Vuelta 2025: Jonas Vingegaard herovert leiderstrui, ploegentijdrit prooi voor UAE Emirates XRG
Foto: Cor Vos
woensdag 27 augustus 2025 om 18:31

Vuelta 2025: Jonas Vingegaard herovert leiderstrui, ploegentijdrit prooi voor UAE Emirates XRG

De renners van UAE Emirates XRG hebben de ploegentijdrit in de Vuelta a España gewonnen. Visma | Lease a Bike zette de tweede eindtijd neer, wat Jonas Vingegaard opnieuw de leiderstrui oplevert.

Natuurlijk klommen de renners op dag twee van de Vuelta a España al naar Limone Piemonte, maar voor de eerste grotere verschillen tussen de klassementsrenners was het toch wachten op deze ploegentijdrit. Het was in ieder geval een gouden kans voor Jonas Vingegaard om over de 24 vlakke kilometers in Figueres opnieuw de rode leiderstrui van David Gaudu af te pakken.

De Belgische Lotto-ploeg mocht als eerste van start gaan, en deed het meteen niet zo slecht. De renners werkten hun ploegentijdrit af aan een gemiddelde van 56 kilometer per uur, waardoor ze – logischerwijs – als eerste naar de hotseat mochten. De vijf volgende ploegen zouden hun tanden stukbijten op die eerste richttijd, maar toen Lidl-Trek aan de start verscheen, kregen ze bij Lotto toch een bang hartje.

Het zag er lang goed uit voor Lidl-Trek en Mads Pedersen – foto: Cor Vos

Terecht, want met hardrijders als Mads Pedersen, Giulio Ciccone, Søren Kragh Andersen en Daan Hoole, beschikten ze over een sterke selectie. Bij de eerste twee tussenpunten verpulverde Lidl-Trek de toptijd, maar onderweg verloren ze wel veel renners.

Toen ook Carlos Verona over de balustrade ging, moesten de renners van de Amerikaanse ploeg met het minimum van vier naar de finish. Daar bleken ze 18 tellen sneller dan Lotto. Nieuwe toptijd!

Niet veel later was het de beurt aan INEOS Grenadiers, ook al zo’n indrukwekkende selectie met Ben Turner, Michal Kwiatkowski, Magnus Sheffield en Filippo Ganna. De Britten begonnen furieus aan hun ploegentijdrit: aan het eerste tussenpunt waren ze zeven tellen sneller, maar enkele kilometers later hadden Pedersen en co alweer de bovenhand. Naar het einde toe viel INEOS nog wat meer stil, waardoor de tijd van Lidl-Trek bleef staan.

En dat zou nog een héle tijd duren. Te meer omdat tal van andere ploegen met incidenten te maken kregen. Zo kwam voormalig Italiaans kampioen Matteo Sobrero wel erg zwaar op zijn gezicht terecht, wat Red Bull-BORA-hansgrohe grondig ontregelde en hen enkele tellen kostte. En de renners van Israel-Premier Tech werden zelfs doelbewust gehinderd door enkele pro-Palestijnse demonstranten.

UAE Emirates XRG mag juichen – foto: Cor Vos

De Lidl-Trek-renners bleven zo nog een beetje langer op de hotseat, maar met UAE Emirates XRG en Visma | Lease a Bike moesten de twee grote favorieten voor de zege dan wel nog aan hun rit tegen de klok starten. Met name de ploeg met kopmannen Joao Almeida en Juan Ayuso maakte onderweg veel indruk. Bij tussenpunt één kopieerden ze de snelle start van INEOS Grenadiers, met het verschil dat zij die inspanning wél konden doortrekken.  Aan de aankomst waren ze maar liefst negen seconden sneller.

Dan verging het Visma | Lease a Bike en Jonas Vingegaard minder: aan het eerste tussenpunt beperkten ze de achterstand nog, maar na 16 kilometer tijdrijden moesten ze maar liefst 17 seconden toegeven op de beste tussentijd.

Gelukkig konden de geelhemden – met een pion minder door het vroege uitvallen van Axel Zingle – zich naar het bittere eind herpakken. Victor Campenaerts, Matteo Jorgenson, Dylan van Baarle en co reden de ziel uit hun lijf en strandden op acht tellen van UAE Emirates XRG.

Vingegaard en co redden daarmee hun hachje: de Deen mocht de leiderstrui opnieuw overnemen van David Gaudu, die er met zijn Groupama-FDJ niet aan te pas kwam. En in de einduitslag kwamen de Yellow Bees op plaats twee terecht, waardoor ze ook ten opzichte van de meeste andere favorieten voor het eindklassement een goede zaak deden.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
30 Reacties
27-08-2025 18:33
Goed gereden van UAE. Mooie overwinning gepakt. Zal in het grotere geheel natuurlijk geen winst/verlies van de Vuelta betekenen, maar wel een mooie slag op naaste concurrenten voor het podium.
27-08-2025 18:36
Benieuwd naar het verhaal van Visma. Wel duidelijk dat Zingle gemist werd. Scheelt zeker een aantal seconden.
27-08-2025 18:48
Het klassement geeft een leuk uitgangspunt voor de rit van morgen naar Andorra. Vingegaard op kop met drie UAE's hijgend in de nek. Benieuwd wat ze daarmee gaan doen.
    27-08-2025 18:55
    Gewoon net als Pogacar ze zelf kapot rijden. Aanval is de beste verdediging in dat soort scenario’s.
27-08-2025 18:50
Dubbelslag voor UAE: etappe en Vinnie in het rood.
    27-08-2025 18:53
    Heel Visma in het rood moeten gaan door één man minder…
    27-08-2025 22:31
    Ja wow die gepatenteerde tijdrijder zingle, meervoudig Frans kampioen tijdrijden lijkt wel, is heel erg gemist
27-08-2025 18:51
Hoeveel tijd zal Riccitello terugkrijgen van de organisatie? Waarschijnlijk niets, maar dat schept dan een mooi precedent voor de toekomst.
    27-08-2025 19:00
    Gebeurt dat überhaupt ooit dan?
    Of het nou een meerennende dronken gast in Borat-string is, opa met een te lang halssnoer aan zijn fototoestel of een paard dat even komt buurten in het peloton, ik kan me niet herinneren dat de organisatie dan tijdscompensatie geeft.
    27-08-2025 19:10
    Dit is een vrij unieke situatie tot nu toe denk ik. Dat een ploeg geblokkeerd wordt bij een ploegentijdrit. Daarom een mooi precedent. Voortaan gewoon wat volk de weg opsturen bij concurrerende ploegen ;)

    Als bijvoorbeeld in een gewone etappe de kopgroep geblokkeerd wordt door wat dan ook, wordt de koers toch vaak geneutraliseerd en krijgen ze hun voorsprong terug. Of moet een kopgroep wachten omdat het peloton geblokkeerd wordt. En Froome heeft bergop natuurlijk weleens tijdcompensatie gehad toen een motor hem blokkeerde.
    27-08-2025 19:11
    Op de zaken vooruit lopen heeft vrij weinig zin.
27-08-2025 18:33
Iemand een lijstje met kortste tijd in een leiderstrui in een grote ronde?
    27-08-2025 18:38
    Veel korter kan niet meer.
    Misschien ooit iemand gehuldigd en daarna teruggedraaid door de jury.
    Maar dat is dan echt technisch en niet in koers.
    27-08-2025 18:40
    Vandaag pas rond 18.30u de rode trui verloren, dus ik denk niet dat dit het record is ;-)
    27-08-2025 22:28
    In de tijd dat ze nog ochtend en middag etappes deden? Maar 1 dag een trui is heel normaal en niks om lacherig over te doen.
27-08-2025 18:38
Dit vind ik wel opmerkelijk:

