Wilco Kelderman: “Als ik constant aan het roze denk, maakt mij dat nerveuzer”

Wilco Kelderman: “Als ik constant aan het roze denk, maakt mij dat nerveuzer”

foto: Cor Vos

Wilco Kelderman legt zichzelf geen druk op in de Giro d’Italia. De kopman van Team Sunweb is na de eerste week de nummer twee van het klassement, op 30 seconden van leider João Almeida. Kelderman denkt weinig aan de roze trui. “Als ik er constant mee bezig ben, maakt me dat alleen maar nerveuzer”, zegt hij tegen de NOS.

“Ik heb nog niet veel over de roze trui nagedacht”, erkent de Nederlander, die zondag op Roccaraso van de derde naar de tweede plaats wipte in het klassement. “Tot nu toe loopt het super goed en kom ik steeds dichterbij. Ik kijk van dag tot dag en als het mogelijk is, zal ik het zeker niet laten liggen. Als ik de roze trui mee kan pakken, dan is mijn Giro sowieso al geslaagd.”

Tijdrit van zaterdag
De eerstvolgende man-tegen-man-test volgt aankomende zaterdag, als de tijdrit naar Valdobbiadene op het programma staat. Kelderman lijkt van de favorieten de beste tijdrijder. “Ik voel mij goed. En de tijdritten lopen wel lekker, dus ik kijk er met vertrouwen naar uit”, zegt hij. “Thomas is weggevallen en Yates ook, dat waren twee concurrenten. Maar de jongens die kort staan in het klassement verwacht ik wel, Nibali en Fuglsang. En Almeida heeft ook een goede tijdrit laten zien.”

Kelderman tijdens de openingstijdrit – foto: Cor Vos

Almeida werd in de openingstijdrit naar Palermo knap tweede achter Filippo Ganna, dus Kelderman is gewaarschuwd. De Nederlander weet niet of Almeida een rol kan blijven spelen in het klassement: “Het is zijn eerste grote ronde en normaal is de laatste week te lastig voor hem, maar het is super knap wat hij nu laat zien. Hij staat in ieder geval nog steeds in het roze.”

De ‘flow’ van Team Sunweb
Wat ook bleek in de eerste Giro-week: Team Sunweb beschikt in de breedte over een sterke ploeg. “We zitten in een goede flow. We zaten gisteren met acht man in een groep van 40 denk ik, dat is ook niet normaal”, lacht de kopman, die later nog wel eens profijt kan hebben van die kracht.

Ook in de Giro d’Italia is de rustdag een coronatestdag geworden. Na de positieve test van Simon Yates eerder deze week toch wel een spannend moment. “We hebben vanochtend een test gehad en ik denk dat we vanavond de uitslag hebben”, zegt Kelderman. “Ik voel mij fit en ben er niet bang voor, maar als een iemand positief is, is dat wel riskant. Je rijdt met zijn allen in een peloton, dus ik ben bang dat er misschien een paar positief gaan zijn.”


Dit artikel delen:

51 Reacties

doorak 12 oktober 2020 om 17:19

Daarom is het prima om “vrij” voorin te blijven koersen. In de derde week komt het erop aan en mocht hij per ongeluk ineesn dik ik het rose komen, tja , dan hopen dat hij zich niet laat bevangen door stress en weer eraf duikelt.

SolitaryShell 12 oktober 2020 om 17:22

Rare poll, ‘winnaar’, ‘podiumklant’ en ‘topvijfer’ vallen toch ook in ‘toptiener’, winnaar valt toch ook in podiumklant enzovoorts?

MichielH 12 oktober 2020 om 17:32

Je snapt toch prima wat er bedoeld wordt, doe niet zo moeilijk, maakt je leven veel makkelijker.
Je noemt Roglic toch geen Top-10 kandidaat voor de tour, terwijl het letterlijk genomen wel waar is.

