WK veldrijden op programma Mathieu van der Poel en Tom Pidcock

woensdag 27 oktober 2021 om 18:44
WK veldrijden op programma Mathieu van der Poel en Tom Pidcock

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel en Tom Pidcock hebben het WK veldrijden 2022 in Fayetteville (Verenigde Staten) gewoon op hun programma staan. Dat laten hun ploegen Alpecin-Fenix en INEOS Grenadiers weten aan Het Laatste Nieuws. Wout van Aert weet nog niet of hij het wereldkampioenschap rijdt.

“Het kwam nog niet ter sprake, om de simpele reden dat we ervan uitgaan dat we dat WK zullen rijden mét Mathieu”, vertelt ploegleider Christoph Roodhooft van Alpecin-Fenix. “Ik zie niet goed in waarom we dat zouden moeten laten vallen. Tuurlijk is het een beetje een ambetante verplaatsing. Maar ik heb niet het gevoel dat Mathieu nu al op een punt in zijn carrière is aanbeland dat hij die dingen zomaar kan schrappen. […] Voorlopig is een afmelding niet aan de orde.”

Tom Pidcock
Ook Pidcock is er op 30 januari 2022 bij in de VS, bevestigt zijn trainer Kurt Bogaerts. “Bij leven en welzijn rijdt Tom het WK, omdat we het als een internationale sport zien en een jonge renner als hij moet kunnen omgaan met de omstandigheden. Natuurlijk is het makkelijker om een WK veldrijden in België te combineren met het klassieke voorjaar op de weg, dan een WK in de VS. Maar het hoort er onvermijdelijk een beetje bij”, aldus Bogaerts.

“Tom beseft ook heel goed dat cyclocross hem heeft gebracht naar zijn huidige niveau. Dus brengt hij respect op voor die sport. En voor de concurrentie die ze een hele winter lang beoefent. Het zou de discipline opwaarderen mochten zowel Wout, Mathieu als Tom aan de start komen in Fayetteville”, vindt de INEOS-coach. Naar verwachting duikt Pidcock in het weekend van 4 december (Boom) en 5 december (Antwerpen) voor het eerst het veld in.

Wout van Aert
Voor Wout van Aert is het klassieke voorjaar een groot doel in 2022. Jumbo-Visma heeft de ploeg flink versterkt en wil scoren, maar zijn precieze programma is nog niet bekend. “We zullen de komende twee maanden echt nog nodig hebben om tot concrete, afgelijnde plannen te komen. Over zijn veldritactiviteiten hakken we wél heel binnenkort de laatste knopen door”, gaf sportief directeur Merijn Zeeman aan. Dan wordt dus ook duidelijk of Van Aert afreist naar Amerika en het WK betwist.


Dit artikel delen:

47 Reacties

Murcia 27 oktober 2021 om 18:57

Ik denk dat Wout niet het WK gaat doen en ik zou dat volkomen begrijpen. De ploeg heeft alles in het werk gesteld om de voorjaarskern om hem heen te versterken. Misschien zelfs nog een Benoot erbij en vanuit Lamberts en hemzelf proef ik de onzekerheid over de impact van die week in de VS en de gevolgen voor het wegseizoen een 4 weken later. Bij twijfel moet je naar mijn mening voor de zekere weg kiezen en je verstand volgen.

xistnc 27 oktober 2021 om 19:11

Dat klinkt alsof Mathieu het WK dit seizoen overslaat. Verstandig, wat mij betreft.

Franco Ballerini 27 oktober 2021 om 20:14

Exact. Ook geen gedoe met een jetlag waardoor hij ook al in Tokio zo duf als een konijn aan de start stond…

ChefSpijker 28 oktober 2021 om 11:09

Die jetlag heb je vijf weken later heus geen last meer van als de Strade is. Sagan ging in zijn topjaren (dat ie Roubaix en Vlaanderen won) in januari altijd naar Australië of Argentinië om te koersen. Niemand die dat gek vond. Dan gaat zo’n weekendje VS eind januari echt geen verschil maken of je in april kunt meestrijden voor de knikkers.

Kan me ook niet voorstellen dat Mathieu deze laat lopen. Misschien laat Wout het wel afhangen van of hij Mathieu kan verslaan in de aanloop. Dan heeft ie achteraf altijd het excuus dat het niet in zijn programma past als ie denkt dat p2 het maximaal haalbare is.

Koers 27 oktober 2021 om 19:15

Het al dan niet aanwezig zijn van Wout zal waarschijnlijk ook afhangen van de onderlinge niveauverschillen in de aanloop er naartoe. Rijdt Poelleke er weer rondjes omheen dan heeft dat weinig zin natuurlijk, al kan er in de cross veel gebeuren.

meqadon 28 oktober 2021 om 09:54

Ja tuurlijk. Want alle jaren dat vdp de crossen in aanloop naar het wk met vingers in de neus won, werd hij automatisch wereldkampioen.

Alfons Haavers 27 oktober 2021 om 19:26

Dat Pidcock afreist zou ik goed begrijpen. Die is nog geen wereldkampioen in het veld geworden, en is ook nog jonger en misschien nog niet in de topjaren beland dat er absoluut geoogst moet worden op de weg.

Wat de 2 anderen betreft, zou ik deze gewoon laten schieten (al is Thieuke eigenzinnig en zal die waarschijnlijk toch vooral doen wat hij leuk vindt).

Een vierde wereldtitel voor van Aert of een vijfde voor van der Poel weegt niet op tegen mogelijk een monument winnen in het voorjaar. Ze kunnen later dichterbij huis overigens ook nog wereldtitels in het veld pakken.

Al is het natuurlijk waar dat het mooi zou zijn dat ze ‘hun’ sport in de VS gaan promoten. Met die 2 erbij krijgt het event een heel andere uitstraling.

Toch moeten ook zij als omni-talenten harde keuzes maken om de grote koersen te winnen (hebben we dit jaar gezien), en dit WK skippen met oog op een top voorjaar lijkt me dan wel een logische zet.

Michelangelo 27 oktober 2021 om 20:23

Ben het ergens wel met je eens Alfons.

Zeker vwb Pidcock, die heeft nog alles te bewijzen in deze sport.

Voor Mathieu zal het er vooral vanaf hangen waar hij wil shinen in het voorjaar. Overal, of juist wat verder richting het eind van het voorjaar. Want wereldkampioen worden is ook gewoon een schitterende prijs, en een jetlag is uiteindelijk ook maar gewoon een jetlag.
Voor Van Aert is dit dilemma nog lastiger. juist vanwege de ploeg om hem heen. Hij is nog meer wegrenner dan Mathieu, maar heeft in het voorjaar eigenlijk nog meer te winnen dan zijn rivaal.

Helaas is het voor die beiden niet zo dat verstek laten gaan op het WK meteen betekent dat je daarmee een dikke vis binnen haalt. Het kan allebei samen gaan, maar ook gewoon naast de pot pissen in de klassiekers terwijl je het WK skipt…

Ik hoop dat ze toch alledrie gewoon aan de start staan.

Koers 27 oktober 2021 om 20:34

Een monument is leuk, maar de kans daarop is natuurlijk veel kleiner dan in de cross. Ik ga ervanuit dat Mathieu nog altijd de betere van de 2 is (onzeker over Pidcock) en dat de kans op een wereldtitel zo'n 50% is. Daarnaast vraag ik me af hoeveel invloed dit heeft op de klassieke campagne.

Barry Batsbak 28 oktober 2021 om 08:22

Natuurlijk is hij erbij. Hij vindt het schitterend om te doen, het record van De Vlaeminck komt binnen handbereik en hij zal op de weg pas pieken rond RvV en PR. En daarna naar de Tour toe trainen waar hij dit jaar met het mes tussen de tanden zal starten voor 3 weken de-boel-op-de-kop-zetterij. Alle gelegenheid om een tripje naar de VS te maken.

(disclaimer; dit is geen exacte wetenschap maar een voorspelling)

DonSelf 27 oktober 2021 om 20:23

Wordt een mooie strijd, de belgen zullen kansloos zijn in dit geweld.

Arie den Blanken 27 oktober 2021 om 21:42

Ik schrijf Toon Aerts zeker niet af.

Pietspeed 27 oktober 2021 om 21:59

Waarom de vraag stellen of het voorstelbaar is dat het WK cross wordt overgeslagen?
Nee, uiteraard niet voorstelbaar. Dat is de koers tijdens het crossseizoen. Dat het overzee is, wat dan nog.
Je vraagt toch ook niet of het voorstelbaar is dat potentiële WK wegfavorieten het WK in Leuven zouden overslaan met het oog op een goede voorbereiding van het najaar oid?
Overigens, om Pidcock voor de cross min of meer in één adem te noemen met Mathieu en Van Aert, dat gaat toch echt te ver. Pidcock staat qua prestaties nog geeneens in de schaduw van beide.

Maillot à Pois 27 oktober 2021 om 23:29

Toch een heel andere vraag. Het WK op de weg laat je logischerwijs niet schieten voor een voorbereiding op het najaar, het is zonder discussie de belangrijkste koers.
Het WK veldrijden blijft hoe je het draait of keert het WK van een kleine nichesport. De wedstrijden in het voorjaar op de weg zijn zowel sportief als publicitair vele malen belangrijker.

Pietspeed 28 oktober 2021 om 11:43

@maillot a pois
Ik het met je eens vwb dat de belangen op de weg groter zijn.
Maar dat is niet mijn punt.
Van der Poel en Van Aert willen kennelijk nog heel graag crossen en mogen dat van hun Team.
Beide stappen later in, na een verdiende rustperiode, bouwen conditie op en winnen waarschijnlijk wc's, sp en trofeeën. Tegelijkertijd geraken ze in topvorm… richting de koers van het crossseizoen.
Bij Mathieu om aan het WK cross deel te nemen is het belang wellicht nog groter omdat naar verluidt Canyon een groot deel van zijn salaris ophoest, en als merk stevig inzet op cross en MTB. Daarvoor is Mathieu het uithangbord bij uitstek.
Voor Van Aert, geef ik toe, is het belang ogenschijnlijk wat minder. Maar zoals Vos in 2 crossen de nieuwe Cervelo in de USA in de etalage zette, mag je mi aannemen dat voor Wout hetzelfde geldt om overzee af te reizen. Bovendien heeft hij nog een titeltje minder dan MVDP, zo eerzuchtig als hij is.
En, het multidisciplinaire schijnt onder wegprofs ook meer en voque te raken…als voorbereiding voor de weg.

Maillot à Pois 28 oktober 2021 om 12:15

@pietspeed
Ik twijfel er niet aan dat zowel Van Aert zelf als sponsor als fietsenfabrikant heel graag zouden rijden daar.
Maar dit jaar zag je dat Van Aert bij zijn echt grote doelen net een tikkeltje te kort kwam, en wellicht heeft dat te maken met die lange periode zonder echte rust.
Daarom vind ik de vraag niet zo gek: het is voor mij niet onvoorstelbaar dat hij – met pijn in het hart – toch niet van start gaat om eenzelfde scenario als in 2021 te vermijden.

Cochise 27 oktober 2021 om 23:05

Preventief sneertje naar WvA met die respect-voor-de-sport uitspraak?
Kan me nu ook niet voorstellen dat het feit dat dat WK in de VS wordt gehouden het plots zoveel moeilijker maakt om het in te plannen. Dan eerder dat de wedstrijd op zich al te laat op het cross-seizoen valt en hij nu het ideale excuus heeft om die wedstrijd en bijhorende voorbereiding (toch altijd nog eens een extra specifieke stage voor die ene wedstrijd) over te slaan.

Bart 28 oktober 2021 om 11:01

Maar wat is het meest respectvolle naar een sport toe? Naar een wk afreizen zonder daar specifiek naartoe te pieken, hoogstwaarschijnlijk nog ver van je beste vorm. Of gewoon niet gaan omdat je het doodgewoon niet kan inplannen met je andere veel belangrijkere doelen. En zelf vind ik het ook wel ergens ‘kut’ als een regenboogtrui een groot stuk van het seizoen niet te zien is. Stel dat Pidcock wint, gaat hij dan uit respect voor de sport een heel seizoen rijden

Die zever over respect is gewoon om Van Aert te ergeren, psychologische oorlogsvoering op kleuterniveau. Dus ik hoop dat Van Aert gewoon niet gaat en een bangelijk voorjaar rijdt, beter een kassei op de schouw dan wk veldrijden

Als één ding duidelijk was het voorbije seizoen is dat Van Aert een heel seizoen wereldtop kan zijn, maar dat hij wel niet top genoeg is om keihard enkele keren echt te pieken. Al was hij natuurlijk gekloot met zijn revalidatie van de TF en daarna nog eens met zijn operatie die hard inhakken. Scheelt ook veel dat je energie in herstel moet steken die je niet hebt om nog dat ietsje extra te hebben.

Reiger 28 oktober 2021 om 01:11

Morele verplichting voor Wout en Mathieu om aan de start te komen van een WK in de tak van wielrennen die hen al op jonge leeftijd mannen in bonus maakte. Geen gel*l maar gewoon gassen daar! Alsof je opeens niet meer kan fietsen als je daar aan de start gaat staan. Ik denk eerder dat Wout en Mathieu hun bloedvorm in de Tirreno naar de knoppen hebben gereden door daar veel te diep te gaan. Daar is Wout nog het beste van hersteld met zeges in wevelgem en de Gold race. Mathieu was een klasse apart in de Strade Bianche maar in Milaan-SanRemo en Vlaanderen niet meer.

Barry Batsbak 28 oktober 2021 om 08:28

In Vlaanderen niet meer? Hij sprintte godbetert voor de eindzege met Asgreen op ruime afstand voor de rest. En Wout won de Goldrace bij de gratie van een slecht geplaatste finishcamera. Is nog steeds winst, hou me te goede. Maar beide heren waren prima in orde. Dat gezegd hebbende, in de Tirreno hebben ze absoluut teveel gewoekerd met hun krachten. Maar we hebben er wel een mooie week wielerplezier voor terug gekregen.

Beer 28 oktober 2021 om 08:43

Wout won de Gold Race door zijn wiel als eerste over de finishlijn te sturen. Dat die zege in typische VDP-style weer moet neergehaald worden, toont perfect de negatieve invloed aan van het voorbeeld dat deze renner aan zijn volgelingen gaf in Bieles & Valkenburg.

Reiger 28 oktober 2021 om 08:58

@Beer Wat heeft Van der Poel te maken met de afgelopen zege in de AGR van Wout?
Of ben je weer “hypocrisie” aan de kaak aan het stellen?

Michelangelo 28 oktober 2021 om 09:11

Beer zit weer te wachten op een reactie, om dan zijn “racisme light” kaart uit te spelen. Want dat is zijn volgende troef. Eerst de VDP-Van Aert sentimenten aanwakkeren, en daarna het NL/BE sentiment. Om vervolgens zijn zwartgele Calimero-eitje op zijn hoofd te zetten, en te huilen dat wij Nederlanders altijd op de Vlamingen kakken.

Da’s Beer ten voeten uit.

Barry Batsbak 28 oktober 2021 om 09:18

Nee Beer, Van Aert kreeg de zege in de Goldrace door zijn voorwiel als eerst voorbij de finishcamera-opstelling te duwen. De finishlijn lag iets verder. Je bent toch zo van de feiten? Of alleen van de zelfverklaarde feiten? Als het zo'n uitgemaakte zaak was had het niet zoveel ophef veroorzaakt. En wat Van der Poel met de kwestie Goldrace te maken heeft ontgaat mij eerlijk gezegd ook. Maar alles wat jou niet welgevallig is gaat voor het gemak maar op die grote hoop begrijp ik.

Beer 28 oktober 2021 om 09:20

@Reiger; VDP heeft niets te maken met de zege van Wout in de AGR. Hij heeft wel heel wat te maken met de manier waarop Barry B. het nodig vindt om die zege te kleineren. Hij gaf immers meermaals het voorbeeld aan zijn fanatieke supporters dat dit ok is.

Edit redactie: Niet doen

Beer 28 oktober 2021 om 09:23

@Barry; volgens mij maakte het zo'n ophef omdat het verschil miniem was en sommigen het moeilijk hadden om het jury-verdict te aanvaarden. Maar dat van Aert won, daar bestaat geen discussie over. Er is dan ook geen reden of effe venijnig uit de polsen te schudden dat hij die zege niet verdient.

Nogmaals Van der Poel heeft met de kwestie Goldrace niets te maken. Hij heeft jammer genoeg wel veel te maken met de manier waarop jij van Aert denkt te moeten kleineren.

Barry Batsbak 28 oktober 2021 om 09:32

Als de camera en finishstreep niet op dezelfde plek liggen dan kan ik me levendig voorstellen dat het bij een fotofinish ophef geeft. Nergens zeg ik dat Van Aert de zege niet verdiend heeft, dat maak je er zelf van. Ik reageerde op Reigers scorebord-constatering dat Van der Poel de Tirreno-inspanningen aantoonbaar minder goed verteerd zou hebben zonder duiding. Bij een correcte cameraopstelling zou Van Aert volgens mij een zeer nipte tweede plek in de Goldrace hebben. En Van der Poel was in Vlaanderen met een tweede plaats nog steeds een klasse apart (alleen was Asgreen nóg wat aparter). Ik kleineer niemand, ik vind alleen iets van de stelling van Reiger. Die was me iets te ongenuanceerd.

Michelangelo 28 oktober 2021 om 09:32

@Beer,
Als je je niet kunt vinden in de uitspraken van Batsbak, benoem dat dan ook. Maar begin niet over volgelingen van VdP, Bieles en dat soort dingen, om daarmee de uitspraak van Barry te gebruiken als iets dat zou leven bij alle ‘VdP-volgelingen”.

Want dit is jouw typische manier om zelf brand te stichten en ook meteen het vuurtje op te poken. En vervolgens ga je klagen als het vuur in jouw richting terug komt, en de beer moet vluchten voor de bosbrand die hij zelf heeft aangestoken.

Soms kun je beter in je holletje blijven voor een winterslaap, in plaats van lukraak wat te brommen.

Alfons Haavers 28 oktober 2021 om 10:00

Ik had het gevoel dat we de beste van Aert zelfs niet gezien hebben tijdens het voorjaar. Ondanks de mooie zeges in de Amstel en Gent-Wevelgem.

Als ik mij niet vergis was zijn voorbereiding in de winter ook niet echt ideaal verlopen, met complicaties de eerste weken na de geboorte van baby Georges, en misschien inderdaad dat die Tirreno iets te veel gevergd heeft.

De periode rond de laatste week van de Tour en de Olympische wegrit leek me die van de echte hoogvorm afgelopen jaar voor Wout.

Benieuwd hoe ze het volgend jaar aanpakken om top te zijn van Vlaanderen (met de Amstel er overigens nog tussen) tot Roubaix. En of LBL er misschien nog bij wordt gedaan.

Heel goed seizoen natuurlijk, maar op de grote momenten leek hij vaak de frisheid wat te missen. Al had een Olympische titel (waar hij op een loodzware omloop wel super was) voor een andere kijk op de zaak kunnen zorgen.

Michelangelo 28 oktober 2021 om 10:12

@Alfons,
Naast de objectieve cijfers is vorm ook afhankelijk van de vorm van je tegenstanders. En dat het verschil tussen topvorm en heel goed zijn ook wordt bepaald door de uitslagen die je haalt.

Zo denk ik dat Van Aert echt wel in vorm was bij het WK tijdrijden, maar dat Ganna gewoon beter was. Ik denk dat VdP in de RVV echt wel in topvorm was, maar Asgreen ook. Kortom, topvorm is, ook in geval van MvdP of Van Aert, geen garantie voor succes. Wel om er heel dicht bij te zijn.

En aan het eind van de TdF leek hij misschien in topvorm, maar uiteindelijk is het denk ik volgens de trainingsleer onmogelijk om je beste waarden te trappen aan het eind van een grote ronde, waar je vermoeid bent. ik denk vooral dat hij daar minder vermoeid was dan de rest. Tokyo is een iets ander verhaal, aangezien hij daar een week relatieve rust tussen had zitten.

Uiteindelijk moeten alle stukjes (van koersverloop tot de vorm van de tegenstand) in elkaar passen voor een topresultaat.

Alfons Haavers 28 oktober 2021 om 10:26

Ik zeg ook niet dat Wout in topvorm op de cruciale dagen dit jaar wel die grote vis had binnengehengeld hoor.

Alleen leek hij me op de dag van veel van zijn hoofddoelen (Vlaanderen, WK-wegrit, Roubaix) duidelijk minder. Dan nog kan een super van Aert stoten op een Alaphilippe, Asgreen, vdP of Colbrelli die gewoon beter is.

Mij lijkt wel dat ze volgend jaar moeten proberen om naar de grote wedstrijden te pieken. Dat topvorm of een superdag niet op bestelling komt is een feit, maar dit seizoen leek de opbouw toch vaak niet echt ideaal uitgestippeld.

Zoals je zegt: op bv. het WK tijdrijden (waar hij naar eigen zeggen zich niet specifiek op voorbereid heeft) strandt hij op een paar seconden van een super Ganna. Maar het hoofddoel waar wel naartoe werd gewerkt was de WK-wegrit (en Roubaix) en daar was hij gewoon duidelijk al minder.

Michelangelo 28 oktober 2021 om 10:52

Daar zijn we het eens, Alfons.

Het lijkt erop dat Wout op de allerbelangrijkste afspraken net dat procentje tekort kwam. En ik krijg de indruk dat zijn eeuwige rivaal vaak wel in staat is om in zijn allerbeste vorm aan de start te staan, danwel met een iets mindere vorm toch het beste in zich naar boven te halen. Want ik denk dat hij dit najaar gewoon niet top was (zeker niet op het WK) maar echt wel in orde.

Ik denk dat dit een stukje te maken heeft met mindset (voor mij is Mathieu een echte winnaar / killer, en Wout vooral iemand die “niet wil verliezen” hoewel hij daarin wel is verbeterd), voor een stukje met talent/instinct (ik denk dat Mathieu met zijn instinctieve manier van koersen in de juiste positie komt om te winnen, terwijl Wout de koers vaak veel meer ondergaat), en voor een stukje met het ongrijpbare fenomeen van absolute topvorm.

Ik denk daarom ook dat Mathieu met name vanwege zijn instinct “makkelijker” klassiekers gaat winnen, terwijl ik Wout een veel grotere erelijst zie opbouwen in de kleine en grote rondes, waar iets meer vanuit controle en voorspelbaarheid wordt gereden. En da’s ergens gek omdat uiteindelijk zowel de sprint van Wout als zijn tijdritcapaciteiten in mijn ogen scherper zijn dan die van Mathieu.

Alfons Haavers 28 oktober 2021 om 11:17

Meer zelf durven aanvallen zit er zeker bij. Daar hinkt van Aert vaak nog op de gedachte dat hij ook in de sprint kan winnen. Terwijl hij daardoor vaak net achter de feiten aanholt, want een groepje kan je zelden controleren.

Nu liggen de capaciteiten van de 2 ook wel iets anders wat mij betreft. Mathieu (of ook Julian) de superexplosieve intervalkoning die enorme demarrages kan plaatsen, en Wout iets meer de zwoeger die weigert te breken en het meer van een hoog tempo moet hebben. Dat lijkt me ook gewoon een verschil in fysieke aanleg.

Anderzijds is van Aert zoals je zegt wel een echte hardrijder, dus die zou in principe ook wel alleen voorop kunnen rijden maar dat heb ik hem eigenlijk nog nooit zien doen.

Eigenlijk zou Wout wat onvoorspelbaarder moeten rijden. Maar daarvoor moet je ook de benen hebben, en die had hij m.i. vaak niet op de cruciale momenten dit seizoen. Maar uiteraard gaat het hier over kleine verbeterpunten, want Wout wint ook wel weer genoeg moois dit jaar.

Net als bij Mathieu overigens, die dan weer misschien nogal stevig met de krachten woekert onderweg maar ook net daardoor zichzelf in de positie brengt om voor winst te sprinten in Vlaanderen en Roubaix. Pakt hij het zuiniger aan, moet hij misschien tegen de toch ook snelle van Aert sprinten, pakken ze in Roubaix Moscon niet meer terug, rijden er misschien anderen weg, enz.

Michelangelo 28 oktober 2021 om 11:32

@Alfons,
ik zou Wout inderdaad ook graag wat meer zelf initiatief zien nemen (zelfs van ver), maar ik denk inderdaad ook dat het heel erg tegen zijn natuur is. En tegen de natuur van de ploeg, die niet voor niets de nodige versterkingen hebben gehaald om Wout te ondersteunen in de diepe finale. Terwijl hij eigenlijk wel de scherpere wapens heeft vwb sprint en alleen rijden.

Voor Mathieu is dat anders, die heeft eigenlijk zijn hele leven zo gekoerst. En ik denk ook dat Alpecin niet de ploeg is die voor Mathieu de koers gaat controleren tot 15 km van de meet. Die gaan juist mee in de onvoorspelbaarheid en aanvalslust. En zo heeft Mathieu ook gewoon zijn successen gehaald (en ook wel eens gemist doordat hij net niet meer genoeg energie over had om het sprintje te winnen).

Pietspeed 28 oktober 2021 om 11:59

‘morele verplichting’ is eigenlijk iets voor de bühne. In de bedrijfstak wielersport gaat het toch echt om de knaken.
Tis maar net welke draai, uitleg je geeft aan morele verplichting. Je kunt daarentegen nl ook zeggen dat ze al meer dan hun plicht hebben gedaan. Het is nu aan anderen…. Evenwel ze vinden de cross beide nog erg leuk.
Voor de rest mee eens, behalve RVV, dat is natuurlijk nonsens.

bloemist 28 oktober 2021 om 09:06

Wout werd tweede in de Tirreno eindstand op amper 1 minuut van Pogacar,met een zwakke ploeg. Mathieu eindigde op plaats 32 op bijna 21 minuten. Overdaad hebben ze allebei gedaan maar er was toch een snipperdag verschil.

Reiger 28 oktober 2021 om 09:09

Wat is precies je punt?

Scrabslag 28 oktober 2021 om 14:43

Dit is wel een vrij simpele manier om etappewinsten te negeren

Beer 28 oktober 2021 om 15:29

Het gaat niet over etappewinsten. Wel dat van Aert een hele week voluit ging en VDP een paar dagen.

Noordbiker 28 oktober 2021 om 17:53

@Beer, van Aert de hele week is iets te overdreven, ook hij heeft geregeld lekker in het peleton mee gepeddeld.

Reiger 28 oktober 2021 om 20:44

Van Aert heeft in de Tirreno precies 1 dag meer volle bak gereden dan Mathieu. Dus waar hebben we het over. Het ging er om dat ze allebei in de Tirreno te diep zijn gegaan
in een koers die als voorbereiding dient voor de klassiekers. Niet wie “de langste” had in die week zoals er door sommigen (Beer en Bloemist) van wordt gemaakt. Net zoals Wout te diep is gegaan in de ronde van Engeland als voorbereiding op het WK in vergelijking met Alaphilippe die tijdens het WK uitblonk en Wout niet meer.

Beer 28 oktober 2021 om 20:59

Van Aert ging ook in rit 1, 4 en 7 voluit. VDP niet. Op een rittenkoers van 7 dagen best een verschil lijkt me. Duidelijk wie de langste had.

@Reiger, zie dat je straks weer geen posts moet verwijderen hé…

Reiger 28 oktober 2021 om 21:50

Wat mankeert er nu aan dan?

jan van schijndel 28 oktober 2021 om 11:13

Ik denk juist dat het een ideale voorbereiding is voor het voorjaar op de weg. (mits ze zich alleen richten op de monumenten en de amstel)

Je hebt al een goeie basis gelegd op het WK in januari, paar dagen rust en de training weer oppakken. Ritme op doen in bijv. Ronde van VAE. de specifieke klassiekervorm aanscherpen in Kuurne, strade, de omloop.

dan p-n en t-a rijden om nog iets beter te worden (dus niet zoals dit jaar volle bak smijten.)

Dan ben je toch gewoon klaar lijkt me, voor van Aert misschien iets ingewikkelder dan voor v/d Poel omdat hij misschien op hoogtestage moet/wil

Klein Verzet 28 oktober 2021 om 11:21

Ik vind dat de sporter altijd het laatste woord moet hebben, en die zal tot in het diepste van zijn vezels beseffen waar hij zijn “grootsheid” aan te danken had en heeft. In het geval WvA en TJV lijkt het Team, met Zeeman voorop, de druk enorm op te voeren door nadrukkelijk te stellen dat ze zo geïnvesteerd hebben in de ploeg, m.n. voor de voorjaarsklassiekers. Zeeman lijkt geen gelegenheid onbenut te laten om dit de media in te roeptoeteren.

DeGroteMolen 28 oktober 2021 om 14:59

Ben het wel eens met de coach van TP: de heren hebben alle 3 veel te danken aan de cross. Noblesse oblige dus doe je mee. Het is ook niet zo dat het WK een paar dagen voor een grote klassieker plaatsvindt. Of denkt WvA ‘ toch geen kans te hebben’? Lijkt me wat voorbarig.

EricV 28 oktober 2021 om 15:09

Als wva en vdp aan de start staan scheelt gewoon de helft aan bezoekers.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair