Kelderman loopt verwondingen aan hoofd en ledematen op bij val

woensdag 7 april 2021 om 20:05
Kelderman loopt verwondingen aan hoofd en ledematen op bij val

foto: Cor Vos

Update

Voor Wilco Kelderman heeft de Ronde van het Baskenland drie dagen geduurd. In de etappe naar Ermualde kwam de Nederlander aan de voet van de slotklim ten val, waarna hij noodgedwongen de strijd moest staken.

Kelderman begon als de nummer negen aan de derde etappe, op veertig seconden van gele trui Primož Roglič. Dinsdag was de kopman van BORA-hansgrohe op weg naar Sestao ook al tegen de grond gegaan, maar toen kon hij met wat schaafwonden aan de hand nog verder.

Afgelopen maand maakte de 30-jarige renner zijn rentree in de Ronde van Catalonië na een zwaar ongeval tijdens een trainingskamp in Italië. Bij een aanrijding met een auto liep hij een wervelbreuk en een hersenschudding op. (7 april, 18u58)


Update – Verwondingen aan hoofd en ledematen

Volgens het juryrapport heeft Kelderman bij zijn val verwondingen aan zijn hoofd en oorschelp en schaafwonden aan zijn ledematen opgelopen. Jens Zemke, ploegleider van BORA-hansgrohe in de Ronde van het Baskenland, liet weten: “Helaas was er vlak voor de slotklim een val, waardoor Wilco de wedstrijd geblesseerd moest verlaten. Het is heel jammer om hem opnieuw na een val kwijt te raken, vooral omdat hij juist net terugkwam van een blessure.” (7 april, 20u05)

Dit artikel delen:

59 Reacties

Murcia 7 april 2021 om 19:03

Dit blijft een repeterend verhaal, na hoeveel valpartijen mag je het pure pech blijven noemen of is het een structureel probleem door techniek en/of concentratie.
Doet overigens niets af aan mijn oprechte wensen voor een spoedig herstel. We hebben niet zoveel renners in Nederland die een goed AK kunnen rijden.

Handige Harry 7 april 2021 om 20:25

Volgens mij rijden er momenteel nog zes Nederlanders rond die ooit een top 10 in een grote ronde hebben gereden en eentje die een pauze heeft ingelast.
Zo weinig zijn het er dus niet, al zullen sommige het waarschijnlijk niet meer kunnen.

jv88 7 april 2021 om 20:42

We hebben wel erg weinig talent momenteel die in toekomst misschien top 10 zouden kunnen rijden!

KevinK1986 7 april 2021 om 22:16

Tijd voor wat veldritjes komende winter. Kan hij ineens aan zijn explosiviteit werken

skylimit 7 april 2021 om 19:04

Koersen met zijwieltjes zou Kelderman misschien helpen. Er is bijna geen koers waarbij hij niet het asfalt van te dichtbij ziet.

Turtlehead 7 april 2021 om 19:30

In zijn beloftentijd werd er al eens een foto op WF gepost waarin hij in een tijdrit met het pedaal naar onder aan de binnenkant door de bocht ging. Twee dagen later viel ie en brak iets. Dat was een voorspelling voor zijn toekomst als ‘Man-van-glas 2.0’.

nasibal 7 april 2021 om 19:54

Grappig, ik kan me deze foto exact herinneren inderdaad en ik denk er nog regelmatig aan hoe raar ik dat vond. Zegt toch wel iets. Foto's onthoud je niet zo snel, zeker niet de random foto's bij nieuwsberichten.

Plavka 8 april 2021 om 08:50

Ik moet iedere keer denken aan het uitgebreide interview in de wielerrevue toen hij de overstap maakte als toptalent naar de profs, waarbij men het proces van zijn ogen laseren in woord en beeld bracht.
Desalniettemin vind ik hem een zeer sympathieke renner met enorm veel kwaliteiten, die helaas veel te veel op de grond ligt. Beterschap toegewenst.

benaffleck 7 april 2021 om 19:20

Gevaar voor zichzelf en de rest van het peloton, word maar ploegleider ofzo (maar dan niet achter het stuur)

nickdt 7 april 2021 om 19:33

Kan die zijn achternaam niet beter veranderen naar Wilco Weerophetasfaltman

jv88 7 april 2021 om 20:44

Sow he wat een dijenkletser!

Grobbel 7 april 2021 om 19:38

Heeft iemand die val gezien op camerabeelden, of is iedereen hier weer aan het gissen dat het aan Keldermans stuurkunsten lag?

Scott Sunderland 7 april 2021 om 19:39

Ik merk bij mezelf dat ik tegenwoordig verbaasd ben als hij een keer niet keihard valt, zoals in de afgelopen Giro. Wel vallen is bij Wilco, die ik graag mag en graag zie rijden, meer volgens verwachting.

ben_pronk 7 april 2021 om 19:39

Sneu, echt heel sneu….. hopelijk niet weer een lange periode uit de roulatie

nasibal 7 april 2021 om 19:56

Kan ondertussen beter dat stuur van z’n fiets slopen. Scheelt een hoop gewicht en hij gebruikt het toch niet ;)

Thijs E 7 april 2021 om 20:01

Op het gevaar af te klinken als Roger de V. , ga eens een winter veldrijden. Geeft Groenendaal nog steeds training?

The Whaler 7 april 2021 om 22:00

Dacht precies hetzelfde, hoewel zoals hierboven gevraagd er volgens mij geen beelden van de val zijn en aangezien Woods erbij lag, hoeft het niet aan Wilco gelegen te hebben. Maar is wel opvallend dat hij er vaak bij ligt.

Eddy Vroemm 7 april 2021 om 20:08

Verdorie, opnieuw schrikken. Was volgens mij met een goede periode bezig. Hoop toch dat de schade meevalt.
Jammer dat hier zo op hem wordt ingehakt. Het klopt dat Wilco vaak valt en hij waarschijnlijk minder stuurvast is dan bijv. Sagan, VDP of WvA. Zijn grootste probleem is echter dat vallen steeds weer blessures oplevert. Roglic ligt er ook best vaak bij maar met minder gevolgen en dan zuurt niemand over stuurvastheid.

Piet Lut 7 april 2021 om 20:17

Woods viel voor hem en hij duikelde er overheen. Die jongen zit gewoon regelmatig net op de verkeerde plek. Echt sneu

@murcia “We hebben niet zoveel renners in Nederland die een goed AK kunnen rijden”

Wat een onzin

Gilberto 7 april 2021 om 20:25

Toekomst ziet er, in tegenstelling tot bij de Belgen, niet echt goed uit hoor

jv88 7 april 2021 om 20:46

Idd Gilberto. Belgen hebben momenteel echt stuk meer en betere talenten!

Eddy Vroemm 7 april 2021 om 20:48

Moet ik het helaas mee eens zijn. Na een goed periode nu weinig Nederlandse AK toppers. Tom gestopt, Bauke gaat nu voor dagsucces, Steven geen wereldtop (meer) en vaak knecht, Wout niet meer top, Wilco vaak geblesseerd, Sam al tijdje niet meer gezien.

Geldt overigens ook voor sprinters: Dylan en Fabio om bekende reden al tijdje out of competition, en Cees Bol hapert toch ook in ontwikkeling.

Nederlands succes moet toch echt komen van MvdP en misschien van Baarle.

Wat dat betreft ziet het er voor België een stuk beter uit met talenten op elk vlak.

Murcia 7 april 2021 om 20:53

@Piet
Dat mag je onzin vinden, maar met Tom uit de running heb je nog maar drie renners over die of op het podium van een grote ronde hebben gestaan of top 5. Alle drie (dikke) dertigers. En vanuit de jeugd is het hopen dat iemand als Arensman stappen kan zetten want waar we opeens heel veel topsprinters hebben is het qua rondetalent behelpen.

Gilberto 7 april 2021 om 20:55

Schelling en Arensman af en toe eens een uitschieter, mooi hoor, daar niet van, en nog zo jong, nog voldoende kans om door te groeie, maar op het moment is dit wel precies hoe ik die prestaties zie, uitschieters, ik vind ze veels te weinig constant, die Belgen zijn echt aan het bevestigen

Daniel17 7 april 2021 om 20:58

Qua sprinten zit het wel goed hoor. Dekker komt meteen aardig mee. En Olav Kooij sprint iedereen van zijn leeftijd er echt wel uit.