Tijdpunt 1: Visma 6 seconden voor op Lidl
Tijdpunt 2: Visma 17 seconden achter op Lidl
Finish: Visma 2 seconden voor op Lidl.
    27-08-2025 18:42
    Dat bedoel ik. Ze rijden echt een jojo ploegentijdrit. Pakken ook 6 sec op UAE in het laatste stuk.
    27-08-2025 18:50
    Dat heeft natuurlijk ook met de wind te maken. Ook UAE en Red Bull verloren veel op punt 2, maar wonnen veel terug op punt 3.
    27-08-2025 18:55
    Zo me niet verbazen als Vinni lek heeft gereden daar ergens.
    27-08-2025 19:07
    ER zit nog wel wat rek op de tijd van Visma Lease a Bike.
    27-08-2025 19:07
    Het is de wind mijn kind.
27-08-2025 18:46
Ik vind het nogal een waste of efforts zo'n TTT, hele bakken vol materiaal en allemaal trainingen om vervolgens allemaal zeer dicht op elkaar te finishen. Afstand is dan echt gewoon te kort.
    27-08-2025 19:04
    Maar wel de enige discipline waar het om je ploeg gaat. En als je jou redenering volgt, kun je hetzelfde zeggen van beide nagenoeg elke andere etappe (sprint etappes 4 uur lang kijken en iedereen finisht zelfde tijd).
    27-08-2025 22:30
    Topsport is waste of effect, nergens goed voor. En topsport kijken al helemaal niet
    28-08-2025 07:09
    Het valt mij überhaupt op dat de verschillen zo klein zijn. Slechts 3 ploegen echt veel minder. Je zou toch zeggen dat als een ploeg als VLAB of UAE zich erop toelegt dat er meer verschillen ontstaan.
27-08-2025 19:21
Ooit was er toch een tijd dat Nederland/Nederlanders goed waren in het onderdeel ploegentijdrit? Als je naar de uitslag kijkt zie je echter dat vandaag het merendeel van de Nederlanders op achterstand (van hun eigen ploeg) zijn binnengekomen....
27-08-2025 22:42
Wat ik vandaag heb gezien tijdens de ploegentijdrit heeft me teleurgesteld. Niet vanwege de inzet van de renners — die verdient altijd respect — maar vanwege de voortdurende aanwezigheid van motoren dicht bij UAE Team Emirates. Gedurende de hele rit reden ze op ongeveer 20–25 meter afstand, en naar mijn mening kan dat een aerodynamisch voordeel opleveren dat in het professionele wielrennen een groot verschil maakt.

Ik denk niet dat dit een eenmalig incident is. Tijdens de Tour de France waren er al opmerkingen over soortgelijke situaties, en vandaag gebeurde het opnieuw. Ik heb geen enkel ander team gezien met motoren zo dicht in de buurt en voor zo’n lange tijd, en dat roept vragen op die volgens mij onderzocht zouden moeten worden.

In deze sport telt elke seconde. En als een motor kilometerslang de luchtweerstand verlaagt, is er geen sprake meer van gelijke strijd. Ik beweer niet dat er kwade bedoelingen zijn, maar ik denk wel dat de organisatie meer technische neutraliteit zou moeten garanderen.

Wat we vandaag zagen, weerspiegelt volgens mij niet de ware geest van het wielrennen. Het parcours kan ontworpen zijn om spanning op te bouwen, maar als externe factoren het resultaat beïnvloeden, verliest de competitie aan geloofwaardigheid.

Ik wil niemand beschuldigen of aanwijzen. Ik deel gewoon mijn indruk als liefhebber van deze sport, en hoop dat rechtvaardigheid en eerlijkheid in elke etappe centraal blijven staan.
27-08-2025 22:44
Tulett is toch echt wel meer dan een klimmertje.

Ik heb de kopbeurten niet goed gezien, maar normaal verwacht je dat van Baarle hier tot de laatste km er nog wel bij zit. Dan had hij Kuss nog kunnen helpen.

Poels lijkt ook niet lekker te zitten bij astana op dit moment.
28-08-2025 00:16
De ploeg met het beste plan, materiaal, pakken, etc heeft gewonnen
28-08-2025 08:02
Ik vind het mooi om te zien dat de tijdverschillen relatief beperkt blijven. Bij een individuele tijdrit over deze afstand zijn de verschillen veel groter. Ploegen met klassementsambities hebben allen dit onderdeel zeer serieus genomen en het gat naar de wereldtopteams voor mijn gevoel wat kleiner gemaakt. Goeie zaak

Reacties zijn gesloten.