Vuelta 2025: Joao Almeida krijgt Jonas Vingegaard niet los op Angliru, maar wint wel etappe
Joao Almeida heeft de Vuelta a España-etappe op de Angliru gewonnen. De Portugees van UAE Emirates XRG deed alles wat hij in zich had om klassementsleider Jonas Vingegaard overboord te kieperen, maar dat lukte hem niet. Toch kreeg hij met de etappezege een knappe troostprijs.
Zelden hadden we Jonas Vingegaard met zo veel ambitie weten toeleven naar een etappe als deze. De klassementsleider sprak van een heel speciale finish, die bovenop de Alto de l’Angliru lag te wachten. Het was dan wel pas de tiende keer dat die loeisteile beklimming in de Vuelta werd bedwongen, toch was het nu al erg prestigieus. Voor de Angliru wachtte wel eerst nog 140 vlakke kilometers, en als aanloopje ook de Alto la Mozqueta en Alto del Cordal, ook al twee beklimmingen van eerste categorie.
In de beginfase van zo’n etappe is het toch altijd een beetje pokeren. Met name voor de ploegen van de mannen die mikken op het algemeen klassement, Visma | Lease a Bike en UAE Emirates XRG, is het uitkijken dat niet te veel gevaarlijke renners kunnen wegrijden, maar dat leek niet het geval. Meteen na de start kozen 25 renners het ruime sop.
IJzersterke Mads Pedersen kleurt etappe
Hun namen? Ivo Oliveira (UAE Emirates XRG), Mads Pedersen (Lidl-Trek), Jefferson Cepeda en Michel Hessmann (Movistar), Gianmarco Garofoli (Soudal Quick-Step), Bob Jungels (INEOS Grenadiers), Tim van Dijke (Red Bull BORA hansgrohe), Edward Planckaert (Alpecin-Deceuninck), Antonio Tiberi en Roman Ermakov (Bahrain-Victorious), Nickolas Zukowsky en David Gonzalez (Q36.5), Nicolas Vinokourov (XDS Astana), Clément Afonso en Rémi Cavagna (Groupama-FDJ), Guillermo Thomas Silva en Joel Nicolau (Caja Rural RGA), Anders Foldager (Jayco-AlUla), Léandre Lozouet en Pierre Thierry (Arkéa-B&B Hotels), Huub Artz en Kamiel Bonneu (Intermarché-Wanty), Jonas Gregaard (Lotto), José Luis Faura (Burgos-Burpellet) en Ethan Vernon (Israel-Premier Tech).

Visma | Lease a Bike had de boel onder controle – foto: Cor Vos
Aangezien UAE Emirates XRG dankzij Oliveira een pion voorin hadden, was Visma | Lease a Bike aangewezen op controleren. De geelhemden hielden het verschil op een drietal minuten. Voorin was groene trui Mads Pedersen een van de meest bedrijvige renners, iets wat hij op de eerste beklimming van de dag even leek te bekopen. Jungels ging voluit en kreeg enkel Cepeda, Garofoli en Vinokourov mee. Maar Pedersen weigerde te breken en gaf slechts weinig terrein toe.
Maar Pedersen redde alsnog zijn vel en deed even later het onmogelijke door de twintig te verdienen punten bij de tussensprint op te rapen. Doel geslaagd, en voor de Deen het sein om de rit rustig uit te rijden. Op de Alto del Cordal was het opnieuw Jungels die het tempo hoog hield en Garofoli zo overboord gooide. Met z’n drieën gingen ze naar de afzink van de Angliru.
Bob Jungels, Nicolas Vinokourov en Jefferson Cepeda begonnen zo met een voorsprong van iets meer dan twee minuten aan de Alto de l’Angliru. Al zou daar vrijwel meteen een halve minuut van af gaan, toen enkele demonstranten de weg kwamen versperren. Het leek er even op dat de wedstrijdleiding de koers zou moeten neutraliseren, maar met het peloton in aantocht was de situatie terug veilig.
UAE Emirates en Almeida kraken Vingegaard niet
In de grote groep begon UAE Emirates XRG het tempo van aan de voet van ‘het beest’ op te drijven. Juan Ayuso was daar al niet meer bij, de tweevoudige ritwinnaar had al op de vorige beklimming moeten afhaken, zonder één meter op kop te rijden voor leider Almeida. De andere UAE-pionnen maakten dat ruimschoots goed. Zij dunden de groep steeds meer uit en riepen de drie overgebleven leiders in geen tijd tot de orde.

Jungels (achter) toonde zich onderweg – foto: Cor Vos
Op zes kilometer van de aankomst was het Felix Großschartner die namens de Emiratenploeg de groep reduceerde tot amper zeven renners. Alleen zijn kopman Almeida, Vingegaard en Sepp Kuss (Visma | Lease a Bike), Jai Hindley (Red Bull-BORA-hansgrohe) en Matthew Riccitello (Israel-Premier Tech) waren er nog bij. Tom Pidcock (Q36.5) en Felix Gall (Decathlon AG2R) moesten we dan al iets verder zoeken. Eens de Oostenrijker was uitgereden, was het aan Almeida zelf.
Op 4,5 kilometer van de top deed Almeida wat van hem verwacht werd. Het tempo met een serieuze versnelling opdrijven, deze keer slaagde alleen nog Jonas Vingegaard erin om het wiel van de Portugees te houden. Met een grimas op het aangezicht en constant in het zadel, bleef Almeida vervolgens kilometerslang de klassementsleider onder druk zetten. Het leek er echter op geen enkel moment op dat Vingegaard zou passen. Hij keek wel een paar keer achterom, maar dat was om te zien waar Kuss juist zat.
De Deen bleef comfortabel aan het wiel zitten, en maakte in het technische slot zelfs geen aanstalten meer om de aanvallende Portugees voorbij te steken. Almeida mocht zo alvast één prijs mee naar huis nemen: de ritzege bovenop de mythische Angliru. Ook daarachter waren de verschillen redelijk beperkt, aangezien Hindley maar een halve minuut verloor.
🚴🇪🇸 | Het draait uit op een sprint tussen Vingegaard en Almeida, maar Vingegaard komt er net als twee jaar geleden niet langs. Almeida wint op Angliru! 🇵🇹 #LaVuelta25
📺 Stream koers op HBO Max pic.twitter.com/jhj5gitmH3
— Eurosport Nederland (@Eurosport_NL) September 5, 2025
Zeker geen perfecte dag voor de gemoedsrust van Vingegaard en Visma.
niet in de buurt van pogacar of vingegaard, maar wel vele minuten vóór lipowitz, vermoed ik
Vingegaard gewoon niet sterk genoeg, valt me toch wat tegen. Verdiend voor Almeida, Jonas ook niet eens geprobeerd voor de ritzege.
Zeker als je ziet dat ze maar 30 seconden pakken op Hindley en Kuss, dan was dit geen top Vingegaard. Benieuwd naar zijn verhaal, maar hij gaat het nog lastig krijgen om deze Vuelta te winnen.
Bij winst Vingegaard was de reactie anders..
(Ik kort je naam even in, is wat aan de lange kant)
Over welke vorige eeuw heb je het?
Ik volg het wielrennen sinds 1983 en de Vuelta heeft altijd ongeveer de huidige duur en lengte gekend. Neem de editie van 1988, die Kelly won: 21 dagen, zo’n 200 km meer dan de huidige editie.