Waarom virtueel wielrennen (nog) geen succes is

Door , maandag 8 juni 2020 om 07:00

Nu het wegwielrennen stil ligt door het coronavirus zijn zetten wedstrijdorganisatoren, wielerploegen en media meer en meer in op virtueel wielrennen.

Juist nu er geen concurrentie is van het ‘gewone wielrennen’ is dit hét moment voor het virtuele wielrennen om voet aan de grond te krijgen als kijksport. Maar dat gaat ook gebeuren?

In deze video analyseert Maxim de voor- en nadelen van virtueel wielrennen als kijksport.

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

32 Reacties

Secondant 5 juni 2020 om 11:18

Het meest idiote aan Zwift vind ik dat het voor mijn doen bijna onmogelijk is om op een leuke manier wedstrijdjes te rijden.

Ik trap zelf meestal gemiddeld 2,4 KW/KG weg. Op Zwift zouden wedstrijdjes van categorie C of D ideaal zijn. Maar als ik na een uur de wedstrijd finish, ben ik vaak 150e van de 160 die meedoen, waarbij de bijna volledige top 100 ruim boven de 3,5 of 4 KW/KG heeft gereden. Waarom laat Zwift zulke renners uberhaupt nog meedoen in Categorie C of D? Er wordt gewoon niet tegen opgetreden.

Om het leuk te maken voor iedereen, zouden ze eigenlijk moeten zeggen dat wanneer je gemiddeld 10% harder trapt dan de limiet voor je categorie, wordt je uitslag ongeldig. Daarnaast zou het beter zijn als Zwift dit soort renners voortaan alleen nog in categorie A of B toelaat.

Om het voor de thuisfietser van ieder niveau leuk te houden is zoiets echt nodig mijn inziens. Zwift zou niet alleen voor de afgetrainde atleet moeten zijn.

reusjen 5 juni 2020 om 14:05

Dit wordt achteraf gecorrigeerd in Zwift power, daar kun je zien hoeveelste je daadwerkelijk geworden bent.

KimJungPoels 5 juni 2020 om 14:34

Mijn ervaring is toch wel anders. In de races waar ik begon fietsen de A,B,C & D categorie overigens ook gewoon samen.

Ikzelf heb bijvoorbeeld een FTP van ongeveer 3,3KW/kg, en race dan vaak nog net in de C-categorie. In de race zelf eindig ik dan ook vaak in de middenmoot, maar in de C-uitslag achteraf op Zwift Companion zit ik dan toch vaak nog wel redelijk hoog.

Als ik mijn laatste C-race erbij pak bijvoorbeeld dan zie ik maar één iemand met 3,8KW/KG en 1 iemand met 3,5KW/KG, waarbij die laatste dus eigenlijk al niet boven die 10% threshold die je noemt uit komt.

Wat wel een beetje lastig is aan die races is dat je eigenlijk volle bak moet beginnen om hoog te eindigen. Als ik naar die laatste race kijk, dan begon ik die race met een 6KW/KG bijvoorbeeld om in een goed groepje te zitten. Start je in het begin met een minder groepje, of kom je in een solo terecht dan ben je eigenlijk wel kansloos voor een goede notering.

Secondant 5 juni 2020 om 16:46

Mijn doel is eigenlijk gewoon een leuke race te hebben. Dat het achteraf gecorrigeerd wordt maakt niet uit, op beeld moet het gewoon een leuke strijd zijn. Dat hard starten is prima, maar er zijn zat gasten die ruim boven de 4w/kg gemiddeld zitten en en gewoon in C of D starten. Ik wil gewoon kunnen strijden met mensen van mijn niveau, niet met gasten die voor het strelen van hun ego het liefst in te lage categorieën inschrijven.

De races die ik reed starten een voor een. Cat B start 1 minuut na Cat A enzovoort.

Niet verrassend dat ik mijn Zwift na 2 maanden heb opgezegd. Misschien moet ik een van de andere platformen eens een kans geven.

Veloburto 5 juni 2020 om 17:41

Ik train in de winter veel op Zwift en dan doe ik een ftp test –> op basis van ftp test doorloop ik de Zwift academy. Dat zijn korte en leuke trainingsmodules waar je echt beter van wordt en waar de tijd lekker snel gaat, omdat je de hele tijd korte opdrachtjes hebt

Romāns Vainšteins 5 juni 2020 om 11:37

Deze Coronaperiode waarin deze niche zou moeten hebben floreren heeft pijnlijk aangetoond dat het slechts een klein plukje believers is die er maar enige vorm vn heil in ziet. De toekomst ligt wat mij betreft meer in fantasietrajecten op fictieve planeten dan pogen de realiteit na te bootsen. Visueel blijft het hoogst haalbare een navigatiesysteem bouwen dat exact hetzelfde beeld als een blik door de voorruit geeft waar de verdere aspecten van buiten fietsen binnen onreproduceerbaar zijn.

theking 5 juni 2020 om 14:35

Helemaal mee eens. Alles wat ik er van heb gezien was 1 grote aanfluiting. In alle races onrealistisch dat er vanuit de start renners niet kunnen volgen.

Panache 5 juni 2020 om 16:41

+1
Vast leuk voor de thuissporter om aan mee te doen (leuker dan in je eentje op de hometrainer), maar dit is toch geen televisiesport!

Door de pandemie hebben sponsoren dit als een manier gezien om nog wat zichtbaarheid te hebben. Bovendien zijn veel van de platforms sponsor van een ploeg. Het is denk ik nooit de bedoeling geweest om hier een échte tv-sport van te maken. Corona bracht onverwacht belangstelling en toen ging het balletje per ongeluk rollen.

Ideaal dat de kijkcijfers dramatisch zijn. Fijn voor de wielrenners en fijn voor de kijker.
Edit: indien dopinggebruik bestraft wordt met 100 uur per maand verplicht kijken naar virtueel wielrennen, dan hebben we per direct een schone sport, levert het toch nog iets goeds op.

Poeksel 5 juni 2020 om 19:50

Zet deze uitspraak even in je Google calendar voor 2030, RV. Kun je dan lachen!

Romāns Vainšteins 5 juni 2020 om 19:59

In 2030 zal wellicht de zolderridderronde beslist worden op de steil hellende Uranusring door Hank Paincave doch is het dan nog steeds geen wielrennen.

guyremgabdel 6 juni 2020 om 12:46

RV, in deze discussie ben ik het met je eens. Dit komt voor mij meer als een computerspel over dan als wielrennen.

Piet Lut 5 juni 2020 om 13:21

Zowel er naar kijken als zelf meedoen aan zo’n computerspel heeft en zal me nooit trekken maar begrijp heel goed dat het afgelopen maanden een leuk trainingsmiddel was voor mensen die niet naar buiten konden of mochten. Verder heeft het natuurlijk niks met wielrennen te maken.

Fred Postma 5 juni 2020 om 13:37

Je moet gewoon een snellere computer kopen, dan doe je bovenin mee.

FondriestTF3 5 juni 2020 om 14:40

Zwift doet nog z’n best maar het is uiteindelijk ook niets. Je ziet veel nerdo’s (de social media warriors/IT-ers) die het helemaal te gek vinden en bloedserieusnemen. De serieuze wielrenners zien het vrijwel allemaal als mooie trainingstool.

Dat is het natuurlijk ook. Ik kies in de winter ook de wedstrijden uit waarin ik de intervallen moet doen op de klimmetjes die ik nodig heb. Dat is leuker dan met een saai trainingsprogramma werken. Maar die wedstrijden al te serieus nemen is natuurlijk onzin.

Nu fiets ik al 5 jaar rond op Zwift, blijf het ook nog lang doen in de winter maar de mensen die het als nieuwe categorie zien in de sport… neen. Sorry. Gaat ‘m niet worden.

Duvel 5 juni 2020 om 14:48

Qua trainingsplatform is het buitengewoon efficiënt. Voor wedstrijden is het te gemakkelijk om (bewust danwel onbewust) vals te spelen. Wedstrijden op uitnodiging bieden wel een uitkomst, maar zelfs bij de “invitationals” worden er regelmatig renners uit de uitslag gehaald omdat hun data niet gevalideerd kan worden.
Positioneren in het peloton heeft maar beperkt effect en je kunt geen krachten sparen door goede lijnen te rijden in een bocht. Een peloton gaat vele malen sneller door een haakse bocht dan een enkele ontsnapper.

Arry1337 6 juni 2020 om 11:14

Euuhh wat? Andersom juist, vluchters hebben een grotere kans wanneer er een bochtige finale is. Omdat er een voordeel is om met niet teveel mensen door een bocht te hoeven, en dus niet te hoeven remmen waar de renners in het peloton dit onvermijdelijk wel moeten.

