WK 2016: Duitsland beste land op medaillespiegel, Nederland vierde

Door , zondag 16 oktober 2016 om 18:48
WK 2016: Duitsland beste land op medaillespiegel, Nederland vierde

Tony Martin pakte één gouden plak voor Duitsland - foto: Sirotti

Duitsland is de grote winnaar geworden van het WK wielrennen voor landenploegen in Doha, Qatar. Onze oosterburen haalden in de verschillende categorieën op de tijdrit en de wegrit vijf medailles, waarvan twee goud en drie zilver. De Verenigde Staten zijn de nummer twee, voor Denemarken.


Nederland sluit het WK af als vierde, met één gouden (Karlijn Swinkels) en twee zilveren (Ellen van Dijk en Kirsten Wild) plakken.

flag-wc WK wielrennen 2016 in flag-qa Doha
Medaillespiegel (flag-nr1flag-nr2flag-nr3)

1. flag-de Duitsland: 2 – 3 – 0
2. flag-us Verenigde Staten: 2 – 1 – 1
3. flag-dk Denemarken: 2 – 1 – 0
4. flag-nl Nederland: 1 – 2 – 0
5. flag-it Italië: 1 – 1 – 1
6. flag-no Noorwegen: 1 – 0 – 1
7. flag-sk Slowakije: 1 – 0 – 0
8. flag-by Wit-Rusland: 0 – 1 – 0
8. flag-gb Groot-Brittannië: 0 – 1 – 0
10. flag-au Australië: 0 – 0 – 2
11. flag-es Spanje: 0 – 0 – 1
11. flag-fr Frankrijk: 0 – 0 – 1
11. flag-ch Zwitserland: 0 – 0 – 1
11. flag-fi Finland: 0 – 0 – 1
11. flag-be België: 0 – 0 – 1

Dit artikel delen:

15 Reacties

pirazzi 16 oktober 2016 om 18:55

Jammer, Nederland had 3x goud kunnen hebben.

assen 16 oktober 2016 om 19:07

Ha ha, het land dat het meest teleurstelde bij de elitemannen wint het klassement.

Fast Freddy 16 oktober 2016 om 20:31

Zullen we de medaillespiegels bewaren voor de Olympische Spelen? Beetje onzinnig hier.

Mark 16 oktober 2016 om 20:45

Ja, compleet weggereden bij de elite.

Arema Pro Cycling Team 16 oktober 2016 om 20:54

Met dank aan de dames!

TeamNL 16 oktober 2016 om 20:59

De Belgen hebben toch goud met EQS?

Cyclingbruh 16 oktober 2016 om 21:05

Ploegentijdrit telt niet mee TeamNl.

Eddy Merckx 16 oktober 2016 om 21:11

Lijkt mij niet dat dit klopt.
Dolmans en Swinkels goud (2x), en Wild en van Dijk zilver

Pédaleur de charme 16 oktober 2016 om 21:28

Qatar haalt weinig profijt uit het thuisvoordeel zo te zien ;-)

pirazzi 16 oktober 2016 om 22:16

Dolmans heeft meerdere nationaliteiten, daarom telt dat goud niet mee, net als Etixx – Quick Step bij de mannen.

Viktrodriguez 16 oktober 2016 om 22:35

Lijkt me terecht dat de ploegentijdritten niet meetellen, zolang de teams een internationale verzameling kunnen opstellen. Dan hoort het toeval van waar de ploeg geregistreerd staat niet mee te tellen. Etixx deed het met bijv. evenveel Duitsers als Belgen, maar het zou een Belgische medaille moeten zijn puur o.b.v. de licentiehouder?

Redactie-post: We hebben het in de medaillespiegel over de landenteams (zie de inleiding), niet de merkenteams.

Vlugge 17 oktober 2016 om 01:50

Waarom wordt de ploegentijdrit eigenlijk niet in landenteams verreden? Zou het veel intressanter maken toch? :) Maakt Nederland ook zeker kans.

klimmer99 17 oktober 2016 om 12:33

Volgens mij heeft Denemarken drie gouden

samuello 17 oktober 2016 om 12:33

@Vlugge: Omdat landenteams nooit samen rijden en er dus geen coördinatie is tussen de renners, wat essentieel is bij een ploegentijdrit. Daarnaast betwijfel ik of er veel renners trek hebben in een landen ploegentijdrit.

52voor11achter 17 oktober 2016 om 14:48

Wielerflits bedankt en tot volgend seizoen!