WK 2018: Rozemarijn Ammerlaan bezorgt Nederland eerste goud

Door , maandag 24 september 2018 om 11:41

foto: Innsbruck-Tirol 2018 / BettiniPhoto

Rozemarijn Ammerlaan heeft op de individuele tijdrit de gouden medaille veroverd bij de junioren. De Nederlandse was halverwege al dichtbij de toptijd en wist haar tweede deel van de tijdrit beter in te delen waardoor ze nog naar de eerste plaats kon klimmen. De Italiaanse Camilla Alessio werd tweede, voor de Britse Elynor Bäckstedt.


De Italiaanse Alessio ging al als tweede van start tijdens de tijdrit en zette met 27:09 direct een hele scherpe tijd neer. De Nederlandse Britt Knaven was na vijftien rensters de eerste die onder de tussentijd van de Italiaanse dook, maar aan de finish bleek dat Alessio beter had ingedeeld. Knaven moest ruim een halve minuut toegeven op Alessio.

Een tweede renster die onder de tussentijd van Alessio dook, was Bäckstedt. De Britse was ruim elf seconde sneller dan de Italiaanse, maar ook nu bleek dat Alessio haar tijdrit perfect had ingedeeld. Aan de finish was het verschil precies andersom, elf seconde in het voordeel van de Italiaanse.

Ging er dan nog iemand onder de tijd komen van Alessio? Het antwoord daarop is ja. De Nederlandse Ammerlaan vertrok als een speer en was halverwege slechts 0,3 seconde langzamer dan Bäckstedt, dus ook zij was bijna elf seconde sneller dan Alessio. Aan de meet had de 18-jarige Ammerlaan nog zeven tellen over van haar voorsprong en daarmee mag ze zich een jaar lang wereldkampioen tijdrijden bij de junioren noemen.

foto: Innsbruck-Tirol 2018 / BettiniPhoto

Dit artikel delen:

23 Reacties

josi 24 september 2018 om 11:49

Proficiat, erg sterk gereden en goed ingedeeld. Het eerste Nederlans tijdritgoud is binnen, hopelijk kan die winnende trend morgen en overmorgen worden voortgezet.

Arema Pro Cycling Team 24 september 2018 om 11:49

Mooi! Sunweb leg het contract maar vast klaar!

Emergo 24 september 2018 om 12:00

Maar eerst even met Ellen van Dijk gaan praten !

EddyB1958 24 september 2018 om 12:08

En de 48 geboden leren…

LucasR 24 september 2018 om 11:57

Lekker!

Gdeleu 24 september 2018 om 12:14

Magnus Bäckstedt, wat een beer van een renner was dat!
Wielertalent gaat dus niet alleen over van vader op zoon, maar ook van vader op dochter.

FritsvanHoefelen 24 september 2018 om 12:18

Nationaliteit blijkbaar niet

tendam 24 september 2018 om 12:25

@fritsvanhoefelen
Bäckstedt woont al jaren in de UK. Hij is ook commentator bij de Britse Eurosport.

Gdeleu 24 september 2018 om 12:28

en de mama van Elynor is de Britse ex-wielrenster Megan Hughes

Romāns Vainšteins 24 september 2018 om 14:39

Geweldige renner en wanneer het zou kunnen ook mijn vaste commentator.

Mwielerfan 25 september 2018 om 01:16

Elynor klinkt ook al behoorlijk Scandinavisch. Hoewel iers oid oo zou kunnen misschien

tendam 24 september 2018 om 12:27

Leuk, ik begrijp dat dit eigenlijk een klimster is, dus in de wegrit mag je ook wel wat van haar verwachten.

Marcel1112 24 september 2018 om 12:37

Mooi hoor. 3 medailles al voor de dames. Nu tijd voor de heren om ook wat medailles binnen te slepen.

Veloburto 24 september 2018 om 15:02

Haha, heb je Marcel weer.

xistnc 24 september 2018 om 12:55

Leuke verrassing!

Maar je zal toch als tienermeisje Pfeiffer heten :o

Hoebele 24 september 2018 om 14:03

En bovendien een achternaam als voornaam en vice versa…

Veloburto 24 september 2018 om 12:59

En Britt is denk ik ook dochter van?

xistnc 24 september 2018 om 13:18

Van Backstedt? Zou Servais dat weten?

Alto 24 september 2018 om 13:24

Yep

Simon1 24 september 2018 om 14:18

Gweldig

Guushovd 24 september 2018 om 15:10

Het houdt niet op, niet vanzelf. Het Nederlands vrouwelijk talent blijft maar komen, prachtig. Ook mooi hoe blij en verast alle drie op t podium waren.

simonvanderzee 24 september 2018 om 17:17

Gelukkig niet verast maar verrast, Guushovd!

Abdoe 24 september 2018 om 19:16

Op een ouwe fiets…