Wielertransfers 2020: Pozzovivo, Juul-Jensen, Israel Cycling Academy, Fournier

woensdag 16 oktober 2019 om 15:05
Wielertransfers 2020: Pozzovivo, Juul-Jensen, Israel Cycling Academy, Fournier

Domenico Pozzovivo - foto: Cor Vos

Met het einde van het wielerseizoen in zicht, beginnen de plekjes voor 2020 steeds schaarser te worden. In de rubriek Wielertransfers geven we een overzicht van de laatste verschuivingen in het peloton.


Domenico Pozzovivo
Domenico Pozzovivo rijdt aankomend seizoen niet meer voor Bahrain Merida, dat meldt een verslaggever van La Gazzetta dello Sport. De revaliderende Italiaan kwam bij een trainingsongeval hard ten val, waarbij hij meerdere botbreuken opliep. Pozzovivo heeft inmiddels alweer een tijdje het ziekenhuis verlaten. Hoe de toekomst er voor de Italiaan uit gaat zien, is nog onzeker.


Christopher Juul-Jensen
De Deense coureur Christopher Juul-Jensen blijft ook de komende twee seizoenen actief voor Mitchelton-Scott. “Het team heeft de afgelopen jaren de verwachtingen die ik van het team had waargemaakt”, aldus Juul-Jensen. “Ik ben de afgelopen jaren de renner geworden die ik wilde worden: een gewaardeerde knecht die ook nog de ruimte krijgt om voor zijn eigen kansen te gaan.”


Israel Cycling Academy
Israel Cycling Academy heeft de selectie voor 2020 uitgebreid met twee vroege twintigers. Alexis Renard (20) wordt overgenomen van de Franse amateurploeg Côtes d’Armor. De allrounder was de afgelopen tijd al stagiair bij de Israëlische ploeg. Sprinter Norman Vahtra (22) reed afgelopen jaar in zijn thuisland Estland voor Cycling Tartu en maakt eveneens de overstap naar de formatie, die volgend seizoen op de huidige licentie van Katusha Alpecin uitkomt in de WorldTour.

“Alexis Renard maakt echt indruk op ons, zowel kwalitatief als in houding”, licht teambaas Kjell Carlström toe. “Het is een sterke renner met een ruime groeimarge. We zijn er zeker van dat hij een grote aanwinst is.” Carlström haalt met Vahtra een nieuwe sprinter in huis. “Hij heeft het juiste vermogen om zowel een lead-out te doen als een sprint te rijden. Hij zit nog ver van zijn volledige potentieel, precies het talent dat we verder wille ontwikkelen.”

Renard en Vahtra tekenen voor twee jaar.


Marc Fournier
Marc Fournier heeft zijn afscheid van de professionele wielersport aangekondigd. Aanhoudende fysieke problemen dwingen de Fransman (24) van Vital Concept-B&B Hotels tot stoppen. Zijn eerste jaren bij de profs beleefde hij in het WorldTour-circuit bij FDJ. Bij die ploeg boekte hij zijn belangrijkste successen op de weg, waaronder eindwinst in het Circuit Cycliste Sarthe in 2016. In de winter van 2017-18 stapte hij over naar zijn huidige ploeg. Ook was Fournier actief op de piste.

Dit artikel delen:

22 Reacties

hartstikkebedankt 16 oktober 2019 om 15:11

Geen idee hoe het is met Pozzo maar zou mooi zijn om hem bijvoorbeeld nog een seizoen bij Androni te zien rijden. Reed toch wel weer sterk de afgelopen 2 jaar.

04398 16 oktober 2019 om 15:51

Wat is een trainingsgeval?
Edit redactie: Bedankt, is aangepast

Nou ja ik hoop in elk geval dat Domenico een mooi ploegje vind, misschien een Italiaanse ploeg?

Thoin 16 oktober 2019 om 15:54

Mss terug naar Bardiani?

zipp404 16 oktober 2019 om 16:18

Ongelooflijk, geef die man een contract! Voor zijn blessure presteerde hij naar behoren. Ook is hij een zelfde soort klimmer als Landa. Voor een andere ploeg is het een groot risico om een geblesseerde renner op leeftijd vast te leggen.

DemarrErik 16 oktober 2019 om 16:19

Hoe kan Israel zoveel nieuwe (matige) renners contracteren? Zij krijgen toch ook 11 renners van katusha erbij?

Verweggistan 16 oktober 2019 om 16:21

Dat blijkt geen verplichting te zijn.

Scott Sunderland 16 oktober 2019 om 16:26

Renners van Katusha staan in de lijst van renners zonder contract voor volgend seizoen. Zelfs Nils Politt.

Rawolf 16 oktober 2019 om 17:09

2 neoprofs vallen buiten de cap van max 30 renners dus waarschijnlijk gaat ICA voor een ploeg van 32 renners. deze 2 jongelingen nemen gen plekken in

Verweggistan 16 oktober 2019 om 17:16

Nee. Het is 28+2. Max.30.

Scott Sunderland 16 oktober 2019 om 17:22

Voorlopig staan er nog maar 15 renners op de loonlijst voor volgend jaar bij Israel Cycling Academy en de meeste Katusha renners zijn zonder ploeg, behalve Politt ook bijvoorbeeld Battaglin, Navarro, Würtz, Guerreiro, Dowsett, Zabel, Hollenstein, Boswell, Biermans en Willie Smit.

Thoin 16 oktober 2019 om 17:47

@rawolf
Nee hoor neo’s tellen wel mee, stagiairs tellen niet mee.
Bv UAE mag wel nog max 3 stagiairs aantrekken (waardoor ze 33 renners hebben) maar mag bijvoorbeeld niemand prof laten worden van 1/07 zoals bv LTS jaarlijks doet.

koos1 16 oktober 2019 om 17:53

Lijkt erop dat Israel Cycling alleen de WT licentie van Katusha graag wilde hebben. Nu ze de WT licentie (vrijwel) zeker hebben laten ze de renners van Katusha aan hun lot over “zoek maar lekker een nieuwe ploeg, wij hoeven jullie niet”. Jammer dat er bij de UCI daar geen regels over zijn. Bij overname van licentie ook verplicht de contracten mee overnemen, zou een goede regel zijn.

Verweggistan 16 oktober 2019 om 16:20

Typische PCT aankopen van Israel. Die lijken weinig te zoeken hebben in de WT.

Scott Sunderland 16 oktober 2019 om 16:24

De vraag is of Pozzovivo überhaupt nog aan serieus fietsen toekomt hoor gezien de ernst van zijn blessures en zijn leeftijd van bijna 37 jaar. Je kan hem een contract geven voor volgend seizoen maar zelfs als hij westrijden kan rijden is het niveau dat hij nog kan halen dubieus.

Chasse_patate 16 oktober 2019 om 17:08

Pozzo naar tjv als klimknecht en een prestatie contract aanbieden.

Scott Sunderland 16 oktober 2019 om 17:49

Misschien kan Pozzovivo gewoon zelf herstellen en proberen daarna op niveau te komen in trainingen. Om ergens in het voorjaar alsnog bij een PCT ploegje ofzo aan te sluiten. Of een grotere ploeg op basis van een prestatiecontract inderdaad. Maar nu is zijn toestand te onzeker denk ik om een goede ploeg te vinden

koos1 16 oktober 2019 om 17:56

Het is jammer dat Bahrein hem geen nieuw contract geeft. Maar aan de andere kant ook te begrijpen, want het is een grote vraag of hij nog kan koersen. Als hij weer op niveau kan komen zal hij wel ergens een contract tekenen bij een PCT ploeg die een wildcard voor de Giro krijgen of bij een WT ploeg die nog een goed klimmende knecht zoeken.

Tom Opheij 16 oktober 2019 om 17:49

Een prestatiecontract voor een knecht? Hoe werkt dat dan?

Scott Sunderland 16 oktober 2019 om 17:55

Pozzovivo is toch niet een pure knecht ? Toch wel een jongen die regelmatig als kopman werd uitgespeeld.

Scott Sunderland 16 oktober 2019 om 18:25

Een knecht wordt ook beoordeeld ten aanzien van goede prestaties leveren in dienst van de ploeg natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat wanneer een knecht de opdrachten goed uitvoert die hij krijgt, dit ook soort van meetbaar is.

Shinzawai 16 oktober 2019 om 18:54

Op basis van de resultaten van de kopman(nen)?

Scott Sunderland 16 oktober 2019 om 19:14

Op basis van dat als je tien opdrachten krijgt je er de meeste goed uitvoert. Daar wordt een knecht toch uiteindelijk op beoordeeld. Om een hele goede knecht te worden moet je een goede renner zijn.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.