Wint Mathieu van der Poel of Tadej Pogacar zaterdag Milaan-San Remo? Dat bepaalt Mads Pedersen
Van der Poel, Pogacar en Pedersen deelden al eens het podium in de Ronde van Vlaanderen (2023) - foto: Cor Vos
zaterdag 22 maart 2025 om 12:45

Wint Mathieu van der Poel of Tadej Pogacar zaterdag Milaan-San Remo? Dat bepaalt Mads Pedersen

Podcast Het eerste Monument van het wielerjaar staat voor de deur, met dit jaar opnieuw een uitgave van de dameswedstrijd: Milaan-San Remo. Waar bij de mannen een verwachting heerst dat we een tweestrijd krijgen tussen Mathieu van der Poel en Tadej Pogačar, lijkt de spanning bij de vrouwen veel groter te zijn. Hoog tijd om daar dieper op in te duiken in de WielerFlits Podcast!

Het makkelijkste Monument om te rijden, maar de moeilijkste om te winnen. Zo omschrijven insiders al jaren La Primavera. Toch zijn er met oud-winnaar MVDP en de Sloveense wereldkampioen nu twee absolute topfavorieten, zeker na de harde val van titelverdediger Jasper Philipsen woensdag in Nokere Koerse. Maar dat de twee het gaan uitvechten is geen uitgemaakte zaak. Youri wijst Mads Pedersen aan als sleutelfiguur: “Hij klom belachelijk sterk in Parijs-Nice. Nu is een eendaagse geen rittenkoers, maar als hij dat zaterdag kan… Pogačar en Van der Poel weten allebei dat ze een sprint tegen hem verliezen. Als hij er bovenop de Poggio nog aanhangt, kan het stilvallen. Alleen als dat gebeurt is er kans voor sprinters Jonathan Milan en Olav Kooij.”

Ook staan onze mannen uitgebreid stil bij de hernieuwde uitgave voor Milaan-San Remo voor vrouwen. Die wedstrijd is aanmerkelijke korter dan de mannenkoers en ook dan meerdere wedstrijden op de vrouwenkalender. Met een uiterst divers (en ontzettend sterk) deelnemersveld, weten ook de meeste ploegen niet wat ze kunnen verwachten. Toch is Maxim het er niet mee eens dat we een andere wedstrijd krijgen als bij de mannen. Waar hij Pogačar bij de mannen speelt, ziet hij Lotte Kopecky winnen bij de vrouwen. Dat zou een bijzonder gegeven zijn, want dan zouden beide wereldkampioenen winnen op de Via Roma. Met Demi Vollering, Marianne Vos, Elisa Balsamo, Lorena Wiebes en Puck Pieterse is dat echter allerminst een eenvoudige opgave.

Onze mannen blikken tevens nog even kort terug op Nokere Koerse. Ondanks dat de finish vanwege de veiligheid – of meer een gebrek daaraan – werd verlegd, was er wel een grote en akelige valpartij in de slotkilometer. Voornaamste slachtoffer was Cees Bol, met kort daarna Philipsen. Maar hét verhaal van de dag was de overwinning van Nils Eekhoff, die zijn eerste wedstrijd reed na zijn botsing met een lantaarnpaal in de AlUla Tour. Een zege die Picnic PostNL ook goed kon gebruiken in de degradatiestrijd. Hoe dat zit? Luister snel naar de WielerFlits Podcast!


Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed


(Advertorial)

Demi Vollering en Polestar bundelen de krachten. Als topsporter staat Demi voor focus, balans en duurzame prestaties, net als Polestar. Samen laten ze zien dat performance en verantwoordelijkheid perfect samenkomen. Schrijf je in en ontvang persoonlijke berichten van Demi en een tot nu toe onverteld verhaal. Over haar weg naar de top, haar keuzes buiten de koers en haar visie op vooruitgang die verder gaat dan snelheid alleen. Ook deelt ze waarom de Polestar 3 haar inspireert in vorm, functie en filosofie.
RIDE Magazine
29 Reacties
20-03-2025 16:15
Waarom zouden ze verliezen van pedersen in de sprint? Volgens mij werd pedersen vorig jaar ‘maar’ 7e in de sprint, daar waar pogacar 3e werd. Als mathieu zich niet leeg had gereden voor philipsen was de kans op een plek <7 ook vrij aannemelijk.
    20-03-2025 20:08
    Lijkt me een terechte constatering. Zeker nu Pedersen iets meer in het gebergte getraind lijkt te hebben, gaat dit ten koste van je sprint. Voor vdPoel is het zaak dat hij in het wiel van Pogacar blijft. Hij heeft de meeste baat bij een solo. Ik verwacht echter een kat en muisspel, waardoor er weer iemand vanuit de 2e groep in de positie komt om te winnen.
    20-03-2025 22:04
    Naast alle commentaren die terecht aanstippen dat die sprint geen uitgemaakte zaak is en Matje en Plukje tegen Kuifje meer kans maken dan tegen de rassprinters, houden die twee ook teveel van koersen om zich door een Pedersen te laten hinderen. Wel even de randvraag waar Milan en Philipsen zitten.

    Deze lijkt me voor Pedersen.
20-03-2025 19:50
Wat een onzin analyse. Beide durven wel met Pedersen naar de streep te gaan. Sterker nog in een sprint met zn drieën vind ik mvdp licht favoriet.
    21-03-2025 11:52
    Van der Poel ging vorig jaar zelfs met Pogacar alleen al niet naar de streep. Tenzij Philipsen niet meedoet of te ver van achteren raakt (en de ploeg dat duidelijk weet te maken via zijn oortje) gaat die echt geen beurten doen met Pedersen erbij. Dan wacht hij gewoon op Philipsen.
20-03-2025 20:45
Stilvallen? Pedersen rijdt door want anders is zijn kans verkeken en Pogacar en vd Poel wachten zeker niet. Liever sprinten tegen Pedersen dan tegen Milan/Kooij of mis ik iets? Met de juiste timing doet vd Poel niet onder voor Pedersen in de sprint, is zelfs wat sneller normaliter.
    21-03-2025 12:01
    Voor Van der Poel is de keuze niet sprinten tegen Pedersen of tegen Milan en Kooij, maar sprinten tegen Pedersen en Pogacar of Philipsen laten sprinten. Vorig jaar was zijn keuze duidelijk.

    Dit jaar zal het afhangen van hoeveel last Philipsen heeft van zijn valpartij in Nokere.
    21-03-2025 13:29
    Vorig jaar was van niet beter kunnen net na de top in de afdaling. Normaliter wacht hij niet met Pogacar. Daarnaast zie ik Philipsen er niet kort achter zitten na zijn val.
20-03-2025 22:39
Tja WielerFlits en koersinzicht.
    21-03-2025 08:17
    Ja te triest voor woorden. Ik snap überhaupt niet dat ze podcasts blijven maken..
    21-03-2025 09:54
    Bijna net zo triest als die ene gast
20-03-2025 20:09
Haha, wat is dit nou voor een onzin?
20-03-2025 21:09
WK Glasgow 2023.

Sprint om brons tussen Pedersen en Pogacar.

Het brons ging naar...
20-03-2025 22:24
Ik denk dat een andere momenteel erg sterk klimmende sprinter over het hoofd wordt gezien en laat dat maar tot bovenop de Poggio zo blijven. Hem zie ik er eerder nog aanhangen dan zijn kopman.
    21-03-2025 01:13
    Huh, wie?
    21-03-2025 06:33
    Danny Van Poppel! ;-)
    21-03-2025 13:31
    Pluimers?
21-03-2025 09:11
Persoonlijk hoop ik dat het niet weer een Pogi show wordt, Dat komt de sport niet ten goede en roept nog meer vragen op. Ik heb er geen probleem mee al Pedersen en van der Poel de handen ineen slaan en diverse wedstrijden voor elkaar werken. Dan nog zijn er genoeg concurrenten en blijft de koers spannend.
    21-03-2025 09:53
    Roept vragen op? Want?
    Een veldrijder die sprints, tijdritten en bergetappes wint is normaal?
    Een onbekende visafslagmedewerker die vanuit het niets 2x de tour wint is normaal?
    Een voetballer die in juniorenkoersen met 20 minuten voorsprong over de finish komt en voor zn 25e verjaardag wereldkampioen, grote rondewinnaar en olympisch kampioen wordt is normaal?
    Een renner die voor zn 30e meervoudig wereldkampioen op de weg, in het veld en op gravel wordt, een resem aan monumenten in de zak heeft en daarnaast mtb wereldbekers won en de gele en roze trui droeg is normaal?

    De vragen komen bij mij pas als iets voor een individuele renner a-typisch is. Zoals bijvoorbeeld bij een inmiddels gestopte renner van Bahrein. Dat is een geval waar mijn haren wél van overeind gaan staan. Of bij de renners van destijds Vacansoleil. Ook een clubje waar je aardig wat vragen bij kon stellen. Niet bij renners die gedurende hun carriere constant straffe stukjes opvoeren. Simpelweg omdat je niet weet waar de grens ligt van wat normaal is.
    21-03-2025 11:59
    @Har77
    De antwoorden op jouw vragen zijn: nee, nee, nee en nee.

    De antwoorden op jouw impliciete vraag of die situaties net zo verdacht zijn als de dominantie van Pogacar zijn: ja, ja, nee en nee. Met als kanttekening dat die eerste ja wel iets zwakker is dan de tweede en de eerste nee zwakker dan de tweede.

    Geen dank.
    21-03-2025 13:09
    Eens. Ik ben inmiddels zó klaar met de Pogi show dat ik überhaupt niet meer kijk als hij mee doet. Nog even los van of t allemaal zuiver is en dat het erg knap is, is het gewoon ontzettend saai.
    21-03-2025 17:46
    @oblomov. Precies wat ik zeg: volledig subjectief allemaal. Ieders definitie van normaal is anders
21-03-2025 08:58
Een sprint na keiharde koers is totaal anders dan een sprint zonder vuiltje aan de lucht: de meest frisse wint hem dan meestal. Van tevoren bakkeleien over wie van de 3, al ze überhaupt met 3 aankomen, hem winnen gaat ? Niet te zeggen eigenlijk.
21-03-2025 12:05
Heb het idee dat al die mensen die hier aan het schuimbekken zijn, vorig jaar niet gekeken hebben...

Al heb ik wel het idee dat Van der Poel dit keer met alleen Pogacar wel zou doorrijden. Heeft niet voor niets al acht koersdagen in de benen.
20-03-2025 21:42
Mochten Pedersen en Ganna er na de poggio vlak achter zitten zal Pogacar er slimmer aan doen om ze er bij te laten komen. Dat zal zijn winstkansen namelijk vergroten.
21-03-2025 09:54
Zuurpruim-alert. Zo’n toetsenbordridder die het allemaal beter denkt te weten maar zelf geen ene reet gepresteerd heeft in zijn trieste leventje, wat blijkt uit zijn trieste reacties op een wielerforum.
21-03-2025 13:01
Tot aan de Poggio kan de Podcast door blijven lullen en speculeren. Ga voor Pippo Ganna, en daarachter alle andere P's.
21-03-2025 17:37
Dank voor alle berichten. Er was iets te assertief geknipt in alle 'witjes', de korte stiltes tussen woorden en zinnen. Nieuwe versie staat nu online.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine