Wilco Kelderman accepteert rol als helper: “Grote rondes rijd ik als tweede of derde man”

vrijdag 4 januari 2019 om 14:12

Wilco Kelderman zal dit seizoen niet als kopman van start gaan in een grote ronde. De 27-jarige renner van Team Sunweb zal in zowel de Giro d’Italia als de Tour de France in dienst van Tom Dumoulin rijden. “Al snel was duidelijk dat dit het scenario ging worden. De grote rondes rijd ik als tweede of derde man”, zegt Kelderman in gesprek met WielerFlits.


Lees hier de voorlopige selecties van Team Sunweb voor de Tour en Giro

Kelderman is blij dat 2018 definitief achter de rug is. Het afgelopen seizoen had hij tweemaal af te rekenen met een fikse terugslag vanwege botbreuken. In de Tirreno-Adriatico brak hij zijn sleutelbeen en de Tour de France moest hij missen door een val op het NK.

Video: Bekijk hier het volledige gesprek met Wilco Kelderman

Dit artikel delen:

28 Reacties

hartstikkebedankt 4 januari 2019 om 14:25

Als je:
– als 23 jarige renner al 7e wordt in de Giro,
– inmiddels al 4e bent geworden in een sterk bezette Vuelta,
– hebt aangetoond 10e te kunnen worden in de Vuelta terwijl je een aantal tegenslagen tijdens de ronde hebt gehad,
– in de kleinere ronden van een week meermaals top 5 hebt gereden,
– nog altijd maar 27 jaar bent
dan vind ik het een vorm van faalangst, gebrek aan zelfvertrouwen of ambitie om je hier ogenschijnlijk wel heel passief bij neer te leggen. Maar goed, ik ben slechts een buitenstaander en gezien zijn verleden met een aantal vallen heeft hij kennelijk zoveel vertrouwen nodig die hij in de luwte wil opdoen dat ik het wel heel schuchter vind worden. Groot ronderenner schuilt volgens mij nog steeds in hem.

HSV 4 januari 2019 om 14:37

Kopman vraagt volgens mij een ander soort karakter. Dat is ook een onderdeel van talent.

hartstikkebedankt 4 januari 2019 om 14:45

Hij reed in 2017 als ‘kopman’ in de Vuelta ook heel solide naar een 4e plek. Het gaat mij ook niet zozeer om de titel maar dit jaar lijkt het wel op een dubbele opoffering in 2 rondes. Men had om de druk wat weg te halen ook kunnen zeggen: Wilco rijdt de Giro of Tour in dienst van Tom en kijkt dan in een vrije rol hoe ver hij komt in de Vuelta, waar wij met Walscheid onze sprintkopman naar toe sturen.

krypton 4 januari 2019 om 15:22

Kelderman was natuurlijk niet echt kopman in de Vuelta van 2017. Hij was er heel lang uitgeweest en niemand verwachtte dat hij een heel goed klassement zou rijden. Dus eigenlijk zonder druk en verwachtingen naar de ronde waar je sowieso al de minste druk krijgt opgelegd.

hartstikkebedankt 4 januari 2019 om 15:29

Mwah, hij was er 2 maanden uitgeweest en had daarvoor de Ronde van Polen gereden, wat toch een ronde is met 7 etappes en een serieus deelnemersveld en werd daar 4e. Voor wat het waard is kreeg hij ook het nummer 1 van zijn ploeg; wie was dan de kopman volgens jou? Ik denk gewoon dat ze Kelderman met relatief weinig druk ook dit jaar wel naar de Vuelta hadden kunnen sturen.

Kwibus 4 januari 2019 om 23:20

Laat deze man. Het is een topper die inderdaad een veryrouwen probleem heeft.

Laat hem doen waar hij zich goed bij voelt. Ik zou niet teveel druk op zn schouders leggen in ieder geval.

KennyKlimmen 4 januari 2019 om 14:28

Een heel gelukkig sportjaar gewenst, Wilco.

Jungle Man 4 januari 2019 om 14:41

Hopelijk blijft em dit jaar ongelukken bespaard en komen zijn kwaliteiten in dit jaar helemaal tot uiting.
Een Kelderman zoals in de Giro waarin hij 7e werd, zie ik graag.

jacco4 4 januari 2019 om 14:42

Je kunt altijd alles negatief uitleggen. Toch blijf ik erbij dat Wilco als tweede man het gevaarlijkst is voor de concurrentie. Hij blijft kansen houden op top tien of zelfs top vijf plaats. Als Wilco een hele goed Giro gaat rijden scheelt dat voor Tom een heleboel. Kan hij ook frisser aan de tour beginnen. Wilco zie ik alleen een grote ronde winnen vanuit een tweede positie. Ze kunnen hem geen minuten geven in een ontsnapping, vorig jaar in de Giro zag je met Chaves en Yates dat dit een heel groot wapen is. Toen Chaves wegviel uit het klassement, was dat een grote opluchting voor Tom Dumoulin. Ik denk wel dat Wilco meer gebruik moet maken van zijn sterke dagen in een grote ronden. Dan mag hij wel meer zelf bewust zijn.

WernerFranke 4 januari 2019 om 14:44

Jammer, zit zoveel meer in.

fietsvriend 4 januari 2019 om 14:58

Fantastische renner, zo zonde dat hij zichzelf zo in de weg lijkt te zitten op mentaal vlak. Maar goed, ook dat is een belangrijk aspect van topsport.

