WielerFlits Podcast: “Van der Poel maakte geen fout, Asgreen deed juist alles goed”

dinsdag 6 april 2021 om 16:00
WielerFlits Podcast: “Van der Poel maakte geen fout, Asgreen deed juist alles goed”

foto: Cor Vos

Podcast

Wie had dat verwacht? De intrinsiek snellere Mathieu van der Poel die tijdrijder Kasper Asgreen meekrijgt naar de finish in Oudenaarde. Maar niet de Nederlandse kampioen van Alpecin-Fenix verdedigde zijn titel met succes, het was de Deense kampioen van Elegant-Quick-Step die victorie kraaide. Hoe kon dat nou? Geniet in een dik uur na van de Ronde van Vlaanderen met de WielerFlits Podcast!

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Peter Sagan, Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

WielerFlits-verslaggevers Maxim Horssels en Youri IJnsen bespreken in de podcast wat hen is opgevallen tijdens de Ronde van Vlaanderen. Hoe kon Van der Poel nou die sprint-a-deux verliezen van Asgreen? Wie waren de andere ‘winnaars’ van de Vlaamse Hoogmis, welke mannen stelden teleur én hoe deed Jumbo-Visma het eigenlijk in dienst van Wout van Aert?

Ook de nieuwe veiligheidsmaatregelen van de UCI passeren de revue. Hoe denken onze mannen over de uitsluiting van Michael Schär? Daarover begint ook de voorspelling aan het einde van de podcast. Heb je geluisterd? Discussieer mee onder dit artikel. Vrijdagmorgen verschijnt er weer een nieuwe WielerFlits Podcast!

Listen to “S4E11 – Vlaanderens Mooiste en de nieuwe UCI-regels” on Spreaker.


Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed

Dit artikel delen:

15 Reacties

Dr op en dr over 5 april 2021 om 13:21

Juiste conclusie. Mathieu was gisteren de sterkste van de hele wereld in de Ronde van Vlaanderen, op één na.

Z’n eerste luik van het seizoen mag je toch wel geslaagd noemen. Zeker nu dat hij van de week voor de camera verteld heeft dat de basis voor dit eerste blok wat minder was als in vorige jaren. Met ‘Strade’ en drie prachtige World Tour dag winsten in de Tirreno en UAE op zak kan je dan moeilijk spreken van een gemist voorjaar. Tel daar nog wat uitstekende ereplaatsen bij op, en ik zeg ‘geslaagd’.

En dan nu op richting de hoofddoelen van het seizoen, Goud in Tokyo en de wereldtitel op de weg. (Jammer dat die vervelende verplichting van een Tour er nog tussen zit.)

Jeylan Mashiga 5 april 2021 om 15:19

Maar het blijft bijzonder pijnlijk om te constateren dat MVDP minstens 5 monumenten had kunnen winnen maar hij heeft maar eentje gewonnen door zijn manier van koersen en zijn keuzes die hij maakt, aan andere kant zijn juist de keuzes die hij maakt die hem ook een enieke renner van maakt en dat weet ik natuurlijk ook wel maar het blijft zonde, om maar een voorbeeld te noemen, in 2019 had hij PR kunnen als hij toen had gekozen om die te rijden. In 2020 met normale voorbereiding had hij ook MSR kunnen winnen en dat geldt ook voor 2021 met gisteren als voorbeeld, ik moet ook zeggen dat ik niet helemaal objectief ben want ik behoor tot de groep van MVDP fans.

Emergo 5 april 2021 om 17:00

@ Jeylan ieder mens heeft een hoop “had kunnen”op zijn/haar naam staan. de werkelijkheid ziet er om welke reden dan ook anders uit. That’s life.

kroketten 5 april 2021 om 17:07

@ Jeylan Mashiga Die redeneringen gaan wel wat ver. Als hij al koersen had moeten winnen die hij niet meereed (PR 2019) of waar hij duidelijk niet goed genoeg was (MS 2020). Als hij beter in vorm was in MS begin augustus 2020 was hij misschien niet meer in goede vorm tegen RVV half oktober 2020, en dan wint hij die misschien niet. Als Wout zijn sprint vorig jaar van verder aangaat zoals Asgreen gisteren deed, dan wint Mathieu ook niet. Als Wout geen materiaalpech had in PR 2019 wint hij die misschien wel. En als Wout vorig jaar had gestart in LBL, dan won hij die ook. Of als Mathieu de dag voor LBL niet zo straf doorging in Binckbanck, dan won die misschien LBL? Veel ALSEN.

In PR is Mathieu nog nooit gestart. In LBL, MS Lombardia kwam hij nooit in de buurt van overwinning. In de RVV 2019 was hij waarschijnlijk de beste, maar onstuimig. In RVV 2020 was hij bij de 3 besten, won hij, maar die had hij evengoed kunnen verliezen en dan hij ie 0 monumenten. Gisteren was hij bij de 2 besten, had hij misschien kunnen winnen, maar trok hij aan het kortste eind. Je kan wel eens zeggen dat iemand al dan niet een koers extra op zijn palmares had kunnen staan. Maar Mathieu die er 5 monumenten had moeten hebben. Tja. “Win maar eens een koers”, zegt José De Cauwer altijd. En gelijk heeft ie.

Merlinappa 6 april 2021 om 08:54

@Jeylan Mashiga

Als MvdP fan zou je toch juist moeten kunnen waarderen welke keuzes hij maakt? :)

Dr op en dr over 6 april 2021 om 09:48

@Jeylan ..> Helemaal niet erg hoor als je fan bent van iemand. ;)

Maar zoals hierboven al door anderen wordt aangegeven, is het natuurlijk niet helemaal realistisch wat je schetst. Om te kunnen winnen, dien je eerst in de situatie te komen om dit überhaupt te kunnen doen. Dit laatste lukt Mathieu erg goed, want de regelmaat waarmee hij de top noteringen uit z’n mouw blijft schudden is absurd !

Maar uiteraard zal hij altijd een pak meer races verliezen dan winnen. Dat is nu eenmaal inherent aan de koers. En eigenlijk is dat maar verdomd goed ook. ;)

S'mon 5 april 2021 om 17:34

De enige fout die Mathieu maakte was een zwarte broek aantrekken voor de start ;).

kevin blanko 5 april 2021 om 22:18

“dat van der poel niets anders kon doen dan wat hij deed en dat niet goed genoeg was” Ik denk wel degelijk dat Mathieu een tactische fout maakt, dat deze goed is uitgelokt door Asgreen en deze voorkomen had worden door een tactisch plan vanuit de auto…

Vorig jaar deed Mathieu alles goed in zijn sprint tegen Wout, hij wist ik ben explosiever dus ik maak er een zo kort mogelijke sprint van startend in een zo laag mogelijk tempo, na afloop kreeg hij de vraag wat als Wout eerder was aangegaan, waarop hij het correcte antwoord gaf: dan spring ik op zijn wiel en bewaar ik mijn maximale inspanning voor de laatste 50 meter.

Als ze dit jaar in de auto tegen hem zeggen: oké Mathieu zelfde plan als vorig jaar zo kort mogelijk en tempo zo laag mogelijk. Asgreen kan je alleen kloppen door vroeg aan te gaan en er een lange slopende sprint van te maken, zelf ga je niet aan voor 150 meter. Als Asgreen eerder aangaat laat hem maar komen en spring op zijn wiel en probeer je uit zijn wiel te komen. laat je niet uit de tent lokken voor een lange sprint. Dan wint hij ook dit jaar 9 van de 10 keer deze sprint, ook al was Asgreen sterker.

Asgreen lokt Mathieu dan ook uit tot het maken van deze tactische fout door vanaf 300 meter al te gaan staan op de trappers, waardoor Mathieu op scherp komt te staan en niet meer de tijd heeft om goed naar de bordjes te kijken hoever het nog is. Ik denk dat hierdoor Mathieu meteen zelf ook aangaat als Asgreen aangaat en dus in een 225 meter lange slopende sprint is gelokt waar het aankomt op gemiddeld wattage 15 seconden ipv een tactische sprint.

Mijn conclusie: zelfs als je niet de sterkste bent kan je nog steeds winnen als je tactisch alles goed doet, Mathieu deed dat in dit geval zeker niet

bloemist 6 april 2021 om 11:05

Asgreen kon terug keren na de Kwaremont en leek me nadien de sterkste op de Patersberg. Mathieu had wellicht de intentie om alleen naar de aankomst te kunnen en heeft daar veel krachten verspeeld in die tempo versnelling. Na de Koppenberg eerder in de wedstrijd is Kasper vooraan kunnen terug keren door het werk van Stan Dewulf in dienst van Greg. Eerder was Asgreen wel achterop geraakt door een val waar hij ook tot een extra inspanning gedwongen werd. Mathieu was de vinnigste de meest explosieve, Kasper de tijdrijder de sterkste in de laatste 12 km. Wout die zat precies nog een beetje met het door de wind loodzware Wevelgem in de benen. Van het zevental die daar een finale van 180 km reden was er maar één op de afspraak. DDVL op woensdag lijkt de beste voorbereiding op de Ronde was in 2019 niet anders .

dneddy 6 april 2021 om 16:12

Reageerde net zelf en zie nu je reactie. Goed uitgedokterd, zo is het inderdaad. De vraag is of men deze analyse zo vlot kon maken, maar zelfs zonder die analyse weet een beetje wielrenner dat vanuit het wiel komen altijd makkelijker is dan van kop af aan! Dat deed Asgreen dus hardstikke slim. Je moet er alleen nog wel overheen kunnen komen natuurlijk

williams 6 april 2021 om 10:37

Wat ik vooral beneden alle peil vond was de commentaar bij de laatste 20km op eurosport, Asgreen werd daar compleet belachelijk gemaakt. Als journalist zou je zeker beter moeten weten. Uitspraken zoals: ” Als vdp en Asgreen 100 keer tegen mekaar sprinten wint Asgreen 2 keer als vdp materiaalpech heeft” zijn een journalist onwaardig.

Romāns Vainšteins 6 april 2021 om 13:11

Sowieso is dat tweekoppige draak-kontlikken van van Bellegehem aan het adres van beide Antwerpse wonderboys minimaal zo tenenkrommend als wat men hier Wuyts altijd kwalijk neemt. Die laatste vond ik overigens helemaal prima afgelopen ronde, ik kon er weinig kwaads in ontdekken eigenlijk.

hongerklopje 6 april 2021 om 14:03

Traksel is inderdaad een verschrikking. Gaf op gegeven moment aan dat Asgreen niet meer kon winnen toen ze met z’n 2en bovenkwamen op de Patersberg.

Peter Lippens 6 april 2021 om 15:48

Idd zielig commentaar al moet ik toegeven dat ik ook dacht dat Matje het makkelijk zou halen maa denk dat weinigen de sprintkwaliteiten van Asgreen kennen, zeker niet na zo'n zware koers en Matje zijn bobijntje was helemaal op, in ieder geval meer op dan dat van Asgreen. De twee sterksten zaten vooraan en de meest frisse heeft gewonnen, terecht overigens, opende zelf de koers op 100 km voor de meet en werd opgehouden in een val, dus zeker niet gestolen.
Moet ook denken aan de sprint tussen Pedersen en Trentin op dat WK waarbij de meesten Pedersen weinig kans gaven terwijl we nu weten dat Pedersen aardig kan sprinten, zelfs in massasprinten.

dneddy 6 april 2021 om 16:01

Mmm, ik weet het niet. Denk dat Matje toch met net iets te veel vertrouwen aan de sprint begon. Ik zei het tegen de wielermaten onderweg, ik heb de indruk dat Asgreen aan het linkeballen is. Zijn overnames waren duidelijk ingehouden. Op zo’n moment tegen zoiemand van kop af de sprint aangaan is een risico. Vanuit het wiel is toch in het begin net wat makkelijker op gang komen, en met zijn jump goed te pareren. Dat zou je een fout kunnen noemen. Maar ja, dat is achteraf lullen.

Headlines

Materiaalzone

Populair