ParijsIsNogVer 12 oktober 2020 om 18:50

Ik vond het ook gek eruit zien. Maar goed, mensen als wij mogen de poll als volgt lezen:
– Wilco Kelderman wint de Giro d’Italia
– Wilco Kelderman eindigt op plek 2 of 3
– Wilco Kelderman eindigt op plek 4 of 5
– Wilco Kelderman eindigt op plek 6, 7, 8, 9 of 10
– Wilco Kelderman eindigt buiten de top-10

VerstandOpNul 12 oktober 2020 om 20:33

Was ook het eerste wat mij opviel.

In sommige verbanden is het levensgevaarlijk om zo slordig met formuleringen te zijn..
In een poll wat minder..

benaffleck 12 oktober 2020 om 17:24

Wilco weet altijd wel een manier te vinden om iets niet te winnen. Ik hoop voor hem dat hij een manier kan verzinnen om het roze pas in de laatste etappe te veroveren zodat hij niet gelijk daarna kan zwichten onder de druk.

Apemantus 12 oktober 2020 om 17:30

Ik ben bang dat dit precies hetgene is wat hem op gaat breken. Deze jongen is psychologisch helemaal niet klaar voor de roze leiderstrui dan wel de Giro eindoverwinning. Nochtans hoop ik dat hij de komende dagen mijn ongelijk bewijst, want ik gun het hem van harte.

rogierb 12 oktober 2020 om 18:13

Dit soort kansen zal hij voor mijn gevoel niet veel meer krijgen. Hopen op het beste.

Groetjesaandevoetjes 12 oktober 2020 om 18:57

Ik vind de titel niet echt dat de titel de strekking van zijn interview met de NOS weergeeft. Bekijk zelf: https://nos.nl/artikel/2352050-kelderman-droomt-wel-van-roze-maar-niet-te-veel-laatste-week-is-zo-lastig.html

Hij antwoord gewoon nuchter op de vragen van de reporter.

AZH 12 oktober 2020 om 19:01

Dumoulin heeft met hetzelfde manco ook de Giro gewonnen.

Apemantus 12 oktober 2020 om 19:59

Ik denk dat Dumoulin in 2017 wel degelijk met ambitie van start ging. En zijn overwinning op Oropa met bijbehorende bravoure is ongekend in de Nederlandse wielergeschiedenis.

Pietspeed 12 oktober 2020 om 21:51

Als hij wint, dan stijgt het verwachtingspatroon bij Bora nog meer. Dat realiseert hij zich waarschijnlijk en brengt druk met zich mee. Zie hem buiten podium vallen, ook al heeft hij nu goeie papieren.

S. Morgenstern 12 oktober 2020 om 22:08

Als hij wint heeft hij een grote ronde gewonnen en is zijn carrière geslaagd. Lekker belangrijk dat dan de druk bij Bora groter zal zijn.

Dude 13 oktober 2020 om 06:55

Dank voor je aanvulling groetjes. Het originele interview bij de NOS wordt door wielerflits inderdaad zo gedraaid dat het een hele andere toon krijgt. Sterker nog, nog titel suggereert een quote van kelderman, maar hij zegt helemaal niet "ik" maar "je". Oftewel hij betrekt het niet op zichtzelf maar stelt iets in het algemeen.

Jammer, niet fair en zeker niet nodig voor wielerflits.

Arry1337 12 oktober 2020 om 17:32

Wat een instelling.. beter gaat hij knechten als hij bang is om met de druk overweg te gaan. Om te winnen moet je durven verliezen. En met zo’n team moet je er voor gaan en niet dag tot dag geneuzel

zwiggelbig 12 oktober 2020 om 17:43

dit is ook wel weer typisch wilco.. Hij lijkt mij topfavoriet om de giro te winnen maar gelooft er zelf totaal niet in. En omdat ie dat geloof niet heeft gaat ie straks vervolgens alleen maar een beetje kijken hoe het loopt, en ziet ie wel wat er mogelijk is ipv er vol 100% voor de overwinning te gaan en elke dag met die gedachten te rijden. Dat kan hij blijkbaar niet.. Wat heel jammer is

Apemantus 12 oktober 2020 om 17:52

Eens, als je tweede staat op 30 seconden van de leider moet je niet de instelling hebben "als ik de roze trui mee kan pakken, dan is mijn Giro sowieso al geslaagd". Helemaal als je ook nog eens aangeeft jezelf prima te voelen. Wilco moet het winnaarstype dat ergens heel diep van binnen verscholen zit naar boven laten komen. Waar is die KILLER?

