Barguil breekt halswervel bij val in Parijs-Nice

maandag 11 maart 2019 om 18:08

foto: Cor Vos

Slecht nieuws voor Warren Barguil en Arkéa-Samsic. De Franse kopman is naar het ziekenhuis afgevoerd na een valpartij tijdens de tweede etappe van Parijs-Nice. Hij was even buiten bewustzijn na de crash en blijkt een halswervel te hebben gebroken.


Barguil liet zich in de openingsetappe van de Koers naar de Zon nog aanvallend zien in het laatste wedstrijduur. Hij finishte uiteindelijk in het peloton op de 36e plaats. In de tweede rit ontstond een valpartij tijdens waaiervorming, met Barguil als een van de slachtoffers.

Arkéa-Samsic geeft aan dat Barguil kort buiten bewustzijn was. Hij wordt nader onderzocht in het ziekenhuis. (14.45 uur)


Update 18.05 uur – Gebroken halswervel voor Barguil

Uit het eerste onderzoek is een botbreuk aan het licht gekomen bij Barguil. Het gaat om de tweede halswervel, ook wel de draaier genoemd. Deze wervel (C2) kan ten opzichte veel meer draaien dan andere wervels in de wervelkolom. De klimmer wordt vanavond overgebracht naar het ziekenhuis van Bicetre, waar een gespecialiseerde afdeling is die hem kan helpen.

foto: ASO

Dit artikel delen:

29 Reacties

AWestie 11 maart 2019 om 15:05

Al twee man die bewustzijn verliezen deze koers dus, mede door de stress door het weer. Hoeveel verwijt mag je hierin de organisatie maken?

jorryt 11 maart 2019 om 15:24

Niks. Ze waaien niet van de fiets maar in waaiers is de kans op een valpartij gewoon groter. Tevens wordt je voorwiel dan weggetikt waardoor de kans dat je op het hoofd valt groter is.

Romāns Vainšteins 11 maart 2019 om 19:25

0

Romāns Vainšteins 11 maart 2019 om 18:20

Godsamme wat een klappen zeg, echt buitencatagrie smerige smakken.

Merlinappa 11 maart 2019 om 18:25

pfff, heftig dit zeg!

xistnc 11 maart 2019 om 19:02

Au. Sunweb en ex-Sunweb zit wel in de hoek waar de klappen vallen zeg.

koos verrek 11 maart 2019 om 19:05

Moeten ze toch es bekijke om zulk soort ritten met dit weer af te gelasten.. Gegarandeerd zware slachtoffers. Hoeft voor mij niet meer!

Rico. 11 maart 2019 om 19:12

Het was windkracht 5, zo extreem was het niet, alleen de richting was bijna de hele rit goed voor waaiers.

Je kan het toch niet bij regen, wind, hitte altijd maar niet door laten gaan?

Merlinappa 11 maart 2019 om 19:45

Laten we dan ook maar ritten met afdalingen preventief aflassen.. met 70+ jezelf naar beneden storten is ook nooit verantwoord.

Bouvage 11 maart 2019 om 21:00

Dan zap je weg. Deze mannen kennen de risico’s beter dan wij en hebben altijd de keuze om af te stappen als ze het te gevaarlijk vinden. Het is een heftige sport, maar dat is bijvoorbeeld Muay Thai ook.

Bikeage 11 maart 2019 om 22:59

Levensgevaarlijk! https://www.youtube.com/watch?v=t5UNsOnm79M

mamaffia 11 maart 2019 om 19:28

Wat een nare valpartij zeg. Hoop dat hij dit seizoen nog aan fietsen toekomt en dat het geen langdurige revalidatie wordt.

woutersluis 11 maart 2019 om 19:34

ai ai ai, uiteraard weten we niet waar in c2 de breuk precies zit maar op dat niveau je nek breken… wat fijn dat hij wakker is

Tour 11 maart 2019 om 20:16

C2 is toch gewoon een nek werfel?

Polleke 11 maart 2019 om 20:25

Bij ASO kijken ze niet op een botbreukje meer of minder….in de Tour is dat bijna letterlijk, dagelijkse kost….

reusjen 11 maart 2019 om 20:34

Eat kan de ASO hieraan doen? Valpartijen zijn gewoon inherent aan de koers. Natuurlijk moet een organisatie zoveel mogelijk zorgen voor een veilige koers, maar vallen zal altijd blijven. Bovendien was er vandaag niets onveiligs aan, behalve dan dat er 160 renners ip de 1e 5 plekken willen rijden.

FDJ 11 maart 2019 om 20:52

Volgens mij staat juist de RCS bekend om het steeds extremer wordende parcours.. ASO valt in dat opzicht mee. Tour is wel stressvoller dan de Giro, maar daar kun je de ASO weinig verwijt in maken.

Polleke 11 maart 2019 om 21:29

Er zijn ook organisatoren die kiezen om hun wedstrijd niet te laten doorgaan…zondag alleen al een stuk of 5 bv.

koos verrek 11 maart 2019 om 21:35

+1

reusjen 11 maart 2019 om 21:52

Je vindt dus dat er geen waaieretappes meer gereden mogen worden?
De renners doen het zelf, in windkracht 5 rijden is helemaal geen probleem. Bovendien haal je de tour aan, dat heeft al helemaal niets met het weer te maken. De tour ook maar afschaffen dan?

Kelder is de Man 11 maart 2019 om 22:26

Wie was ook weer die Spaanse renner die door een dom ongeluk met zn garagedeur overleden is. Een boot kan omslaan. Je kan struikelen en met je hoofd op de plantenbak terechtkomen. Van de ladder vallen. Uitglijden onder de douche. Op elke autorit van NL naar CH zie ik wel een zwaar ongeluk op de autobahn.. Gewoon domme pech dat het nu in 2 dagen misgaat. Niks afgelasten.. mits extreem, en dat was het vandaag niet mi.

Romāns Vainšteins 11 maart 2019 om 22:46

Tondo, in een raadselachtig ongeluk omgekomen.

OT > Aan het begin van het seizoen valt het altijd meer op maar ook halverwege het seizoen gaan we dit veelal meemaken. Nu is het in de stevige wind met 2 vrij bekende renners, straks 2 ‘pelotonvullers’ terwijl de midzomermerel zijn chillste daglied van de windstille tak afkwaakt.

Thijs E 11 maart 2019 om 21:41

Ik hoop dat we het hiermee even gehad hebben, Hersenschuddingen, kaakbreuken en gebroken wervels in een paar dagen tijd. Dit soort blessures kost een renner bijna zijn hele seizoen.

Ivanoviclover 11 maart 2019 om 22:07

Vreselijk. En wij soms maar vloeken op die gasten vanuit onze zetel. Wat een stiel..

wielrenner 12 maart 2019 om 06:56

Gezien het niveau van de breuk heeft hij geluk gehad dat hij het heeft overleefd.

Polleke 12 maart 2019 om 09:28

Met windkracht 1 krijg je evengoed waaiers, als het peloton dat wil tenminste. Met wk 5 weet je dat er ongelukken gaan gebeuren zonder dat het peloton dat wil…

reusjen 12 maart 2019 om 13:50

Dat geloof je zelf? Ooit wel eens een koers gereden? Met windkracht 1 krijg je geen waaiers, ook niet als het peloton het dolgraag wil.

Pedalo 12 maart 2019 om 09:39

Het grootste probleem zijn de hoge velgen met de lichte fietsen…die mss wel meer gestroomlijnd zijn maar vanaf de zijkant meer oppervlakte hebben. Komt bij dat de stuurmanskunst bij de meeste renners ook ver te zoeken is…..

Jean Dumas 12 maart 2019 om 11:42

Volgens Peter Winnen in de Volkskrant (di) is het carbon frame de boosdoener: dat is super stijf, maar geeft niet mee.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.