Wilco Kelderman tweede: “Het ging perfect, maar Carapaz was net te sterk”

donderdag 1 september 2022 om 19:51
Wilco Kelderman tweede: “Het ging perfect, maar Carapaz was net te sterk”

foto: Cor Vos

Wilco Kelderman kijkt met een goed gevoel op zijn prestatie in de twaalfde etappe van de Vuelta a España. De Nederlander van BORA-hansgrohe zat mee in een monstervlucht en moest op Peñas Blancas alleen Richard Carapaz voor zich dulden. “We hebben echt alles gegeven vandaag”, blikt hij terug.

“We wilden mee in de vlucht vandaag, maar het duurde lang voor het peloton ons liet gaan. Uiteindelijk zaten we mee met Matteo Fabbro en ik”, beschrijft Kelderman. “Ons doel was om de rit te winnen, dat is duidelijk. Matteo deed geweldig werk in de ontsnapping, vooral op de slotklim.”

Fabbro en Kelderman wisten de kopgroep flink uit te dunnen, waarna in de laatste vijf kilometer het een man-tegen-mangevecht werd. “Meestal ligt zo’n lange klim mij redelijk goed. Ik denk dat het perfect ging. We probeerden een hoog tempo te rijden en de rest de lossen. Dat werkte echt goed, maar uiteindelijk was Carapaz net te sterk. Maar we weten ook dat we echt alles hebben gegeven vandaag.”

Ploegleider Jens Zemke was blij met de prestatie van Kelderman. “Tweede achter Carapaz is een geweldige prestatie. Heel sterk”, zegt hij. “Wilco was ook de best geplaatste renner in het klassement en nu staat hij zesde in het klassement. Dat maakt het een succesvolle dag voor ons.”

Matteo Fabbro en Wilco Kelderman – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

26 Reacties

Romāns Vainšteins 1 september 2022 om 21:11

Aan de ene kant kun je stellen: zie je wel wint nooit. Maar tegelijk vind ik het wel heel knap dat je uit deze goede groep als 2e weet te finishen en alleen tegen een bewezen kampioen het onderspit delft.

7
Wildebert 1 september 2022 om 21:17

Het is toch echt wel een renner met klasse. Alleen dat winnen….

0
sus 1 september 2022 om 21:26

Zo is het , goed gereden.
Spijtig dat er weer net 1tje beter was maar verliezen van de Olympische kampioen is zeker geen schande

0

Kelderman zag er bijzonder strak uit vandaag. Toch weer de rechte rug die je als klassementsrenner moet hebben. Het is effe geleden maar voordeel van de twijfel komt bij nu zeker om de hoek kijken.
Voor de verdere koers zal ie minder ruimte krijgen dus tactische overwegingen bij zijn ploeg zijn vanaf nu uitermate belangrijk.

2
Fenno de Groot 1 september 2022 om 20:16

Hij moet nu een keuze maken. Strijden voor top 10 of af en toe laten lopen en voor dag succes gaan.

0
Wheely 1 september 2022 om 21:00

Hij zal vast meer oren hebben naar een rit. Die klassementen dat kent hij nu wel toch?

0
Quincy Adams (aka voorwiel) 1 september 2022 om 21:30

Voor plek 4-10 rijdt ie niet meer zei hij een tijd terug in een podcast (lsrf?). Maar misschien wil de ploeg hem toch uitspelen in het ak… hij rijdt superstrak en maakt de beste indruk van de drie bora’s nu.

0
Johnny7 2 september 2022 om 08:29

Lijkt me dat hij idd gewoon voor etappes zal blijven gaan tenzij hij zich echt weer goed voelt. Want dan kan je wel eens onverwacht naar een podium kijken. De verschillen in de AK’s in grote rondes dit seizoen zijn enorm dus er vallen altijd mensen weg etc… MAAR alleen als hij zich weer goed voelt natuurlijk. Komende dagen maar eens zien.

0
Primoz Zomirp 2 september 2022 om 11:11
Quote:
..voor plek 4-10 rijdt ie niet meer zei hij een tijd terug in een podcast ….

