Welke ProTeams willen een WorldTour-licentie overnemen en kan dat überhaupt wel?
foto: Cor Vos
donderdag 28 september 2023 om 11:15

Welke ProTeams willen een WorldTour-licentie overnemen en kan dat überhaupt wel?

Update De nakende fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal-Quick-Step zal het nieuws de komende weken beheersen. Het is de bedoeling om alle formaliteiten nog voor het seizoen 2024 af te ronden. Maar de deadlines om alle betreffende documenten bij de UCI in te leveren, liggen al in oktober en november. Dat betekent ook dat ProTeams die de eventueel vrij te komen WorldTour-licentie willen overnemen, aan de bak moeten. WielerFlits zet alle gegadigden op een rij.

flag-il Israel-Premier Tech

foto: Israel-Premier Tech

De meest voor de hand liggende ploeg die bereid is om de WorldTour-licentie van Soudal-Quick-Step over te kopen, is Israel-Premier Tech. Ploegeigenaar Sylvan Adams is zeer vermogend en daardoor in staat om zaken te doen. Afgelopen seizoen degradeerde de ploeg uit de WorldTour, maar kreeg het de UCI wel zo ver dat ze – behoudens de grote rondes – voor alle WorldTour-koersen een gegarandeerde wildcard ontving.

De Israëlische ploeg staat op dit moment tweede in de stand van de ProTeams, waardoor het virtueel op een plek staat die na 2025 recht geeft op promotie naar de WorldTour. Om die ambitie kracht bij te zetten, werden liefst vier sprinters en nog eens drie sprinttalenten vastgelegd. Pascal Ackermann, Hugo Hofstetter en Ethan Vernon bevinden zich onder die nieuwe aanwinsten. Allen afmakers die vanaf 2024 een sloot punten moeten binnenhalen. 

Wellicht is dat dus niet eens nodig en kan Adams met het overkopen van de licentie al na één jaar weer terugkeren op het hoogste niveau. “Het is geen geheim dat we graag zouden terugkeren in de WorldTour. Dus als er een WorldTour-licentie beschikbaar zou komen, dan heeft Israel-Premier Tech absoluut interesse om deze licentie over te nemen”, vertelt een woordvoerder van de ploeg desgevraagd aan WielerFlits.


flag-be Lotto Dstny

foto: Cor Vos

Een aantal van onze bronnen stellen voor dat de UCI mogelijk de licentie kan geven aan het best presterende ProTeam van 2023. Dat is tot op heden Lotto Dstny, dat een straatlengte voorstaat op nummer twee Israel-Premier Tech. Dat dankt de Belgische formatie vooral aan goudhaantje Arnaud De Lie, wiens contract onlangs dan ook nog eens werd opengebroken en verlengd tot eind 2026. Maar ook andere renners staan op.

Desondanks heeft Lotto Dstny op dit moment geen interesse in de WorldTour-licentie die bij een fusie mogelijk beschikbaar komt. “Het is niet zo dat die licentie zomaar gratis beschikbaar is”, antwoordt CEO Stéphane Heulot ons desgevraagd. “Er zijn dan verschillende stappen die we moeten zetten, ook financieel. Uiteraard is het onze wens om terug te keren naar de WorldTour. Maar wel door stap voor stap, jaar op jaar progressief te blijven groeien.”

“Op die manier hopen we genoeg punten te pakken, zodat we onze WorldTour-licentie voor 2026 aan het eind van deze cyclus zelf hebben afgedwongen”, gaat de Franse teammanager verder. “We willen zaken niet overhaasten door nu alweer terug te keren in de WorldTour. We nemen onze tijd, zodat de ploeg sterk genoeg is om de strijd op het hoogste niveau aan te gaan.”


flag-ch Q36.5 Pro Cycling

foto: Cor Vos

De nieuwe Zwitserse formatie Q36.5 Pro Cycling leek ook een serieuze optie. Ivan Glasenberg is de grote investeerder achter de ploeg en afgelopen zomer kocht hij voor 200 miljoen euro fietsenmerk Pinarello. Toen er eerder deze zomer sprake was van een overname van Soudal Quick-Step door INEOS-eigenaar Jim Ratcliffe, waardoor er ook een licentie vrij zou komen, deed de piste de ronde dat Glasenberg zou instappen met Pinarello en Q36.5.

Zo ver kwam het niet en dat gaat nu ook niet gebeuren, vertelt ploegleider Aart Vierhouten ons. “Wij zitten middenin een proces van bouwen. Het klinkt makkelijk, een WorldTour-licentie overnemen. Maar dat is niet zo. Als we nu iets zouden versnellen, dan moeten we renners plotseling nog harder naar boven duwen. Met stress en druk. Terwijl ze echt nog één of twee jaar nodig hebben. Wij hebben nu geen belang bij de WorldTour.”


flag-fr TotalEnergies

foto: Cor Vos

Rondom dit verhaal en de eerdere berichtgeving, contacteerde WielerFlits een breed scala aan bronnen. Vrijwel allemaal wijzen ze onafhankelijk van elkaar naar één ploeg die weleens een bondgenoot kan zijn voor Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step. Dat is TotalEnergies, dat ook als winnaar van de fusie uit de bus kan komen. Het Franse ProTeam staat nu vierde in de strijd om de gegarandeerde wildcards en kan dus overal naast gaan grijpen. Met alle gevolgen van dien.

Door de WorldTour-licentie over te kopen, kunnen de Fransen volgend jaar tóch bij alle grote wedstrijden aanwezig zijn. Daarnaast reden ze de laatste jaren al op Specialized, waardoor dat mogelijk ook geen contractuele problemen oplevert aan de kant van Soudal Quick-Step. Ook heeft TotalEnergies nog de ruimte voor behoorlijk wat aanwinsten. Na de afscheidnemende Peter Sagan mist de ploeg bovendien een uithangbord. Dat zou Julian Alaphilippe prima kunnen invullen.

Met andere woorden: een samenwerking tussen TotalEnergies met Jumbo-Vissa en Soudal Quick-Step lost een heleboel problemen op en is een win-win-win-situatie. Het is op dit moment echter niet duidelijk of teammanager Jean-René Bernaudeau openstaat voor die licentie.


flag-nl Tour de Tietema-Unibet

TDT-Unibet voor het NK op de weg, grondlegger Tietema rechts van het midden – foto: Cor Vos

Een niveau overslaan is geen zeldzaamheid voor toptalenten. Van de junioren in één stap naar de WorldTour. Bij wielerteams is dat wel uitzonderlijk. Een WorldTeam bestaat uit een hele organisatie die je niet van de een op de andere dag uit de grond stampt. Bij Tour de Tietema-Unibet zijn ze vooralsnog niet van plan direct door te stoten naar de WorldTour, ondanks dat ze op social media ludiek voorstelden om met de pet langs hun fans te gaan.

De volgorde clubteam, Continental, ProTeam en dan pas WorldTeam respecteren ze daar. Niet overhaasten. In een jaar tijd van continentaal naar ProTeam is al een stap die niet te onderschatten is. Wat ook meespeelt, is dat het voor de verhaallijn geen noodzaak is. Als ProTeam kan de ploeg van Bas Tietema, Devin van der Wiel en Josse Wester voor het eerst kennismaken met WorldTour-wedstrijden. 

Voor volgend seizoen willen ze opnieuw een enkelprogramma rijden, wat betekent dat ze niet meerdere wedstrijden tegelijk zullen rijden. Als WorldTeam kom je daar niet onderuit. In wedstrijden van het hoogste niveau geldt een startplicht. Dat is dus voor de mannen voor TDT-Unibet nu nog te hoog gegrepen.


flag-ch Tudor Pro Cycling

foto: Cor Vos

Net als Q36.5 Pro Cycling, is het eveneens Zwitserse team Tudor ook bezig aan haar eerste jaar. Daarin doen ze het overigens naar behoren. Oud-toprenner Fabian Cancellara zwaait er de scepter. Aan de achterzijde ligt er een doordacht plan om met Tudor door te stoten naar de WorldTour. Zij mikken ook op de volgende WorldTour-cyclus en hebben voor de komende twee jaar puntenpakkers als Matteo Trentin, Alberto Dainese en Marius Mayrhofer binnengehaald.

Dat steekt hun ambitie niet onder stoelen of banken. Toch lijkt het sterk dat een ploeg die nog maar één jaar onderweg is, meteen doorstoot naar de WorldTour. WielerFlits zocht contact met de Zwitserse ploeg, maar tot op heden hebben wij nog geen reactie gekregen op de vraag of zij een eventuele WorldTour-licentie zouden willen overnemen. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

UPDATE donderdag 28 september 11.00 uur
Inmiddels heeft de Zwitserse ploeg in een reactie laten weten niet happig te zijn op een eventuele WorldTour-licentie. Alle renners en stafleden zijn vrijwel rond voor 2024. “Daar ligt onze focus”, zegt CEO Raphael Meyer namens Tudor. “Ons doel om door te groeien tot een duurzaam topteam – wat uiteindelijk leidt tot de WorldTour – blijft onveranderd. We houden vast aan ons langetermijnplan om die status te bereiken. Mocht de licentie vrij komen, dan zouden we intern moeten discussiëren of die eventuele stap overeenkomt met de kernwaarden en visie van Tudor, die gaan over een organische en langetermijngroei.”


flag-no Uno-X Pro Cycling

foto: Cor Vos

Naast Israel-Premier Tech is ook Uno-X geïnteresseerd om de WorldTour-licentie van Soudal Quick-Step over te nemen. “Maar wel op onze voorwaarden”, vertelt Jens Haugland ons. “We nemen de licentie alleen over zonder verplichtingen. We gaan dus geen paying agent overnemen die al een structuur van renners en staf heeft. Dat is totaal niet natuurlijk voor ons. Wij hebben ons eigen systeem, onze eigen structuur, die we zelf hebben opgebouwd. We zullen nooit het risico nemen om onze identiteit te veranderen op basis van een beschikbare licentie.”

Toch acht hij zijn ploeg wel klaar voor de stap. “100%. Afgelopen jaar hebben we al een aanvraag voor een WorldTour-licentie gedaan. De enige reden waarom we die niet hebben gekregen, is omdat we te weinig punten hadden behaald in UCI-rankings van 2020, 2021 en 2022. Daardoor haalden we de sportieve criteria niet. Maar voor alle andere audits – financieel, ethiek, administratie en organisatie – slaagden we met vlag en wimpel. In alle eerlijkheid denk ik ook dat we al op WorldTour-niveau opereren. Kijk maar eens naar onze Tour de France.”

Toch lijkt de ploeg uit Noorwegen zijn kans te wagen, ondanks dat ze zelf denken dat er nog een aantal ploegen voor hen in de rij staan.


Is het overnemen van de licentie wel mogelijk?

Nee. En net dat kan de fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step weleens bemoeilijken. In de UCI-reglementen staat namelijk dat een WorldTour-licentie pas twee jaar na uitgave mag worden overgedragen naar een derde partij. Alle huidige WorldTour-licenties zijn uitgegeven per 1 januari van 2023, wat betekent dat – met hoe de regels van de UCI nu zijn – een vrij te komen licentie pas op 1 januari 2025 naar een derde partij mag gaan. Dat staat op pagina 200 van de UCI Regulations, paragraaf 2.15.044. 

In dat geval zouden de teams die in aanmerking (willen) komen voor een WorldTour-licentie volgend jaar, weleens bakzeil kunnen halen. Het verkleint ook de kans van Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step om het overschot aan renners elders onder te brengen. Tenzij er ergens een truc speciale aan te pas komt. In 2021 nam Intermarché-Wanty-Gobert destijds de licentie over van CCC, terwijl dit ook niet was toegestaan in die WorldTour-periode. Dat was namelijk ook na het eerste van drie jaar in de WorldTour-cyclus.

De ploeg vond een maas in de wet door het bedrijf van Jim Ochowicz over te kopen. Op die manier bleef de WorldTour-licentie op naam van hetzelfde bedrijf staan en was de ‘overdracht’ van die WorldTour-licentie niet meer verboden. Uiteindelijk maakten toen slechts drie renners van CCC de overstap naar Intermarché-Wanty-Gobert. Dat waren Jan Hirt, Jonas Koch en Georg Zimmermann. Omdat toen veel eerder in het jaar duidelijk was dat CCC kwam te vervallen, lukte het vrijwel alle renners om elders onderdak te vinden.

De reactiefunctie is onder diverse Israel-Premier Tech-gerelateerde artikelen preventief gesloten.
RIDE Magazine
29 Reacties
26-09-2023 17:11
Alle geloofwaardigheid van Wielerflits mag de vuilbak wel in als dit nu allemaal niet doorgaat, zeker met de manier waarop die "nakende" fusie hier wordt uitgemelkt.
    26-09-2023 18:12
    uitgemolken
    26-09-2023 19:51
    Uitgemellukt.
26-09-2023 16:28
"De nakende fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal-Quick-Step zal het nieuws de komende weken beheersen. Het is de bedoeling om alle formaliteiten nog voor het seizoen 2024 af te ronden." --> Wielerflits zet hoog in! Ze zijn wel zeker van hun stuk zo te zien.
    26-09-2023 18:33
    Per 1 januari 2025 zou nog enigszins geloofwaardig zijn, maar nu begint het echt lachwekkend te worden. Zeker als Tour de Tietema met volgens Wielerflits zelf voorlopig 5 gecontracteerde renners in een artikel over mogelijk toetreden tot de WorldTour wordt genoemd.
    27-09-2023 12:08
    Eerder: ze klampen krampachtig vast aan de zelf gecreëerde bubbel? Er is helemaal geen licentie te begeven nl, en niets zegt dat de huidige ploeg ophoudt te bestaan, het kan nl ook gaan om n sponsor en wat renners, misschien, heel misschien
26-09-2023 16:54
Morgen volgen verhalen over hoe de hond van Patrick Lefevre over de situatie oordeelt, daarna zal Louis van Gaal ook aan het woord komen. Vervolgens staan er nog artikelen gepland van de UCI-voorzitter. Neem aan dat ook Johan Derksen een duit in het zakje doet. Voor donderdag staan de meningen van Joop Zoetemelk, Jan Janssen en Rini Wagtmans op de rol. Verder zal ongetwijfeld Mark Rutte zijn zegje mogen doen. Vrijdag heeft men interviews met Henk van der Meijden en Albert Verlinde over de situatie. Zaterdag komen Patty Brard en René Mioch aan de beurt. Bovendien een mega-interview met Herbert Dijkstra en Maarten Ducrot. Waarin Herbert het zal hebben over Drenthe en de schaatscapaciteiten van de renners. Ducrot praat over "het nieuwe wielrennen". Zondag worden alle registers nog verder open getrokken want Caroline van der Plas, Geert Wilders & Thierry Baudet verdienen ook een podium. Enzovoort, enzovoort........
Kortom, de komende dagen zijn hier goed gevuld met allerlei indianenverhalen!
    26-09-2023 17:44
    En Niet te vergeten de Podcast van Maarten van Rossum
    26-09-2023 17:50
    @Retro Lex
    In de haast vergeten! Dan zal Philip Freriks ook wel aanschuiven.....
26-09-2023 18:58
Ik was gestruikeld over de eerste paar worden en heb daar mijn bovenstaande comment over geschreven, daarna pas het hele artikel gelezen. Grappig! Ze beschrijven nu zelf waarom het hele verhaal , voor zover er een verhaal is, wellicht niet doorgaat: Op de vraag of een WT licentie overgenomen kan worden “Nee. En net dat kan de fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step weleens bemoeilijken”. Prachtig hoe je kunt schrijven dat het een vaststaat feit is en tegelijkertijd je al indekt als het toch niet waar blijkt te zijn, dan ligt het aan de WT licentie die niet overgenomen kan worden, maar het verhaal was wel waar. Mooi gedaan wel, win-win ;-). Maar ik heb er deze bedenking bij, laten we even aannemen dat er gesproken is over fusies, zouden die mensen niet slim genoeg zijn om al snel te concluderen dat het bijna ondoenlijk is ivm de licenties en zeker al voor het aankomend jaar. Zoals een andere lezer hier boven ook al schrijft, als het al waar is waarom dan die haast, als beide ploegen voldoende financiering hebben voor 2024 daar ontbreekt elke vorm van logica.
    26-09-2023 19:03
    Ben al sinds zondagavond 24-09 (tijd ongeveer 20:00 uur) naarstig op zoek naar logica voor wat betreft deze enorme, sensationele scoop van WielerFlits.
    26-09-2023 19:07
    Niet voor het eerst krijg ik de indruk dat de kalme, relativerende kijk van Nico Dick wat gemist wordt in de controlekamer van WF...
26-09-2023 18:03
Talloze artikelen op WF over de fusie, maar wat ik mis is een verhaal/toelichting over de logica achter het met bloedspoed proberen te verwezenlijken hiervan, zoals steeds weer wordt gesuggereerd. Beide ploegen hebben bij mijn weten nog financiële zekerheid voor volgend seizoen, dus waarom zouden ze in zo'n kort tijdsbestek zo'n complex proces met zoveel haken en ogen er doorheen proberen te drukken? Wie heeft daar baat bij? Als een fusie voor beide ploegen de enige mogelijkheid is om te overleven, zou die veel makkelijker en met minder brokken per 1 januari 2025 zijn te realiseren, zou ik als leek zeggen. Bij dit hele verhaal blijft dat een groot mysterie voor mij, maar over de reden daarvan wordt met geen woord gerept.
26-09-2023 18:12
Is de aanwezigheid van TDT in deze lijst een soort late aprilgrap?
26-09-2023 18:40
Interessante eerste paar woorden ‘De nakende fusie….. ‘ blijkbaar weet WF het allemaal al zeker van enig voorbehoud is geen enkele sprake……… het is vooral nu leuk om een beetje in de meer kwalitatieve media te duiken, er staat een zeer interessant artikel in de belgische krant de Standaard vandaag, die een paar serieuze vragen oproept. Ik vermoed dat het een betaald artikel is maar voor de volledigheid is dit de link: https://www.standaard.be/cnt/dmf20230925_97184464.

Overigens voor de goede orde, WF doet wat hun verdienmodel verlangt: zoveel mogelijk clicks verzamelen. Persoonlijk denk ik dat het goed is om ook informatie uit andere media te lezen die niet van clicks afhankelijk is, dat is dus geen verwijt aan WF en aan het bashen van journalisten doe ik al helemaal niet mee.
26-09-2023 16:36
"Afgelopen seizoen degradeerde de ploeg uit de WorldTour, maar kreeg het de UCI wel zo ver dat ze – behoudens de grote rondes – voor alle WorldTour-koersen een gegarandeerde wildcard ontving." Was dit voor alle 3 jaren?
    26-09-2023 18:33
    Nog steeds een schande dat dit tussen de soep en de patatten geregeld is en dat andere ploegen, die dit misschien ook wel graag hadden gezien, dit zomaar hebben laten plat vallen...
26-09-2023 18:41
Nu ik al al dit licentiegedoe voor de kiezen krijg: how about de punten? Vorig jaar herinner ik me 100'en vergelijkbare oersaaie artikelen over punten dit en dat. Zijn die punten weggehaald of zo? Al tijdenlang geen moer of ook maar iets over punten gezien. Is fusie/licentie het nieuwe punten?
    26-09-2023 19:30
    Wellicht morgen een groot artikel over "Wat gebeurt er met de punten bij de fusie?" Dan slaan ze twee vliegen in één klap.
    26-09-2023 20:03
    Er is een nieuwe cyclus van 3 seizoenen. 2023 tot en met 2025. Eind 2025 wordt de degradatie- en promotieregeling weer van stal gehaald. Neemt niet weg dat tussenstanden in de diverse UCI -rankings (af en toe, bv. 1 keer per maand) wel interessant zijn. Maar, deze ellenlange scoop gaat blijkbaar voor.
    26-09-2023 20:47
    Het lijkt me logisch dat voor die ploegen-punten-ranking de in 2023 (en evt 2024) behaalde punten van de ploeg telt die na de fusie de paying agent zal zijn. Die van Jumbo dus, als ik de beoogde plannen goed begrijp.
26-09-2023 21:40
Is toch helemaal niks zeker en trouwens als zo is erg laat . Ik vind dus dat dit niet kan
27-09-2023 08:27
Vandaag in HLN: "De meningen over een snelle realisatie van een fusie of overname tussen beide ploegen lopen sterk uiteen. Van ‘compleet ondenkbaar’ over ‘vrijwel zeker niet’ tot - uit zeer goede en betrouwbare bron - de kordate bevestiging dat 1 januari 2024 wel degelijk dé streefdatum wordt van het nieuwe ambitieuze project."
    27-09-2023 11:49
    Compleet ondenkbaar tm vrijwel zeker niet loopt niet heel ver uiteen: beide hebben een sterk neig-gehalte.
27-09-2023 16:04
TdT - Unibet staat toch enkel maar in het hierboven vermelde lijstje enkel maar om te lachen vermoed ik
27-09-2023 08:18
Prima artikel dat de ontstane situatie perfect weergeeft.
26-09-2023 16:30
Lotto-Soudal is inderdaad goed bezig en moeten geen stappen overslaan.

Volgend jaar sowieso alle wildcards. En op de ranking 2023-2026 staan ze er nu al geweldig goed voor.
    26-09-2023 16:36
    Lotto-Soudal? En seizoenen 2023- 2026?

    Lotto-Dstny en seizoenen 2023 t/m 2025!

Reacties zijn gesloten.