Wilco Kelderman: “Geweldig dat ik hier een goed resultaat kon neerzetten”

zondag 16 september 2018 om 20:44

foto: Sirotti

Wilco Kelderman sloot de Vuelta a España 2018 af op de tiende plaats en was daarmee na Steven Kruijswijk (4e) de tweede Nederlander in de top tien. Blij was hij ook dat hij de rittenkoers afsloot met een goed gevoel, zei hij na afloop. “Het was een zwaar seizoen, maar het is geweldig dat ik hier een echt goed resultaat kon neerzetten.”


“We hebben het goed gedaan en zijn met zeven renners gefinisht. Met deze jonge ploeg is dat geweldig; ook is het voor de jonge jongens een goede stap naar volgend jaar dat ze hier hebben uitgereden. Ik denk dat we hier veel hebben geleerd en hierop verder kunnen bouwen.”

Sunweb zag alleen Simon Geschke vroegtijdig de Vuelta verlaten. De Duitser werd ziek en ging niet meer van start in de achttiende etappe. Het was voor de eerste keer in zijn carrière dat hij moest opgeven in een grote ronde; in zijn elf voorgaande rondes wist hij telkens de finish te bereiken.

Dit artikel delen:

19 Reacties

Omhoog73 16 september 2018 om 21:16

Volgend jaar hopelijk weer voor het podium! En een overwinning in een etappe koers van 1 week…..

Covadonga 16 september 2018 om 21:34

Ik denk toch dat hij, zijn ploeg en vele wielervolgers meer hadden verwacht.

FrankyCerami 16 september 2018 om 21:36

En vooral op de fiets blijven zitten. Scheelt ook veel.

ghostwriter 16 september 2018 om 21:48

Ik hoop dat Kelderman volgend jaar niet in dienst van Dumoulin de Tour hoeft te rijden. Volgens mij heeft Dumoulin veel meer aan Kelderman als co-kopman dan als meesterknecht. Als co-kopman kan Kelderman namelijk door middel van aanvallen Froome en Thomas onder druk zetten. Kelderman is te goed om als knecht te worden ingezet.

Covadonga 16 september 2018 om 22:08

Als een knecht niet heel goed is qua klassement, heb je er meestal niet veel aan als knecht in de bergen.

Mwielerfan 16 september 2018 om 23:33

Een knecht is mi pas meesterknecht als hij ook co kopman kan zijn. Wat is er anders meester aan?

LB117 17 september 2018 om 09:22

Wat is het verschil tussen een Meesterknecht en een Co-kopman precies?

Ik denk tevens dat Kelderman qua staat van dienst nog niet hoeft te denken aan aanvallen van het podium in de TdF zolang Tom Dumoulin nog z’n kopman is..

Allemaal leuk en aardig deze resultaten maar ik denk dat Kelderman niet tevreden is met een 3e plek op het NK tijdrijden en een 10 plek in de Vuelta,. dat z’n fans dat wel zijn is veelzeggend.

snoep de hond 17 september 2018 om 12:25

@LB117,
Lijkt mij dat zowel Kelderman als zijn fans teleurgesteld zijn over hoe zijn seizoen is verlopen. Echter juist gezien hoe zijn seizoen is verlopen vind ik het niet onlogisch dat er bij zowel Kelderman als bij zijn fans enige tevredenheid is dat hij deze Vuelta toch nog met een top 10 plek heeft weten af te sluiten.

Niks om euforisch over te worden, maar naar mijn mening ook lastig om heel kritisch over te zijn. Helaas voor hem blijft ook bij Sunweb het verhaal nog steeds dat het hem maar niet lukt om lange tijd blessurevrij te blijven.

Arema Pro Cycling Team 16 september 2018 om 22:16

Erg knap na alle pech!

horsm 16 september 2018 om 22:47

Top. En in Andorra nog een comeback in een comeback

NDI22 17 september 2018 om 01:41

Blijft een klasbak hoor. 2e in Abu Dhabi, vervolgens op koers om hoog te eindigen in de Tirreno maar pech. Na z'n herstel direct een 5e plek in Zwitserland en 3e in de NK TT. Vervolgens weer pech om net op tijd weer hersteld te zijn en 10e te eindigen in de Vuelta. Petje af. Hopen op een leuk najaar voor hem.

Alban 17 september 2018 om 15:07

Zo is dat! Maar als hij volgend jaar weer valt word ik gek.

kielabokki 17 september 2018 om 06:34

Niet slecht na zijn aanloop, maar toch verbaast het me dat er deze mate van tevredenheid over de uitslag is.

Jungle Man 17 september 2018 om 07:28

Juist vanwege het feit dat ie relatief uitgerust aan de Vuelta begon had ik hem een paar plaatsen hoger verwacht. Maar desalniettemin knap om top 10 te rijden.

yo-eddy 17 september 2018 om 11:57

…. ik denk dat ik nog meer uitgerust was …… gemiste kans :P ….. je kent de term “wedstrijd hardheid” neem ik aan?

Attack 17 september 2018 om 08:55

Uhm zo knap is het toch niet een top 10?
Heeft het al vaker gedaan en vooral na vorig jaar zou je toch minimaal top 5 verwachten.
Als kelder an voor lotto jumbo zou rijden zou die al bakken met kritiek hebben gehad.

tendam 17 september 2018 om 15:27

Misschien een van de redenen om voor Sunweb te kiezen? Iets meer uit de kijker, valt alleen op als het goed gaat. Perfect voor Kelderman (moet hij wel op z’n fiets blijven zitten).

skylimit 17 september 2018 om 14:18

och, het is een wonder dat hij op de fiets is blijven zitten en alleen wat kleine pechgevallen is tegen gekomen. de vuelta lijkt mij de geschiktste ronde voor kelderman.
is toch minder hectisch.

Taliesin 17 september 2018 om 15:23

Vind het kletspraat om hier te spreken van een geweldig resultaat.
Hij wordt 10e in een zwaar teleurstellende Vuelta ( voor hem). Er was meer van hem verwacht, ook door zijn ploeg. Kortom, prietpraat.