WK 2018: Canyon SRAM verrast de favorieten in ploegentijdrit
foto: Innsbruck-Tirol 2018 / BettiniPhoto
zondag 23 september 2018 om 11:45

WK 2018: Canyon SRAM verrast de favorieten in ploegentijdrit

Canyon SRAM is de verrassende laatste wereldkampioen ploegentijdrit. De Duitse formatie was aan het eerste tussenpunt nog langzamer dan Wiggle High5, maar bleek perfect te hebben ingedeeld. De Nederlandse topteams Boels-Dolmans en Sunweb moesten genoegen nemen met het zilver en brons.

Het Italiaanse BePink had de eer om het WK wielrennen op de weg in het Oostenrijkse Innsbruck te openen. De Italiaanse ploeg vertrok om 10.10 uur voor de laatste editie van het WK ploegentijdrit. Op het programma stond een 54,5 kilometer lange omloop richting de hoofdstad van de deelstaat Tirol.

BePink – de ploeg van ex-wereldkampioene Tatiana Guderzo – klokte aan het enige tussenpunt (na 22,8 kilometer) een tijd van 26:54. Zeker geen toptijd, aangezien het Deense Virtu er maar liefst 32 seconden onderdook. De tijd van de Deense formatie bleek een stuk beter, want ploegen als Valcar PBM en Parkhotel Valkenburg beten er hun tanden op stuk.

Wiggle High5 verrast aan eerste tussenpunt 
De dames van Virtu konden echter niet lang genieten van hun toptijd, want het Britse Wiggle High5 – met onze landgenoot Kirsten Wild en de Duitse Lisa Brennauer als motoren – wist met 25:34 maar liefst 48 seconden onder de tijd te duiken. Een scherpe tijd, maar de topteams moesten nog komen.

Dit waren Canyon-SRAM, Mitchelton-Scott, Boels-Dolmans en titelverdediger Sunweb. Canyon-SRAM kwam als eerste door aan het tussenpunt, maar bleek elf seconden langzamer dan Wiggle High5. Mitchelton-Scott – zonder Annemiek van Vleuten – was zelfs 28 seconden trager.

Nederlandse ploegen geven tijd toe 
En wat dan met de twee topfavorieten voor het goud: Boels-Dolmans en Sunweb? Boels-Dolmans kwam eveneens niet aan de tijd van Wiggle High5. Met 25:53 waren ze 19 seconden langzamer dan de Britse ploeg. Het uittredende Sunweb kwam pas als vijfde door, op liefst 36 seconden van de beste tijd. Een kwestie van indelen, of kon de ploeg niet harder?

Het kleurrijke gezelschap van Canyon SRAM – foto: Innsbruck-Tirol 2018 / BettiniPhoto

Wiggle High5 verliest met Emilia Fahlin belangrijke pion
Wiggle High5 beschikte duidelijk over de beste papieren, maar kreeg halverwege de tijdrit een serieuze tegenslag te verwerken. De Zweedse Emilia Fahlin moest namelijk lossen, waardoor de Britse ploeg met het minimale aantal van vier renners verder moest. Het bleek de doodsteek voor de titelaspiraties van Wild en co.

Met een eindtijd van 1u2m43s waren ze ruim een minuut sneller dan de voorlopige toptijd van Virtu, maar Canyon-SRAM bleek zijn krachten het beste te hebben ingedeeld. De Duitse formatie bleek aan de finish liefst 57 seconden sneller dan Wiggle High5. Het nam daarmee een optie op de wereldtitel.

Boels Dolmans en Sunweb pakken zilver en brons 
Alleen Boels-Dolmans en Sunweb konden nog een stokje steken voor een Duitse wereldtitel, maar beide ploegen kwamen tekort. Het team van Anna van der Breggen en Chantal Blaak moest genoegen nemen met het zilver, terwijl Sunweb het brons veroverde.

Hierdoor mogen Alena Amialiusik, Alice Barnes, Hannah Barnes, Elena Cecchini, Lisa Klein en Trixi Worrack zich wereldkampioene noemen.

RIDE Magazine
21 Reacties
Sorteer op:
23 september 2018 12:14
Sterk hoor. Zeker lisa brennauer kan wel eens mee aan doen ook bij itt
    23 september 2018 12:28
    Brennauer heeft in de laatste 3 jaar geen tijdrit meer gewonnen, afgezien van het Duits kampioenschap.
    23 september 2018 12:33
    Brennauer staat ook helemaal niet bij het winnende team.
    23 september 2018 12:48
    Brennauer doet inderdaad mee met de ITT, klik
    23 september 2018 13:32
    Ja haalde haar en klein door elkaar. Aanpassing is kennelijk niet door gekomen.
    Niet gewonnen maar ze had afgelopen tijd wel weer een keer een aardige tijdrit
23 september 2018 12:23
Een gemiddelde van 53, dat doet niet veel onder aan de mannen
    23 september 2018 13:54
    Volgens De Cauwer,is die man vandaag veel aan het woord geweest,zou het kunnen dat de vrouwen, omdat ze de klim niet op moesten, misschien wel een hoger gemiddelde halen dan de heren.
23 september 2018 12:37
Toe maar. Onverwacht....
23 september 2018 12:39
Trixi Worrack heeft twintig jaar geleden al een medaille gewonnen, in Valkenburg!
23 september 2018 12:42
Heerlijk,De Cauwer,die niet telkens onderbroken wordt door het orakel van Scherpenheuvel. En we weten nu De Cauwer heeft oog voor de details,van het achterwiel van de fiets,over de kousen naar de vingernagels.
23 september 2018 12:47
Reed Fahlin lek? Volgens mij niet.
    23 september 2018 13:12
    Volgens mij ook niet. Gewoon gelost. Ze reed ook gewoon door.
    23 september 2018 13:50
    Volgens De Cauwer niet,er werd ook zonder oortjes gereden,en wat later leek het erop dat er nog eentje last had met het tempo. En zoals De Cauwer ook vermeldde,hoe vroeger een ploeg herleid wordt naar vier,hoe kleiner de winstkansen.
23 september 2018 13:17
De combinatie van sokken en achterwiel was mooi. Het effect werkt perfect in een ploegentijdrit. Goud voor de snelste tijd en design!
    23 september 2018 13:24
    Kleuren afgestemd, mooiste fiets van het vrouwenpeloton, mooiste shirt van het vrouwenpeloton.
    23 september 2018 13:44
    Tot de vingernagels toe in dezelfde kleur als achterwiel en sokken. Ik zeg dat De Cauwer het gezien had.
    23 september 2018 14:12
    Het geheel ziet er belachelijk uit. Als je als vrouwen wielrennen serieus genomen wilt worden, dan ga je niet als een zuurstok rondrijden.
    23 september 2018 14:16
    Wie is hier de zuurstok?
    23 september 2018 14:24
    Aldus een vrouw, fatsoensrakkers where you at?
    23 september 2018 14:37
    @petra, om serieus genomen te worden hoeven de vrouwelijke wielrenners wat mij betreft niet per se zo veel mogelijk op mannelijke wielrenners te lijken.... prachtig toch, knetterhard fietsen én er opvallend uitzien?
23 september 2018 14:04
Zag shot dat Ellen van Dijk even achterop lag jn het begin. Lekke band? Vandaar misschien die 0.35 achterstand bij eerste tussenpunt?

Reacties zijn gesloten.