Giro 2020: Kelderman rukt op naar tweede plek, Kruijswijk uit top tien

Giro 2020: Kelderman rukt op naar tweede plek, Kruijswijk uit top tien

foto: Cor Vos

Wilco Kelderman gaat als de nieuwe nummer twee van het algemeen klassement de rustdag van de Giro d’Italia in. Dankzij een sterk eindschot ging hij in Roccaraso Pello Bilbao voorbij. Steven Kruijswijk zakte juist drie plaatsen en is nu de nummer elf.

Kelderman maakte een sterke indruk in de bergetappe naar Roccaraso, waar de streep lag in het skioord Aremogna. De kopman van Team Sunweb liet zijn ploeggenoten het tempo bepalen op de slotklim en pakte in de steile laatste kilometer kostbare seconden op bijvoorbeeld João Almeida, die wel het roze behield, Pello Bilbao en VIncenzo Nibali. Daardoor schoof hij ten koste van Bilbao door naar plaats twee in het klassement, op dertig seconden van Almeida.

Kruijswijk verloor juist wat tijd op de concurrentie en zakte weg uit de top tien. De kopman van Jumbo-Visma staat na negen dagen op de elfde plek, op 1 minuut en 24 tellen van het roze.

Dit artikel delen:

23 Reacties

volvie 11 oktober 2020 om 16:45

Ik maak me geen zorgen om Kruijssie. Volgens de WF-fans maakt hij dat in zijn legendarische 3e week vast wel weer goed.

Scibby 11 oktober 2020 om 16:58

Nou het was geen aankomst voor kruijswijk dus ik verwacht dat hij iig nog gaat stijgen.

fcdb4-ever 11 oktober 2020 om 16:49

Wat hoop ik zo dat Wilco heel blijft!
Dit kan zijn ronde worden, in mijn ogen op dit moment de sterkst klimmende klassementsman, samen met fuglsang. Had hij eerder moeten aanvallen? Ik ben niet zo van die uitspraken het is een kwestie van kunnen en het blijft een ronde van 3 weken.

Spirit 11 oktober 2020 om 17:55

hoezo eerder aanvallen ?
voor die laatste 2 km was het nauwelijks een berg te noemen.
Dan toch nog wat tijd pakken in die laatste 2km. lijkt me heel sterk juist.
Het zit goed met zijn vorm, een podiumplaats of zelfs winnen? alles lijkt mogelijk op het moment

Robbiebier 11 oktober 2020 om 16:50

Kelderman is heel goed hoor,ik krijg steeds meer moed.GO WILCO.

Monsieur Bendy 11 oktober 2020 om 17:19

Echt een grote kans om een grote ronde te winnen voor Kelderman met nog 2 tijdritten in het verschiet. Zou toch onvoorstelbaar zijn..

Spirit 11 oktober 2020 om 17:57

Zijn tijdritten zijn niet niet heel fantastich te noemen de laatste tijd…
Ik geloof niet dat hij daar veel tijd zal pakken, als hij dat al doet.

CechRepublic 11 oktober 2020 om 18:14

Precies. In de Tireno dit jaar ging het nog, maar verder heeft hij afwisselend matige en ronduit beroerde tijdritten gereden. Nibali en Fuglsang voor blijven moet normaal gesproken wel lukken, maar de marges zullen beperkt zijn.

paashaas 11 oktober 2020 om 18:53

Tijdritten niet fantastisch? Proloog van deze Giro niet gezien? Ik heb hem nog nooit zo zelfverzekerd door de bochten zien vliegen. Ik denk dat ie top 3 in de tijdrit gaat rijden.

Spirit 11 oktober 2020 om 19:06

Hij verloor 1 minuut op Almeida in 15 km.
dan mag je wel zefverzekerd op de fiets zitten, maar het mag wel wat harder dan aub!

Groetjesaandevoetjes 11 oktober 2020 om 20:27

@spirit – heb je de tijdrit wel gezien? Almeida, Yates en Thomas reden 2 uur eerder waardoor ze geen hinder hadden van de wind.

SCIC 11 oktober 2020 om 17:29

Vergeten wordt dat Almeida nog steeds op kop gaat. Doe moet eerst nog maar afgeschud worden.

Spirit 11 oktober 2020 om 17:57

Zo is dat, hij had het vandaag wat lastig maar heeft een goede tijdrit in de benen, beter dan Kelderman.
Wordt nog heel wat om Almeida uit het roze te rijden

KnightBiker 11 oktober 2020 om 18:05

Pas als Almeida er nog bij is na etappe met meerdere buitencategorie bergen zou ik er geld op in durven zetten, vooralsnog verliest Almeida tot 2 keer toe tijd bij een aankomst berg (Etna) op en vandaag was die berg ook erg kort qua mogelijkheden om iets te doen.
Vooralsnog is het ideaal voor Kelderman dat Almeida er voor staat.

Spirit 11 oktober 2020 om 18:46

Almeida verliest weinig tijd in de bergen ..en in de 1e tijdrit van 15 kilometer had ie 1 minuut op Kelderman.
Er komen nog zo´n 45 tijdrit kilometers..
Het kan natuurlijk dat Almeida er een keer helemaal door zakt in een zware bergetappe.
Als dat niet gebeurt wordt het nog lastig hem uit het roze te rijden….we zullen zien

harryjohan71 11 oktober 2020 om 18:57

1e tijdrit is niet maatgevend ivm verslechterende weersomstandigheden. In de komende tijdritten kan dit niet gebeuren. Almeida heeft nog niet bewezen betere tijdritten te kunnen rijden dan zijn concurrenten. Wel blijkt dat hij net als Kruijswijk de besten bergop op dit moment niet kan volgen. De echte beklimmingen / bergen moeten als alles meezit nog komen. Hier gaat Almeida echt wel meer tijd dan 30 seconden verliezen.

assen 11 oktober 2020 om 17:34

Mmm, wat ik niet goed begrijp is dat we hier nog maar 6 reacties hebben… de GIRO is hartstikke spannend in het AK (al zijn de ritten afgelopen dagen niet zo mooi), OOK nog eens voor NL met twee ijzers in het vuur.

Kelderman heeft trouwens een zeer goede ondersteuning, wow, wat was zijn ploeg sterk, zowel in de breedte ALS bij de besten (Hindley was na Kelderman en Fuglsang de beste AK renner).

Murcia 11 oktober 2020 om 17:40

Komt vooral door Gent-Wevelgem denk ik, dat was weer smullen dan valt deze Giro etappe toch tegen. Ook is het ouderwetse Wout vs Matje weer begonnen of te wel Holland tegen België. Dat maakt de posters wat vuriger.

Wildebert 11 oktober 2020 om 17:52

En van de Giro spatte het nou niet vanaf jammer genoeg wederom vandaag. Maar eens, mooie kans voor Wilco.

Corné 't Glansarm 11 oktober 2020 om 17:55

Kelderman lijkt te gedijen bij dit weer waarbij Kruijswijk er juist door zakt. Diens zo vaak (slechts deels terechte) aangehaalde sterke derde week ontstaat immers steeds door een combinatie van lengte van de ronde, soort aankomsten en hoge temperaturen. Met name dat laatste ontbreekt nu, waardoor Kelderman nu de grootste kanshebber naast Nibali en Fuglsang lijkt te zijn.

SnellePelle 11 oktober 2020 om 18:05

Laat ik gisteren al uitgesproken hebben dat het niks wordt met Stevie..

Niet luisteren..

KnightBiker 11 oktober 2020 om 18:14

Wie moet er naar je luisteren? Moet Kruijswijk opgeven omdat jij het niet ziet gebeuren? Kruijswijk ziet er heden vaak goed uit tot het moment supreme, er is nog niets verloren.

feit is dat dit soort klassieke aankomsten niet helemaal ideaal zijn, lange slopende klimmen met meerdere bergen achtereen waar de diesel aangaat, daar moet Kruijswijk het van hebben en die komen allemaal nog. Het gaat niet helemaal ideaal nu, maar slecht is het zeker niet: zijn kansen op het podium zijn nog gaaf.

harryjohan71 11 oktober 2020 om 19:05

@SnellePelle volgens mij zeg jij standaard dat het niets wordt met de renners van JV

Headlines

Materiaalzone

Populair