WK 2020: Belgische selectie met Van Aert en Van Avermaet als kopmannen

maandag 14 september 2020 om 11:16
WK 2020: Belgische selectie met Van Aert en Van Avermaet als kopmannen

foto: Cor Vos

Wout van Aert en Greg Van Avermaet zijn de kopmannen in de selectie van België voor het WK wielrennen, dat over een kleine twee weken in Imola wordt gehouden. Ties Benoot, Pieter Serry, Loïc Vliegen en Tim Wellens zorgen voor extra klimkracht in de ploeg, Oliver Naesen en Jasper Stuyven zijn de andere namen in het team.

Nadat bekend werd dat Imola de WK-organisatie van Aigle en Martigny overnam, toonden zowel Van Avermaet als Van Aert al hun interesse. Van Avermaet noemde de bijna 5000 hoogtemeters die moeten worden overbrugd ‘vrij lastig’. “Maar het goede nieuws is dat het blijkbaar gaat over twee beklimmingen van drie kilometer. En dat zijn inspanningen die ons moeten liggen.” Al lijkt dat na een parcoursverkenning van de bondscoach toch niet zo voor de hand liggend.

Voor Van Aert stond het oorspronkelijke WK in Zwitserland nooit op de planning, maar in Imola vindt hij een parcours dat hem beter ligt. “Dus zowel de tijdrit als de wegrit spelen wel in mijn gedachten”, zei hij eerder deze maand. “Als ik er ga rijden, dan sla ik het BK automatisch over. Dat is sowieso moeilijk voor alle Tourrenners. Alles meepakken gaat niet.”

Van Aert staat nu inderdaad ingepland voor zowel de wegwedstrijd als de tijdrit. Bondscoach Rik Verbrugghe heeft Victor Campenaerts aangewezen als tweede tijdrijder.

Selectie België voor flag-wc WK wielrennen in Imola 2020
flag-be Wout van Aert
flag-be Tiesj Benoot
flag-be Oliver Naesen
flag-be Pieter Serry
flag-be Jasper Stuyven
flag-be Greg Van Avermaet
flag-be Loïc Vliegen
flag-be Tim Wellens

flag-be Ben Hermans (reserve)
flag-be Xandro Meurisse (reserve)
flag-be Dylan Teuns (reserve)
flag-be Louis Vervaeke (reserve)

Individuele tijdrit
flag-be Wout van Aert
flag-be Victor Campenaerts

flag-be Yves Lampaert (reserve)


Vrouwenselectie België voor flag-wc WK wielrennen in Imola 2020
flag-be Valerie Demey
flag-be Mieke Docx
flag-be Lone Meertens
flag-be Jesse Vandenbulcke
flag-be Julie Van de Velde
flag-be Fien Van Eynde

flag-be Anne-Sophie Duyck (reserve)
flag-be Kelly Van den Steen (reserve)

Individuele tijdrit
flag-be Ann-Sophie Duyck
flag-be Sara Van de Vel

Dit artikel delen:

50 Reacties

Limal 14 september 2020 om 11:22

Goed om zien dat WVA de uitdaging wél durft aangaan ;-p

Turtlehead 14 september 2020 om 11:34

Nou, ik had niet de indruk dat Van Aert uitdagingen níet durft aan te gaan… ;)

Limal 14 september 2020 om 11:51

Ik refereerde natuurlijk naar Mathieu, van wie ik het spijtig vind dat hij het niet probeert.

Concorde 14 september 2020 om 11:28

Ik zie het al helemaal voor mij. Van Aert samen met Roglic vooruit. Ik denk dan dat de meest ingeburgerde Nederlander de eindsprint wint…

Turtlehead 14 september 2020 om 11:37

… en dan Kuss in het wiel mee en op de laatste klim wegpoefen :)

Rawolf 14 september 2020 om 11:29

Wat hebben Naesen, Serry en Vliegen hier te zoeken?

Devenyns, Meurisse, Hermans en als ze herstelt zijn Gilbert of Cras zijn toch veel logischere namen.

Stuyven heeft al aangegeven zich volledig in dienst te stellen en laat goede vorm zien dus dat snap ik wel. Maar met Naesen en Vliegen heb je er nog 2 van hetzelfde type die minder zijn.

zietemgaan 14 september 2020 om 12:11

vind ik ook en met devenyns heb je een super knecht die op hellingen uit de weg kan, cf wat hij deed voor Remco in Lombardije!

