Wielerploegen 2019: BEAT Cycling Club

Door , maandag 18 februari 2019 om 18:00

foto: Léon van Bon (archief)

In januari stelde WielerFlits de WorldTour-ploegen en enkele ProContinentale teams aan je voor. Met de Ster van Zwolle als opener van het Nederlandse wielerjaar kijken we ook vooruit naar de Nederlandse continentale formaties. In deze aflevering kijken we naar BEAT Cycling Club, dat het tweede jaar van zijn bestaan in gaat.


BEAT CYCLING CLUB 2019
Land: flag-nl Nederland
Sponsors: BEAT is een club en draagt geen sponsornaam
Sinds: 2018
UCI-code: BRT
Fietsensponsor: KOGA
Tenue 2019:


BEAT Cycling Club in 2018

Twee UCI-zeges boekte BEAT Cycling Club in 2018. In mei was Piotr Havik, die op revanche uit was na zijn mislukte stage bij Katusha-Alpecin, de beste in de Ronde van Overijssel. Havik wist er Harry Tanfield – een van de Britse revelaties van het voorbije seizoen – in een sprint-à-deux te verslaan. In juli was België goede grond voor Aksel Nõmmela: hij won er de Grand Prix Albert Fauville-Baulet. Allebei zeges op het laagste profniveau, maar voor een nieuwbakken continentale ploeg een goede binnenkomer.

Nõmmela wordt tweede in Antwerpen – foto: Cor Vos

Ploegleider Egon van Kessel blikt met genoegen terug op de tweede seizoenshelft, waarin meerdere keren top-10 werd gereden in Belgische en Nederlandse semi-klassiekers. De tweede plek van de Est Nõmmela in Antwerp Port Epic sprong eruit. “Dat geeft extra motivatie en voldoening”, aldus Van Kessel. “We rijden een groot UCI-programma om ons in de kijker te rijden. Om sterker te worden en om te strijden met de profs.”

“Mijn hoogtepunten zijn de mooie uitslagen zoals in de Port Epic waarin we podium reden, maar vooral de finale van het NK wielrennen met Piotr”, zegt de ploegleider. Havik reed in de finale lang mee en koos voor de aanval, vaak samen met de latere kampioen Mathieu van der Poel. Uiteindelijk werd Havik tiende. “Het is heerlijk om dat te zien vanuit de auto. Ik vind het overigens belachelijk dat hij geen prof kan worden. Hij had afgelopen jaar zelfs een baan erbij. Ik heb er nog moeite voor gedaan, dus dat hij het niet is geworden is een teleurstelling.”

Piotr Havik toonde zich vaak aanvallend in 2018 – foto: Cor Vos

Aantal overwinningen: 2

Belangrijkste resultaten:
flag-nl Ronde van Overijssel (1.2) – Winst
flag-be Grand Prix Albert Fauville-Baulet (1.2) – Winst
flag-be Antwerp Port Epic (1.1) – Tweede
flag-be Heistse Pijl (1.1) – Derde
flag-nl NK wielrennen op de weg (NC) – Tiende


Transfers

“Onze grootste zwakte was dat we te veel afhankelijk waren van twee renners”, blikt Egon van Kessel terug op 2018. Hij doelt daarmee op Nõmmela en Havik. Waar vroeg in het seizoen Arjen Livyns al werd opgepikt door Veranda’s Willems-Crélan, moest BEAT na het seizoen ook afscheid nemen van revelatie Nõmmela. Hij kiest voor Wallonie-Bruxelles. Ook Bas Tietema, die een tijd geblesseerd was, vertrekt. Hij doet net als Danny Maas en Wesley Van Dyck een stap terug.

Martijn Budding – foto: Cor Vos

Daartegenover staat de komst van onder meer Martijn Budding en Luuc Bugter, die overkomen van respectievelijk Roompot-Nederlandse Loterij en Delta Cycling Rotterdam. “We zijn echt versterkt”, is Van Kessel van mening. “We kunnen nu mee gaan doen en zijn niet afhankelijk van andere ploegen. We konden afgelopen seizoen de wedstrijd niet zelf maken. We moesten tegen mijn visie in defensief rijden, maar dat was wel realistisch.”

