Giro 2020: Simon Yates niet meer van start na positieve coronatest

Giro 2020: Simon Yates niet meer van start na positieve coronatest

foto: Cor Vos

Simon Yates heeft zich noodgedwongen teruggetrokken uit de Giro d’Italia. De nummer 21 uit het klassement heeft positief getest op het coronavirus, meldt zijn ploeg Mitchelton-Scott. Hij gaat niet meer van start in de achtste etappe.

Yates ontwikkelde vrijdagavond zeer milde symptomen van het virus, na de zevende etappe naar Brindisi. Tijdens de routinematige temperatuurcontroles, die tijdens de Giro d’Italia drie keer per dag worden uitgevoerd, had hij lichte verhoging. Volgens de heersende protocollen werd de Britse ronderenner meteen geïsoleerd in zijn kamer.

Vervolgens vroeg het medische team van Mitchelton-Scott om een sneltest, die een positief resultaat gaf. Een tweede, real-time PCR-test werd later afgenomen, die het positieve resultaat bevestigde. Gedurende de quarantaineperiode wordt de renner, die na zeven dagen op de 21e plaats in het klassement staat, vervoerd door een speciaal geregelde ambulance.

Overige renners
Omdat de gezondheid van het personeel en de renners de hoogste prioriteit hebben, hebben de overige renners en de stafleden van de Australische ploeg ook een sneltest ondergaan. Die gaven elk een negatief resultaat. De overgebleven renners hebben van de Giro-organisatie toestemming gekregen om verder de koersen en worden de komende dagen, uit voorzorg, verder getest.

“Simons gezondheid blijft onze voornaamste zorg en gelukkig blijven zijn symptomen erg mild en verkeert hij verder in goede gezondheid”, laat ploegarts Matteo Beltemacchi weten via het team. “We willen organisator RCS bedanken voor alle steun bij het regelen van de sneltesten en het gepaste vervoer.”

Met Yates ziet Mitchelton-Scott al zijn derde renner wegvallen in de Giro. Brent Bookwalter moest de ronde na vijf dagen al verlaten door een breukje in een wervel. Edoardo Affini hield aan een val in de zevende etappe een gebroken middenhandsbeentje over.

Dit artikel delen:

110 Reacties

CechRepublic 10 oktober 2020 om 09:10

Oei. Je zou denken dat er nu toch meer renners in het peleton de sjaak zijn.

Wigo 10 oktober 2020 om 09:35

Oh ja?
Kun je buiten zo gemakkelijk besmet worden dan?
Geef eens een voorbeeld?

CechRepublic 10 oktober 2020 om 09:47

Als je in de buitenlucht niet besmet kan raken slaan die mondkapjes bij de volgers ook nergens op natuurlijk. Los daarvan, met 200 man zeer lang dicht op elkaar rijden teriwjl je zwaar ademt is niet een omgeving die de kans op besmetting verkleint.

xistnc 10 oktober 2020 om 09:48

@Wigo
Ze zitten 24 uur per dag op de fiets, denk jij?

Henk 10 oktober 2020 om 10:14

Dokkum is uiteindelijk ook herleid naar binnen.
Die groep had naast buiten ook een aantal uur binnen gezeten.
Commentaar van de GGD was dat het net zo goed buiten had kunnen gebeuren.
Hilarisch hoe we voor de gek gehouden worden en hoe veel mensen alles geloven.

Panache 10 oktober 2020 om 10:16

Het gaat niet om wel of niet, buiten of binnen: het gaat om kans. Dit mag toch basiskennis zijn inmiddels…

jacco_ 10 oktober 2020 om 10:25

@ Henk
Alle “herleiding” is niet met zekerheid, omdat de overdracht en besmetting van Corona nog altijd niet bekend is.
Hoe dan ook, dit is idd niet best voor de Giro lijkt me. Het strenge coronabeleid rond om de Tour kon kennelijk niet vastgehouden / doorgezet worden.

Turtlehead 10 oktober 2020 om 10:29

Als er één besmet kan raken, kunnen er meer zijn. En nee, @diverse dombo’s in de reacties, lijkt me niet zo logisch in een rijdend peloton. Maar in hotels, bussen, etc. wel.
En daarnaast is de discipline achter de finish ver te zoeken net allemaal gekkies met selfiesticks die meteen bovenop de renners duiken.
Jammer en begin van het einde van het koersseizoen ben ik bang.

Groetjesaandevoetjes 10 oktober 2020 om 10:40

Kamergenoot negatief getest ook? Ik zou die man elke dag testen want die kan nog in die incubatie periode zitten

Frank V 10 oktober 2020 om 10:58

Diegene die een tiental minuten achter Yates gereden heeft kan het best betrappen. Net zo zeer wie een uurtje lekker zitten keuvelen met Jordi of Francesco op een terrasje in Rome of Barcelona.

Beperkt je contacten en hou vooral afstand. Die maskers en plexischermen zijn ervoor dat de een de ander minder makkelijk in de bek spuugt bij het ppp’raten.

schlunzi 10 oktober 2020 om 11:26

Correct zou zijn: hij teste positief in een PCR-test. De PCR test kan helmaal niet aangeven, of iemand besmet is, laat staan of hij Covid19 heeft. Afwachten dus wat er gebeurd. Heerlijk hoe de pers en overheid de facten negeren, lekker paniek zaaien. Vroeger ging iemand (ook in koers) met een grief van de fiets, en dat vondt iedereen normaal, kan gebeuren. Nu??? De hele wielersite/wereld slaat op hol! Belachelijk! Jongens, laten we gewoon leren leven met Corona, doen we toch ook met Influenza, Rhino, Hepatitis etc…

xistnc 10 oktober 2020 om 11:31
Quote van Schlunzi:
Correct zou zijn: hij teste positief in een PCR-test

Dat is aanvoegende wijs. Nu is het net alsof je hem een positieve PCR-test toewenst.

Peter Lippens 10 oktober 2020 om 11:31

Niets is wit zwart, buiten kun je bijna niet besmet geraken als je anderhalve meter afstand houd, echter voor snelbewegende renners kan die afstand al makkelijk oplopen tot meer dan 10 meter achter elkaar. Mondmaskers (kapjes voor nederland die weer anders moeten dan dan de rest van de wereld maar zo kennen we ze) zijn een bijkomend middel om het virus minder te verspreiden en is vooral een bescherming voor anderen. Binnen kun je veel sneller besmet geraken als het druk is en/of minder goed geventileerd zelfs als je anderhalve meter afstand houd. Mondkapjes hebben binnen veel meer nut omdat je dan zelf tot 70% minder het virus verspreid.

CechRepublic 10 oktober 2020 om 11:51

Kan je hepatites krijgen door je minder dan 1,5 meter van een h-patient te bevinden? Dat is een nieuwtje voor me.

$kedel 10 oktober 2020 om 14:38

@marcianox

Ook dat is niet in de tuin gebeurd hoor..
Tot nu toe zijn er simpelweg geen aanwijzingen dat je buiten echt op moet passen.

horsm 10 oktober 2020 om 09:12

Uh-oh. Daar gaan we.

Sagan=hulk 10 oktober 2020 om 09:13

Dit was dus de reden dat het niet mogelijk was voor hem om echt die hoge hartslagen te bereiken. Benieuwd of hij binnen 10 dagen nog in de Vuelta kan starten.

Verder rijdt hij hier al een week met de infectie rond in het peloton. We zullen de komende dagen wel zien hoe besmettelijk het virus is in de buitenlucht. Als je de doemdenkers en paniekzaaiers moet geloven dan zou het hele peloton binnen de week met koorts in bed liggen.

the student 10 oktober 2020 om 09:18

Vond t al vreemd dat hij super goede tijdrit reed en op de eerste berg niet mee kon. Maar toch wel logisch. Maar dan zelfs met corona nog wel een redelijk niveau halen.

Boomie1 10 oktober 2020 om 09:21

In principe mag hij niet starten in de Vuelta omdat je tijdens de Giro na een opgave geen andere wedstrijd mag betwisten.

bart12 10 oktober 2020 om 09:33

@boomie1 Mag wel met toestemming van de organisatie van de wedstrijd waar de renner is afgestapt. En die krijgen renners letterlijk altijd

tendam 10 oktober 2020 om 09:39

@sagan=hulk
Anekdotisch bewijs is niet wetenschappelijk. Dit is vergelijkbaar met een bepaalde president die zegt: het sneeuwt buiten, dus klimaatverandering is een hoax.

demarrage in mijn garage 10 oktober 2020 om 10:13

@tendam
op zichzelf staand anekdotisch bewijs is inderdaad niet wetenschappelijk. Het in kaart brengen van vele gebeurtenissen en daarin patronen herkennen is dat wel. In de virologie is het nou eenmaal vaak niet uitvoerbaar om in een gecontroleerde omgeving mensen te gaan besmetten en te kijken in welke situatie er sprake is van verspreiding en in welke situatie niet. Dus in die zien ben ik het eens met Sagan was ooit hulk dat dit een interessante case is; waarbij ik het vermoeden heb dat het wel mee zal vallen met de besmettingen, binnen de ploeg is iedereen namelijk al getest en negatief bevonden…

Panache 10 oktober 2020 om 10:20

Hier gaat het natuurlijk mis: “Verder rijdt hij hier al een week met de infectie rond in het peloton”. Gewoon een uit de lucht gegrepen uitspraak. Wat dan als fundament dient om de eigen mening over dit virus te framen. Dat verdient geen schoonheidsprijs.

Turtlehead 10 oktober 2020 om 10:31

Natuurlijk start hij niet in de Vuelta. Hij heeft Corona, moet rusten, mag niet reizen.
Heeft bovendien al aardig ingeteerd de afgelopen dagen.
En dan in de Vuelta starten??!!

Scott Sunderland 10 oktober 2020 om 11:16

Simon Yates gaat natuurlijk NIET in de Vuelta starten. Zinloos. De meeste mensen hebben behoorlijk wat tijd nodig om weer echt fit te geraken. Ciccone heeft corona gehad en doet het nu “aardig” als knecht van Nibali, maar eigenlijk is hij tot veel meer in staat, als hij volledig gezond is.

ChefSpijker 10 oktober 2020 om 12:56

Yates heeft amper symptomen voorlopig Scott. Alleen heeeeeel lichte verhoging. Dat was bij Ciccone wel anders. Zijn ook genoeg voorbeelden van renners die besmet zijn geweest en alweer vliegen. Al is Vuelta rijden onzinnige gedachte natuurlijk.

$kedel 10 oktober 2020 om 14:42

In elke belangrijke rit een smak tijd verliezen is niet symptoom genoeg?

Abdoe 10 oktober 2020 om 09:13

Zuur, zou wel zijn instorting verklaren. Rest van de ploeg (incl staf) inmiddels allen negatief getest, dus hopelijk blijft het hierbij.

the student 10 oktober 2020 om 09:19

Even de incubatietijd afwachten. Het is best lastig om dit soort vroege infecties met zekerheid vast te stellen als er nog geen symptomen zijn en het aantal virusdeeltjes zeer laag.

Panache 10 oktober 2020 om 10:23

Wat denk je dat er tijdens die incubatietijd gebeurt student? Dan maakt het virus miljoenen kopieën en is het uiteraard (!) detecteerbaar via de tests. Twee dagen vóór de symptomen is het virus normaliter aantoonbaar via pcr. Verander aub je naam.

Grobbel 10 oktober 2020 om 10:40

Ik mag toch hopen dat dit helemaal losstaat van de zwakke prestatie in de rit naar de Etna. Want dan zou ie dus al bijna een week een eenmansbrandhaard zijn in het Giro-peloton…

Westland95 10 oktober 2020 om 09:13

Hij reed inderdaad wel rond als een corona-patiënt

ParijsIsNogVer 10 oktober 2020 om 10:09

Geïsoleerd op achterstand?

Scibby 10 oktober 2020 om 10:20

Auw!

harryjohan71 10 oktober 2020 om 09:21

Nu afwachten wie positief test op de rustdag, maar eerst genieten van de komende 2 etappes.

willem buffel 10 oktober 2020 om 09:22

Te hopen dat het bij een geval blijft. Spijtig voor yates natuurlijk

martini151 10 oktober 2020 om 09:25

Dit gaat natuurlijk nooit bij 1 geval blijven. Mocht dat wel zo zijn, dan werkt de coronabubbel prima! Daarom reed hij gisteren ook met zo'n raar scherm voor zijn hoofd

Sagan=hulk 10 oktober 2020 om 09:28

Mocht dit wel zo zijn dan is het vooral duidelijk dat je in de buitenlucht zo goed als onmogelijk iemand anders kan besmetten of dat je iemand anders heel moeilijk kunt besmetten zolang je zelf geen symptomen hebt. Begrijp niet wat de fameuze bubbel hiermee te maken zou hebben.

Sauerpraum 10 oktober 2020 om 10:13

Kijk, dit soort drogredenen zorgt er dus voor dat die maatregelen weer strenger worden. ‘Er zijn meer besmettingen DUS men houdt zich niet aan de maatregelen’. Een andere reden zoals slechte ventilatie in gebouwen bestaat niet. Echt triest.