Lance4eva 14 september 2020 om 15:03

Het meedoen van Stuyven is natuurlijk een goedmakertje t.o.v. Harrogate.

Bontempi 14 september 2020 om 11:30

Wat heeft De Gendt eigenlijk uitgestoken, dat hij nooit mee mag met de Belgische ploeg?

Voorgeborchte 14 september 2020 om 11:56

Hij geeft zelf telkens aan dat eendagskoersen niets voor hem zijn.

Bontempi 14 september 2020 om 13:16

Aan het wk zou hij anders wel eens willen deelnemen: https://sporza.be/nl/2020/06/29/thomas-de-gendt-traint-in-calpe-het-wk-ik-werd-al-die-jaren-al-vergeten~1593462995413/

Kan je tactisch toch verschillende richtingen mee uit ook. Nu gaan er mannen mee die daar niets kunnen uitrichten.

Sagan=hulk 14 september 2020 om 11:32

Vreemde selectie. Op een sprintparcours zoals het EK kiest Verbrugghe voor een klassiek team. Ook op een klimparcours zoals het aankomende WK kiest Verbrugghe voor een klassiek team. Hermans, Teuns & Meurisse zouden gewoon veel langer meegaan op dit parcours dan Serry, Naesen, Vliegen en Stuyven.

Merlinappa 14 september 2020 om 11:37

Eens

HoofdIsVrij 14 september 2020 om 11:34

Het grootste Belgische team heeft de eer om één knechtje af te vaardigen. Het kan verkeren.

Turtlehead 14 september 2020 om 11:36

Anders gaan de Grote Mannen huiliehuilie. Benieuwd welke afspraken er zijn gemaakt. Als ze echt in dienst rijden dan kan het wat worden.

Mystery Rider 14 september 2020 om 18:05

Tja, heb je al eens gekeken naar de samenstelling van DQS?

Buiten Evenepoel en Lampaert, beiden in de ziekenboeg, rijden er geen goeie Belgen bij dit team behalve Devenyns. De rest is (met alle respect) peloton vulling.

Op de UCI ranking is Devenyns de tweede beste Belg van DQS (na Evenepoel en net voor Lampaert).

El Tractor staat ergens in het midden van de ploeg en de rest bengelt allemaal aan het staartje.

DQS is geen ploeg voor Belgische talenten.

Yeez 14 september 2020 om 11:37

Devenyns had zichzelf niet beschikbaar gesteld toch?

Burdincurutcheta 14 september 2020 om 11:41

Hopelijk wat Jumbo-knechten in het Nederlandse team. Verder jammer dat GVA er altijd bij moet. Begrijpelijk is dat wel natuurlijk, maar een teamplayer is hij niet en winnen zie ik hem ook niet doen. Naesen, Benoot en Stuyven geloof ik wel in dat ze loyaal kunnen zijn aan een gelegenheidskopman. In het geheel had ik toch liever wat meer ‘echte’ knechten gezien als Devenyns, Meurisse, eventueel zelfs een Declercq…

Spartacus 14 september 2020 om 11:48

Niet zo moeilijk dat GVA er altijd bij moet; de bondscoach is immers zijn zwager… (of schoonbroer in het Vlaams)

Burdincurutcheta 14 september 2020 om 12:00

True…

Frank V 14 september 2020 om 12:12

Van Avermaet heeft gewonnen op klassieke parcoursen en op zware klimparcoursen (Canada, OS, Tourrit) dus hij kan altijd van waarde zijn.

Maarten_85 14 september 2020 om 12:49

Laat ons eerlijk zijn. GVA heeft in het verleden inderdaad prachtige dingen laten zien op parcoursen die te zwaar leken voor hem. Maar hij was toen wel een stuk jonger dan nu. De laatste tijd heeft hij vooral getoond dat hij nog wel gemotiveerd is, maar simpelweg te oud is geworden voor dat soort verrassingen. Tegenwoordig is het toch altijd net-niet.

JumbowintdeTour 14 september 2020 om 18:19

Te oud voor babyvoeding?

Koersmaniak 14 september 2020 om 11:43

Waarom zoveel mannen van hetzelfde (klassieke) type?
Op een WK van 5000hm horen de klimtypes thuis.
Ik verwacht na 200km slechts een Belg of 3 meer in koers en dan moet de wedstrijd nog beginnen.

nickdt 14 september 2020 om 11:54

Welke klimtypes?

Bakelants, Wellens en?????

chiller87 14 september 2020 om 12:29

Vervaeke echt wel in vorm. Wellens meenemen die terugkomt uit blessure?

Cochise 14 september 2020 om 11:43

Vliegen begrijp ik wel, Teuns thuislaten ook, diens vorm gaat van kwaad naar erger.
Vervaeke mocht van mij mee en Devenyns en De Gendt mis ik helemaal… Misschien gaven die zelf aan er geen zin in te hebben?
Verder moet er ook niet overdreven worden met dat “klimparcours”. Tel de uitlopers niet mee en je hebt per 28km 2 hellingen van 1,8 en 1,1k. Ik denk niet dat er een pure klimmer wint.

Attack 14 september 2020 om 11:50

Ben ik enige die vreemd vind dat Devenyns er niet bij zit? Lijkt me toch beste knecht die België heeft als het omhoog gaat.

Maarten_85 14 september 2020 om 12:09

De vraag is alleen voor wie hij dan knecht: WvA of JA? Dat is ook de belangrijkste vraag die de journalisten over hem hebben gesteld.

Krul 14 september 2020 om 13:40

Had Devenys en Teuns wel verwacht. Heb zelfs nog nooit gehoord van Serry om eerlijk te zijn. Wat een prachtrenners voor dit soort werk heeft België ook. Denk dat van Van Aert wel iets wordt verwacht na deze tour.

Frank V 14 september 2020 om 12:02

Weinig landen die een geschikte selectie kunnen afvaardigen. Maar 3 denk ik. Frankrijk, Colombia en Zwitserland.

Verbrugghe heeft met iedereen contact gehad en op basis daarvan zijn selectie + reserves opgesteld.

zietemgaan 14 september 2020 om 12:12

ok, en tja, met de problemen van Bardet, Pinot etc denk ik niet dat Frankrijk zo ideaal aan de start komt wel?

Frank V 14 september 2020 om 12:13

Alaphilippe, Gaudu

HoofdIsVrij 14 september 2020 om 12:25

Als we naar het WK in Bergen kijken dan is het toch alleen een kwestie van man tegen man.

Canada (Woods), Spanje (de Bilbao’s, Soler’s en Valverdes van deze wereld), Italië (Formolo en co) kunnen dan ook best iets aardigs op papier zetten.

Ecuador met Caicedo, Narvaez en Carapaz ook niet slecht en Slovenië zeker ook niet.

Natte spons 14 september 2020 om 13:34

Gaudu ook niet echt aan een lekkere Tour bezig. Te vaak erbij gelegen. Alaphilippe niet in topvorm, Bardet, Pinot, Latour etc. gaan ook niet echt lekker.

Barry Batsbak 14 september 2020 om 15:03

Frank, je vergeet Slovenië. En die selectie hoeft maar 2 man te tellen.

Maarten_85 14 september 2020 om 12:23

Ik vind dat zo'n raar concept: een definitieve selectie bekendmaken met daarnaast enkele reserves 13 dagen vóór het WK gereden wordt. Kan je niet beter werken met een 'long list' en alle twijfelgevallen uit die lijst op de woensdag voor het WK uitnodigen voor tests? Dan blijft iedereen tot het einde gemotiveerd en kan je echt sluitende conclusies trekken o.b.v. de waardes die ze noteren en de gretigheid en inschikkelijkheid die ze in een face-to-face interview etaleren.

dacosta 14 september 2020 om 12:24

Rik stop ermee.

-Als je ballen hebt neem je je schoenbroerke niet mee! Greg gaat nooit werken voor Wout.

-De niet selectie van Dries Devenys , geloof dat Dries prof genoeg is om te werken voor zijn land dus niet selectie totaal onaanvaardbaar

– Naesen nog geen deuk in een pakje boter gereden

Hoop stiekem dat het een groot fiasco wordt Rik aan de deur en Axel Merckx als nieuwe bondscoach.

john 14 september 2020 om 12:35

Als Rik zijn schoonbroerke niet mee neemt dan mag hij de komende weken niet aan de poep van zijn vriendinnetje komen dus is er voor Greg altijd plek ook al fiets hij geen deuk meer in een pakje boter

Maarten_85 14 september 2020 om 12:41

Vind ik ook. Hebben we sinds De Cauwer trouwens ooit nog een goede bondscoach gehad? Het is al jaren dat ik me erger aan de selectie en de koerstactiek. Maar aan de andere kant is het zo jammer voor de kopman, die er wél bijna elk jaar staat en als een modelprof naar het WK heeft toegeleefd. Dan hoop ik toch dat hij dat niet voor niets heeft gedaan, ondanks het amateurisme van zijn nationale selectieheer.

Turtlehead 14 september 2020 om 13:54

Misschien kunnen jullie Leo van Vliet vragen?

bobby bobsma 14 september 2020 om 13:05

Wat een grap deze selectie

Deel Koeper 14 september 2020 om 13:15

Naesen lijkt me niet meer dan logisch. Qua rittenkapen is het voorlopig huilen met de pet op in de Tour en schittert hij vaak door afwezigheid, maar bergop blijft hij er vaak erg lang aan hangen, dus qua klimvorm zit het gewoon goed bij hem.

Murcia 14 september 2020 om 13:19

Op zich wel een logische selectie al had Devenyns een plekje verdient lijkt mij.
Wat vooral telt is dat iedereen voor de kopman zijn stinkende best gaat doen. Die saamhorigheid moet Verbrugghe zien te bewaren en zo moeilijk kan dat toch niet zijn.

Turtlehead 14 september 2020 om 13:57

@Murcia: het is de BELGISCHE selectie. Dat is dat land zonder regering, drie talen en vier begrotingstekorten….

Maar je hebt wel gelijk: vooral de sfeer onderling zal bepalend zijn. Als het lukt om rond WvA een aantal mannen in steun te laten rijden, dan kan hij heel ver komen. Ook met deze selectie.

superbove 14 september 2020 om 14:08

eerst uitleg horen en dan pas reageren.
gilbert, teuns en deveneyns hebben zelf afgezegd.

brambo 14 september 2020 om 14:10

Vooral de keuze voor Greg als kopman is ridicuul. Deze Tour nog geen enkele keer goed als het omhoog ging en al jaren onze kopman op het WK en telkens is het niets. Blijft voor mij toch steeds de mindere van een Boonen of Gilbert ookal is hij zo val van zichzelf.
Naesen en Stuyven in dergelijke opdrachten is te verantwoorden. Serry is gewoonweg een Devenyns/Declercq in deze selectie en kan best lang mee als het bergop gaat. Tim Willens en Loic Vliegen gaan eerder de jongens zijn die mee moeten met andere landen. Niet keuze van Devenyns zal wel van DQS komen met de klassiekers waar hij van grote waarde moet zijn.

Uiteindelijk missen we met Evenpoel/De Plus/Teuns wel drie vaste (kopmannen) waardes voor dit WK

Uiteindelijk zal het wel niets worden met een bondscoach als Rik Verbrugghe…

Deel Koeper 14 september 2020 om 15:56

Telkens niets? 4 keer top 10 op de laatste 6 WK’s, er zijn er niet veel die dat kunnen zeggen. Meestal ook de enige Belg, naast Gilbert, die enigszins vooraan eindigt, dus ik zou niet weten wie er anders kopman zou moeten zijn geweest in die jaren. Mogelijk is dit WK inderdaad te zwaar, maar op een standaard WK is Van Avermaet gewoon een garantie op top 10 en een logische kopman.

Daarnaast zal dit sowieso wel één van de laatste keren zijn dat Van Avermaet kopman is, de toekomst is daar toch voor Van Aert en Evenepoel.

Gebruikersnaam 14 september 2020 om 16:05

De meest evidente Belgische namen op dit parcours zijn Evenepoel, De Plus, Teuns en ook nog een beetje Gilbert, maar die zijn allemaal onbeschikbaar om diverse redenen.

Dan moet je wel met zo’n geïmproviseerde groep komen aanzetten, gelukkig dat er plots een extreme ontbolstering heeft plaatsgevonden bij Van Aert zodat er toch nog één serieuze optie over blijft.

Beetje vervelend voor de Belgen dat ze toch altijd wat te kort schoten op de zwaardere WK’s en dat ze eindelijk een betere generatie hebben, maar dat die spontaan allemaal in de lappenmand duiken.

Domestique 14 september 2020 om 18:32

Gilbert op dit parcours geloof ik eigenlijk niet meer in, dan denk ik dat Van Avermaet verder kan komen.

Mannen als Teuns, De Plus en Wellens zijn ook zodanig wisselvallig dat Greg voor mij ‘sowieso’ de schaduwkopman zou zijn voor dit WK.

Winnen blijft erg moeilijk, maar het blijft een man om mee te spelen in de finale naast Wout (of mocht die erdoor zakken het WK nog te redden met een ereplaats.)

Headlines

Materiaalzone

Populair