Wilco Kelderman: “Het was opnieuw een stressvolle dag”

dinsdag 29 juni 2021 om 09:46
Wilco Kelderman: “Het was opnieuw een stressvolle dag”

foto: Cor Vos

Wilco Kelderman wist gisteren heelhuids over de finish te komen na een zeer chaotische slotfase richting Pontivy. In het algemeen klassement staat de Nederlander van BORA-hansgrohe er nog altijd uitstekend voor. Kelderman is nog altijd de nummer vijf op 38 seconden van geletruidrager Mathieu van der Poel.

In de finale van de derde etappe waren er talloze valpartijen, maar Kelderman wist op de fiets te blijven. De klassementskopman van BORA-hansgrohe verloor in de slotfase, door meerdere breuken in het peloton, wel veertien seconden op directe concurrent Richard Carapaz. Kelderman deed echter ook ‘goede zaken’ aangezien Tadej Pogačar en Primož Roglič nog meer tijd verloren.

“Het was andermaal een stressvolle dag. Het werd stresserend na de tussensprint”, blikt Kelderman terug op de etappe. “Daniel (Oss, red.) bracht me perfect naar voren vlak voor het begin van de smalle passage. Toen werd het echt gekkenwerk. Er waren links en rechts valpartijen. Peter (Sagan, red.) zat goed van voren, maar ging jammer genoeg ook onderuit.”

“Het was uiteindelijk toch geen goede dag voor ons, maar we moeten nu de bladzijde omslaan en deze etappe vergeten. Ik hoop dat iedereen ‘OK’ is en verder kan koersen”, aldus Kelderman.

Dit artikel delen:

17 Reacties

Wheely 29 juni 2021 om 09:55

Ik durf het bijna niet te zeggen maar op deze manier krijgen we misschien wel een herhaling van de Giro van vorig jaar voor Wilco. Wel met een wat fijnere ploeg deze keer.

martini151 29 juni 2021 om 09:57

Pogacar is ook nog erg weinig tegen gekomen, die lijkt me toch wel de grote favoriet nu. Wilco schat ik niet sterk genoeg in om hem te kunnen volgen

Johnny7 29 juni 2021 om 09:58

Herhaling van vorig jaar maar dan zonder dat mes in zijn rug.

Geit in mijn Kelderman 29 juni 2021 om 10:08

Hij heeft in ieder geval zoals het er nu voor staat het absolute kopmanschap opgeeist. Daar was ik met Buchmann en Konrad in de ploeg nog niet helemaal zeker van. Dan heb je best een leuke ploeg die voor je kan werken, en dan is een top-5 zo gek nog niet.

LyndaLid 29 juni 2021 om 10:18

Toch maar ff afwachten… Zo slecht rijdt Buchmann niet, het zo prima kunnen dat ze twee mannen hebben om uit te spelen straks. Lijkt me ook geen nadeel.

Geit in mijn Kelderman 29 juni 2021 om 10:27

Staat toch al op twee minuten van Kelderman, en dat gaat na de tijdrit normaal gesproken nog wel een half minuutje meer worden. Kan prima als dark horse fungeren, maar kopmanschap lijkt me nu te hoog gegrepen.

Krakowic 29 juni 2021 om 10:19

Wat moet hij zich toch blij voelen dat hij er zelf een keer niet bij ligt. Op deze manier kan het een hele mooie tour gaan worden voor hem! Benieuwd ook naar zijn tijdrit ten opzichte van Pogacar. Zou normaal gesproken toch tijd moeten kunnen pakken op hem. Of Pogacar moet z’n wonderbenen van vorig jaar hebben terug gevonden.

Geit in mijn Kelderman 29 juni 2021 om 10:28

Pogacar rijdt al twee jaar constant uitmuntende tijdritten. Is gewoon een nieuwe Contador, bergop nauwelijks te verslaan, in de tijdrit bij de absolute wereldtop.

the student 29 juni 2021 om 10:31

Is in etappe 1 volgens mij toch ook al gevallen hoor.

josi 29 juni 2021 om 10:27

Kelderman staat er na het slagveld van de afgelopen dagen goed voor en maakte ook een prima indruk op de lastige aankomsten. Als hij schadevrij blijft, kan hij een aardig eind komen in het AK. Morgen is de eerste echt grote test.

F4L 29 juni 2021 om 10:50

Zolang we nog geen echte bergen hebben gehad valt er niet veel zinnigs over te zeggen. In de Dauphiné begon Kelderman ook aardig, maar was hij bergop toch een tikkeltje minder dan zijn concurrenten. Het kan met het pieken te maken hebben, maar laten we gewoon rustig afwachten.

Geit in mijn Kelderman 29 juni 2021 om 10:58

Muah, in de Dauphine is hij er ook nergens echt afgereden bergop. Lijkt mij het niveau dat je in een voorbereidingskoers wil tonen. Maar voor de rest heb je gelijk hoor.

F4L 29 juni 2021 om 11:04

Maar hij sprong er ook niet echt bovenuit. Natuurlijk deed hij het vorig jaar goed bergop in de Giro maar dat was toch wel een bijzondere situatie. En toen werd hij er in de laatste week wel afgereden door Hart en Hindley (niet per se twee toppers). Top tien is zeker mogelijk voor Kelderman, maar top vijf zou mij toch wel benieuwen.

Killco 29 juni 2021 om 11:34

Come on Wilco!! Hij lijkt echt goed te zijn en een goede ploeg om hem heen. Ben benieuwd…ik zie een top 5 wel gebeuren.

Abdoe 29 juni 2021 om 11:43

Gaat inderdaad lekker. De gekneusde elleboog lijkt al vergeten. Als dat in de tijdrithouding ook geen probleem is, ziet het er erg goed voor hem uit.

Nillus 29 juni 2021 om 12:42

Hij staat er nog..
Nog niet zwaar gevallen, hopen dat dat zo bijft.
En dan zie ik top 10 wel zitten !
Go Wilco !

ben_pronk 29 juni 2021 om 14:51

Het Boraeffect is nu gewoon zichtbaar! Die jongen straalt vertrouwen uit en het is genieten wat hij laat zien tot nog toe

Headlines

Materiaalzone

Populair