Uit België zijn Yves Coolen en tijdrittalent Guillaume Seye overgekomen. Laatstgenoemde liep een periode stage bij Veranda’s Willems-Crélan en werd tweede op het BK tijdrijden voor beloften. “Zij hebben zich bewezen op UCI .2 en nationaal niveau in de subtop. Door gerichte training hopen wij dat ze een stap kunnen zetten”, legt Van Kessel uit.

Luuc Bugter

Luuc Bugter – foto: Léon van Bon

De laatste aanwinst is een opvallende naam, de Brit Adam Lewis. Van Kessel werd over hem getipt door een Duitse collega. “In een Waalse wedstrijd reden we tegen hem”, doelt hij op de door Nõmmela gewonnen GP Albert Fauville. “Hij reed voor een continentale ploeg uit Luik (T.Palm-Pole, red.) en was de enige renner waar we last van hadden. Hij bood ons de meeste weerstand op een slopend parcours. Daarna heeft hij ons ook in Leuven, de GP Jef Scherens, overtuigd.”

IN
flag-nl Martijn Budding (Roompot-Nederlandse Loterij)
flag-nl Luuc Bugter (Delta Cycling Rotterdam)
flag-be Guillaume Seye (EFC-L&R-Vulsteke)
flag-be Yves Coolen (Home Solution-Soenens)
flag-gb Adam Lewis (T.Palm-Pole)

UIT
flag-ee Aksel Nõmmela (Wallonie Bruxelles)
flag-nl Bas Tietema (WV De IJsselstreek)
flag-be Arjen Livyns (per 1/3/2018 naar Verandas Willems-Crélan)
flag-nl Danny Maas (Willebrord Wil Vooruit)
flag-be Wesley Van Dyck (elite zonder contract)


Ambitie voor 2019

Met de vijf nieuwkomers én de vijf blijvers komt de selectie van BEAT op tien renners voor 2019. “Dat is genoeg voor een enkelvoudig programma”, legt Van Kessel uit. “De Topcompetitie rijden we niet. Dat was afgelopen seizoen te veel, samen met de UCI-wedstrijden doordeweeks. Elke keer moesten we met dezelfde renners rijden in het weekend en de dagen ervoor. Dit jaar geven we de voorkeur aan de UCI-wedstrijden, met alle respect voor nationale wedstrijden. Als we 15 of 16 renners hadden, reden we de Topcompetitie wel.”

Egon van Kessel – foto: BEAT Cycling Club

Het seizoen van BEAT Cycling Club begint dan dus ook niet in Zwolle, maar op 8 maart in de Ronde van Rhodos (2.2) te Griekenland. Met de versterkingen wil BEAT vaker zijn neus aan het venster steken. “We willen in de picture rijden en ons in de tv-uitzendingen tonen als dat kan. Daarnaast willen we weer uitslagen rijden en op podiums staan. Men moet weten: BEAT is erbij”, geeft de ploegleider zijn doelstelling aan. “Men moet rekening met ons gaan houden.”

Een persoonlijke doelstelling voor Van Kessel is de plek van de ploeg op de UCI Europe Tour. Vanuit het niets stoomde BEAT op naar plaats 44 aan het einde van het vorige seizoen. Volgend jaar hoopt hij met de ploeg te klimmen naar de top-25 van die ranking. Ook de wens om in de toekomst de stap te maken naar het ProContinentale niveau is er nog bij BEAT. “We zijn daartoe bereid, maar je moet ook de middelen hebben. Het ziet er goed uit en ik hoop dat het lukt, maar eerst dit seizoen.” De ploegleiding geeft aan op een rustige, duurzame manier door te willen groeien als club. ProContinentaal worden wordt een middel genoemd, geen must.


Selectie BEAT Cycling Club voor 2019
flag-nl Daniel Abraham Gebru
flag-nl Martijn Budding
flag-nl Luuc Bugter
flag-be Yves Coolen
flag-er Nahom Desale
flag-nl Piotr Havik
flag-be Daan Hoeyberghs
flag-gb Adam Lewis
flag-nl Alex Mengoulas
flag-be Guillaume Seye
Totaal: 10 renners

Dit artikel delen:

11 Reacties

horsm 18 februari 2019 om 10:08

Beat heeft toch ook een baan-ploeg? En hadden zij ook niet een clubstrucuur waarbij je als kan doorgroeien enz? Zijn ze daar vanaf gestapt?

Nick Doup 18 februari 2019 om 12:19

BEAT heeft inderdaad een baanploeg en is nog steeds een club waar partners zich aan kunnen verbinden. Ook kun je als wielrenner zelf lid van de club worden. Dat is er nog steeds. Deze vooruitblik is puur gericht op de Continentale wegploeg van BEAT.

horsm 18 februari 2019 om 18:59

Thanks, Nick – dus ik begrijp dat er niemand vanuit de club is doorgedrongen tot het continentale team.

Nick Doup 18 februari 2019 om 19:06

Dat klopt, de vijf nieuwkomers komen van buitenaf.

Vincent Lacressonniere 18 februari 2019 om 14:28

Ik snap ook niet dat Havik geen prof is. Echt een sterke renner.

doorak 19 februari 2019 om 03:16

Piotr heeft vorig jaar meerdere erg sterke wedstrijden gereden. Vaak was hij de aanjager van de ploeg, zat in ontsnappingen, reed veel gaten dicht maar kon het vaak niet afmaken omdat de ploeg hem niet voldoende kon steunen zoals met gaten dichtrijden en aanvallen pareren.
Met het NK reed hij het meeste op kop van allemaal op MvdP na. Ook daar probeerde hij ontsnappingen op te zetten maar de rest bleef zitten of haalde hem terug ivm de ploegentactiek hier en daar. Echt de hele dag sleuren en vol in de wind en nog 10e worden ook.
Hij heeft ook een goede tijdrit en is een slimme renner. In Roozendaal won hij de sprint van Roozen en Taco vd Hoorn. Tijdens de sluitngsprijs Putte Kapelle ws hij de man die de finale kleurde. Hij reed in laatste kilometers weg maar Cees Bol sprong naar zijn wiel en nam niet over. 1. Taco vd Hoorn 2. Piotr Havik 3, Cees Bol en nog meer sterke renners erachter.
Men schrijft mislukte stage Katusha wat niet de juiste omschrijving is. Stagiaires mogen niet in UCI world tour van hoogste niveau uitkomen. Weet nu even niet exact tot wel niveau men wel mag maar meer het pro-continetaal niveau meen ik. Katuscha had toen vrijwel geen wedstrijden ingepland staan op het niveau waarin stagiaires wel mee mogen doen en zodoende kreeg Piots amper een kans om zich te bewijzen. Mislukte stage maar niet vanwege zijn prestaties omdat er nauwelijks wedstrijden beschikbaar waren. Werd dus meer mee trainen dan voldoende wedstrijden rijden.

trickstuff 19 februari 2019 om 08:39

Zeer sterke renner inderdaad, erg jammer hij niet op PCT niveau aan de bak komt. Het wordt er ook niet makkelijker op voor hem: hij is ‘al’ 24, ploegen die het met een paar renners minder doen dan enkele jaren geleden.

Hij reed overigens een heel degelijke stage en een mooi programma voor Katusha, met meerdere 1.HC koersen waar een WT peloton aan de start stond.

doorak 20 februari 2019 om 00:42

Hij deed het inderdaad goed in zijn stage, maar zoals hij zelf aangaf, een mager programma en weinig gelegenheid zijn potentie te tonen.

horsm 18 februari 2019 om 21:54

Hoe financieren ze dat eigenlijk zonder sponsor?

maklukzat 18 februari 2019 om 22:51

Ze hebben al 1500 leden.

Romāns Vainšteins 18 februari 2019 om 23:06

Ploeg die de vreemdheid van hun bestaansrecht fraai doorvertaald in het clubtenue.

Doe mij maar Pauwels Sauzen – Vastgoedservice.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Giro 2019

Headlines

Materiaalzone

Populair