Wilco Kelderman: “Ik reed een goede slotklim”

donderdag 27 februari 2020 om 15:25
Wilco Kelderman: “Ik reed een goede slotklim”

foto: Cor Vos (archief)

Wilco Kelderman wist op eigen tempo de schade te beperken in de tweede en laatste bergetappe van de UAE Tour. De renner van Team Sunweb kwam als achtste boven op Jebel Hafeet, waardoor hij in het klassement een plekje wist op te schuiven. “Ik reed volgens mij een goede slotklim”, zo concludeerde Kelderman na de finish.

De 28-jarige Nederlander bleek niet bij machte om het tempo van Adam Yates en Tadej Pogačar, de twee beste klimmers in deze UAE Tour, te volgen. De kopman van Team Sunweb wist de schade echter wel beperkt te houden, gezien het tijdsverlies van slechts 24 seconden aan de streep.

“Het was vandaag een stuk nerveuzer vanwege de wind, maar ik zat telkens in een goede positie dankzij mijn ploeggenoten. Op de slotklim heb ik alles gegeven en me helemaal leeg gereden. Ik sta er nog altijd goed voor in het klassement. Dat geeft vertrouwen”, aldus Kelderman, die in het klassement opschuift naar plaats zes.

Ploegleider Luke Roberts keek net als Kelderman terug op de (normaal gesproken) laatste krachtmeting tussen de klimmers. “Wilco reed een solide beklimming, waardoor hij in staat was om bij de eerste tien te eindigen. Hij slaagde er ook in om zijn klassement te verdedigen. Het was een solide dag voor Wilco en de ploeg.”

Dit artikel delen:

11 Reacties

Nul verstand 27 februari 2020 om 15:37

Inderdaad best goed, maar jammer dat hij nooit zo’n dag heeft dat hij uit z’n slof schiet. Het aantal behaalde overwinningen in zijn carrière onderstreept dat.

klootje kriekeljon 27 februari 2020 om 15:42

Sinds dat ene interview er wel achter dat Wilco gewoon geen absoluut kopmanschap ambieert. Wel een ideale man als backup en meesterknecht. Nja ideaal, als ie op zijn fiets blijft zitten.

Jacco van Stierop 27 februari 2020 om 15:48

Hij is nu 28 jaar. Vriendelijke jongen, zit mooi op z’n fiets en heeft al talloze keren bewezen top10 te kunnen rijden in rittenkoersen. Voor een eindzege doet hij evenwel nooit mee. Wil hij hiermee doorgaan tot zijn wielerpensioen? Geeft dat genoeg voldoening? Hij heeft nu de leeftijd om nog om te schakelen naar wat ik voor het gemak het Jungels-traject maar zal noemen: af en toe een leuk klassementje rijden, buffelen voor ploeggenoten, af en toe een klassementje laten schieten om zodoende in de vlucht van de dag te zitten, en in een eendagskoers een keer proberen van voren te zitten in de finale. Wie weet maakt Cor Vos nog mee dat-ie een foto kan schieten met Wilco die zijn armen heft als hij de meet passeert. Zou mooi zijn.

Hollow Knight 27 februari 2020 om 16:51

Ik zie Wilco echt geen klassiekers winnen hoor.

Lance4eva 27 februari 2020 om 16:54

@Hollow Nait

Misschien Ronde v. Lombardije op een goede dag.

Franco Ballerini 27 februari 2020 om 19:20

Ik ben het hier helemaal mee eens. Kelderman heeft zeker kwaliteiten, maar het is het altijd net niet. Misschien moet hij proberen een type a la van Gendt te worden?

Lance4eva 27 februari 2020 om 16:20

Voor Sam Oomen zie ik hetzelfde lot in de toekomst als van deze jongen.
Misschien moet ik op de kermis gaan werken.

HennieK 27 februari 2020 om 17:20

Wilco kan echt alles behoorlijk goed: Klimmen, Tijdrijden en op een steilere aankomst bergop is ie nog vrij rap ook. Helaas zijn er in elk onderdeel altijd wel 3 tot 5 beteren, en is hij vaak gevallen, dus hij gaat weinig winnen. En zeker geen (middel)grote ronde. Wat dat betreft is de vraag van JaccovS reëel.

Het is wel een moeilijke keuze, want in een toevallig zwakker bezette ronde kan hij, met veel geluk, zomaar top drie rijden.

Het is ook nog eens een sympathieke vent die je het beste toewenst.

Sunrider 28 februari 2020 om 09:15

Dat is zijn grote manco en/of pech tot nu geweest, te vaak bij valpartijen betrokken en ook ernstige blessures opgelopen. Wie weet, als hij dit seizoen ongeschonden doorkomt kan zijn talent mogelijk de resultaten opleveren die hem aan het begin van zijn carrière toegedacht werden.

madeinstars 27 februari 2020 om 17:43

Ach, Mollema was ook altijd net niet, totdat hij ineens een paar hele mooie koersen won. Het kan raar lopen en als 28-jarige kan ie nog wel even mee.

Kelder is de Man 27 februari 2020 om 18:20

Nederlanders die op dit moment goed kunnen klimmen, zijn doorgaans wel eigen temporijders mi. Niet van die springveren. Maar ze komen er behoorlijk ver mee. Goed gereden vandaag.