Westra kocht zijn overwinning in Arno Wallaard Memorial

dinsdag 1 mei 2018 om 14:37
Westra kocht zijn overwinning in Arno Wallaard Memorial

Lieuwe Westra heeft in 2009 zijn overwinning in de Arno Wallaard Memorial gekocht. Dat bekent de oud-wielrenner, van wie vandaag een boek verschijnt, tegenover De Volkskrant. Westra bood de Duitse sprinter Eric Baumann geld aan om de Nederlandse eendagskoers te winnen. “Duizend?, riep ik. Hij knikte. Na de koers heb ik dat geld gepind. Zo simpel was dat dus”, vertelt hij.


Volgens Westra was het een advies dat hij kreeg van voormalig wielrenner en oud-ploegmaat Aart Vierhouten. “Zorg dat er een overwinning achter je naam staat, Lieuwe, desnoods betaal je ervoor, want je verdient het altijd terug bij je contractonderhandelingen”, zegt de Fries over dat advies. In de Arno Wallaard Memorial, die in dat jaar opgewaardeerd werd tot UCI 1.2-wedstrijd, ontsnapte Westra met een sterke tegenstander. “Ik was weg met een Duitser sprinter, Eric Baumann. Ik zou sowieso verliezen en waagde het er op.”

Volgens Westra is het kopen en verkopen van koersen tegenwoordig nog steeds aan de gang. “Je rijdt kop over kop. In het voorbijgaan roep je een bedrag. Zo moeilijk is dat niet”, geeft hij aan. “Je moet het alleen niet te opzichtig doen.” Hij denkt dat Peter Sagan na zijn zege in Parijs-Roubaix Silvan Dillier heeft betaald. “Bewijzen kun je het niet. Maar Peter heeft geld genoeg. Waarom zou hij niet wat hebben geboden zodat hij er zeker van was dat hij de sprint niet zou verliezen?”

Dit artikel delen:

91 Reacties

fietsvriend 1 mei 2018 om 14:43

Kan iemand deze man tegen zichzelf in bescherming nemen, of hem gewoon wat liefde geven. Dit soort ongedundeerd geraaskal is voor niemand leuk. Oh wacht, hij moet een boek verkopen.

LB117 1 mei 2018 om 14:44

Hahaha, 1000,- nou nou nou lieuwe…

AZH 1 mei 2018 om 14:44

Ik geloof dat het best nog gebeurd. Maar wel raar dat hij dit als specifieke voorbeeld noemt.

ah-ja 1 mei 2018 om 14:44

Courante praktijk, ook vandaag nog. Iemand een idee wanneer Westra zijn come back in het peloton plant?

bas-j 1 mei 2018 om 14:45

Waarom dat stuk over Sagan. Zonder ook maar enige fatsoenlijke onderbouwing dit soort dingen noemen is erg schadelijk voor het wielrennen.

mooiman 1 mei 2018 om 14:49

Hoeveel overwinningen heeft Lieuwe eigenlijk behaald. Sorry typefoutje: moet een t zijn

LyndaLid 1 mei 2018 om 14:50

edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten

Laat hem gewoon ff z'n mond houden. Altijd al een triest figuur gevonden, maar deze aandachtsgeilerij is echt om te kotsen.

ShortsNL 1 mei 2018 om 14:55

Liever deze nuchtere eerlijkheid dan geveinsde krokodillentranen zoals die van Boogerd, toen deze n.a.v. het USADA-rapport geconfronteerd werd met de levenslange verbanning van Armstrong, en de destijds aanstaande publicatie van het onthullende boek Bloedbroeders over zijn praktijken en die van de Rabobank-ploeg.

Verweggistan 1 mei 2018 om 14:55

Het enige kwalijke vind ik eigenlijk de rol van Vierhouten die het aanmoedigt. Wat renners onderling tijdens een koers bespreken vind ik niet zo interessant.
Edit: Ik nam aan dat Vierhouten toen al ploegleider was, maar hij was ploegmaat. Tsja, dan is aanmoedigen nog steeds niet de bedoeling, maar valt het onder wat renners onderling bespreken in de koers.

horsm 1 mei 2018 om 14:55

Huh flapdrol? Is toch juist dapper dat hij het toegeeft?

1000 is trouwens geen geld

Polleke 1 mei 2018 om 14:57

Ut beest is de pedalen een beetje kwijt….

Patat Lefevre 1 mei 2018 om 14:59

1000 is wel een koopje voor zo’n schitterende koers!

Romāns Vainšteins 1 mei 2018 om 15:03

Ik vind het alleen maar leuk dat Westra wat inside-grolletjes op de klinkers smijt de laatste tijd en het is allemaal echt zo schokkend niet. Wie hier oprecht verontwaardigd of onstemd over kan raken … tsja. En dat van Sagan is gewoon een vermoeden dat helemaal niet zo gek is, waarom mag je zoiets niet zeggen eigenlijk ? Omdat er dan fanboy’s gaan huilen en in de verdediging geduwd worden ?

josi 1 mei 2018 om 15:03

Nou ja, niet echt schokkend nieuws natuurlijk en het zal nog steeds wel gebeuren, vooral bij de wat kleinere koersen denk ik. Sagan erbij halen is een beetje dom als je daar verder geen enkel bewijs voor hebt.

ChefSpijker 1 mei 2018 om 15:03

Heeft ie in ’t boekje ook nog verklapt met welk spul hij in PN opeens de bergen op kon vliegen?

wielerman 1 mei 2018 om 15:03

pfff vermoeiend hoor.

oscarito1908 1 mei 2018 om 15:03

Flapdrol? Jullie zien liever geen transparantie? Iedereen weet toch dat koersen verkocht worden. Niets nieuws dus.

Jean Dumas 1 mei 2018 om 15:04

Daar komt de volgende juridische procedure aan, na Astana waarschijnlijk Sagan en de sympathieke Vierhouten zal ook wel rechtsgrond vinden.

Fassa Bortolo 1 mei 2018 om 15:04

Rekenen jullie Westra nu af voor zijn eerlijkheid!?

Rebellin 1 mei 2018 om 15:11

@LyndaLid

Ben je nu echt op een internetforum aan het oproepen tot geweld richting Lieuwe. Sneuhaas.

Djoop 1 mei 2018 om 15:14

Ik mag toch hopen dat er geen juridische procedure volgt. Al was het alleen maar omdat ik aan neem dat Lieuwe hier gewoon naar waarheid verklaard. Ik ben overigens geen voorstander van het verkopen van koersen, maar kan me desondanks wel voorstellen dat het in bepaalde situaties gebruikelijk is. Ik zou liever het motief wegnemen, en dan kom je uit bij het prijzengeld en de hele discussie over de inrichting van de sport en de verdeling van gelden.

Scott Sunderland 1 mei 2018 om 15:15

Dit is geen raaskallen natuurlijk. Westra vertelt hoe het er aan toe ging. Ongeacht de beweegredenen waarom hij dat doet en of wij het wel of niet leuk vinden om te horen. Maar hij schetst een vrij reëel beeld van hoe het gaat denk ik toch.

Dat Vierhouten hem dat advies gaf om een koers te kopen is niet vreemd toch ? Gebeurt veel en op alle niveaus. Vierhouten was toen trouwens gewoon ploegmaat en niet ploegleider.

En zou iemand echt verbaasd zijn als Dillier een mooie vakantie aan deze Parijs-Roubaix overhoudt ?

Jovic 1 mei 2018 om 15:15

Kan deze kerel geen gewoon werk vinden. Dit word zo langzaamaan een beetje triest.

Dumoulist 1 mei 2018 om 15:18

En een week later won Kenny van Hummel van Baumann:P

sprintgeit 1 mei 2018 om 15:23

Zal wel lekker verhalen uitwisselen geweest zijn met Vino in zn tijd bij Astana. Al denk ik dat Uran er in 2012 wel wat meer uitgesleept heeft dan een duizendje.