Verder had mijn inziens Kelderman of Oomen altijd moeten starten als kopman in de Vuelta. Ook om die verantwoordelijkheid te kunnen leren dragen.
Hoeveel sprintetappes zijn er eigenlijk voor Waldscheid in de Vuelta?

horsm 4 januari 2019 om 15:22

Ik zie hem zomaar ofwel in de tour ofwel in de Giro alsnog voor een klassement gaan als duidelijk wordt wat Tom gaat doen. En in de schaduw van Tom naar een toptien plek is toch ook prima?

Brabander 4 januari 2019 om 15:35

Wilco moet gewoon zorgen dat-ie er zo lang mogelijk bijblijft, dan komt-ie vanzelf hoog in het klassement terecht. Er kan altijd wat met Dumoulin gebeuren en dan is-ie een hele deftige schaduwkopman.
Als je de top5 van de laatste Tour trouwens bekijkt zie je 2 man van Sky en van 2 man van Jumbo. Dat kan nu ook zomaar

VerstandOpNul 4 januari 2019 om 15:43

Niet redelijk dat hij in beide rondes voor Dumoulin moet knechten.. Hoop dat Tom hem ook wat gunt dit jaar..
Jammer dat zijn onbevangen manier van koersen van vroeger verdwenen lijkt.. Zit nu bij Sunweb ook weer een beetje op een dood spoor, terwijl Jumbo-Visma inmiddels veel meer elan heeft gekregen (en geen kopman hebben waar hij voor onderdoet)..

HSV 4 januari 2019 om 15:57

De kans dat hij valt of op de verkeerde plek zit is zo groot dat ook daarom Kelderen eigenlijk niet geschikt is als echte kopman. Wat is er mis met luxeknecht?

Niklas 4 januari 2019 om 15:55

Gelet op de mentale ontwikkeling van Wilco is de opstelling van Sunweb niet verbazingwekkend, maar er zou intussen hard gewerkt moeten worden aan zijn weerbaarheid. Iets meer ‘killersmentaliteit’ zou hem enorm helpen. De motor en het talent zijn er. Het zure is dat Wilco nu gebaat zou zijn met de persoonlijke plannen waarmee Jumbo-Visma werkt. Bij Sunweb draait alles in de GT’s om Tommeke.

HSV 4 januari 2019 om 16:02

Dat dus. Ik kan me ook voorstellen dat hij niet past daar. Qua talent een topper maar juist het rijden voor een betere renner als Dumoulin zet hem in een kansrijke positie. Bij Jumbo hebben ze het wrs ook te vaak zien misgaan wegens onoplettendheid en vallen.

Thomas Hermans 4 januari 2019 om 16:38

Gewoon een jaar zonder pech , veel koersdagen bijschrijven in welke rol hij ook aan de start verschijnt en weer wat dingen bijleren/beter worden.

Dan in 2020 als Tom wss ook voor olympische spelen gaat en ook het WK een doel voor hem kan zijn, het mij echt sterk lijkt dat Tom weer 2 grote rondes rijdt , kan WIlco wel voor podium gaan in een van de 3 rondes.

Jean Dumas 4 januari 2019 om 16:41

Wilco is altijd nog beter dan Sam. Die twee moet je uit elkaar houden als Tom er niet bij is.

Romāns Vainšteins 4 januari 2019 om 16:49

Saaie renner, leuke gast.

Hij past, op zijn onhandigheid na, prima als luxe-knecht voor een kopman van het kaliber ‘Il Bello’. Kleur bekennen is ook een kwaliteit, we kunnen niet allemaal voor eigen kans gaan immers.

dumoman 4 januari 2019 om 18:49

Hoe kan ik mijn gebruikersnaam aanpassen ?

Naar dumoomen ofzo ??

aru123 4 januari 2019 om 19:13

Leestip exclusief op wielerflits.be een interview met jan bakelants

xistnc 4 januari 2019 om 20:22

Leestip: daar wordt gecopy/paste uit een interview met Jan in een ander 'medium'.

aru123 4 januari 2019 om 20:42

Hallo @Xstinc
Leestip als in interessant om te lezen misschien niet voor jou dan maar voor genoeg anderen wel

Exclusief als in niet te lezen op wielerflits.nl

Fijne avond!

Samlambeej 4 januari 2019 om 20:45

@WF
Waarom onthouden jullie de NLers het interview met Jan Bakelants??

Romāns Vainšteins 4 januari 2019 om 21:08

Het is geen best artikel hoor > 1 grote ‘Sunweb is heel, heel, heel erg goed, leuk en tof’ – show.

vluggejapie 5 januari 2019 om 08:16

De constructie met .be en .nl; het artikel over JB; het kopiëren en plakken van andere media in het algemeen: allemaal heel knullig. Maar interviews zoals het bovenstaande filmpje zijn gewoon uitstekend.

Je zou haast gaan vermoeden dat het vol voor de Giro gaan van TD een rookgordijn is en dat in werkelijkheid WK daar de kopman zal zijn. Dat zou dan ook de sterkere selectie voor de Tour verklaren.

IlPirata 5 januari 2019 om 11:22

Zonde,maar het is niet anders. Sunweb heeft ook te weinig steun voor Dumoulin aangetrokken voor de bergen.