‘Wereldkampioenschap ploegentijdrit vanaf 2019 met mannen en vrouwen samen’

maandag 9 juli 2018 om 09:49
‘Wereldkampioenschap ploegentijdrit vanaf 2019 met mannen en vrouwen samen’

Op het wereldkampioenschap van Yorkshire volgend jaar zullen mannen en vrouwen voor het eerst samen een ploegentijdrit afleggen, meldt Het Nieuwsblad. Eerder werd al bekend dat de ploegentijdrit voor merkenteams wordt afgeschaft. Nu komt er dus een landenteam voor in de plaats, bestaande uit drie mannen en drie vrouwen.

In de nieuwe opzet leggen eerst de drie mannen een deel van het parcours af, om vervolgens afgelost te worden door de drie vrouwen uit het team. Hoe deze overgang plaatsvindt is nog niet duidelijk. Vanuit Nederlands oogpunt zou dit kunnen betekenen dat we een ploegentijdrit krijgen met Tom Dumoulin, Wilco Kelderman, Dylan van Baarle, Annemiek van Vleuten, Ellen van Dijk en Anna van der Breggen in hetzelfde team.

Het WK ploegentijdrit maakt sinds 2012 onderdeel uit van het WK wielrennen. De afgelopen jaren slonk de interesse in de discipline, mede vanwege de hoge kosten die de teams zelf moeten dragen. Afgelopen jaar deden er slechts elf WorldTour-teams mee aan de ploegentijdrit in het Noorse Bergen. Het jaar ervoor in Doha waren dat slechts acht teams. De wereldtitel ging in 2017 bij zowel de mannen als de vrouwen naar Sunweb.

[poll id=”851″]

Dit artikel delen:

54 Reacties

Vinyakke 9 juli 2018 om 09:53

Graaf!

Utrecht19 9 juli 2018 om 09:54

Dat is het eerste goud voor Nederland. Welk land kan ook maar een beetje met drie vrouwen in de buurt komen bij Nederland. Dat terwijl de mannen ook wereldtop zijn

QRH 9 juli 2018 om 09:55

Het idee is leuk, maar puur kijkend naar de fysieke verschillen tussen mannen en vrouwen, verwacht ik toch dat dit met de verdeling van het kopwerk toch wat problemen gaat opleveren.

rennerske 9 juli 2018 om 09:57

Nee!!!!!!!!!!!!!!!!! Dan krijgen we het KORFBAL-imago

nic92 9 juli 2018 om 09:57

De TTT vind ik een hele mooie discipline en ik vind het jammer dat het in zijn huidige vorm verdwijnt op het WK. Hadden ze niet eerst het een en ander kunnen testen? Ik word er niet echt warm van. Heel veel landen zullen niet eens een fatsoenlijke ploeg kunnen afleveren als je vrouwen en mannen los hebt. Laat staan aan als je het combineert. Grote kans dat je heel grote verschillen gaat krijgen.

elrio 9 juli 2018 om 09:57

@QRH het zal een aflossing zijn, dus de mannen en de vrouwen rijden niet tegelijk.

StonedCamel 9 juli 2018 om 09:58

@QRH: daarom rijden ze allebei een stuk.
Samen rijden zou betekenen: 3 mannen op kop en dan de vrouwen aanhaken. Dat voegt inderdaad weinig toe.

Secondant 9 juli 2018 om 10:01

Wat een onzin om dit te combineren. Maak er gewoon een landenploegentijdrit van, mannen en vrouwen gescheiden. Zes renners per land, de tijd van de vijfde telt. Hoe moeilijk kan het zijn.

Komt er straks ook een combinatie tussen mountainbiken en baanwielrennen? Eerst een rondje op de MTB, om vervolgens het estafettestaafje door te geven aan de ploegsprinters? Of staan aan het einde van de BMX-baan de veldrijders klaar?

KnightBiker 9 juli 2018 om 10:01

Dit is inderdaad heel erg leuk! het is heel moeilijk een format te vinden waarin vrouwen en mannen samen in competitie kunnen gaan, dit zou echter wel eens kunnen werken!
Staat daarbij natuurlijk dat we nu de beste tijdrijders ter wereld hebben met Ellen van Dijk, van Vleuten, van den Breghe, Dumoulin en Kelderman.
Daarbij komt dat de meeste van deze renners ook de individuele tijdrit zullen rijden en dat daardoor de kosten relatief laag zijn.

stoempen op de pedalen 9 juli 2018 om 10:02

Voor de feministische deugers een erg leuk hersenspinsel. In de praktijk lijkt me iets anders dan een world-tour ploegentijdrit onmogelijk , of hoe willen ze met 4-5 verschillende teamprogrammas dit gaan trainen in een al overvol schema??

Pedalo 9 juli 2018 om 10:02

Ouderwets de 100km met 4 man!!!

re-cycle 9 juli 2018 om 10:03

mooi nieuws !! vereist weer nieuwe tactieken en regels; finishen met minimaal hoeveel man? en of minimaal hoeveel vrouw? Er zijn genoeg vrouwen die hun mannetje staan in de tijdrit.

horsm 9 juli 2018 om 10:04

Leuk!

Brummel 9 juli 2018 om 10:05

Het beeld van zo’n sliert renners op een tijdritfiets zou ik wel missen, maar het loont de moeite om te experimenteren met het WK-concept. Doen dus, en goed evalueren.

Polleke 9 juli 2018 om 10:05

Ai ai ai… daar in Aigle zijn ze echt de pedalen kwijt…

horsm 9 juli 2018 om 10:05

3 man / 3 vrouw is wel wat weinig voor een ploegentijdrit.

xistnc 9 juli 2018 om 10:09

Volgens mij leest de helft hierboven het artikel niet eens? Het gaat om een estafette. Het woordje ‘samen’ is wellicht wat verwarrend.

Huubi 9 juli 2018 om 10:10

Er zijn momenteel te weinig goede landen bij de dames, laat staan met meer dan 3 rensters. Dat is wel.een probleem

chasse patat 9 juli 2018 om 10:11

Een goed idee om het vrouwenwielrennen te emanciperen in landen waar waar het woord wielrennen gelijk staat aan mannenwielrennen.

Romāns Vainšteins 9 juli 2018 om 10:15

Op fysiek vlak is dit niet uit te voeren, wanneer de 4e finisher telt gaan er overal meteen 2 chicks overboord en gaan ze constant omkijken of die 4e er nog aanhangt.

Cayolle 9 juli 2018 om 10:15

Lijkt me heel erg interessant! Wel erg (te?) gunstig voor Nederland, want inderdaad: Welk ander land kan 3 vrouwen opstellen met hetzelfde niveau als Van der Breggen, Van Dijk en Van Vleuten?

Veloburto 9 juli 2018 om 10:18

@RV, misschien de tekst lezen?

Als dit doorgaat wint NL sowieso goud.

MichielH 9 juli 2018 om 10:20

@Romans Vainsteins: Of je leest het artikel voordat je reageert.

baswallet 9 juli 2018 om 10:23

Lutsenko, Gruzdev, Zeits en Jungels, Drucker, Gastauer kunnen niet wachten op deze discipline gok ik zo.

Romāns Vainšteins 9 juli 2018 om 10:24

Ok, mea culpa, in dit specifieke geval was dat beter geweest ja…

Dan ben ik uiteraard voor, alles beter dan dat gedrocht van een merkenteam TT op het WK

Headlines

Materiaalzone

Populair