Wilfried Peeters: “Zieke Zdenek Stybar, sterke Kasper Asgreen”

Door , maandag 8 april 2019 om 09:44

©Cor Vos

Zdenek Stybar was vooraf dé absolute topfavoriet voor de Ronde, maar zakte er nog voor de finale door. Achteraf werd duidelijk dat de winnaar van de Omloop en de E3 Harelbeke vrijdag op zaterdag ziek was geworden. ‘Knecht’ Kasper Asgreen zorgde dan maar voor de podiumplaats voor Deceuninck-Quick-Step.


“We zijn tevreden met deze podiumplaats”, vertelde ploegleider Wilfried Peeters onmiddellijk na de finish. “Wat jullie niet weten, wisten wij deze morgen bij de start uiteraard wel: naast Philippe Gilbert is ook Zdenek Stybar ziek geworden. Niet té ernstig, maar ernstig genoeg om niet top te zijn. En als je in de Ronde van Vlaanderen niet top bent, kan je geen rol van betekenis spelen.”

Toch vond Peeters dat zijn jongens het goed hadden gedaan. “Als er twee ziek zijn, blijven er maar vijf meer over. Tim en Iljo controleerden van meet af aan. Yves Lampaert heeft zijn rol gespeeld: vanaf de Koppenberg moest hij er staan en hij stond er. Jungels kreeg geen vrijheid. Dan zijn we tevreden met de podiumplaats van Kasper Asgreen.”

Kasper Agreen is een 24-jarige Deen die pas vorig jaar in april het team van Lefevere vervoegde omdat de ploeg enkele geblesseerden telde. Nog geen half jaar later stond hij – met succes – aan de start van het WK ploegentijdrijden, nadat hij ook al een prima Vuelta had gereden. Wilfried Peeters noemt hem nu al een wisselkopman.

“Het is nog allemaal nieuw voor hem. Ook Parijs-Roubaix, zondag. Maar het is een echt talent. Vorig jaar nog amateur, nu op het podium van de Ronde van Vlaanderen. Hij kan volgend jaar inderdaad zomaar een wisselkopman worden, al zal het ook geen veelwinnaar worden.”

Dit artikel delen:

21 Reacties

Ruben_ 8 april 2019 om 09:48

Is meteen het probleem duidelijk met Jungels. Als ze hem niet laten rijden maar reageren heeft hij eigenlijk geen manier om te winnen.

Best cruciaal dat Vd Poel meteen reageerde toen Jungels 5 meter had.

Jean Dumas 8 april 2019 om 09:58

VDP viseerde vooral Jungels en Sagan. Opmerkelijk was het gedrag van Lampaert. Die pakte in de finale iedereen terug en hield dan zelf de benen stil.

EddyB1958 8 april 2019 om 12:04

Aan Lampaert heb ik me ook zwaar geërgerd.

Mwielerfan 9 april 2019 om 06:47

De nieuwe vandenbergh

Witte Trui 8 april 2019 om 10:00

Wat een verkeerde keuze trouwens; 2 renners opstellen waarvan je als ploegleiding weet dat ze niet goed (genoeg) zijn voor de ronde. Dan stel je toch een reserve op…? Wat en larie anders, omdat ze ‘geen rol van betekenis kunnen spelen’.

Of is het indekken achteraf, of contractueel bepaald dat ze moeten starten?

dikkechaap 8 april 2019 om 10:09

Ik zie ook niet zo goed hoe ze Roubaix gaan kunnen winnen, de top is te breed om een numeriek overtal goed uit buiten (zeker zonder echte afmaker). Zo wordt het toch nog een tegenvallend voorjaar voor Quickstep. Al zal Alaphilippe een hoop goed kunnen maken waarschijnlijk.

kielabokki 8 april 2019 om 10:12

Kan toch niet meer tegenvallen dit voorjaar?

koos verrek 8 april 2019 om 11:05

Omloop, Kuurne, strade, Sanremo, e3, is al Nie slecht lol

LaurentJalabert 8 april 2019 om 12:20

Allemaal leuke koersjes Koos Verrek. Maar Patje is echt niet blij als zowel de Ronde als Roubaix niet gewonnen wordt.

dikkechaap 8 april 2019 om 13:46

@koos
Zeker niet slecht, heel goed zelfs. Maar zoals Jalabert zegt: als er niet gewonnen wordt in de ronde en/of Roubaix valt het toch tegen voor Quickstep.

Witte Trui 8 april 2019 om 10:19

Denk ook niet dat het voorjaar nog kan tegenvallen, al willen ze waarschijnlijk het liefst een monument op Belgische bodem winnen.

EddyB1958 8 april 2019 om 12:07

Nog één kans dus, Luik Bastenaken Luik.

Chris Van Uden 8 april 2019 om 10:40

Vreemd dat Stybar en Gilbert dan starten. Hadden ze misschien beter twee fitte renners kunnen opstellen.

koos verrek 8 april 2019 om 11:06

Fitte

Chris Van Uden 8 april 2019 om 11:48

Dat staat er ook.

Youri IJnsen 8 april 2019 om 11:55

Fitte is de bijnaam van Wilfried Peeters. Daar zal Koos op doelen, vermoed ik.

Chris Van Uden 8 april 2019 om 12:22

Ah oke, dat had ik me nog niet bedacht ;)

girardengo 8 april 2019 om 12:31

Als je ziek bent start je niet, of vergis ik me nu helemaal?

Steven_E 8 april 2019 om 13:05

Ik snap wél dat ze starten, om 2 redenen:
– Het blijven namen, als de concurrentie niet weet dat ze ziek zijn kan de aanwezigheid van die renners in een bepaalde groep het gedrag van de concurrentie niet bepalen.
– Als de gezondheid niet verder geschaad wordt door te koersen, hebben deze 2 mannen deze koers wel nodig als extra training richting Roubaix

Mwielerfan 9 april 2019 om 06:50

Bovendien hoop je als ploeg natuurlijk dat het allemaal meevalt en ze toch goed zijn.
Keuze tussen misschien supertop renners of gegarandeerd iets minder met senechal

borg 8 april 2019 om 18:37

Vooral Gilbert was echt slecht. Was al niet meer mee na de Muur en heeft toen alles terug was samengevloeid heel even op kop gereden. Stybar is toch langer meegegaan. Senechal was misschien een betere optie geweest in plaats van Gilbert. Roubaix wordt volgens mij moeilijk. Zijn Stybar en Gilbert dan al hersteld? En ze zullen toch echt wel solo moeten aankomen. Ik vond Jungels de beste indruk maken, samen met Asgreen, maar Jungels start niet in Roubaix. Kristoff, Degenkolb, Sagan en Van Avermaet zijn volgens mij allemaal sneller. Momenteel lijken alle favorieten echter wat op hetzelfde niveau te zitten.