Wilco Kelderman klimt plekje in klassement: “Vandaag was langzaam doodgaan”

Wilco Kelderman klimt plekje in klassement: “Vandaag was langzaam doodgaan”
woensdag 7 juli 2021 om 20:01

Wilco Kelderman is in het algemeen klassement opgeschoven naar de zesde plek. In de rit over de Mont Ventoux wist hij de schade op zijn directe concurrenten te beperken. “Het was warm én zwaar. Het was langzaam doodgaan”, blikt hij terug na afloop.

De kopman van BORA-hansgrohe is geen fan van de De Kale Berg, die vandaag via twee zijdes werd beklommen. In aankomstplaats Malaucène kwam hij achttien tellen later over de finish dan zijn klassementsconcurrenten. “Ik heb mijn best gedaan. Ik verlies niet heel veel tijd, maar achttien tellen. De anderen zijn op dit moment wat sterker. Maar je ziet vandaag ook dat Enric Mas al vroeg moest lossen. Als iedereen een slecht dagje heeft en ik blijf zo fietsen, dan komt het vanzelf wel goed (lacht).”

“Het steile stuk in het begin van de klim is heel lastig. Als ze daar meteen de gashendel vol opentrekken dan wordt het echt een martelgang. Er was ook nog een vies zijwindje , waardoor ik steeds aan het boren was in de wind, dan is het volle bak naar de top rijden en proberen eraan te hangen.”

‘INEOS moest toch wat proberen’
Een van de klassementsploegen die op de beklimming het initiatief nam, was INEOS Grenadiers. De uitdagers van geletruidrager Tadej Pogačar probeerden de Sloveen onder druk te zetten. Kelderman begreep hun inspanning wel. “Ze moeten toch wat proberen. Als ze UAE Emirates op kop laten rijden, gebeurt er niks. Vandaag waagden ze een poging om wat te forceren. Een goede zet, want het is ook heel ander weer dan afgelopen weekend.”

Uiteindelijk was het Jonas Vingegaard die op een kilometer van de top de geletruidrager daadwerkelijk onder druk wist te zetten. De jonge Deen forceerde bergop een gat dat Pogačar in de afdaling weer wist te dichten. Kelderman zat op dat moment iets verder van achter. “Ik kan hem nog steeds niet volgen. Hij moet echt een slechte dag hebben om nog tijd op hem goed te maken.”

Weekend
De Tour gaat morgen verder in de richting van Nîmes. De twaalfde etappe is net geen 160 kilometer lang en gaat over glooiend terrein. “Ik heb het routeboek nog niet bekeken. Volgens mij is het morgen wat vlakker en dan in het weekend gaat het weer richting de heuvels.”

Dit artikel delen:

23 Reacties

Michelangelo 7 juli 2021 om 20:09

Wilco rijdt tot nu toe een mooie TdF. En als hij zo blijft fietsen, dan kan het zomaar zijn dat hij podium rijdt. Want uiteindelijk zie je er steeds opnieuw concurrenten doorheen zakken. Nu OConner en Mas, maar ook Uran kent wel vaker een offday. Net als Lutsenko. En ook Vingegaard is nog jong en moet nog heel veel leren over de Tour.

Mij bevalt in ieder geval hoe hij er in staat (al had hij misschien met een iets positiever mindset moeten starten vandaag, en niet met angst in de broek). En tot nu toe letterlijk overeind gebleven, en ook dat is al heel wat voor Kelderman.

Eddy93 7 juli 2021 om 20:11

Vind het toch altijd vrij bijzonder dat een kopman niet weet hoe de volgende etappe eruit ziet. Mag toch wel enigszins voorbereiding verwachten bij de belangrijkste wedstrijd van het jaar.

jooprioolpijp 7 juli 2021 om 20:45

Ze hebben echt wel de hele route doorgenomen voor de tour lijkt me, maar aan de andere kant, als je zoals Kelderman vooral reactief rijdt, maakt het weinig uit wat er morgen komt, je moet gewoon de beste klassementsmannen volgen. Vlak of stijl, lang of kort, weer of geen weer.

Marcus Floris 7 juli 2021 om 20:19

Ik ben het met onze schilder van de sixtijnse kapel eens.

boody 7 juli 2021 om 20:28

Ik zie Wilco rijden, in zijn eigen tempo. Still going strong. Als hij dat volhoudt komt hij uit in de top 5.

Pathieu van der Moel 7 juli 2021 om 22:57

Gaat ie samen met Lutsenko voor strijden inderdaad!