Duvel 7 juni 2020 om 10:20

Bij Zwift kan er niet geremd worden, daarom gaat op Zwift een peloton harder door een bocht dan een enkeling waardoor je nooit voordeel hebt in een vlucht. Gewoon het peloton zo groot mogelijk houden en sprinten, dat is hoe de meeste Zwift races verlopen.

Samlambeej 5 juni 2020 om 15:14

Heb die 300 euro kostende rollen van feedback sports, was vroeger een gamer en ben competitief ingesteld. Mijn ftp ligt rond de 4 (dat je 't effe weet) dus zou niet helemaal weggereden worden op Zwift maar toch begin ik er niet aan.

Je kan nie sturen, niet remmen, er is geen wind of buitenlucht. Enkel hardstampen.

De pa van een kameraad heeft zo Tacx banden van de Ventoux e.a. om zich voor te bereiden op de echte berg. Daar zit dan nog iets in.

Veloburto 5 juni 2020 om 17:42

Ik heb een motor op mijn fiets gezet in de Tacx en heb aangegeven dat mijn gewicht 50 kg is. Ik rij iedereen er keihard af

AdZ 6 juni 2020 om 16:39

Waarom t (nog) geen succes is?

Wat is dan de definitie van succes?

Dat een stel conservatieve types t omarmt … mwah dat is inderdaad kansloos.

Dat ASO en Zwift 6 races verkopen aan 15 TV zenders met afzetmogelijkheden in 130 landen… hmmm dat klinkt al meer als succes.

Dat de trainers van de verschillende fabrikanten niet zijn aan te slepen en steeds meer mensen actief zijn op enig virtueel wielerplatform …?

Volgens mij is virtueel wielrennen nu al een enorm succes en dat succes wordt alleen maar groter.

De 9e wielerdiscipline is een feit!

En dat ondanks alle bashers en beperkt denkende types op dit platform… die nog een hele zware tijd tegemoet gaan :-)))

Panache 6 juni 2020 om 18:12

Beperkt denkende types?
Of ben jij iemand die slecht leest?
De discussie gaat over >>
“In deze video analyseert Maxim de voor- en nadelen van virtueel wielrennen als KIJKsport”.

Romāns Vainšteins 6 juni 2020 om 19:41

Joh hoe meer zolderridders des te beter. Meer ruimte en beter uitzicht voor mij buiten.

Wie hier echt zonder aan mee te doen naar kan kijken, met als vuurpijlklap beelden van hijgende BW’ers ergens bij hen thuis … ? net zo knap als op een spijkerbed liggend funniest bamboegroeifilmpjes Bingewatchen. ‘Respect’ , weetje.

Maxim Horssels 6 juni 2020 om 20:12

Wegwielrennen trekt honderdduizenden kijkers, soms zelfs meer dan een miljoen. Virtuele koersen (m.u.v. Ronde van Vlaanderen) kunnen daar bij lange na niet aan tippen.

De Zwift Tour for All noteerde twee van de vijf dagen minder dan duizend kijkers. Andere wedstrijden worden door een paar duizend man bekeken. Hoe dat komt leg ik uit in de video.

AdZ 7 juni 2020 om 09:48

@Maxim,

Je titel is ruk, want dekt niet de lading.

De teneur hier op t platform is al zwaar negatief met notoire bashers als RV. En daar doe jij zo lekker aan mee. Olie op t vuur.

Nb een paar duizend kijkers. Bedoel je dan de kijkcijfers op Eurosport en GCN? Tv en via de app, on demand achteraf etc? Ik vind t al best veel, voor waar t nu staat, nl nog in de kinderschoenen. Het is ook maar wat je verwacht he?

Ik daag je uit om in je volgende artikel het virtueel wielrennen te beschrijven langs assen, waarin t wel een succes is en voordelen biedt. En als je die niet kan bedenken, dan heb ik je hierboven al 2 hints gegeven.

Succes ermee!

Romāns Vainšteins 7 juni 2020 om 12:01

Dusz.. 15 zenders kopen zolderpedaalrammen des achterwiellozen voor 987 kijkers per aflevering? Nou, dat ze dat verkocht hebben best knap, of zit er een dikke zak doekoe bij misschien?

Panache 7 juni 2020 om 15:45

Wielrenners hadden niets te doen, sponsoren hadden geen exposure, Eurosport had geen live aanbod… Nogal logisch dat er een samenwerking ontstaat. Mensen zaten massaal thuis, dus op dat gebied is er zelfs een boost geweest om meer dan 1000 kijkers te behalen.

RV heeft een punt. Er kan best een leuke sport ontstaan die als basis heeft om via een trapbeweging wattages op te wekken die tot iets leiden. Maar de google maps meets sensible soccer wielrenanimatie is net zo kansloos als een vegetarische kok die sojalappen gebruikt om vlees te imiteren en daarmee een Michelin ster ambieert. Kansloos.

Ligthning 6 juni 2020 om 20:08

Heeft weinig te maken met de realiteit. In deze deels virtuele wereld kan nog meer gesjoemeld worden dat bij het echte wielrennen. Geen doping, noch motortjes nodig. Wat sleutelen aan het mechanische en aan het IT-gedeelte, en je fietst mee met de groten. Of omgekeerd, als topwielrenner, word je er af gereden door een minder getalenteerde renner, of zelfs een recreatief renner.

FDJ 6 juni 2020 om 20:24

Ik vind virtueel wielrennen niets aan. Dat komt omdat wielrennen voor mij een sport is waar je de inspanningen ziet. Je kunt een renner kapot zien gaan op een berg, zien hobbelen over de kasseien, een machtige sprint zien winnen etc. Daarbij de beelden van de kasseien, de echte bergen.

Zoals die Ronde van Vlaanderen nog eens terughalend: De oude Kwaremont op een geasfalteerd weggetje met grasland. Het was armoedig en verschrikkelijk om te zien.

Het zal voor mij nooit iets worden.

Jacco van Stierop 6 juni 2020 om 22:28

Bij Velon echter slaan ze elkaar juichend op de schouders.
Van hun website:

Live streams, highlights and best-of clips from last month’s Digital Swiss 5 races drew more than one million views on social media.
The 1.05 million video views for the five races were generated by 503,000 unique viewers who saw the video content generated by Velon and shared across the teams’ Facebook and Twitter channels.
Velon also produced the coverage which was shown by 20 broadcasters around the world, including BBC Sport in the UK, the Olympic Channel, L’Équipe in France and SBS in Australia. The TV audience numbers are captured separately from the online figures.
Joko Vogel, Tour de Suisse, said: “It was certainly a great success. On the one hand, we set up an event that had never been seen before in no time and we had a huge media presence worldwide.”

SnellePelle 7 juni 2020 om 14:46

Virtueel koersen wordt nog te beperkt gepromoot. Zelfs als ik zelf koers is het voor mijn entourage lastig om de stream te vinden.
Maar het gaat echt nog wel groeien ook al is het nu nog divers en zeker niet perfect.

RGT heeft bijvoorbeeld al een future dat je moet anticiperen op bochten, pelotondraft en rekent realistischer in afdaling. Het mist wel de grafische elementen dat Bkool wel heeft. Maar hier maakt draft veel minder verschil.
Punt is dat ik wedstrijdspanning ervaar als ik moet starten en merkt koersbeleving onder mijn entourage.
Bedenk dat we buiten corona ook nog tal van andere veiligheidsissues hebben in de wielersport. Koersen op de weg zijn steeds moeilijker te beveiligen en aansprakelijkheid gaat steeds verder voor organisatoren, werkgevers en publiek.

Virtueel racen zal wegraces niet snel vervangen, maar gaat zeker de komende jaren en belangrijk deel vormen van het programma.

Spurter 8 juni 2020 om 16:31

Rome is ook niet in een dag gebouwd.

Op termijn komt dat wel goed, zeker als buiten fietsen steeds en steeds moeilijker worden door bv. steeds drukker worden verkeer, warmere temperaturen, etc. Het organiseren van wedstrijden wordt ook steeds lastiger.

Je zit nu wel met een hele hoop kinderziektes natuurlijk.

Zelf rijd ik ook op Zwift. Probleem is vaak kleine pelotons en de enorm snelle starts. Als je niet in A rijdt, is het ’n kwestie van brommeren en wie dat het beste kan, die wint.

AdZ 9 juni 2020 om 00:26

Brommer tip ;-)

Zorg dat je voor de start goed warm bent incl ook een paar intervallen!

Vervolgens ga je vanaf 10 sec voor de start in de pen hard aanzetten, zodat je direct bij de start met de eersten uit de pen (letterlijk) wegschiet. Uiteraard moet je er dan wel minstens een paar minuten aan blijven hangen en je hebt er veel gelost.

Als t dan toch te hard gaat evt zelf lossen, op adem komen, terwijl je wacht op het volgende groepje , eraan hangen etc…

Veel plezier :-)

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair