WK 2019 vindt plaats in het Britse Yorkshire

woensdag 12 oktober 2016 om 17:36

foto: Allan McKenzie/SWpix.com

Het WK van 2019 gaat naar Groot-Brittannië. Over drie jaar huisvest Yorkshire de mondiale titelstrijd. In 2014 vond in dezelfde regio de Grand Départ plaats van de Tour de France, waarna de Tour of Yorkshire uit de grond werd gestampt. De regio staat bekend om haar vele wielerfans.


Momenteel wordt het wereldkampioenschap wegwielrennen verreden in Doha, Qatar. Volgend jaar is Bergen (Noorwegen) de gastheer, in 2018 is die eer aan Innsbruck (Oostenrijk).

De UCI heeft daarnaast nog meer wereldkampioenschappen toegewezen, in alle takken van de wielersport. Zo organiseert Emmen in 2019 het WK Para-cycling. België heeft drie kampioenschappen toegewezen gekregen: Luik is in 2018 de locatie van het WK indoor cycling, in 2019 vindt het WK BMX plaats in Heusden-Zolder en in 2020 ontvangt Oostende het WK Para-cycling.

Dit artikel delen:

34 Reacties

luukje1100 12 oktober 2016 om 17:40

Goede zaak!!

Colbrelli. 12 oktober 2016 om 17:43

Mooi gebied, veel fans, geen extreme hitte, ik zeg prima.

ruud gullit 12 oktober 2016 om 17:47

Veel te nat in de herfst

achtpuntzes 12 oktober 2016 om 17:47

wat is Para-Cycling?
edit; natuurlijk het WK wielrennen voor gehandicapten. stom van me.

klootje kriekeljon 12 oktober 2016 om 17:53

Prima! Emmen wilde het WK elite toch? Of was dat Assen?

Pédaleur de charme 12 oktober 2016 om 18:25

Mooi! Na Doha dan toch drie mooie fietsregio’s op rij, met Bergen, Innsbruck en Yorkshire.

Romāns Vainšteins 12 oktober 2016 om 18:31

Prima keuze, daar moet een mooi parcours te maken zijn en dat natte past er natuurlijk uitstekend bij, daar laten die Engelse fans zich echt niet door tegenhouden.

Tiim 12 oktober 2016 om 18:32

@klootje

Groningen/Drenthe wil 2020

klootje kriekeljon 12 oktober 2016 om 18:35

Ty Tiim, ik dacht even ze willen elite en krijgen…

achtpuntzes 12 oktober 2016 om 18:42

@ Tiim/Klootje:
dat ging toch over een van de grote ronde-starts?

robotour 12 oktober 2016 om 18:46

Mooie regio net als Bergen en Innsbruck maar dan toch wel met droog weer, anders krijg je ook ongelijke omstandigheden. In Doha heb je daar natuurlijk geen last van, daar is het alleen warm:)

Don Hamstre 12 oktober 2016 om 18:54

Leuk nieuws, mooie streek, en lekker veel fans. Nu nog hopen dat de parcoursbouwer zijn best doet.

@robotour

Geen regen in Bergen kan je wel vergeten, we hebben dit jaar alle regenloze dagen voor de komende vijf jaren opgebruikt vrees ik. ;)
Overigens waren de omstandigheden bij de beloftentijdrit in Doha niet bepaald gelijk.

Tiim 12 oktober 2016 om 19:46

Nee @8.6 gaat over het WK

http://www.wkwielrennen2020.nl/

Komi 12 oktober 2016 om 19:50

Mooi! Leuke omgeving, en een fiets gekke omgeving. Begin dit jaar een tourtocht daar gedaan en dat was een pittig parcour. Hopelijk zit de coalroad erin, dat was afzien…

Mathieu Moller 12 oktober 2016 om 19:52

@8.6
Brabant wilde in ieder geval de Vuelta start. Ik weet niet meer precies om welk jaar dat ging.

josi 12 oktober 2016 om 20:02

Prima, mooie fietsregio en enthousiast wielerpubliek. Het zal er vast een stuk sfeervoller zijn dan in Qatar.

clarylucky 12 oktober 2016 om 20:03

Wie waren de concurrenten van Yorkshire?
Overigens hoop ik dat Colombia het wk van 2020 krijgt toegewezen ten nadelen van Vincenza en Groningen/Drenthe

Jan Blokland 12 oktober 2016 om 20:18

Mooie locatie. Heuvelachtig terrein. En waarom zou het veel te nat zijn in de Herfst. Dat kan in Nederland en België ook. Toeschouwers waren in de Tour verleden jaar geweldig. Dat is ook belangrijk. Moet je nu zien. Niemand te zien. Of dat zo leuk is.

Laatste man 12 oktober 2016 om 20:26

Nu maar hopen dat het Britse wielrennen niet op z’n gat ligt tegen die tijd. Kan snel gaan in een paar jaar.

nederbelg 12 oktober 2016 om 20:52

Rv heeft ongetwijfeld al een gamma pudding en schapen-verwijzingen klaarliggen, waarbij de kamelen en theedoeken van dit jaar gaan verbleken.
Los daarvan: veelbelovende locatie!

Romāns Vainšteins 12 oktober 2016 om 21:02

Geenszins, ik vond de tourstart in Yorkshire, in zeer zware tegenstelling tot een flink aantal andere buitenlandse starts, echt een feest met dat geweldige publiek in de kleurige regenjacks bovenop die toppen overal. Esthetisch zowel als qua selectiviteit ook een schitterend gebied. Die etappe waar Nibali zegevierde (2e geloof ik) is met een goede aanloop van 40-50 km zelfs neo-klassiekermateriaal, leuk !

Koel 12 oktober 2016 om 21:06

Zou maar vast een visum aan gaan vragen….

Frits des Jeux 12 oktober 2016 om 21:07

http://nos.nl/artikel/671676-renners-breken-hoofd-over-tourselfie.html nu alleen hopen dat het Engelse publiek hun telefoons goed gebruikt ;)

Overigens ik heb meerdere wk’s bezocht. Lissabon 2001, Verona 2004, Madrid 2005, Salzburg 2006, Mendrisio 2009, Valkenburg 2012 en Ponferrada 2014. Ik denk dat dit de volgende gaat worden. Al overweeg ik Noorwegen volgend jaar zeer zeker, maar een heel duur tripje.

Jungle Man 12 oktober 2016 om 21:12

Goed dat wielrennen naar de fans gaat. Nu hopen dat het een mooi parcours (geen sprintersparcour) wordt waar een echte renner wint

Wheely 12 oktober 2016 om 21:32

Dat wordt massaal pieken voor de Britse atleten naar dit WK maar dat zal vast geen probleem zijn, scheelt ook weer in de logistiek qua pakketbezorging. Ideaal! Denk maar niet dat hier voor ons iets te halen valt. Cookson en Sky hebben het eremetaal vast al verdeeld.

  • 1
  • 2