Wereldbeker Dublin kost de KNWU minimaal 15.000 euro aan reiskosten
Tibor del Grosso rijdt wel in Dublin - foto: Cor Vos
Youri IJnsen
maandag 20 november 2023 om 12:06

Wereldbeker Dublin kost de KNWU minimaal 15.000 euro aan reiskosten

Het Wereldbeker-circus in het veldrijden strijkt komende zondag neer in Dublin, de hoofdstad van Ierland. Een complexe en dure reis, zo blijkt al een tijdje. Het bezorgt bonden en ploegen al een ruimere periode kopzorgen. Niet vanwege de duur van de reis, want Dublin is relatief dichtbij België en Nederland. Maar wel vanwege de (hoge) kosten. Bondscoach Gerben de Knegt van de KNWU doet zijn verhaal.

Afgelopen weekend nog trok de KNWU met achttien crossers en veldrijdsters naar het Franse Troyes. Let wel: de bond faciliteert alleen de reizen van de jeugdrenners, dat wil zeggen de beloften- en juniorencategorieën. Naar Dublin trekken De Knegt en co komende zondag met slechts vijf beloften mannen, twee junioren mannen en één junior vrouw. Acht in totaal, dus.

De elite mannen en vrouwen regelen hun reizen zelf, maar ook voor hen is het logistiek een uitdaging blijkt uit een groot verhaal dat WielerFlits dinsdag publiceert. Dat heeft alles te maken met de Brexit.

Nu is Ierland wel nog altijd lid van de Europese Unie. Voor De Knegt en zijn selectie vormt de reis geen bijzondere inspanningen. Hij vliegt op zaterdagmiddag van Amsterdam naar Dublin. “Maar dat is ook geen vlucht van een paar tientjes met de goedkopere airlines”, stipt hij aan. Het overige personeel vertrekt vrijdag via de treintunnel naar Groot-Brittannië en daar zit hem de crux. Dat land is niet langer EU-lid en dus moet de bond álles documenteren. En dat loopt in de papieren.

De Knegt overwoog zelfs om vanuit Frankrijk rechtstreeks met de boot naar Ierland te gaan. “Dan hadden we al op dinsdag – het is een reis van 24 uur – moeten vertrekken en brengt het weer extra personeelskosten met zich mee, plus dat je dan niet meer kan trainen”, legt hij uit.

Nu gaat de KNWU dus onder water, ter land en in de lucht. “Heel de trip naar Dublin kost voor acht jeugdrenners gewoon minimaal 15.000 euro. Voor de vergelijking: de reis naar Troyes kostte de helft en de Wereldbeker in Namen half december, zit rond de 5.000 euro. Met achttien crossers, voor de goede orde.” Dat is zo’n 420 euro (Troyes) tot 275 euro (Namen) tegenover 1.875 euro per jeugdrenner in Dublin.

Het WK in Hoogerheide in eigen land kostte de KNWU begin dit jaar 21.000 euro voor in totaal 37 crossers, en daar zaten ook de elite mannen en vrouwen bij in. Dat maakt de Ierse trip per renner bijna vier keer zo duur: 570 euro voor het WK tegenover 1.875 euro in Dublin.

RIDE Magazine
14 Reacties
20-11-2023 13:52
Tja.. als werkelijk iedereen er financieel moet bij inschieten gaat de WB in deze formule doodbloeden, dat is onderhand wel duidelijk…,
    20-11-2023 18:31
    En dat is maar goed ook. Zolang die organisatoren ver van huis van waar de sport echt leeft dat niet betalen gewoon wegblijven. Hoe eerder deze WB cyclus is verdwenen des te beter.
    20-11-2023 20:38
    @Arie den Blanken denk dat je niet weet hoe groot veldrijden in de Angelsaksiche landen is. Er zijn meer crossen daar dan in dit koude kikkerlandje. Op nationaal niveau zijn ze daar goed bezig en ja de internationale kalender word geblokt niet alleen door de Wereldbekers maar ook door alle andere klassementswedstrijden
    20-11-2023 23:26
    Niet alleen in Angelsaksische landen, ook in Ierland wordt naar verhouding veel aan cyclecross gedaan. Dat houdt in, veel wielrenners doen in de winter aan cyclecross. Echter, waar wielrennen een vrij kleine sport is, zal cyclecross ook niet meer dan een vrij kleine sport zijn. Maar die mensen die wielrennen volgen in Ierland, zijn ter dege bekend met cyclecross.
20-11-2023 14:11
Poeh poeh, het is wat. Wat een gerommel in de marge. 15k is toch niets bij een beetje een topsport
    20-11-2023 14:14
    Zolang cyclocross geen Olympische sport is blijft het geklooi in de marge. En we weten de kans dat Veldrijden Olympisch wordt is minimaal
20-11-2023 14:10
tja je zou ook eens rond gaan vragen bij relaties of die nog oplossingen weten die minder kosten . Het was wss goedkoper geweest om het materiaal via Cherbourg te sturen en zelf een andere route te kiezen een paar dagen later.
20-11-2023 18:48
Gaan we voortaan ook een nieuwsberichten wijden aan de kosten voor Amerikanen, Britten, Italianen en Tsjechen voor alle crossen in Nederland en België?
    22-11-2023 06:19
    Spanjaarden, Canadezen en Britten gaan in de crossmaanden in Vlaanderen wonen om verre verplaatsingen te voorkomen.
21-11-2023 17:40
1. als het zo duur is waarom wordt er dan niet van afgezien? Met dat geld kun je veel rendabelere dingen doen, meer leden 'bedienen', talenten scouten (vgns mij stokt de aanvoer, die Holmen girls hebben geen (NL) concurrentie)
2. hoezo zoveel kosten voor WK in eigen land?
3. Dublin bijna 4 voud? Da's 2.280 3v is 1.710. Waarbij ligt 1.875 dichter?
    21-11-2023 18:43
    Ik snap het al, het moet van de UCI!

    Overigens merkwaardig dat een bond van een sport die in behoorlijke mate beoefend wordt moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen. Verdwijnt er niet elk jaar veel geld?
20-11-2023 14:40
Wel 15.000 euro zeg. Dat is toch een peulschil voor elk zichzelf respecterend bedrijf, laat staan voor een sportbond
    20-11-2023 15:50
    Bij de Nederlandse sportbonden draait het vrijwel uitsluitend om de Olympische Spelen, al het andere is bijzaak (lees: afleiding van de kerntaak). De KNWU heeft al amper geld voor Olympische onderdelen laat staan een regionaal feestje als de cross.

    En welke sponsor die zich op de Nederlandse markt richt wil er in een sport stappen waar de wegkoersen kapotgemaakt worden door de overheid en de crossen voornamelijk in België plaatsvinden?
    20-11-2023 20:22
    @mike geen een dus en daarom zitten ze op zwart zaad. En is iedere €1.000 er één die telt. Twee ruggen pp voor een 45 min in de blub is buiten proportie.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine