Wetswijziging in Italië biedt Giro-organisatie veel voordelen

donderdag 31 december 2020 om 09:57
Wetswijziging in Italië biedt Giro-organisatie veel voordelen

Giro-baas Mauro Vegni - foto: Cor Vos

Een wetswijziging door de Italiaanse senaat zal met applaus ontvangen zijn op de burelen van RCS Sport. De wijziging maakt het namelijk mogelijk om de organisatie van sportwedstrijden, zoals de Giro d’Italia en andere Italiaanse koersen, te versoepelen.

De wetswijziging is voorgesteld door de Italiaanse wielerbond en RCS. Tot nu toe moest een organisatie nog goedkeuring krijgen van alle lokale autoriteiten die een wedstrijd zagen passeren, maar dat is nu niet meer nodig. Als een wedstrijd doorheen meerdere regio’s gaat, is alleen een machtiging van de autoriteiten van de startplaats nodig om een beslissing te nemen namens alle lokale autoriteiten.

Het werk van organisatoren wordt door de nieuwe wet flink vereenvoudigd. RCS hoeft zo niet meer in alle betrokken regio’s of steden vergunningen aan te vragen om een wedstrijd of rittenkoers te organiseren. “Met deze nieuwe wet zal de startregio van de wedstrijd de enige tussenpersoon zijn tussen de organisatie en de lokale autoriteiten”, vertelt de Italiaanse politicus Roberto Pella tegen Bicitv. “Ik ben zeer verheugd dat het nu goedgekeurd is, omdat de mensen achter dit soort evenementen hier al lang om gevraagd hebben.”

“Ik hoop dat voor 2021 de wedstrijden snel kunnen worden ingepland op de gebruikelijke data, met de mogelijkheid om fans weer te ontvangen. Natuurlijk met inachtneming van de maatregelen om de gezondheid van de samenleving te beschermen”, aldus Pella.

Afgelopen seizoen moest RCS diverse parcoursen aanpassen omdat lokale autoriteiten op de route niet mee wilden werken aan een passage. Zo was er veel te doen om Milaan-San Remo en de Ronde van Lombardije.

Dit artikel delen:

9 Reacties

AWestie 31 december 2020 om 10:10

Ik las eerder al eens een draadje waar Vegni bij een Instagramsessie uitgebreid in ging op de moeilijkheden van de oude wetgeving e.d.

Hier terug te lezen en kijken: https://twitter.com/laflammerouge16/status/1326084361452728321?s=19

Lalsacien 31 december 2020 om 10:40

“Als een wedstrijd doorheen meerdere regio’s gaat”, frans vlaamse invloeden.

Arie den Blanken 31 december 2020 om 10:49

Op een Wielersite zijn uitdrukkingen uit de talen van landen met een echte wielercultuur juist een verrijking. Net als het pseudoniem Lalsacien.

Lalsacien 31 december 2020 om 10:54

@arie het was geen kritiek. Het was een constatering. Het is een woordvolgorde die in Nederland zeldzaam is.

Arie den Blanken 31 december 2020 om 14:43

Leuk, ik betrap me er op door vele decennia eerst er vaak koersen en later op de Belgische TV koers kijken dat ik bijvoorbeeld als we met een toergroepje een weg gaan oversteken dat ik dan het vaak het woord “dwarsen” gebruik. Voor de fiets poetsen bezig ik de vélo kuisen. En dat vind ik een ambetant werkske.

Lalsacien 31 december 2020 om 14:52

@arie ambetant komt ook weer uit het frans, embêtant.

guyremgabdel 31 december 2020 om 11:48

Dus als ik het goed begrijp beslist Milaan en Lombardije over wat er in Piemonte en Ligurië met elk zijn provincies moet gebeuren ? Amai zulke autonomie kennen we zelfs hier in Vlaanderen niet.

Stijn P 31 december 2020 om 15:30

Ik lees het meer zo dat de startplaats het nu moet regelen met alle regio’s, en de organisatie heeft alleen te maken met de startplaats. Dit lijkt me dus eerder een verschuiving van de verantwoordelijkheden dan dat het process echt makkelijker wordt gemaakt (ja voor de wielerorganisatie, nee voor alle goedkeuringen)

chasse patat 31 december 2020 om 13:41

Dat kan maffia-achtige praktijken gaan opleveren. Hoe kan de buurman nu over mijn veiligheid beslissen?

Headlines

Materiaalzone

Populair