Heb jij een link?

0
Pascal De Kooning 1 september 2022 om 20:54

Winnen doet hij toch nooit helaas dus ik hoop.dat hij nu hij weer in de top 10 van het klassement staat hij ook voor het podium gaat. Denk niet dat dat er nog in zit overigens.

2
Gebruikersnaam 1 september 2022 om 20:57

Lijkt me waarschijnlijker dat hij na het weekend terug uit de top 10 dondert.

1
Boasson en Hagen 1 september 2022 om 22:43

Volgend jaar bij Jumbo gaat die zege er eindelijk komen!

2
Primoz Zomirp 2 september 2022 om 11:19

Hopelijk!

gaat hij echt in grote ronde voor een podium strijden?

Ik zie echt Pogacar, Roglic, Vingegaard, Evenepoel, Vlasov, Mas, broers Yates, Carapaz, Bernal (mits terug),… veel sterker.

0
horsm 1 september 2022 om 21:54

Echt een puike prestatie van Wilco. Hopelijk opmaat naar meer.

1
Posterix 1 september 2022 om 22:06

Bennet heeft de Vuelta doen slagen voor bora. Met behulp van Van Poppel uiteraard.

Kelderman nog even de top vijf in rollen en super grote ronde voor die ploeg.

1
chasse patat 1 september 2022 om 23:06

Wilco heeft klasse gereden. Toch was Carapaz de slimste. Liet telkens de anderen het vuile werk opknappen. Wilco moet soms meer durven gokken of leren toneel te spelen wil hij winnen.

1
Orange Giant 1 september 2022 om 21:38

weer 2de. Iemand enig idee hoeveelste 2de plek in een GT voor Wilco dit is?? Volgens mij begint hij aardig in de buurt te komen met aantal ereplaatsen bij ‘legendarische’ eeuwige 2e zoals Raymond Poulidor.

0
bommie 1 september 2022 om 22:38

Het was pas z’n derde 2e plaats in een GT.
Het was overigens wel z’n 90e top 10 plaats in een etappe van een meerdaagse World Tour wedstrijd.

1
Orange Giant 1 september 2022 om 23:07

Aah, dan heb ik, als een echte fanboy, Wilco misschien toch een beetje overschat. Niettemin indrukwekkende cijfers. Ooit moet die overwinning toch gaan komen zou je zeggen

1
JelleNijdam88 1 september 2022 om 22:40

Ben fan van deze man! Maar in mijn ogen mag hij wel iets harder balen van die 2e plek dan hij in dit interview doet. Weer zo dichtbij en weer net niet..!

0
Jean Dumas 2 september 2022 om 05:55

Na Roglic zit er steeds een minuut tussen de volgende renners, en in het goed gestoffeerde jongerenklassement is het nog veel erger. Als Wilco een stabiele laatste week rijdt kan hij best in deze positie blijven of nog een plekje opschuiven.

0

‘Stabiel’ in de zin van overeind blijven ?

0
Klein Verzet 2 september 2022 om 11:55

Wilco begint langzaam op te klimmen om de Poupou van Nederland te worden. De gunfactor neemt wekelijks toe, en … als ie maar geen winnaar wordt, ze knuffelen hem misschien half dood, maar liever dat nog dan …
Hup Wilco, volgend jaar weer gewoon helemaal Nederlands in geel-zwart of in meesterlijk uhh grijs?

0
RLM 2 september 2022 om 14:43

Ik lach vaak met Kelderman, maar gisteren deed hij het echt meer dan behoorlijk. Viel aan, reed zelf gaten dicht, chapeau. Alleen was Carapaz sterker.

Als Wilco altijd zo zou rijden dan komt die zege sowieso, ik gun het hem nu alvast veel meer.

0
Kelder is de Man 1 september 2022 om 22:02

Wilco is de beste. Hup Wilco.

-2
De Siepel 1 september 2022 om 22:21

Kelderman is een geweldige renner, maar heeft geen winnaarsmentaliteit. Jammer, hij blijft de eeuwige tweede, derde etc…

-3

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone