Waar de mannenkoers werd geannuleerd, reden de vrouwen wel door in Tre Valli Varesine: “Werden genegeerd”
De rensters reden wel verder, in bijzonder zware omstandigheden - foto: Cor Vos
woensdag 9 oktober 2024 om 09:06

Waar de mannenkoers werd geannuleerd, reden de vrouwen wel door in Tre Valli Varesine: “Werden genegeerd”

Onder aanvoering van Tadej Pogacar – die als wereldkampioen zijn verantwoordelijkheid nam en het gesprek aanging met de organisatie – werd Tre Valli Varesine na goed zestig kilometer afgelast. De vrouwen reden eerder op de dag wel gewoon door, al was lang niet iedereen het daarmee eens.

De wedstrijd werd door de extreme regenval in de provincie Varese weliswaar ingekort, maar de vrouwen moesten alsnog 108,7 kilometer afleggen, en dat in de stromende regen. De zege ging uiteindelijk naar Cédrine Kerbaol. In helse weersomstandigheden kwam de Française solo over de streep in Varese. Silvia Persico werd tweede, Liane Lippert derde.

Tijdens de race probeerde Brodie Chapman – een van de deelneemsters – de organisatie nog wel op andere gedachten te brengen. “Als renner wil je altijd koersen”, reageert de renster van Lidl-Trek op X. “Meerdere rensters hebben tegen mij en anderen dezelfde gevoelens geuit, die ik nu uit. Dit met het oog op de veiligheid en voorzorgsmaatregelen. Zeker met de recente gebeurtenissen in het achterhoofd.”

Chapman doelt op het tragische ongeluk van Muriel Furrer, die op het voorbije WK wielrennen in het Zwitserse Zürich om het leven kwam na een valpartij in de juniorenwedstrijd. De weersomstandigheden in Varese waren zodanig slecht, dat Chapman besloot om aan de bel te trekken. “We lieten ons terugzakken naar de wedstrijdjury, om de commissarissen in te lichten. Maar ze draaiden het raam weer dicht en reden weg.”

Tadej Pogacar als spreekbuis van het stakende peloton- foto: Cor Vos

Niet veilig
“Het kan natuurlijk zijn dat ze me niet goed hebben gehoord, maar het was niet veilig. Het zicht van de rensters was duidelijk belemmerd en er waren gaten in de weg, gevuld met water. We probeerden de commissarissen hiervan op de hoogte te brengen, maar werden genegeerd.”

“Ik ben van mening dat je beter iets tijdens de wedstrijd kunt zeggen, in plaats van achteraf. We leven uiteraard mee met de organisatie en we hopen dat we volgend jaar weer volwaardig kunnen koersen”, besluit Chapman.

RIDE Magazine
7 Reacties
09-10-2024 09:18
Toch een net wat ander verhaal dan bij de mannen. Daar ook noodweer, maar met de duidelijke vaststelling dat dit niet het voornaamste probleem was. Overbelaste waterafvoer en losrakende putdeksels omdat het al de hele dag geregend heeft is van een andere orde dan 'gaten in de weg, gevuld met water'.

Pogi doet zelfs nog een uitspraak dat de mannen eerder op de dag wél hadden kunnen rijden, met enige overlap met de dames.
09-10-2024 10:18
Nog geen twee weken na het rampzalige ongeluk i Zürich is het eigemlijk niet te bevatten dat dit zo gebeurt. I.p.v. dat nutteloze gedoe over GPS-trackers wordt er onder de weerspmstandigheden van gisteren zelfs nog vertrokken. De enig juiste maatregel was geweest om 's-morgens direct alles afgelasten.
09-10-2024 14:19
Voor iedereen die liever niet koerst met een onveilig gevoel, op elke fiets staan 2 remmen, nog makkelijker gaat het niet meer worden…
    09-10-2024 17:27
    Zo eenvoudig is het zeker als mensen het niet interesseert dat er nog meer zware ongelukken gebeuren. Druk van buitenaf doet renners beslissingen nemen die ze zonder die externe druk niet zouden hebben genomen. Dus koersen verplicht annuleren die door omstandigheden onveiliger worden. Bovendien is de "return on investment" van het evenement bij slecht weer ook nog eens heel gering. Dus afgelasten is in meerder opzicht het beste.
09-10-2024 09:37
Afstappen bij de dames is geen optie?
    09-10-2024 09:56
    Vrouwen geven nooit op.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine