WK 2019: Kwakkelende Gaviria laat wegwedstrijd schieten

dinsdag 24 september 2019 om 12:14
WK 2019: Kwakkelende Gaviria laat wegwedstrijd schieten

foto: Cor Vos

Fernando Gaviria was een van de renners die door bondscoach Carlos Mario Jaramillo was geselecteerd om namens Colombia uit te komen in de wegrit voor mannen. De sprinter laat vandaag echter weten dat hij niet zal starten in de wegwedstrijd.

De 285 kilometer lange wegrit was een van de doelen van Gaviria dit seizoen. “Ik dacht dat ik na de Vuelta a España over een goede fysieke conditie zou beschikken om klaar te zijn voor het WK. De laatste dagen voelde ik me echter leeg en had ik geen power, dus heb ik besloten om niet te starten.”

Gaviria zal niet worden vervangen. Voor een eventuele vervanger zou in zo’n kort tijdsbestek geen visum meer geregeld kunnen worden. Dit betekent dat de Colombiaanse mannenploeg zal bestaan uit Nairo Quintana, Álvaro Hodeg, Sebastián Molano, Sebastián Henao, Esteban Chaves, Daniel Martínez en Carlos Betancur.

De sprinter is nadat hij viel tijdens een baanwedstrijd in zijn thuisland op de sukkel. Zo moest hij de Giro d’Italia verlaten met knieproblemen en pas in de Ronde van Polen maakte hij zijn rentree. In de Vuelta wilde het in de sprints ook niet echt vlotten. Een derde plaats in de vierde etappe bleek voor hem het hoogst haalbare.

Dit artikel delen:

8 Reacties

AronAap 24 september 2019 om 13:28

Geen vervanger? Dan kan je beter starten terwijl je niet helemaal 100% bent dan helemaal niet starten toch? Ookal kwakkel je, je kan vast altijd nog wel op een manier je team helpen.

Polleke 24 september 2019 om 14:29

Eigenlijk wel vreemd dat voor 1 van de grootmachten van het wielrennen geen visum kan geregeld worden om deel te kunnen nemen aan een WK…

Cochise 24 september 2019 om 15:56

Zelfs al zou het nog lukken om op deze korte termijn een visum te regelen, dan nog denk ik niet dat er iemand in Colombia zit te wachten om de financiële inspanning te leveren om halsoverkop naar Engeland te reizen om er een paar rondjes in de regen te komen rijden en dan weer naar huis te keren. Mss kunnen ze Higuita na de U23-race nog eens bij de profs laten starten ook.

Maillot à Pois 24 september 2019 om 16:05

Mag dat, op eenzelfde WK in twee categorieën aantreden? Ik betwijfel het.
Los daarvan, er moeten toch nog wel wat Colombianen in Europa vertoeven voor de resterende najaarswedstrijden? Bvb Atapuma ofzo, ik zeg maar iemand…

mollemarijden 26 september 2019 om 16:16

Maillot op dit moment denk ik juist dat de meeste terug zijn naar eigen land. Het is nu namelijk bijna klaar met het wielerseizoen. Mensen gaan terug naar de familie etc…
Maar, eerlijk is eerlijk als zo’n groot wielerland moet je gewoon een backup achter de hand hebben. Geldt voor alle grote wielerlanden. Het is namelijk niet een land met alle respect als thailand of iran die vaak maar 1 renner mogen sturen.

Maillot à Pois 27 september 2019 om 10:48

@mollema
een aantal wellicht wel, maar er rijden er redelijk wat in Italiaanse loondienst (Androni bvb) en daar zitten nog heel wat – voor hen – belangrijke wedstrijden aan te komen.
Ik gaf het voorbeeld van Atapuma omdat die afgelopen week nog in de Copa Sabatini reed. Kan zijn dat ie intussen terug naar Colombia is hoor.

ruudenkit 24 september 2019 om 16:11

Ik vind het raar dat Higuita überhaupt niet is geselecteerd, ook gezien zijn einschot na een zware rit, chaves daarintegen heeft weinig te zoeken op een WK lijkt mij