Pole Pole 7 juli 2021 om 20:56

Ik word kwaad van dat direct omkijken maar onbewistbaar is Kelderman veel verbeterd. Vandaag zowaar heel wat tijd goedgemaakt in de afdaling met Lutsenko op Pogacar en co. Ik denk dit jaar al 3 of 4 maal in de top 5 op explosieve aankomsten. Hij zit in een team wat op het vlakke zijn voet naast Deceuninck Quickstep kan zetten en qua extravagantie pastie ook helemaal in dat Duits clubje.

Mystieke_Monnik 8 juli 2021 om 09:54

Ja, hij lijkt zijn draai gevonden te hebben bij Bora. En met vertrek van Sagan hopelijk volgend jaar nog meer ballen op Wilco!

Wheely 7 juli 2021 om 21:18

Kelly heeft de schade aardig beperkt op die kale k☆tberg dankzij Loetje. Nu Benny nog voorbij en hij heeft een mooie top vijf plek te pakken, het hoogst haalbare deze Tour.

Ed De B 7 juli 2021 om 22:19

Ja, Taddy, Jony en Ritchy gaat ie niet bijhouden.

SolitaryShell 7 juli 2021 om 21:18

Hoi Wilco,

Ik ben een Cinglé en ik kan me geen steil stuk in het begin van de klim herinneren. Kun je even nader uitleggen wat je bedoelt?

tdfan 7 juli 2021 om 22:59

Het bos natuurlijk. Na 5 km, is toch nog aan het begin van de klim.

Welleke 7 juli 2021 om 23:12

Het begin van de klim is dan eigenlijk ook geen klim, maar een verrassend stijl oplopend stuk valsplat. Het begint voor het gevoel pas in het bos.

Killco 7 juli 2021 om 23:23

Hoi, ik ben een galérien en het is het bos

SolitaryShell 7 juli 2021 om 23:23

En het 'steile stuk' waar eindigt dat? Kun je dat kwalificeren als een stuk dat 'in het begin' zit?

simplex 7 juli 2021 om 23:43

Het (vrij) lange steile stuk begint pas na vertrek bij de waterpomp in en vanaf Bedoin en dan pas na ca. 4 km linksaf bij Saint Esteve.
Voor mijn gevoel duurde dit tot Chalet Reynard en na dit bereikt te hebben ging het voor gevoel een stuk makkelijker, behalve dan de laatste 500-1000 m die weer als steil stuk aanvoelde.

Klein Verzet 8 juli 2021 om 11:16
Quote:
Hoi Wilco,

Ik ben een Cinglé en ik kan me geen steil stuk in het begin van de klim herinneren. Kun je even nader uitleggen wat je bedoelt?

Hé Cinglé, ik kan het je ook wel uitleggen. In de Tour wordt het begin van een klim aangegeven met een groot bord, in wit met rode stippen en het woord "Sommet"
Volgens het routeboek begint de klim van de Mt Ventoux bij St Esteve, waar je linksaf het bos in gaat.

au revoir

D.Koch 7 juli 2021 om 22:25

Vond het opvallend dat die de hele afdaling met zijn shirt open reed. Verder voor een berg die hem niet ligt solide prestatie wederom

SolitaryShell 7 juli 2021 om 23:26

Vind dit ook zo raar. Waarom zou hem deze niet liggen? Alleen omdat hij dat zegt? Het is een hele regelmatige klim, dat zou hem juist meer moeten liggen dan dat het percentage enorm schommelt.

Etio 8 juli 2021 om 08:40

Kelderman is beter op een klim van 6% of 7% gemiddeld, dus wat minder steil dan de Ventoux. Relatief korte steile klimmetjes (> 8% gemiddeld van een paar km) kan hij ook goed aan.

Jungle Man 8 juli 2021 om 02:17

Knap en rijdt op de plek waar ie denk ik wel hoort.
Vandaag heeft ie van Lutsenko kunnen afkijken hoe je een afdaling rijdt.

MichielH 8 juli 2021 om 08:40

was de afdaling dan zo goed? Lutsenko kwam niet dichterbij Carapaz/Uran.

toiletduck 8 juli 2021 om 09:01

Groepje Pog reed met 3 terwijl Lutsenko naar verwachting het merendeel alleen deed. Je zag aan de Treks vs Vingegaard hoeveel voordeel samenwerken had in deze afdaling, dus verlies beperken op groep Pog is een goede prestatie (met name van Lutsenko schat ik, ieder moment dat zij in beeld reden was dat met hem op kop geloof ik).

Headlines

Materiaalzone

Populair