WK 2018: Schultz aangewezen als vervanger Porte

Door , zondag 23 september 2018 om 16:02

foto: Unipublic

Richie Porte heeft zich teruggetrokken voor het WK wielrennen in Innsbruck. De renner van BMC was de beoogde kopman voor de Australische ploeg, maar hij is nog steeds ziek. Dat laat de Australische bond weten.


“Ondanks zijn plan om de Vuelta te gebruiken als perfecte voorbereiding op het uitdagende WK-parcours, bleef zijn ziekte uit de slotweek van de Vuelta daarna aanhouden”, schrijft de bond in een persbericht.

“Ik ben heel teleurgesteld dat ik de wegwedstrijd mis”, reageert Porte op zijn absentie. “Het was een groot doel voor mij aan het eind van dit seizoen. Ik trainde en koerste met de wegwedstrijd in gedachten. Echter, mijn voorbereiding is verre van ideaal door deze ziekte en voor zo’n lastige koers met meer dan 4600 hoogtemeters, moet je de best mogelijke voorbereiding hebben.”

Porte zegt in overleg met de Australische bond besloten te hebben niet te starten.

Update 23 september, 16.00 uur
De Australische bond heeft Nick Schultz aangewezen om Richie Porte te vervangen tijdens de WK wegrit. Dat meldt Sporza. De 24-jarige Schultz komt de laatste twee seizoenen uit voor Caja Rural-Seguros RGA. Dit betekent dat Australië geen beroep doet op Michael Matthews, die recent nog beide Canadese WorldTour-koersen wist te winnen.

Dit artikel delen:

24 Reacties

DonQuijote 22 september 2018 om 06:22

“Wie hem vervangt, is nog niet bekend.”

Michael Matthews?

havana 22 september 2018 om 07:12

Wat een choker is dit toch. Staat er nooit op de belangrijke momenten. Pech? Nee, daarvoor gebeurt het te vaak.

Lalsacien 22 september 2018 om 08:26

Staat er bijna altijd op de belangrijke momenten. Alleen focus jij je blijkbaar alleen op de grote rondes…..

teunster 22 september 2018 om 08:30

Lalsacien, mooi gebruik van ironie!

Spartacus 22 september 2018 om 07:25

Dat hij nu blijkbaar in de laatste week van de Vuelta weer ziek was, is wel flink in tegenspraak met het vorige bericht dat hij goed op schema lag na een geruisloze Vuelta…..

Lalsacien 22 september 2018 om 08:24

Ondanks zijn ziekte…..

tvm 22 september 2018 om 07:53

Matthews lijkt me idd de kandidaat. Benieuwd of de coach hem nu nog thuis durft te laten. Hoe dan ook, Australie maakt geen kans dit jaar.

josi 22 september 2018 om 08:33

Welke ziekte? De ziekte die hij voor aanvang van de Vuelta had? Hij zei eerder dat hij juist goed op schema uit de Vuelta was gekomen. Ik mag toch hopen dat ze Matthews nu wel binnen de ploeg halen.

west 22 september 2018 om 08:37

De Tasmaniër heeft dan ook vertrouwen in het aankomende WK. “Ik lig op schema”, zo laat hij weten. “De vorm is nu beter dan toen ik aan de Vuelta begon.”

KennyKlimmen 22 september 2018 om 09:24

Porte is als feyenoord. Op een moment valt alles goed en is het ook een schitterende apotheose. Als dat nou eens in de 1ste 3 wkn van juli zou kunnen zijn. Lijkt me fantastische sport.

Edjahh 22 september 2018 om 09:37

Man man man, wat moet Matthews zich genaaid voelen door de bondscoach. Je gokt op een half zieke / zieke Porte en nu kan die niet starten.

Denk niet dat ze Matthews nog durven te vragen, maar ze zouden er verstandig aan doen. De enige die een podium zou kunnen rijden voor de Aussies.

Fast Freddy 22 september 2018 om 09:49

Podium is wat hoog gegrepen, maar als er één gemotiveerd aan de start zal staan is het Matthews. Altijd meenemen die gast.

vevie 22 september 2018 om 09:49

Porte lijkt mij een renner die later teleurgesteld terugkijkt op zijn carrière. Begrijp me niet verkeerd; hij heeft namelijk genoeg gewonnen. Ik denk echter dat hij zelf ook het idee zal hebben dat hij meer had kunnen winnen. Had eerder weg moeten gaan bij Sky om het voor zichzelf te proberen. Is ook een renner (net als zovelen) die zich teveel blindstaart op de Tour. Een podium in de Giro en Vuelta (of winst) behoort zonder twijfel tot zijn mogelijkheden. Dat vind ik tof aan renners als Dumoulin en Yates, die focussen zich (nog) voornamelijk op de rondes waar ze de meeste kans hebben en halen zo het maximale eruit. Dat mis ik wel beetje aan Porte.

Romāns Vainšteins 22 september 2018 om 14:47

Uhm. Misschien is Porte wel een uitgesproken broodrenner die juist megatevreden terugkijkt op zijn carriere. Op dat gebied heeft hij wel de precies de juiste ploegen en goed getimede switches gehad.

Mwielerfan 23 september 2018 om 00:43

Dumoulin had meer kans als ie dit jaar na de giro de vuelta deed

Jean Dumas 24 september 2018 om 09:37

Een rennerscarrière is lang genoeg om op basis van palmares te beoordelen. Er zijn nuances aan te brengen, zo had Breukink een grote ronde moeten winnen en Porte al op het podium van een GR moeten staan, maar wie de sport kent weet de verklaringen. Richie is een renner die Parijs-Nice en Zwitserland heeft gewonnen, ik denk dat hij daar vrede mee heeft.

TykkeThor 22 september 2018 om 10:24

Matthews zat ook niet bij de reserves dus die gaat hem niet vervangen lijkt me.

Covadonga 22 september 2018 om 11:32

Lijkt me ook, maar als het mag, zou ik Matthews alnog vragen.

Jan Blokland 22 september 2018 om 12:04

Als ik Matthews was en gevraagd zou worden, zou ik bedanken.
Maar ja, ik ben Matthews niet.
Maar ik denk niet dat ze hem vragen gezien ze al kwalitatief mindere renners hebben geselecteerd. Daar kan er dan nog wel eentje bij.

Romāns Vainšteins 22 september 2018 om 15:01

Het kan niet anders dan dat Matthews en de WK-selecteurs en/of (een paar van) zijn HeyMates bonje hebben want anders had je die gast als eerste op het formulier gezet. Dit in acht genomen gok ik dat ze helemaal niemand/iemand anders inclusief gi-gan-ti-sche lulsmoes selecteren.

Soap genoeg om Moby Dick erop te zetten ! WAT speelt daar ??

Ab Normaal 22 september 2018 om 16:41

Lalsacien, laten dat nu net de belangrijke momenten zijn….

ivo001 23 september 2018 om 17:41

Wow, Schultz en geen Matthews, schiet mij maar lek.

Gdeleu 23 september 2018 om 18:21

Matthews stond niet op de lijst en kon wellicht niet als vervanger opgeroepen worden, maar ik had toch echt O’Connor verwacht. Zou toch wat moeten kunnen op dit parcours en ook goed bezig in de Italiaanse voorbereidingskoersen.

ivo001 23 september 2018 om 19:05

O’Connor hadden ze voor de U23 race moeten selecteren