Weekendinterview: Bobbie Traksel

zondag 18 oktober 2015 om 09:00

Het leven als wielerprof is minder zorgeloos dan men denkt. Bobbie Traksel (33) wil deze boodschap graag laten landen bij wielerfans. Als voorzitter van de Nederlandse Vakbond van Beroeps Wielrenners (VVBW) maakt hij zich sterk voor verbetering van de arbeidsomstandigheden van wielerprofs.


Meermaals per jaar gaat het mis; extreme temperaturen, niet uitbetaald prijzengeld, onveilige parcoursen of te lange en zware etappes. Voor profwielrenners is het lastig hiertegen een vuist te maken. Vaak zitten ze klem tussen de belangen van hun werkgevers, de ploegen, en die van wedstrijdorganisatoren en beleidsbepalers.

In Nederland is daar de VVBW om op te treden tegen misstanden. De vakbond verdedigt de collectieve belangen van alle Nederlandse beroepsrenners. Hoewel de bond al jaren bestaat, is het draagvlak onder wielrenners nog altijd broos. Pas de laatste jaren ziet Traksel het geloof en vertrouwen groeien. “De komst van de cao voor wielrenners is daarin een belangrijke stap geweest. Sinds 2010 is het wielrennen na de voetballerij de tweede sport met een eigen cao. Een belangrijke mijlpaal. Zaken als het minimumloon en regelingen bij een ontslag zijn op maat van de wielersport en nu voor iedereen duidelijk”, legt Traksel uit.

Voor renners was dat een wake-upcall.

“Toen is ook het na-carrièrefonds bedacht. Een fonds waarmee we renners kunnen helpen ná hun carrière. Maar dat plan is nooit uitgevoerd omdat er weinig aanleiding toe was. De pot is nog leeg. Met drie Nederlandse profploegen ging het wielrennen in Nederland goed. Afgelopen jaar was dat beeld ineens totaal anders. Het zag ernaar uit dat geen enkele ploeg zou overblijven. Voor renners was dat een wake-upcall. ‘En dan?’ Ik merkte toen dat het draagvlak voor de VVBW onder de renners en ploegen snel groeide.”

Vorige maand lanceerde de VVBW opnieuw het plan om fondsen in het leven te roepen als vangnet. Door drie fondsen te openen hopen ze in de toekomst zwaar geblesseerde, werkloze of gestopte wielrenners te kunnen helpen met financiële steun maar vooral ook met diensten. “Denk aan psychische hulp om het zwarte gat te vermijden of ondersteuning bij het aftrainen of het vinden van een maatschappelijke baan. Maar voor het vullen van de fondsen is geld en aandacht nodig.”

Ride with the Pros
Tijdens de Ride with the Pros, morgen (zondag) in Utrecht, wil de VVBW aandacht vragen voor de initiatieven. “Ons voornaamste doel is vooral ook een groot feest maken voor de fans. Wielerliefhebbers krijgen tijdens de toertocht de kans een stukje mee te fietsen met mannen als Tom Dumoulin en Robert Gesink. Een groot gedeelte van het profpeloton is aanwezig. Voor de grap noem ik het ook wel de goedkoopste fietsclinic die er is. Hartstikke mooi toch”, lacht hij.

De afgelopen maanden constateerde Traksel dat het beeld dat fans hebben van profwielrenners vaak niet strookt met de werkelijkheid. “Men vraagt zich af waarom ze wielrenners moeten helpen als ze al honderdduizend euro per jaar verdienen. Maar dat beeld klopt helemaal niet. In Nederland verdient maar een handvol renners echt veel geld. Geen enkele renner verdient een miljoen. Het is echt belangrijk om dat duidelijk te maken. Mensen mogen dat best weten, vind ik.”

Voor een wielerprof op WorldTour-niveau is het minimumloon 30.000 euro bruto per jaar.

“Het merendeel schommelt rond het minimum. Voor een wielerprof op WorldTour niveau is dat 30.000 euro bruto per jaar. Bij een ProContinentale renner is dat nog vijfduizend euro minder. Veel renners stoppen vroegtijdig met school om zich volledig op hun fietscarrière te richten. Wanneer ze na een paar jaar geen contract meer krijgen, hebben ze niets; geen werk, geen opleiding en ook geen gevulde bankrekening. Die jongens willen we helpen met een van de fondsen. Van het inschrijfgeld van de toertocht komt twee derde rechtstreeks ten goede aan die fondsen. Eén derde is bestemd om de kosten van de organisatie te dekken. We proberen renners zover te krijgen de verdeling te maken van het geld over de fondsen.”

Eigen ervaring
Traksel kan meepraten over de nadelen van het onzekere bestaan als wielerprof. In zijn lange carrière (2001-2014) maakte hij veel mee. Langdurige blessures, nooit uitbetaald prijzengeld en zelfs ploegen die plotseling verdwenen. Het overkwam hem twee keer. In 2010 tekende de Eurosport-commentator een contract bij het Australische project dat had moeten uitmonden in de Pegasus Sports-formatie. Ondanks een contract zou de ploeg nooit een wedstrijd rijden. Twee jaar later hield zijn Chinese broodheer Champion System het voor gezien na één seizoen voor de continentale formatie te hebben gereden.

Als voorman van de VVBW hoopt hij die teleurstellingen en onzekerheid te voorkomen bij de huidige lichting profs. “De renners van nu realiseren zich soms niet hoe goed het inmiddels is. Er is al een hoop verbeterd door scherpere regelgeving. In mijn carrière heb ik nog te maken gehad met slechte contracten of loon dat niet werd uitbetaald. Die situatie is nu beter maar nog lang niet top. Ik ben iemand die daar dan achteraan ging en gáát omdat ik het belachelijk vind.”

Ik blijf toch ook een liefhebber van de sport.

“Daardoor werd ik wel al vroeg bestempeld als ‘lastig mannetje’, ook omdat ik weleens mijn mening verkondigde tegen de ploegleider. Dat werd natuurlijk niet altijd geapprecieerd. Na een lange koersdag vroeg ik bijvoorbeeld of het niet beter was in een hotel te overnachten. In plaats daarvan reden we in één zucht heel de nacht vanuit Zuid-Frankrijk naar huis. Voor de kwaliteit van de renners was het natuurlijk beter om te stoppen. Met dat soort zaken hield ik me toen al bezig, ook om de koersen mooier te maken, want ik blijf toch ook een liefhebber van de sport.”

Dit artikel delen:

14 Reacties

zoetepap 17 oktober 2015 om 11:35

Lijkt me een verstandelijke jongen. Tja zoals ik het begrepen heb is destijds ‘Champion System’ van Prof naar Conti(s) gegaan en was daar dan blijkbaar geen draagvlak voor Bobby. Of plaats bij een andere ploeg. Alsof hij wist hij jaren mocht blijven,nee ik denk toch eerder dat het einde loopbaan aan hemzelf lag niet zozeer aan een crisis. Maar goed hopelijk kan hij lang vasthouden aan deze ‘belangrijke’ job.

Omhoog73 17 oktober 2015 om 12:33

Leuk interview, hij krijgt van mij alvast een kwartje voor zijn beruchte parkeermeter ;)

Wheely 17 oktober 2015 om 12:55

Goeie gast, kan vaak erg genieten van zijn commentaar. Deskundig en ook echt een liefhebber!

karper 17 oktober 2015 om 13:11

Hij won toch toen die legendarische K-B-K? Met al die kou of wind. Weet het niet meer…

Coldeportes 17 oktober 2015 om 13:49

@zoetepap: -1
Je bedoelt 'verstandige' neem ik aan?

Typisch hoe je een heel interview dat vooral NIET over Traksel gaat maar de strijd voor veel slechtbetaalde wielerprofs, in je commentaar op de persoon draait… moet je hem niet?

Sebas 17 oktober 2015 om 13:49

@ Karper

Jazeker! Versloeg in 2010 Rick Flens (jawel!) en Ian Stannard in de ‘sprint’.

DeGroteMolen 17 oktober 2015 om 16:20

Probleem met veel jongens is dat ze eigenlijk net niet goed genoeg blijken voor de profs en al helemaal niet om ‘ door te stromen’. Maar ja, daar komen ze pas achter in het prof peloton en om daar te komen is het niet velen gegeven een fatsoenlijke opleiding te volgen daarnaast. Is de prijs die je betaalt wanneer je probeert van je hobby je beroep te maken.

LucasR 17 oktober 2015 om 18:07

@Coldeportes:
Het is sowieso een vrij onbegrijpelijk relaas wat die Zoetepap afsteekt. Lekker negeren. :)

schipperaar 17 oktober 2015 om 20:11

Hij geeft juist aan niet alles te hoeven pikken, sommige ploegleiders steken de hotelkosten misschien liever in eigen zak en zijn zo’n “raddraaier” liever kwijt dan rijk. En zoetepap, elke job is belangrijk zolang je er voor gaat, beetje misselijke opmerking dus.

zoetepap 17 oktober 2015 om 23:23

Hey mannen chill,respect voor de jongen.Maar nee het was niet mijn favoriet renner. Hij doet heel nobel werk dus das heel positief.

teunster 18 oktober 2015 om 09:30

Een interview met Traksel waarin KBK 2010 niet genoemd wordt is geen interview!!! :)

Op nu.nl staat een heel aardig verslag van die heroïsche wedstrijd.

Ik kan me die wedstrijd nog goed heugen en zie het als mijn taak zeker 3x per jaar mensen te herinneren aan deze overwinning.

Mollema in de Japan cup, leuk, maar dit was écht koers: http://www.nu.nl/wielrennen/2195246/traksel-wint-kuurne-brussel-kuurne.html

teunster 18 oktober 2015 om 09:51

En de longread hier: http://www.kuurne-brussel-kuurne.be/elite/index.php/storm-kuurne
Zo mijn werk zit er op! :)

Wheely 18 oktober 2015 om 10:29

Hij legt daar toch Stannard en Flens erop in KBK en we weten allemaal dat dat geen pannekoeken zijn. ;)

Coldeportes 18 oktober 2015 om 15:41

@Zoetepap: -1
Niks chill. Eerst vol op de persoon om af te sluiten met de misselijke opmerking: "Maar goed hopelijk kan hij lang vasthouden aan deze ‘belangrijke’ job". Je zet het woord belangrijk bewust tussen aanhalingstekens, daarmee het tegenovergestelde suggererend.
En dan in je post erna, nadat je kritiek krijgt, draai je 180 graden:
"Hij doet heel nobel werk dus das positief".

Wat is het nu? Toon tenminste wat ruggegraat bij tegenwind. Word je een betere fietser van. ;)

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.