AZH 12 oktober 2020 om 19:03

Tja de antwoorden zijn ook niet altijd de weerspiegeling van wat hij echt hoopt.

Almeida zegt toch ook gewoon dat ie de Giro niet kan winnen.

horsm 12 oktober 2020 om 19:06

pffff… wat een suf commentaar van de heren hierboven. Natuurlijk rijdt hij mee om te winnen. Hij beschrijft alleen wat voor hem de beste mentale houding is om aan te nemen. Iedereen verschilt hierin. Dit werkt voor Kelderman.

Apemantus 12 oktober 2020 om 19:52

Prima als hij die mentale instelling nodig heeft, maar hou het dan gewoon voor jezelf en toon naar buiten toe geen zwakte. Die vraag van de journalist had hij ook af kunnen doen met een dooddoener als "we gaan zien wat het de komende dagen wordt". Waarom jezelf zo bloot geven?

Edit: net de link van groetjesaandevoetjes bekeken, en dit is inderdaad weer een geval van een quote er uit pikken en er een kop van maken. Wilco is nuchter en maakt op mij een indruk van behoorlijk in de "zone" te zijn.

Wildebert 12 oktober 2020 om 17:44

Zoveel miszegt hij toch niet. Lijkt juist verstandig niet teveel vooruit te lopen op de dingen. Voorlopig prima bezig, ga zo door zou ik zeggen.

Limal 12 oktober 2020 om 17:44

“Als ik constant aan de commentaren op WF denk, maakt mij dat nerveuzer”

Dr op en dr over 12 oktober 2020 om 17:47

Hehehe …. hier kon ik het niet nalaten even in de lach te schieten…..

:D

LOL

Dveck 12 oktober 2020 om 17:48

Eindigt buiten de top 10 gestemd, omdat hij wel weer tegen het asfalt zal gaan…

rogierb 12 oktober 2020 om 18:11

Zuurpruim, Porte heeft de vloek ook doorbroken.

Arry1337 12 oktober 2020 om 19:06

Maar die heeft er al wel meer jaren voor gehad :p

Wildebert 12 oktober 2020 om 17:57

Is er eens een dag geen Nl-België gezeik, krijg je dit negatieve gepost. Makkelijke kop WF wederom. Gelukkig presteren jullie natuurlijk veel beter.

xistnc 12 oktober 2020 om 18:46

Zoveel miszegt WF toch niet?

Abdoe 12 oktober 2020 om 18:13

Komt goed, zaterdag pakt ie hem! En wat daarna komt, zien we dan wel.

Naast roze olifanten zijn roze truien blijkbaar ook heel moeilijk om niet aan te denken.

SCIC 12 oktober 2020 om 18:15

Als hij ooit de kans heeft om een grote ronde te winnen, dan is het deze editie wel. Weinig grote namen en van degenen die wel gestart zijn ook nog twee grote kanshebbers uit koers. Daarnaast een sterke ploeg die het gewicht van de koers moet kunnen dragen. Wel is de kans dat hij in de tweede week de trui pakt niet zo groot, gezien de capaciteiten van Almeida. Het zal dus aankomen op de derde week.

Paul4566 12 oktober 2020 om 18:18

Wie?

Magnus Cort Nielsen 12 oktober 2020 om 22:43

#wilcokeldermanbestaatniet

Dikke Vrouw 12 oktober 2020 om 18:21

Probeer het maar eens om niet aan roze te denken. Word je helemaal gek van

horsm 12 oktober 2020 om 18:49

HUP BEVER!!

Pizzi 12 oktober 2020 om 21:27

Dit!

Heb er wel een goed gevoel over eigenlijk. Mooi dat ‘ie voorafgaand aan de Giro in een interview aangaf “supergoed” te zijn. Vind ik niet des Wilco’s, maar wel mooi!

lathumnees 12 oktober 2020 om 19:22

De bever beeft

horsm 12 oktober 2020 om 19:31

Haha… goeie. Ook: “Met Angst en Bever.” Of “Wilco in het Roze? Ik bever bij de gedachte!”

Wheely 12 oktober 2020 om 20:29

Hihi

Mats17 12 oktober 2020 om 19:33

Wie?

Bobby Solo 12 oktober 2020 om 19:51

Daar zijn ze weer, de azijnzeikers, altijd alles negatief uitleggen. Die jongen probeert de druk gewoon wat af te houden. Logisch ook, na alle ellende die hij heeft gekend leeft ie wat meer per dag, de Giro duurt nog zo lang. Hij zal z’n kans heus grijpen zodra de gelegenheid zich voordoet, doet ie tot nu toch ook? Probeer gewoon te genieten van deze prachtrenner zou ik zeggen.

ParijsIsNogVer 13 oktober 2020 om 08:51

Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt. Het is een authentiek stukje Nederlandse cultuur om zo negatief te denken. De gemiddelde NLer zegt liever achteraf: “zie je wel!” dan dat hij/zij heel positief is en dat het achteraf tegenvalt. Neem het ze maar niet al te kwalijk, het is met de paplepel ingegoten.

Marik 13 oktober 2020 om 08:58

Juist Parijs, dat is onze Calvinistische inslag.

yo-eddy 12 oktober 2020 om 20:30

dat mannetje is zoveel harder in zijn kop dan hij uitstraalt, anders rij je na zoveel tegenslag niet gewoon weer met een smile 95% vh peloton naar de vaantjes. Wilco gaat ‘m winnen.

elrio 12 oktober 2020 om 20:33

Gewoon zaterdag een beetje dichterbij Almeida kruipen (en wat tijd op de anderen pakken) en dan zondag eroverheen klappen en het roze pakken. (en dan hopen dat de derde week wordt afgelast door sneeuw ;) )

Vierkante wielen 12 oktober 2020 om 21:44

Als ik hoor hoeveel gaten in die Giro bubbel zit raad ik aan morgen voor het roze te gaan en de rest onder druk te zetten. Een Hindley/Oomen proberen vooruit te sturen in een eerder groepje wellicht. Je kunt maar beter pakken wat je kunt in deze Giro Wilco, het seizoen kan ook zomaar afgelopen zijn en je bent meesterknecht bij Bora

Plavka 12 oktober 2020 om 22:04

Hij gaat uit van zijn tijdrit, maar Bilbao schat ik daar toch hoger voor in. Desalniettemin hoop ik heel erg dat hij zo doorgaat. Bergop hoeft hij momenteel niemand te vrezen.

Bicicleta 12 oktober 2020 om 23:38

Ook voor Bilbao geldt dat dit voor hem de kans is om top 3 in een grote ronde te rijden. Vorig jaar was hij 9e in de lange tijdrit terwijl hij niet voor een klassement reed. Normaliter zal hij wel moeten inleveren op de lastige klimmetjes, maar goed, indien etappes ingekort gaan worden dan kanPello ook hoog gaan eindigen in het eindklassement.

VerstandOpNul 12 oktober 2020 om 22:58

Eindwinst, daar durf ik ook niet op te hopen..
Maar wat een genot om hem weer in goede doen te zien fietsen.. Schitterende renner..

Romāns Vainšteins 13 oktober 2020 om 08:55

Psst, Wilco… roze!

Marik 13 oktober 2020 om 09:18

Dat doet me denken aan een fameuze scene uit de beste Britse comedyserie ooit, Blackadder. Alleen wordt daar het woord roze vervangen door MacBeth.

Juice 13 oktober 2020 om 09:49

Artikel wordt door Wielerflits met deze kop wel een beetje verdraaid. Als je het originele artikel leest antwoordt Wilco vrij normaal en nuchter en krijg je niet het idee dat hij enorme moeite heeft met de druk en stress. Bovenstaand artikel zet een heel ander beeld neer.