Vuelta gunt Contador rugnummer 1 als eerbetoon

dinsdag 8 augustus 2017 om 11:13
Vuelta gunt Contador rugnummer 1 als eerbetoon

foto: Sirotti

Alberto Contador gaat in de Vuelta a España van start met rugnummer 1. De organisatie geeft hem daarmee een “hommage voor een briljante carrière” in zijn allerlaatste wedstrijd als profrenner.

Contador reed nog niet eerder met rugnummer 1 in de Ronde van Spanje. Hij wist de Vuelta weliswaar driemaal op zijn naam te schrijven (in 2008, 2012 en 2014), maar in de jaren na zijn overwinningen sloeg hij de ronde steeds over. Doorgaans krijgt de winnaar van de vorige editie het rugnummer 1. Vorig jaar ging de eindzege naar Nairo Quintana, maar de Colombiaan staat dit seizoen niet aan de start.

“Dat Alberto voor de Vuelta gaat als laatste wedstrijd is een grote eer voor onze organisatie”, aldus koersdirecteur Javier Guillén in een persbericht. “We zijn enorm dankbaar voor alles wat hij heeft betekend voor de sport. Hij zal altijd een deel blijven uitmaken van de wielergeschiedenis.”

Dit artikel delen:

20 Reacties

Spake Breekerd 8 augustus 2017 om 11:20

mooi gebaar

kelderfan 8 augustus 2017 om 11:28

Dat is zeker een prima eerbetoon van de organisatie. Die Contador ga ik missen.

robertus 8 augustus 2017 om 11:31

Contador voor een dagsucces

Wheely 8 augustus 2017 om 11:39

Mooi saluut.

TykkeThor 8 augustus 2017 om 11:50

Bij Movistar wordt nu met deuren gegooid.

AZH 8 augustus 2017 om 11:56

Vreemde zaak. De nummer 1 is gewoon voor Movistar lijkt me. Tenzij het in overleg is gegaan.

DaanM 8 augustus 2017 om 11:58

“0,0000000005” paste zeker niet.. :p

Romāns Vainšteins 8 augustus 2017 om 12:05

Prima natuurlijk als de winnaar van afgelopen seizoen sowieso zijn titel niet verdedigt.

vevie 8 augustus 2017 om 12:14

Mooi, deze renner verdiend het.

Wielrennertje 8 augustus 2017 om 12:18

@TT @AZH Ach, vorig jaar kreeg Valverde het rugnummer 1 dacht ik. Toen zou Astana hem eigenlijk moeten krijgen.

Zjoske 8 augustus 2017 om 13:04

Waarschijnlijk komt hij overal mee weg deze laatste ronde. Aan auto’s hangen, bidonnen smijten, kwakken.

Romāns Vainšteins 8 augustus 2017 om 13:04

Toen verdedigde Aru zijn titel ook niet.

Dat recht op 1 komt te vervallen als de verdediger niet op komt dagen

Merbaum 8 augustus 2017 om 16:01

Wordt dit nu een dingetje. Wat een onzin, wanneer worden de rugnummers net als in motorsporten en voetbal aan het begin van het seizoen uitgedeeld. Dan kunnen ze ‘groot’ op de shirts gedrukt worden en weten kijkers wie wie is.

Thailand 8 augustus 2017 om 16:23

Mooi gebaar.

@ zjoske, wat een onzin. Waarom? Dat bepaald de jury toch? En niet de organisatie? Het is toch mooi dat de Vuelta de grootste ronde renner van deze generatie een mooi afscheid gunt door hem het nr 1 te geven?

Rondo 8 augustus 2017 om 17:00

Ja wat Merbaum zegt.

Titaantje 8 augustus 2017 om 17:07

Ga je toch lekker boetbal kijken merbaum. In wielrennen heeft een rugnummer een andere betekenis. Daarnaast wil je dan tot de 600 doornummeren?

mark vv 8 augustus 2017 om 17:46

Mooi. Klasse!

Covadonga 8 augustus 2017 om 21:19

Ik gun hem ook nummer 1. Mooi gebaar.

Boomie1 9 augustus 2017 om 11:59

@Zjoske: Wat een flauwekul

@Merbaum: Is pure historie. De winnaar van vorig jaar start toch altijd met 1?
Daarnaast als je een beetje kenner bent, weet je zelf wel wie welke renner is. En hoe moeilijk is het om een startlijst af te drukken van procyclingstats.com?

Viktrodriguez 9 augustus 2017 om 18:02

Mooi gebaar. We gaan hem missen.

En het is eens wat anders dan de geen titel verdedigende kopman van AG2R rugnummer 1 geven wegens geen titelverdediger. Verder lijkt het me best ondoenlijk elke WT- en PCT-renner een eigen rugnummer te geven. En eigenlijk elke renner van elke ploeg die meedoet in een wedstrijd waarin minstens 1 WT- of PCT-ploeg meedoet.

Headlines

Materiaalzone

Populair