ChefSpijker 10 oktober 2020 om 11:10

In de Tirreno had je Wisniowski en Cort geloof ik, die in koers positief testten. Daar bleef het uiteindelijk ook bij toch?

Baukema Tomoulin 10 oktober 2020 om 09:26

Ik ben wel benieuwd wie hem heeft aangestoken. Een ploeggenoot? Een geheime bezoeker in het hotel? Een schreeuwende fan langs de kant? Heeft hij de bubbel doorbroken? Zoveel vragen…

Johnny7 10 oktober 2020 om 09:28

Vreemd dat zogenaamd niemand anders is besmet. In de buitenlucht prima die kan is niet groot maar met zijn ploeggenoten en begeleiders in hotels etc.. Dat geloof ik niet.

Sagan=hulk 10 oktober 2020 om 09:29

Het lijkt me dat hij uiteraard al voor de Giro is aangestoken.

Eljorro 10 oktober 2020 om 09:31

Daar ben ik ook benieuwd naar. Vooral welke dag het opgelopen is.

ParijsIsNogVer 10 oktober 2020 om 10:11

Als ik me niet vergis blijken sommige mensen nauwelijks anderen te besmetten, terwijl anderen super besmettelijk zijn. Als dat klopt dan is dit dus goed mogelijk.

Het schijnt dat 10 a 20% zorgt voor 80% van de besmettingen [1].

[1] https://www.scientificamerican.com/article/how-superspreading-events-drive-most-covid-19-spread1/

Sauerpraum 10 oktober 2020 om 10:17

edit wf: tot ziens

Stephen 10 oktober 2020 om 09:32

Ik zie trouwens wel veel fans zonder mondkapje en vaak ook nog schreeuwend…

Sauerpraum 10 oktober 2020 om 10:17

Ik zie ook veel mensen met mondkapjes en klappend

Masterw 10 oktober 2020 om 09:34

Einde giro binnenkort?

Scibby 10 oktober 2020 om 10:22

Nee we gaan doorfietsen totdat Kelderman nummer 1 staat. Dan pas moeten we stoppen. Het gaat toch niet zo zijn dat hij eindelijk in supervorm, zonder problemen zo goed staat en dat dan de ronde wordt geannuleerd!

xistnc 10 oktober 2020 om 10:23

Ja, ik geef de Giro nog maximaal twee weken.

Arema Pro Cycling Team 10 oktober 2020 om 11:04

@Scibby

Zou toch wat zijn..Wilco in zijn laatste grote ronde voor Sunweb. Het is hem van harte gegund.

john 10 oktober 2020 om 11:26

Ja die kans acht ik zeer groot dat de Giro over twee weken gedaan is

CechRepublic 10 oktober 2020 om 11:54

Dan krijgen we Almeida als eindwinnaar en zot er voor Evenepoel niks naders op dan volgend jaar te knechten voor een GT-winnaar.

Mooie podiumplek dan ook voor Kelderman.

Jean Dumas 10 oktober 2020 om 09:36

Goede genezing toegewenst natuurlijk.

Fast Freddy 10 oktober 2020 om 09:36

Wint Almeida dan woensdag de giro? Fingers crossed dat ze Milaan halen.

Ypuh 10 oktober 2020 om 09:37

Hoeveel pouletjes zullen er wel niet naar de vaantjes gegaan zijn nu Thomas, Yates, Vlasov en Lopez afgestapt zijn?

Limal 10 oktober 2020 om 09:42

Yep, Thomas, Yates en Vlasov uitgevallen voor mij, Ganna niet opgesteld in de tweede rit die hij won… In de Tour had ik geen enkele uitvaller, in deze ontoerekeningsvatbare Giro gaat het allemaal wat minder :D

xistnc 10 oktober 2020 om 10:23

Iedereen heeft S. Yates vanwege goedkoop, dus zijn uitvallen zal het verschil niet maken.

Joachim 10 oktober 2020 om 10:28

Voor mij net wel, ik sta op een positie dicht bij een prijs in een spel waar je 2 transfers mag doen, maar die heb ik al opgebruikt voor Vlasov en Thomas.

Limal 10 oktober 2020 om 09:39

Damn!! Dat verklaart waarom hij al enkele dagen als een uitgewrongen dweil rondreed… Benieuwd of er nog gevallen optreden de komende dagen, zowel bij Mitchelton als in de rest van het peloton.

Voor wie het interesseert: hier is een interessant (lang…) artikel dat o.a. een idee geeft waarom Yates niet noodzakelijk anderen heeft aangestoken: https://www.theatlantic.com/health/archive/2020/09/k-overlooked-variable-driving-pandemic/616548/
(en waarom we ook beter de bron van iemands besmetting achterhalen dan enkel te kijken naar welke mensen die op zijn/haar beurt besmet zou hebben)

klootje kriekeljon 10 oktober 2020 om 09:53

Met zijn astma wellicht wat kwetsbaarder.

Scibby 10 oktober 2020 om 10:24

Klinkt logisch maar ik heb juist gelezen dat het astma patiënten niet sneller en harder raakt tot zover ze hebben kunnen concluderen. En trouwens heel Ienos heeft astma toch.

Johnny7 10 oktober 2020 om 10:29

Juist het tegenovergestelde heb ik gelezen (astma/hooikoorts). Of die bewering helemaal klopt is nog niet bevestigd uiteraard.

klootje kriekeljon 10 oktober 2020 om 10:36

Keyword: vitamine D. Je hoort er weinig tot niets over. Maar zorg voor voldoende vitamine d in je systeem.

JumbowintdeGiro 10 oktober 2020 om 11:18

@klootje,
Grappig, dat hoor ik best vaak over vitamine D. Dat ze het er niet over hebben.

SoloSlim 11 oktober 2020 om 11:30

@klootje
Natuurlijk zorgt vitamine D voor vitamine D in je bloed.. Waarom zou je het anders nemen :-))

Bertvd 10 oktober 2020 om 09:55

Balen voor Yates.

Slecht nieuws voor de Giro

josi 10 oktober 2020 om 09:59

Ai, vervelend voor hem, en maar hopen dat er niet meer gevallen volgen.

Chasse_patate 10 oktober 2020 om 10:03

Pfff zometeen wint Almeida nog de giro. Steven snel die roze trui pakken.

Merlinappa 10 oktober 2020 om 10:13

Ben vooral benieuwd hoe/waar hij het heeft kunnen oplopen. Met een incubatietijd van 2-10 dagen kan dat zowel voor als tijdens de Giro zijn geweest.. En ook benieuwd of er daadwerkelijk andere besmettingen komen. Kan toch bijna niet anders met 150+ zwaar ademende en zwetende mannen vlak bij elkaar..

Sauerpraum 10 oktober 2020 om 10:19

edit wf: tot ziens

Merlinappa 10 oktober 2020 om 10:28

Nog een punt: de staff en renners zijn alleen nog maar bij een sneltest negatief getest. Die heeft een nauwkeurigheid van zo’n 85% meen ik. Even de PCR daarvan afwachten dus voor meer zekerheid.

Sammysosa 10 oktober 2020 om 10:56

Inmiddels circa 96%, in ieder geval de sneltesten die ik voor mijn medewerkers gebruik.

JumbowintdeGiro 10 oktober 2020 om 11:22

85% dat een besmet(telijk) persoon negatief test of 85% dat een niet besmet(telijk) persoon positief test? En hoe meet je zo’n percentage?
Met die percentages kunnen we wel concluderen dat er geen cluster is binnen Mitchelton. Nog niet in ieder geval.

assen 10 oktober 2020 om 10:30

EEN renner met Corona, NIETS aan de hand. Rest van het team is ook besmet, had niets. Italie is relatief rustiger qua Corona dan Frankrijk was tijdens de Tour, dus rustig aan.

CechRepublic 10 oktober 2020 om 11:56

Het verschil is dat er in de Tour geen renners besmet waren.

De Brigadier 10 oktober 2020 om 10:34

edit wf: niet doen

zacht 10 oktober 2020 om 10:36

Balen. Voor Yates, de Giro, het peloton en ons als kijkers. Milaan gaat dit jaar niet gehaald worden. Jammer van die nog mooie etappes die we gaan missen. Uiterlijk woensdag kappen ze er mee, dan weten jullie dat vast.

Tuubke 10 oktober 2020 om 12:55

Nee joh, de Giro wordt gestaakt zodra er een Italiaan op 1 staat!

Marik 10 oktober 2020 om 10:45

Tja Corona is al ruim 10 maanden onder ons. En ja, mensen raken besmet, zo ook sporters. En door….