Wilco Kelderman breekt sleutelbeen
foto: Sirotti
zondag 11 maart 2018 om 17:38

Wilco Kelderman breekt sleutelbeen

Wilco Kelderman heeft vandaag tijdens de vijfde etappe van Tirreno-Adriatico zijn rechter sleutelbeen gebroken. Dat meldt zijn ploeg Sunweb.

Kelderman begon als derde renner in het algemeen klassement aan de rit, maar kende een onfortuinlijke dag. Hij kwam tot tweemaal toe ten val, waardoor hij zijn klassement in rook op zag gaan. Kelderman reed de rit wel uit en eindigde als voorlaatste op meer dan twintig minuten van ritwinnaar Yates.

Hij zal in Nederland geopereerd worden. “Omdat er al een plaat in zat vanwege een oudere breuk, wordt de blessure complexer”, legt ploegdokter Chris Jansen uit. Kelderman is teleurgesteld. “Ik voelde mij erg sterk en stond er goed voor in het algemeen klassement. Net als vorig jaar zal ik de komende periode moeten missen.”

Sunweb kent geen gelukkige Tirreno. “De pech komt allemaal tegelijk”, stelt ploegleider Marc Reef vast. “Eerst werd Søren ziek, daarna brak Simon zijn sleutelbeen en Tom moest gisteren opgeven. De val van Wilco gebeurde op de lokale omloop in de afdaling. We focussen ons nu op de individuele tijdrit, waar we met Chad, Nikias en Lennaard hopen een goede tijdrit af te leveren.”

RIDE Magazine
71 Reacties
Sorteer op:
11 maart 2018 22:06
@Wildebert

En als die daar niet valt, wordt ie derde en geen vierde en is hij dus niet afhankelijk van Froome voor een podiumplek.

Kelderman lijkt altijd te vallen in winnende/podium plek positie (Zwitserland vorig jaar viel die ook toen die op het podium stond).
11 maart 2018 22:12
Vind vooral dat het vallen weer lekker onder een vergrootglas wordt gelegd. Dat is makkelijker te onthouden natuurlijk. Hij valt op momenten dat hij hoog staat in het klassement dus dan valt het op.

Kijk even waar hij niet valt en wel goed einidgd. Vorige wedstrijd was in Abu dhabi en daar werd hij 2de. Vorig jaar ook veel top 10 plaatsen gehaald.

Wat minder vallen dan komt deze jongen heel ver, maar we moeten niet overdrijven met dat vallen.
11 maart 2018 22:34
Wat gaat die jongen toch vaak neer. Echt balen, ik gun hem echt eens een blessurevrij seizoen.
11 maart 2018 23:10
What else is new ? Kelderman valt vaak inderdaad. En zolang hij blijft koersen zal het niet de laatste keer zijn. Hopelijk lukt het hem om het minder vaak te laten gebeuren.
11 maart 2018 23:43
@wildebert en muldriaen
Ik zal er volgende keer een knipoog bij zetten, ik had verwacht dat het wel duidelijk was dat het sarcastisch was.
11 maart 2018 23:52
Toch uitkijken om dit vallen bijna tot een persoonlijke eigenschap te verklaren. De meeste Nederlandse (oud-)toprenners hebben zware valpartijen meegemaakt. Niet alleen Dumoulin, Poels, Gesink, maar ook Zoetemelk, Raas, Knetemann.
12 maart 2018 00:00
@girardengo. Dan mogen we bij deze grote vier en i.c. qua vallen (m.n . bekend van TDF) ook Hennie Kuiper zetten, denk ik.
12 maart 2018 02:36
Van de Winter maar gaan crossen!
12 maart 2018 02:48
Moet echt uit gaan kijken dat het niet een keer einde carriere is. Vorig jaar zover ik weet 4x flink gevallen. Nu alweer tegen de vlakte terwijl er nog een plaat in zat. Schiet niet echt op dit.
12 maart 2018 04:55
En ik hou m'n hart vast voor de kasseien etappe in de tour
12 maart 2018 09:58
De discussie over steeds maar vallen raakt natuurlijk wel een snaar, en moet serieus worden benaderd. Als de snelheid toeneemt, en het aantal obstakels, en het materiaal misschien nog een rol speelt, komen technisch minder begaafde coureurs steeds meer onder druk te staan. Deels talent natuurlijk, maar downhilltraining zou kunnen helpen.
12 maart 2018 12:20
Kan niet vaak genoeg worden gezegd;
Henk Lubberding inhuren als coach voor verbeteren van stuurgedrag en kans op vallen voorkomen door slimme rem-/traptechniek.
12 maart 2018 13:20
Pech is t al lang niet meer . Talent genoeg , maar ook leren sturen en zelfs leren vallen (rond vallen zoals ze bij judo leren) hoort erbij .
12 maart 2018 13:36
@springel-kampie
Goed gezien, op naar de judomat, slipbaan van Lammers en Lubberding, weekie mtb kan geen kwaad onder toeziend oog van Ome Henk.
De jeugd lijkt er in de schouders trouwens steeds breekbaarder uit te zien, bij marathon zwemmer vd weijden wordt het moeilijk om aan zijn botten te sleutelen, liggen veel te ver weg onder een gigantische spiermassa.
12 maart 2018 23:55
@schipperaar, ja idd want jouw zwemmer met zo een spiermassa komt ook zeker een berg over met andere topklimmers... Overigens breekt een sleutelbeen 9 van de 10keer niet omdat je op je sleutelbeen valt maar juist door de kracht die erop komt omdat je op je arm/schouder valt. Kun je nog zoveel spieren hebben, dan zegt hij nog "knap".
13 maart 2018 00:24
@simplex
Ja, dat klopt natuurlijk, maar ik beperkte me hier tot de zeer zware valpartijen/ongelukken. Tenzij je nog een andere val bedoelt dan de sleutelbeenbreuk van Kuiper in 1978 (dacht ik).
13 maart 2018 00:42
@girardengo. Het was eigenlijk zomaar een ingeving om de herinnering 1978 glans te geven aan mijn nl. favoriete renner aller tijden. En misschien de frustratie dat Kuiper de Tour niet mocht en kon winnen in die jaren. Echte en ernstige en andere valpartijen in andere koersen staan mij ook niet zo bij. Die van de andere (grote) drie blijven wel altijd herinnerd.

Gelukkig is Kuiper daarna, vooral ook op advies JosédC. zich op klassiekers gaan richten en niet met onverdeeld succes. Vanaf die tijd met Jan Raas onze echte meest succesvolle klassieke klasbakken.
13 maart 2018 08:42
@reflex
Of Sagan ook zwemt weet ik niet, al zou het me niet verbazen, maar hij lijkt wel degelijk een met veel spiermassa in zijn schouders, is itgst tot Wilco of Robert zelden geblesseerd, niet gezien wat een smakker ie maakte in de RVV?
Spiermassa beschermt wel degelijk meer dan degenen die gelijk op het bot zitten.
13 maart 2018 09:51
Weer een non-argument. Maar je snapt duidelijk niks van fietsen. Ook Sagan komt geen berg over met de besten, dat zou je moeten weten. Zeggen dat Wilco wat meer armspieren moet kweken is echt het domste wat ik heb gehoord, dan kan hij net zo goed gelijk zijn profcontract inleveren. Want waar gaat hij die extra 70watt bij omslagpunt vandaan halen als hij extra spiermassa gaat krijgen in zijn bovenlichaam? Je kan de ene val niet met de andere vergelijken, zo simpel is dat. Iedere renner breekt wel eens zijn sleutelbeen of zelfs meerdere keren, dat is gewoon een feit. Zelfs in het amateurcircuit hoor je niks anders en daar zitten ook grote beren bij.
13 maart 2018 10:25
Sagan komt wel degelijk mee(zou je moeten weten) natuurlijk maar hoeft niet zo nodig, ook de ronde van Polen niet gezien waarschijnlijk?
Kan je vertellen dat na drie weken buffelen(ooit gedaan?) je spiermassa toeneemt dus ook gewicht maar dat het elkaar niet in weg zit, integendeel, ook al snap ik duidelijk niks van fietsen.
Sprinters halen veel kracht uit bovenlichaam, Hino was een goed vb ook al bemoeide ie zich zelden met de sprint(te riskant en niet nodig als ak rijder)), geen klimmer pur sang, wel compenseren op kracht(bovenlichaam) ipv een molentje.
Een klimmer heeft natuurlijk ook baat bij rug en schouderspieren, wel eens geklommen met rugpijn?
Non argument, domste, duidelijk niks, vertel eens waarom Sagan zelden geblesseerd raakt. Is overigens ook daardoor dat klimmer Froome door de mand lijkt te vallen met een bovenlichaam als Thierry de slingeraar, weinig dynamiek.
13 maart 2018 11:02
@simplex
Ja, en nog altijd jammer dat hij de Tour niet gewonnen heeft!

Reacties zijn gesloten.