Ik vind vooral dat er weinig klassieke renners zijn opgestaan de afgelopen jaren en qua klimmers is het ook heel dun. Arensman zijn beste resultaten waren ook al 3 jaar geleden, daarna nog wel goede tijdritten maar het klimmen lijkt niet super te gaan.

platteprijs 8 april 2021 om 08:22

En dan heb je Inkelaar nog. Vorig jaar een heel onzichtbare Vuelta, itt Arensman en Schelling. En ik vraag me af of hij dit jaar al een wedstrijd heeft gereden. Misschien moet de redactie hier eens achteraan. Wat is er aan de hand met Inkelaar?

Charlie33 7 april 2021 om 20:24

Twee zekerheden in het leven. Er snoept altijd wel een italiaantje uit de dopingpot en wilco ligt elk seizoen in de kreukels.

horsm 7 april 2021 om 20:34

Thijs Zonneveld twittert dat Kelderman niks heeft gebroken en dat de val door Michael Woods is veroorzaakt. Ik hoop dat het eerste klopt en hij gewoon van start kan in de tour zonder trainingsachterstand.

Gilberto 7 april 2021 om 20:38

Maar we weten wel beter, toch?

Jan Blokland 7 april 2021 om 20:43

Veroorzaakt door een ander of niet. Je kunt toch eigenlijk niet meer zeggen van pech.
Dit gebeurt gewoon te veel.
Op zich is vallen niet erg, maar Kelderman valt op een dusdanige manier dat hij veelal ernstig geblesseerd raakt. Dat kan weleens gebeuren maar niet altijd.
Jammer, want hij was alweer op de goede weg. Helaas zal het een coureur worden die herinnerd zal worden van vallen en opstaan vrees ik.
Echt zonde, want hij had al heel wat mooie klassementen kunnen hebben op zijn erelijst.

Maillot à Pois 7 april 2021 om 21:10

Dus als je een aantal keer valt door je eigen schuld/onhandigheid, dan is het ALTIJD je eigen schuld, ook als je val veroorzaakt wordt door een ander?

horsm 7 april 2021 om 21:10

Ik begrijp de teleurstelling, maar laten we ook even redelijk blijven: Wilco wordt natuurlijk herinnerd als de derde Nederlander (na Breukink en Dumoulin) die het eindpodium van de Giro heeft gehaald in de laatste 100+ jaar. (Maar jammer blijft het).

Fast Freddy 8 april 2021 om 09:54

De aanrijding eerder dit seizoen was natuurlijk ook gewoon dikke pech. En als er één voor je gaat liggen is dat ook pech. Meestal gaat er één op z’n plaat en zijn er in een peloton meerdere indirecte slachtoffers die er zelf weinig anders aan konden doen dan achterin de groep hangen, maar daar win je geen wedstrijden…

Gilberto 7 april 2021 om 21:29

Verwonding aan het hoofd altijd uitkijke natuurlijk, zal dan de reden zijn van afstappen, want ik mag toch aanneme dat een paar schaafwondjes…

antilek 7 april 2021 om 21:48

Kelderman denkt waarschijnlijk wat hij na zijn wielercarierre gaat doen. Misschien wel in de wegenbouw, omdat heel veel kennis over asfalt heeft gedaan.

SteVwonder 7 april 2021 om 21:58

Kelderman is gelukkig niet de enige, er zijn meer notoire brokkenmakers. Hoe vaak is Richie Porte niet onderuit gegaan? En iets langer geleden hadden we de Zwitser Alex Zülle. Maar ik weet eigenlijk niet of het nu echt zoveel vaker is dan anderen.

Dikke vrouw 7 april 2021 om 22:49

niet voor de gein maar Rafael Valls is er ook zo 1, ga maar eens na

Scott Sunderland 7 april 2021 om 23:05

Ja Valls is ook zo'n jongen die vaak en hard valt, net als Porte. Ook Navarro is er een en nieuw in de club is Dillier. Wat betreft Nederlanders doet Gesink niet veel onder voor Kelderman. Sommige renners hebben het vooral in bepaalde wedstrijden. Fuglsang bijvoorbeeld in de Tour de France.

Turtlehead 7 april 2021 om 23:29

Dat lijstje is denk ik nog niet eens compleet ook…

Dikke vrouw 7 april 2021 om 22:50

verder zegt deze update eidenlijk niks… het is afwachten tot hij onder de botscanner geweest is

Ketjap Manis 8 april 2021 om 08:50

Stuurvaardigheid, plek op de weg, concentratie.. Ook wezenlijke onderdelen waar Wilco net iets minder goed in blijkt te zijn. Na zoveel valpartijen kun je niet meer enkel van pech spreken.

Marik 8 april 2021 om 09:09

Dit is vooral heel erg sneu voor Wilco. Het is een feit dat hij er meer dan gemiddeld bij ligt. En dan heb je ook nog eens de hele buitenwereld die er een (flauwe) mening over heeft. Het zou natuurlijk kunnen dat hij er zelf debet aan is. Maar ja, de ene renner stuurt nou eenmaal beter dan de andere. Motoriek is voor het grootste gedeelte nature. Je kunt het wel iets ontwikkelen, maar niet alles. Het is wat het is.
Het enige dat Wilco kan doen is doorgaan, kop omhoog en vooral geen WF lezen.

zietemgaan 8 april 2021 om 09:25

Hoe ernstig is het en hoe lang is hij out? Wel streep door de rekening van Bora, zooooo goed loopt het toch niet in de Denk-tank (I know, flauw).

Olly 8 april 2021 om 09:49

Ach ach ach, wat een ellende voor die jongen weer. Hoofd omhoog en weer door, ff wat stuurlessen bij Sagan mss?

lo squalo dello Stretto 8 april 2021 om 09:55

Beetje een verhaal à la Pinot al heeft die laatste toch een Monument en een podium in de Tour binnen.

Gitan 8 april 2021 om 10:23

Qua hoeveelheid pech misschien wel, maar Pinot vind ik toch een totaal ander soort renner. Dramatische Fransman die op erg mooie manier kan winnen vol vuur en passie, maar ook heel vaak op ongekend theatrale wijze de aftocht heeft moeten blazen. Het verschrikkelijk afzien staat standaard op zijn hele zijn af te lezen.

Kelderman daarentegen is een veel soberder type, die (als hij niet valt) onbewogen op zijn fiets blijft zitten en vaak bijna geruisloos top-10 rijdt, maar wellicht gewoon redelijk onhandig is. Dramaqueengehalte 0.

VerstandOpNul 8 april 2021 om 10:26

Inderdaad een ander type, maar ik vind het toch een goede vergelijking.
Ik meen dat Pinot ook een tijd is gaan racen (motor of auto – ik weet t niet meer) om zijn daalangst kwijt te raken en zijn stuurtechniek te verbeteren..

En misschien is het ook wel reactiesnelheid.. Een ander veroorzaakt de val (in dit geval Woods), maar ik heb ook het gevoel dat de ene renner dan net een fractie van een seconde scherper reageert dan de ander..

De Siepel 8 april 2021 om 11:05

Kelderman zat vlak voor de laatste klim direct achter Woods, rond de zesde stek. Dus eigenlijk een prima uitgangspositie voor de laatste klimkilometers. Woods veroorzaakte volgens de volgers de valpartij. Was niet in beeld.
Woods is ook een brekebeen, wellicht volgende keer achter een zekerheidje plaatsnemen als Sagan, Pogacar etc. Die vallen amper.
Hoop op spoedig herstel. Het is toch de wet van Murphy bij Kelderman. Telkens weer opladen..beterschap Wilco.

Kosmonaut 8 april 2021 om 11:30

Wat moet je hier nog van zeggen? Die knul heeft ondertussen vaker op de grond gelegen dan Kim Holland met haar benen wijd.
Goed herstel maar weer toegewenst.

Headlines

Materiaalzone

Populair