Vuelta 2025: Jonas Vingegaard herovert leiderstrui, ploegentijdrit prooi voor UAE Emirates XRG
De renners van UAE Emirates XRG hebben de ploegentijdrit in de Vuelta a España gewonnen. Visma | Lease a Bike zette de tweede eindtijd neer, wat Jonas Vingegaard opnieuw de leiderstrui oplevert.
Natuurlijk klommen de renners op dag twee van de Vuelta a España al naar Limone Piemonte, maar voor de eerste grotere verschillen tussen de klassementsrenners was het toch wachten op deze ploegentijdrit. Het was in ieder geval een gouden kans voor Jonas Vingegaard om over de 24 vlakke kilometers in Figueres opnieuw de rode leiderstrui van David Gaudu af te pakken.
De Belgische Lotto-ploeg mocht als eerste van start gaan, en deed het meteen niet zo slecht. De renners werkten hun ploegentijdrit af aan een gemiddelde van 56 kilometer per uur, waardoor ze – logischerwijs – als eerste naar de hotseat mochten. De vijf volgende ploegen zouden hun tanden stukbijten op die eerste richttijd, maar toen Lidl-Trek aan de start verscheen, kregen ze bij Lotto toch een bang hartje.

Het zag er lang goed uit voor Lidl-Trek en Mads Pedersen – foto: Cor Vos
Terecht, want met hardrijders als Mads Pedersen, Giulio Ciccone, Søren Kragh Andersen en Daan Hoole, beschikten ze over een sterke selectie. Bij de eerste twee tussenpunten verpulverde Lidl-Trek de toptijd, maar onderweg verloren ze wel veel renners.
Toen ook Carlos Verona over de balustrade ging, moesten de renners van de Amerikaanse ploeg met het minimum van vier naar de finish. Daar bleken ze 18 tellen sneller dan Lotto. Nieuwe toptijd!
Niet veel later was het de beurt aan INEOS Grenadiers, ook al zo’n indrukwekkende selectie met Ben Turner, Michal Kwiatkowski, Magnus Sheffield en Filippo Ganna. De Britten begonnen furieus aan hun ploegentijdrit: aan het eerste tussenpunt waren ze zeven tellen sneller, maar enkele kilometers later hadden Pedersen en co alweer de bovenhand. Naar het einde toe viel INEOS nog wat meer stil, waardoor de tijd van Lidl-Trek bleef staan.
En dat zou nog een héle tijd duren. Te meer omdat tal van andere ploegen met incidenten te maken kregen. Zo kwam voormalig Italiaans kampioen Matteo Sobrero wel erg zwaar op zijn gezicht terecht, wat Red Bull-BORA-hansgrohe grondig ontregelde en hen enkele tellen kostte. En de renners van Israel-Premier Tech werden zelfs doelbewust gehinderd door enkele pro-Palestijnse demonstranten.

UAE Emirates XRG mag juichen – foto: Cor Vos
De Lidl-Trek-renners bleven zo nog een beetje langer op de hotseat, maar met UAE Emirates XRG en Visma | Lease a Bike moesten de twee grote favorieten voor de zege dan wel nog aan hun rit tegen de klok starten. Met name de ploeg met kopmannen Joao Almeida en Juan Ayuso maakte onderweg veel indruk. Bij tussenpunt één kopieerden ze de snelle start van INEOS Grenadiers, met het verschil dat zij die inspanning wél konden doortrekken. Aan de aankomst waren ze maar liefst negen seconden sneller.
Dan verging het Visma | Lease a Bike en Jonas Vingegaard minder: aan het eerste tussenpunt beperkten ze de achterstand nog, maar na 16 kilometer tijdrijden moesten ze maar liefst 17 seconden toegeven op de beste tussentijd.
Gelukkig konden de geelhemden – met een pion minder door het vroege uitvallen van Axel Zingle – zich naar het bittere eind herpakken. Victor Campenaerts, Matteo Jorgenson, Dylan van Baarle en co reden de ziel uit hun lijf en strandden op acht tellen van UAE Emirates XRG.
Vingegaard en co redden daarmee hun hachje: de Deen mocht de leiderstrui opnieuw overnemen van David Gaudu, die er met zijn Groupama-FDJ niet aan te pas kwam. En in de einduitslag kwamen de Yellow Bees op plaats twee terecht, waardoor ze ook ten opzichte van de meeste andere favorieten voor het eindklassement een goede zaak deden.
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Of het nou een meerennende dronken gast in Borat-string is, opa met een te lang halssnoer aan zijn fototoestel of een paard dat even komt buurten in het peloton, ik kan me niet herinneren dat de organisatie dan tijdscompensatie geeft.
Als bijvoorbeeld in een gewone etappe de kopgroep geblokkeerd wordt door wat dan ook, wordt de koers toch vaak geneutraliseerd en krijgen ze hun voorsprong terug. Of moet een kopgroep wachten omdat het peloton geblokkeerd wordt. En Froome heeft bergop natuurlijk weleens tijdcompensatie gehad toen een motor hem blokkeerde.
Misschien ooit iemand gehuldigd en daarna teruggedraaid door de jury.
Maar dat is dan echt technisch en niet in koers.
Tijdpunt 1: Visma 6 seconden voor op Lidl
Tijdpunt 2: Visma 17 seconden achter op Lidl
Finish: Visma 2 seconden voor op Lidl.
Ik denk niet dat dit een eenmalig incident is. Tijdens de Tour de France waren er al opmerkingen over soortgelijke situaties, en vandaag gebeurde het opnieuw. Ik heb geen enkel ander team gezien met motoren zo dicht in de buurt en voor zo’n lange tijd, en dat roept vragen op die volgens mij onderzocht zouden moeten worden.
In deze sport telt elke seconde. En als een motor kilometerslang de luchtweerstand verlaagt, is er geen sprake meer van gelijke strijd. Ik beweer niet dat er kwade bedoelingen zijn, maar ik denk wel dat de organisatie meer technische neutraliteit zou moeten garanderen.
Wat we vandaag zagen, weerspiegelt volgens mij niet de ware geest van het wielrennen. Het parcours kan ontworpen zijn om spanning op te bouwen, maar als externe factoren het resultaat beïnvloeden, verliest de competitie aan geloofwaardigheid.
Ik wil niemand beschuldigen of aanwijzen. Ik deel gewoon mijn indruk als liefhebber van deze sport, en hoop dat rechtvaardigheid en eerlijkheid in elke etappe centraal blijven staan.
Ik heb de kopbeurten niet goed gezien, maar normaal verwacht je dat van Baarle hier tot de laatste km er nog wel bij zit. Dan had hij Kuss nog kunnen helpen.
Poels lijkt ook niet lekker te zitten bij astana op dit moment.