Wilco Kelderman loopt diepe snee op in arm bij val in Guangxi

Wilco Kelderman loopt diepe snee op in arm bij val in Guangxi

foto: Sirotti (archief)

zondag 22 oktober 2017 om 08:30

Een naar seizoenseinde voor Wilco Kelderman. De Nederlandse kopman van Sunweb heeft bij een massale valpartij in de vierde etappe van de Tour of Guangxi een diepe wond in zijn arm opgelopen. Kelderman haalde de finish niet en moet zo zijn seizoen in mineur afsluiten.

Na de valpartij is Kelderman naar het ziekenhuis afgevoerd voor de behandeling van zijn arm. Het incident deed zich voor in aanloop naar de slotklim van Mashan Nongla Scenic Sport. Ook zijn ploeggenoten Albert Timmer en Max Walscheid waren bij de crash betrokken, maar zij zijn er met minder schade vanaf gekomen.

Kelderman had nochtans goede plannen voor deze ronde, want in de eerste etappes wist hij zich door het winnen van bonificatieseconden al in de top van het klassement te nestelen. Hij begon de etappe als nummer negen van het algemeen klassement.


Update 10.25 uur
Wilco Kelderman heeft bij de val een grote scheurwond en een diepe snee in zijn onderarm opgelopen. Dat bevestigt ploegdokter Anko Boelens op de website van Sunweb. “Dit zorgt ervoor dat hij hechtingen nodig heeft”, aldus Boelens. “Wilco wordt momenteel behandeld en zal verdere controles ondergaan wanneer hij thuis is. Een verwonding van deze aard moet ongeveer twee weken genezen.”

Dit artikel delen:

25 Reacties

Merlinappa 22 oktober 2017 om 08:34

Hoe komt het toch dat hij maar in die valpartijen blijft zitten.. erg jammer en hopelijk valt het mee en herstelt hij snel. En heeft ie ook ietsje meer volgend seizoen hiermee.

Arema Pro Cycling Team 22 oktober 2017 om 08:50

Matthews DNS..ziekjes?

josi 22 oktober 2017 om 08:54

Balen, al met al een beetje een ongelukkig seizoen met de Vuelta als grote positieve uitschieter.

tvm 22 oktober 2017 om 09:17

Wat is hier de nieuwswaarde van?

ChefSpijker 22 oktober 2017 om 09:20

Matthews gewoon leeg denk ik. Klaagde na Tre Valli al dat hij erg vermoeid was. Snap ook niet dat Sunweb hem hier alsnog weer opgesteld heeft. Was al vertrokken naar Australië na de Italiaanse klassiekers.

KissMyAce 22 oktober 2017 om 09:21

@tvm
Goede poging, ik ben benieuwd!

wielrenner 22 oktober 2017 om 10:03

@merlinappaJe kunt je beter afvragen.Hoe komt het dat er toch zo vaak gevallen wordt?Slecht sturende renners, pijnstillers,tramadol etc etc. M.i ligt dat nou niet aan Kelderman in het bijzonder.

Koel 22 oktober 2017 om 10:11

Ik vermoed dat er keihard naar de voet van de klim is gereden, Timmer en Walscheid zullen lagen er ook bij, maar pechvogels als Kelderman en Gesink vallen zelden zacht.

marehoek 22 oktober 2017 om 10:14

Ik heb deze week Eddy Merckx gehoord, daar werd hem de vraag gesteld “waarom wordt er zo veel gevallen in het peleton”, zijn antwoord ” de renners van tegenwoordig rijden te weinig wedstrijden, met andere woorden ze zitten
te weinig in het peleton om de stuurvaadigheid te beheersen, ze zitten te veel
op stage en daar zijn ze maar met een klein groepje.”

flashke 22 oktober 2017 om 10:35

Vervelend, maar ook niet het einde van de wereld op dit moment in het seizoen.

Pol 22 oktober 2017 om 10:41

@marenhoek
Wat Eddy Merckx zegt heb ik hier al vele malen hier geschreven, altijd op stage en niet koersen.
Je ziet het met Gesink en Kelderman. Ik heb Kelderman zien vallen in Hoogvliet in de Tour de France elke renner blijft overeind maar Kelderman niet.

Koel 22 oktober 2017 om 10:49

In Eddy's tijd reden de renners inderdaad veel meer wedstrijden maar ze hadden toen ook een "veel betere conditie……"
Ook reden ze toen op fietsen van gietijzer in vergelijk met het lichte materiaal van tegenwoordig.
Het een is ook het gevolg van het ander, wanneer je veel valt en geblesseerd raakt, rijd je daardoor ook minder wedstrijden….

TykkeThor 22 oktober 2017 om 10:50

Liever een wond dan een breuk zullen we maar zeggen. De winter zal wel niet in gevaar komen.

Mwielerfan 22 oktober 2017 om 10:53

Veel renners rijden nog altijd 70+ koersdagen. Lijkt me cruijfiaans geblaat van merckx.
Wat betreft matthews: van der Haar hebben ze ook tegen zn zin terwijl zn wegseizoen al over was en half geblesseerd was nog even 200+ koers laten rijden. Hele winter daarna deed ie niet mee.

thorsen 22 oktober 2017 om 10:57

Maar werd er vroeger wel minder gevallen? Dat is natuurlijk nooit te checken. Maar als er daar ergens een valpartij (niet vooraan) was dan was dat waarschijnlijk niet in beeld, en kleine kans dat alle valpartijen de volgende dag in de krant stonden.

Nu zijn er vaak herhalingen van valpartijen in beeld, en anders staat het internet wel vol met berichten over allerlei valpartijen, ook vaak van de renners zelf.

Het kan best zijn dat er echt minder werd gevallen, maar ik vraag me ook wel eens af of het niet een kwestie van perceptie is. Wat denken jullie?

vlek 22 oktober 2017 om 10:58

Merckx aanhalen lijkt me inderdaad niet relevant, maar Matthews is qua seizoensplanning natuurlijk wel al enkele jaren een vreemde renner.

Chaba 22 oktober 2017 om 11:29

Toch wel typerend dat het weer Kelderman is die valt en er wat ernstig aan over houdt. Toch zonde want dit gaat hem nog veel vaker overkomen wat zonde is gezien zijn potentie en klasse.

JaBo 22 oktober 2017 om 11:44

Dat er in vergelijking met vroeger meer gevallen wordt geloof ik wel. Maar de manier van koersen is niet te vergelijken, de belangen zijn nu veel groter ook ligt de gemiddelde snelheid hoger. Ook nemen renners tegenwoordig veel grotere risico's en zijn de parcoursen er ook niet veiliger op geworden.

Plavka 22 oktober 2017 om 12:01

En het materiaal houd niks meer tegen. Alles is van carbon en als je valt breekt het zeer snel doormidden, waardoor niks je val nog breekt. En ook elkaars matriaal breekt elkaars val niet meer.

Wigo 22 oktober 2017 om 12:44

Net als bij Max Verstappen kan hij niets aan al die pech doen…
Of toch wel ?

schipperaar 22 oktober 2017 om 14:20

Eddy gaat nooit vertellen dat het aan het materiaal ligt, carbon wiel vangt niks op, een gespaakt wiel wel. Werd ooit vanachter aangereden met zo’n 80/u , van de stalen weinmann was weinig over maar ving wel de klap op, bij een carbon wiel had ik als kaptein Haak door het leven gekund ipv schipperaar.
We hebben ook meer aan ons hoofd dan 40 jaar geleden, bevordert de concentratie niet. Wilco valt niks te verwijten, lijkt gewoon wat kwetsbaarder want hij lag niet alleen.

sooike 22 oktober 2017 om 17:01

Kelderman valt toch wel veel….

wielrenner 22 oktober 2017 om 17:05

@chaba, binnen 2 weken is ie weer de man, zo ernstig is het dus niet. Bovendien zijn er genoeg renners die door zware kwetsuren niet eens resultaten kunnen boeken, dat is pas zonde.
Wilco heeft daarentegen dit jaar weer bevestigd in de Vuelta en het WK, dus met hem zal het wel loslopen toch?

Koel 22 oktober 2017 om 17:40

bron: Telegraaf:
""Er was geen ontkomen aan”, vertelde ploegmaat Albert Timmer van Team Sunweb die ook bij de val betrokken was. ,,We waren juist bezig om Wilco goed af te zetten voor de drie kilometer lange slotklim. Hij wilde daar nog eens vol knallen om een goed resultaat neer te zetten. Er waren meer treintjes die naar voren wilden. Ineens lag iedereen op de grond.”
Volgens andere renners maakte iemand van Astana een vreemde manoeuvre. ,,Het was jeu-des-boules”, aldus Lars Boom die ternauwernood kon remmen. ,,Als je op dat moment in de voorste rijen rijdt, kun je geen kant meer op. Remmen heeft dan ook geen zin.”"

FritsvanHoefelen 22 oktober 2017 om 23:04

https://twitter.com/TeamSunweb/status/922108769764610048

Op 1.10. Iedereen valt. Alleen Kelderman houdt er weer iets aan over

Headlines

Populair

Materiaalzone