Wiebes sprint naar overtuigende zege in openingsrit Tour de Yorkshire

vrijdag 3 mei 2019 om 13:53
Wiebes sprint naar overtuigende zege in openingsrit Tour de Yorkshire

foto: Cor Vos

Nederlands succes in de Tour de Yorkshire! Lorena Wiebes heeft de openingsetappe van de Tour de Yorkshire op haar naam geschreven. De jonge Nederlandse sprintster van Parkhotel Valkenburg was afgetekend de snelste in finishplaats Bedale. Wiebes is tevens de eerste leider.

Niet alleen de mannen koersen enkele dagen in Yorkshire. Vandaag en morgen kruisen Marianne Vos, Anna van der Breggen en Annemiek van Vleuten de degens in de ASDA Tour de Yorkshire Women’s Race. De dames begonnen al relatief vroeg aan de openingsetappe: een 132 kilometer lange onderneming van Barnsley naar Bedale.

Marianne Vos groet het publiek voor de start – foto: Cor Vos

Nerveuze openingsfase 
Onderweg moesten de rensters de Cote de Lindley (1,1 km aan 7,5%) beklimmen, maar de finale was zo goed als vlak. Konden we ons opmaken voor een massasprint? Een groot deel van het peloton dacht daar anders over, waardoor we een spectaculair begin kregen. Zo probeerden meerdere rensters weg te rijden.

Het duurde ruim zestig(!) kilometer vooraleer Lizzie Banks en Leah Dixon een definitief gaatje wisten te slaan. De Britse dames wisten een maximale voorsprong bijeen te fietsen van twee minuten, maar kregen niet veel later het gezelschap van Kelly Murphy, Ingrid Lorvik, Maria Giulia Confalonieri en Lauren Kitchen.

Verschillende rensters probeerden uit de greep te blijven van het peloton – foto: Cor Vos

De zes koplopers reden stug door, maar het peloton zat niet ver. Met nog veertig kilometer te gaan was de voorsprong gedaald tot minder dan veertig seconden. Dit bleek het sein voor enkele rensters om in de tegenaanval te gaan. Zo probeerden thuisfavoriet Lizzie Deignan, Tyler Wiles en Audrey Cordon-Ragot om er vanonder te muizen.

Het peloton liet echter niet begaan, waardoor alles weer samenkwam. Alleen: de voorsprong van de koplopers groeide weer zienderogen. Met nog twintig kilometer te gaan was de achterstand voor Van der Breggen en co gegroeid naar precies één minuut. Kregen we dan toch een verrassend slot?

Wiebes vliegt naar de zege
Het antwoord was nee, want op minder dan vijf kilometer van de meet werden de vluchters ingerekend. We gingen alsnog sprinten in de straten van Bedale. Het was uitkijken naar rappe vrouwen als Amalie Diederiksen en Chloe Hosking, maar ze werden allemaal voorbijgesneld door Wiebes.

De 20-jarige renster boekte afgetekend haar derde zege van het seizoen. Eerder won ze al Nokere Koerse en de EPZ Omloop van Borsele. Christine Majerus en Alison Jackson moesten genoegen nemen met de dichtste ereplaatsen.

Winnares Lorena Wiebes – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

17 Reacties

Dolfy 3 mei 2019 om 13:55

Verreweg de snelste… Mooie zege..

HSV 3 mei 2019 om 14:01

Die meid zit er ook stevig aan te komen. Gaat goed met de NL dames. Jammer dat het vrouwen wielrennen nog zo gekleineerd wordt door oa de aso. Zonneveld heeft daar gelijk in.

Gilberto 3 mei 2019 om 14:42

Verdienen wat mij betreft echt meer aandacht hoor, leuk om naar te kijken die vrouwenkoers, daar niet van, maar internationaal gezien en in de breedte, is er gewoon te weinig vraag naar ook volgens mij. Wij roepen natuurlijk ook alleen maar van de hoogste daken dat ze meer aandacht verdienen, puur omdat de Hollandsche dames het zo goed doen. Als het gedomineerd werd door Poolse, Colombiaanse of Kazakh dames, was er niet zoveel ophef over geweest kan ik je verzekeren.

LucasR 3 mei 2019 om 14:56

Wat zeg je nou, Gilberto? Ze verdienen meer aandacht, maar tovh ook weer niet?

En het is echt onzin dat het vrouwenwielrennen niet zo internationaal zou zijn. Ze verdienen zéker meer aandacht. Gewoon schandalig dat die twee Waalse klassiekers niet op tv te zien waren. Er zijn wat dat betreft nog grote stappen te zetten.

Gilberto 3 mei 2019 om 15:18

Lucas, wat MIJ betreft verdienen ze dat wel ja. Ik zit aan de buis gekluisterd bij die vrouwenkoers en kijk het net zo graag als de mannen. En ben ook EEn van de weinige die onder de meeste vrouwentopics ook reageer. Iedereen roept hier wel dat ze zo voor het vrouwenwielrennen zijn, maar de topics blijven toch verdomd stil altijd. Ook DAT zou al helpen om het meer leven in te blazen.
Maar goed, denk toch dat vooral de Nederlanders het volgen en er naar kijken. En die markt zal te klein zijn om echt werk te maken van die vrouwenkoers. We kennen wel een hoop willen, vinden en roepen, maar je moet nou eenmaal een beetje realistisch blijven

Vlinder 3 mei 2019 om 19:50

@Gilberto,ik kan je onderbouwing goed volgen en ik ben het ook wel met je eens dat het mannenwielrennen qua interesse wat breder verspreid ligt over diverse landen maar in het geval van de Waalse pijl en L-B-L ging het om een Belgische omroep. Ook in België waren de kijkcijfers van AGR en de Vlaamse koersen behoorlijk aanzienlijk. Dus dat die koersen niet uitgezonden werden vond ik erg raar. Trouwens via social media zie ik erg veel Engelsen die erg veel van vrouwenwielrennen houden. Volgens mij lopen ze in Engeland echt voorop wat betreft het vrouwenwielrennen. In ieder geval in uitzendtijd, prijzengeld, parkoers en aandacht.

Brabander 3 mei 2019 om 20:55

In Vlaanderen doen ze het toch ook goed? Alsof die veel toppers hebben. Jolien d’Hoore, Lotte Kopecky en Sofie De Vuyst (en Ann-Sophie Duijk heeft een aardige tijdrit). Dan houdt het ook op.
Je hebt op zich wel gelijk over de Nederlandse dominantie. Maar daarom is het ook goed dat zo’n Bastianelli echt een topvoorjaar heeft gereden en Niewiadoma de Amstel wint

Vlinder 3 mei 2019 om 14:05

Poeh, wat een overmacht! Prachtig hoor en nog zo jong. Wat een goed voorjaar van haar!

west 3 mei 2019 om 14:06

Ligt het aan mijn kennis van het vrouwenwielrennen of staan er verder geen sprinters in de top 10?

Hoebele 3 mei 2019 om 18:33

Zitten toch enkele sprinters in de top 10: Majerus, Fournier, Brennauer, Balsamo en Roy. Maar je hebt gelijk, niet van het niveau Wild, D’Hoore of Bastianelli.

west 3 mei 2019 om 18:46

Ik dacht dat dat meer punchers waren en Majerus een klimmer… Tnx!

LucasR 3 mei 2019 om 14:58

Zo, die is goed zeg!

chasse patat 3 mei 2019 om 15:27

Juist bij deze wedstrijd wordt aan de vrouwen evenveel uitbetaald als aan de mannen. Bij Ineos kritiek als goede sponsor, maar de Britse sponsoren gaan juist ook gelijkwaardig om met het vrouwenwielrennen. Daar kan het vaste land van Europa nog een voorbeeld aan nemen.

Gilberto 3 mei 2019 om 16:17

Beetje naief hoe jij het stelt natuurlijk

steven2743 3 mei 2019 om 18:34

Leuk om veldrijdster Sophie de Boer voorin te zien.

Gilberto 3 mei 2019 om 19:47

Voorin, achteraan, in het midden, van links of van rechts; Sophie is altijd leuk om te zien natuurlijk

Verweggistan 3 mei 2019 om 19:48

Ik moet bij Wiebes nog altijd aan dit topic denken: https://www.wielerflits.nl/wielerforum/topic/lorena-wiebes-niet-in-selectie/

En ik moet zeggen, die andere renster uit de juniorenselectie ken ik inderdaad niet.

Headlines

Materiaalzone