend.

Simon1 1 februari 2021 om 19:33

Wat zouden de kijkcijfers in de UK zijn? Daar ligt de meeste potentie voor de sport denk ik. Je ziet altijd wel een Yorkshire vlag bij de cross, en de lui van GCN zijn er vaak erg enthousiast over.

Veloburto 1 februari 2021 om 19:46

De Nederlandse liefhebbers, zoals ik, kijken op sporza. De wat algemenere sportfans die studio sport op npo1 kijken, hebben denk ik de voorkeur aan fey-psv gegeven op zondag

Arie den Blanken 1 februari 2021 om 20:01

Dat voetjebal was toch niet bij de NOS maar zit toch achter een betaalzender

tendam 1 februari 2021 om 20:21

Er zijn inderdaad veel liefhebbers die Sporza kijken, maar dat loopt natuurlijk niet in de honderdduizenden. Feit is dat het schaatsen beter werd bekeken, en dat was maar een ordinaire wereldbeker.

De mannenkoers was ook eigenlijk helemaal niet spannend, dus in die zin is het ook wel verklaarbaar.

Veloburto 1 februari 2021 om 23:04

Klopt Arie, maar doordat ze dus naar Espn keken, stond npo1 dus niet op

Arie den Blanken 2 februari 2021 om 09:33

Ik concludeer hier vooral uit dat een echte wielerliefhebber andere sporten als de grootste concurrent van je eigen sport zou moeten beschouwen. Bijvoorbeeld daarom hoop ik ook altijd dat Oranje en de Rode Duivels de eindronden van een WK of EK voetjebal niet halen en wrijf in mijn handen als de NL-se clubs in het Europese voetbal snel worden uitgeschakeld. En dat ik juist niet hoop dat Nederlanders vaak goud scoren bij het schaatsen.

FDJ 2 februari 2021 om 09:44

@Arie wat een onzin weer zeg… Ik ben sportliefhebber. Ik wil gewoon zoveel mogelijk zien van de sporten die ik graag zie en tuurlijk hoop ik dat Nederlanders het goed doen. Al kan ik ook zeker genieten van een niet Nederlands succes als die op een mooie manier behaald is.

Waar jij mee bezig bent is alles downgraden en het veldrijden de hemel inprijzen. Wat wil je daar nu mee bereiken? Tegenover wie moet je nu bewijzen dat jij Veldrijden het allermooiste vindt? Accepteer dat anderen anders denken en reageer niet structureel zo negatief.

Michelangelo 2 februari 2021 om 09:53

@FDJ,
wees vooral blij dat niet iedereen dezelfde sportbeleving heeft als Arie den Blanken…

Lalsacien 2 februari 2021 om 10:08

Ik zie het probleem niet. Op de NOS schaatsen, op ESPN(Fox) voetbal, op Sporza veldrijden, op Sportschau wintersport (exclusief schaatsen) en op Eurosport 2 snooker. En dan heb ook nog regelmatig Rugby op de BBC. Voor ieder wat wils!

Westland95 1 februari 2021 om 21:34

Daar is maar 1 verklaring voor: Feyenoord-PSV

Romāns Vainšteins 1 februari 2021 om 22:01

Feyenoord PSV?

Verweggistan 1 februari 2021 om 22:24

Beide teams hebben ook het wk voor de vrouwen gekeken, maar moesten zelf spelen toen het wk voor de mannen was, dus waren er zaterdag meer kijkers dan zondag. Denk ik.

Theo Bovengemiddelkamp 1 februari 2021 om 23:19

Misschien toch eens wat vaker het damesveldrijden live uitzenden? Zodat ook dat Nederlandse dames crossteam van de grond kan komen.

de Jonge 1 februari 2021 om 23:24

Ik ken weinig wielerfans die voorkeur hebben om te kijken naar NOS of Eurosport als het ook uitgezonden wordt op Sporza. Denk dat dit ook een van de redenen is net als de voetbalwedstrijd die tegelijkertijd uitzonden werd.

josemanuelfuente 2 februari 2021 om 07:48

Zondag waren er veel ‘koffie’ aan het drinken ;)

FDJ 2 februari 2021 om 09:17

Ik gok niet dat Feyenoord-PSV een excuus is voor mindere kijkcijfers. Roest en Kramer op de 5000 meter misschien wel. Voetbalpubliek is toch niet publiek wat nu hun club laat zitten voor een cross.

Romāns Vainšteins 2 februari 2021 om 09:29

Het is wel koddig hoe er hier allemaal smoesjes gezocht worden om te verklaren dat de dames het beter hebben gedaan, het lijkt wel een op eerlijke kracht verslagen veldrijder joh.

Daan Knijnenburg 2 februari 2021 om 10:16

Ik heb zelf de vrouwen wedstrijd gekeken bij de nos en de manne bij sporza, vindt toch altijd dat de presentatoren van de nos wat minder goed opletten op de koers en vindt dat vooral bij de mannen wat prettiger om het wel te hebben.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair