WK 2019: Remco Evenepoel bij de eerste vijf namen van Belgische ploeg

maandag 9 september 2019 om 14:21
WK 2019: Remco Evenepoel bij de eerste vijf namen van Belgische ploeg

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel debuteert dit jaar op het WK wielrennen op de weg bij de profs. Hij zit bij de eerste vijf namen die bondscoach Rik Verbrugghe bekendgemaakt heeft. Philippe Gilbert, Oliver Naesen, Greg Van Avermaet en Dylan Teuns zijn ook al zeker. Volgende week worden de laatste drie namen bekend.


Evenepoel is de regerend wereldkampioen op de weg en in de tijdrit bij de junioren. Hij stapte vanuit die categorie direct over naar WorldTour-ploeg Deceuninck-Quick-Step, waar hij zijn debuutseizoen imponeerde met overwinningen in de Baloise Belgium Tour (rit- en eindzege), het EK tijdrijden en de Clásica San Sebastián. Door zijn gouden medaille op het EK, was Evenepoel automatisch geplaatst voor het WK in Yorkshire.

De andere bevestigde namen in de mannenploeg zijn Philippe Gilbert (recent ritwinnaar in de Vuelta a España), Oliver Naesen (recent ritwinnaar in de BinckBank Tour), olympisch kampioen Greg Van Avermaet en Dylan Teuns (recent drager rode trui in de Vuelta). Bondscoach Rik Verbrugghe maakt komende week de selectie rond.

Op de tijdrit komen naast Evenepoel ook Victor Campenaerts en Yves Lampaert in actie.

Selectie België voor het WK op de weg 2019 – Mannen
flag-be Remco Evenepoel
flag-be Philippe Gilbert
flag-be Oliver Naesen
flag-be Dylan Teuns
flag-be Greg Van Avermaet
Drie namen nog te bevestigen

Selectie België voor het WK tijdrijden – Mannen
flag-be Victor Campenaerts
flag-be Remco Evenepoel
flag-be Yves Lampaert

Dit artikel delen:

51 Reacties

Franco Ballerini 9 september 2019 om 14:35

Sterke afvaardiging. Ik verwacht de nodige medailles voor België.

Marik 9 september 2019 om 14:36

medailles nog wel, zo zo

Franco Ballerini 9 september 2019 om 14:44

Eén of twee bij de tijdrit en één in de wegwedstrijd.

Random wielerliefhebber. 9 september 2019 om 14:43

Dylan Teuns, huh? Heb je zoveel renners die een parcours op maat vinden en neem je een klimmer mee.

Franco Ballerini 9 september 2019 om 14:51

Prima parcours voor Teuns, toch?

Nelson 9 september 2019 om 14:53

De bondscoach is tevens ploegleider van Teuns, zodoende.

djerkson 9 september 2019 om 15:35

Als Teuns in de Omloop en E3 goed uit de verf komt, dan zal hij dat ook op dit parcours kunnen. Terechte selectie!

SnellePelle 9 september 2019 om 18:13

Theuns wordt door een klimmer gelost. Dan ben je er zelf geen. Wel een sterke renner. Daarom zit hij in de selectie.

djerkson 9 september 2019 om 20:11

Teuns wordt derde in de Waalse Pijl, wint op Planche de belles Filles, wordt vijfde id Dauphiné, dan ben je wel een klimmer. Edward Theuns, met h, dat is idd geen klimmer, maar een sprinter.

SnellePelle 9 september 2019 om 21:04

Sinds wanneer is de Waalse pijl een klimkoers? Dat is een Waalse klassieker. Nieuwelingen vinden dat een klimkoers.

Een wedstrijd die op het trademark van Gilbert staat kan nooit een klimkoers zijn, enkel een heuvelklassieker. Net als Classica San Sebastian trouwens.

Theuns bleef voorop vanuit de vroege vlucht. Dan ben je een sterke renner, maar geen klimmer.

EddyB1958 10 september 2019 om 09:04

Snelle het is TEUNS en niet Theuns.

djerkson 10 september 2019 om 11:48

Als je in die ontsnapping de bergkoning van de Giro klopt + top 10 kunt rijden in kleine, zware rittenkoersen, dan ben je een klimmer man.

west 9 september 2019 om 14:47

Wellens, Benoot, Plus/Vanmarcke?

Shinzawai 9 september 2019 om 14:56

Vergeet Stuyven niet.

Boomie1 9 september 2019 om 15:38

Inderdaad Stuyven is in vorm.

den OPQS 9 september 2019 om 17:53

Lampaert zou ik ook meenemen, is snel na zware koers, en kan knecht zijn als het moet

boenk 9 september 2019 om 18:22

Ja, Lampaert als luxeknecht voor Alaphilippe.

Domestique 9 september 2019 om 23:28

Haha inderdaad!

EddyB1958 10 september 2019 om 09:08

Dan neem je eerder Devenyns mee. Dat is het beste maatje van Alaphillipe.

Voorgeborchte 9 september 2019 om 14:55

Dan zou ik sowieso De Plus en Vanmarcke nog meepakken. Ik twijfel tussen Benoot en Wellens voor het laatste plekje dan.

djerkson 9 september 2019 om 15:35

De Plus, is die nog in vorm? Zal het niet stilaan op zijn na tour en Binckbank?

Voorgeborchte 9 september 2019 om 16:11

Ik dacht dat hij in Canada nog aan de slag ging. Ik denk dat de bondscoach wilt zien hoe goed hij daar is.

Samlambeej 9 september 2019 om 20:08

volg @djerkson
Benoot is een man voor de lange slopende koersen. 290km + regen

EddyB1958 10 september 2019 om 09:34

Hoe kom je daar bij? De Strade is slechts 183 km en die rit in Noorwegen of was het Denemarken zal wel geen 290 geweest.

SoloSlim 9 september 2019 om 15:02

Lampaert mag toch ook niet ontbreken in de wegrit.
Sterk renner die kopwerk kan doen indien nodig.

Silent Hill 9 september 2019 om 15:30

Lampaert ? Reed op het EK voor Viviani. Op het WK rijdt hij voor Alaphilippe. Onbetrouwbare renner.

Ik zou om die reden zo weinig mogelijk DQS meenemen.

boenk 9 september 2019 om 18:23

Volledig akkoord Silent Hill. Lampaert die kwam bij mij in geen enkele nationale selectie nog in. Er is nog een groot verschil met wat Nys deed (bewust niet "achter" een ploegmaat rijden) en wat Lampaert deed (bewust "voor" een ploegmaat rijden en tégen een landgenoot).

Kosmonaut 9 september 2019 om 15:20

Benieuwd met hoeveel minuten voorsprong Evenepoel wereldkampioen zal worden. Ik gok op 2,28min.

SnellePelle 9 september 2019 om 18:20

Ho,ho, hij valt eerst in het 1e uur en verliest 3’. Rijd dan in de laatste 80km met het peloton in het wiel de laatste ontsnapte renner terug. Zet daarna met 1 hand aan het stuur aan en laat het peloton gedesillusioneerd achter met een achterstand van 3:31!
Vlak voor de finish stap hij voor de streep af en gaat interviews geven. Vlak voordat Matje op 20 meter van de streep aankomt stormen, stapt Remco met de fiets op de nek als een volwaardig cyclocrosser over de streep. Als ultieme vernedering van de concurrentie.

Remco kan dat gewoon.

boenk 9 september 2019 om 18:25

De vraag is dan, of hij onderweg nog stopt voor een gazet te kopen en een pakje sigaretten.

kamiclan1 9 september 2019 om 15:24

Nou schrijf remco maar op voor een dubbele titel..

Ik hoop dat ik het mis heb, maar het is niet uitgesloten dat hij nu al de eerste wordt die ooit de dubbel pakt: wk tijdrijden en wk wegrit.

Tarakadzin 9 september 2019 om 15:28

In één jaar dan, Olano deed het wel al, WK in 95, WKT in 98.

west 9 september 2019 om 15:32

Dat gaat tegen de “echte” toppers niet lukken. Roglic, Thomas die een thuiswedstrijd rijdt, Dennis die zijn materiaal tegen die tijd hopelijk voor elkaar heeft. Das van een hele andere orde dan die gasten op het EK.

Boomie1 9 september 2019 om 15:38

@West: Dennis heeft geen koers gereden sinds de Tour… Vlak T Martin niet uit.

Franco Ballerini 9 september 2019 om 15:44

Waarom hoop je dat je het mis hebt?

Lionel Gesink 9 september 2019 om 16:00

In het leven is niks uitgesloten maar de kans is wel heel klein..

Qua tijdrit moet hij eerst maar eens G.Thomas zien te verslaan die zich volledig op dit onderdeel richt.

Qua weg rit dit keer geen uitgeblust Tour peloton zoals in San Sebastian waar tegen hij het op moet nemen. Een Sagan, Allaphilippe, van der Poel en Trentin om maar een paar topfavorieten te noemen staan allemaal uitgerust en in supervorm aan de start. En ook nog eens met een selectie die volledig of grotendeels in hun dienst rijden.

Als ik België was zou ik Remco gewoon vroeg weg sturen en de andere landen proberen onzeker te maken. Dan kunnen de andere Belgen zonder iets te hoeven doen mee liften en proberen zo ver mogelijk in de finale te raken.

john 9 september 2019 om 16:10

kamiclan1: En gisteren te veel pintjes gedronken ,droom maar verder

EddyB1958 10 september 2019 om 09:10

@ boomie Martin zou een grote verrassing zijn, die heeft na het WK 2016 geen tijdrit buiten het Duits kampioenschap gewonnen.

Romāns Vainšteins 9 september 2019 om 15:35

Anders dan NL een equipe waar je meerdere kanten mee uit kan behalve de kant van de groepsaankomst met lui als Sagan, vdPoel, Kristoff er bij. Lijkt me niet onzinnig om de hardrijders Campenaerts en Lampaert gewoon te laten dubbelen.

Samlambeej 9 september 2019 om 19:57

Van Campenaerts weet je dat hij maar met 1 ding bezig is.
Lampaert is in zeer goede doen maar dat is “nen blauwen” in hart en nieren.

west 9 september 2019 om 16:43

Belgie heeft wel een probleem dat de kopmannen van Nederland, Frankrijk, Slowakije, Spanje, Australië, Denemarken, Noorwegen en Duitsland allemaal sneller zijn. Dat moet een heel specifiek groepje zijn waarmee ze richting de finish gaan. En een solo-aankomst op een elite-mannen-WK is alweer een poosje geleden (Evans?)…

Romāns Vainšteins 9 september 2019 om 17:03

Kwiat

En dat soort mannen hebben ze wel

gavirialaphilippe 9 september 2019 om 18:09

Sagan*

Silent Hill 9 september 2019 om 18:40

Ik zou de Belgen op het wiel van Fuglsang laten rijden: die zal het sowieso proberen met een (late) aanval, rijdt altijd vol mee, om het dan af te leggen in de sprint. Vraag Greg maar.

west 9 september 2019 om 20:53

Zoals in de Amstel?

Gebruikersnaam 9 september 2019 om 20:54

In een uitgedund groepje hebben Naesen en Van Avermaet hun kansen. Er zal er vermoedelijk altijd wel eentje sneller zijn, maar een podium is zeker haalbaar, hebben eerder snellere mannen achter zich gehouden na een lange wedstrijd. Om ook dan nog winstkansen te hebben, had Van Aert er moeten bij zijn. Of had Philipsen 2 jaar ouder moeten zijn.

EddyB1958 9 september 2019 om 17:51

Het Canadees tweeluik vrijdag en zondag zal wel beslissend zijn voor de laatste plekken. Nu ja met Fuglsang en Valverde en andere Vuelta renners moeten we geen rekening houden. Die gaan gewoon uitgeblust zijn als ik de redenering van Lionel Gesink volg over de winst van Evenepoel in San Sebastian. Een top 5 in de ITT en zich tonen op het weg WK zou mooi zijn voor Evenepoel. Kwestie van de fanfare, de toren en de beer.

Lionel Gesink 9 september 2019 om 20:10

Tussen de Vuelta en het WK zit 1 week extra dus dat is een wereld van verschil.. Fuglsang rijd daarnaast niet voor het klassement dus dat scheelt ook nog.

Het was nog steeds een puike prestatie van Remco hoor, maar je kan niet ontkennen dat er qua concurrentie veel vermoeide Tour renners mee reden en in sommige gevallen ook vroeg afhaakten. Het
WK zal een ander verhaal zijn en daarbij gaat Remco langzamerhand ook last krijgen van zijn vooruitgesnelde reputatie..

west 9 september 2019 om 20:54

Waarom denk je dat Fuglsang hier een beetje z’n daagjes uitzoekt en verder een beetje rondprutst?

EddyB1958 10 september 2019 om 09:23

Stuyven, Wellens, Benoot, Van Marcke allemaal goed en wel, maar dan zit je met zeven routiniers, die allemaal op een resultaat azen en neofiet Evenepoel. In Van Avermaet heb ik weinig vertrouwen, die wacht vaak te lang op de renner Godot om het gat te dichten. Gilbert Roubaix en een Vuelta rit, best ok maar die heb ik dit jaar ook enkele keren te kort zien komen. Naessen is geen afwerker. Teuns net als Gilbert wisselvallig. Evenepoel is gewoon het grote vraagteken, persoonlijk zie ik hem wel in staat de koers open te breken, maar winnen, neen. Verder zou ik zeker Wellens meenemen en nog twee knechten Meurisse en een tweede Lotto renner Debuyst, Maes, Dewulf of en waarom niet De Bondt van Corendon. Maar ja dat is dan weer een maatje van van der Poel.

ElMatiz 10 september 2019 om 10:12

hahaha lees al de bondscoaches eens hier, prachtig!