Vuelta 2023: Team dsm-firmenich met vier debutanten, geen Nederlandse inbreng
Romain Bardet is de grootste naam - foto: Cor Vos
maandag 21 augustus 2023 om 15:18

Vuelta 2023: Team dsm-firmenich met vier debutanten, geen Nederlandse inbreng

Team dsm-firmenich is de volgende ploeg die zijn selectie heeft bekendgemaakt voor de Vuelta a España. De Nederlandse formatie mikt niet op een algemeen klassement, maar gaat met jongens als Romain Bardet, Alberto Dainese en de beloftevolle Max Poole op jacht naar dagwinst.

De gloednieuwe winter-editie van RIDE Magazine is vanaf nu verkrijgbaar! Mathieu van der Poel staat op de cover. In ons magazine lees je een uitgebreid verhaal van 10 pagina's met dé smaakmaker van 2023. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

De grootste naam in de selectie is ongetwijfeld die van Romain Bardet. De inmiddels 32-jarige Fransman werd in zijn carrière al een keer tweede en derde in de Tour de France, maar gaat in de komende Ronde van Spanje niet voor een algemeen klassement. Bardet hoopt vooral op ritwinst, maar is zeker niet de enige (potentiële) afmaker binnen de selectie van Team dsm-firmenich.

De ploeg rekent eveneens op Alberto Dainese, de sprinter van dienst, en de jonge beloftevolle klimmers Max Poole en Oscar Onley. De twintigjarige Britse neoprofs mogen zich opmaken voor hun debuut in een grote ronde, net als de Italiaan Lorenzo Milesi (de regerende U23-wereldkampioen tegen de klok) en Sean Flynn. De meer ervaren Romain Combaud en Chris Hamilton maken ook deel uit van de selectie.

Dainese won in aanloop naar de Vuelta nog een rit in de Arctic Race of Norway – foto: Cor Vos

Ploegleider Phil West blikt in een persbericht vooruit op de komende weken in Spanje. “We kijken ernaar uit om de laatste grote ronde van het seizoen aan te vatten. Er is een mooie balans van ervaring en talent. Vier renners zullen hun debuut maken in een grote ronde, dat is een mooie stap in hun ontwikkeling.”

“Op sportief vlak willen we onze kansen grijpen. We richten ons op dagsucces. Voor onze jonge klassementsrenners is het ook een ronde om meer ervaring te kweken, en om te leren hoe ze over drie weken moeten koersen. We krijgen een zwaar parcours voorgeschoteld, maar we zijn na enkele trainingsstages en goede voorbereidingskoersen gemotiveerd om eraan te binnen”, is West vol vertrouwen.

RIDE Magazine
18 Reacties
Sorteer op:
21 augustus 2023 15:26
Dit is toch een Nederlandse ploeg? Eentje moeten ze er toch wel kunnen vinden?
    21 augustus 2023 15:42
    volgens mij is het al een tijdje een duitse ploeg. die waren overigens ook kwijt zo te zien
    21 augustus 2023 15:57
    @Titaantje Nee hoor, dit jaar weer een Nederlandse licentie.
    21 augustus 2023 16:15
    dank yogi. gemist :)
    21 augustus 2023 16:25
    Sinds 2022 weer een NL licentie.

    21 augustus 2023 16:34
    Welke dan? Eekhoff reed de Tour, Naberman is niet goed genoeg, Van Uden moet nog wat doorgroeien en Tusveld heeft geen best seizoen.
    21 augustus 2023 18:07
    @Anton Dank. Die had ik dan weer gemist.
21 augustus 2023 15:40
1 Nederlander in de Giro, 1 in de Tour en 0 in de Vuelta.... Een echte Nederlandse ploeg dat DSM!
    21 augustus 2023 16:32
    Bjj Jumbo reden er natuurlijk heel veel Nederlanders in de Tour.....
    21 augustus 2023 16:35
    Twee keer zoveel als bij DSM.
    21 augustus 2023 17:06
    Loonslaven voor een Deen en een Sloveen....
    Toegegeven, ze hebben geprobeerd het tij te keren dmv. de inbreng van Tom Dumoulin maar dat werd een tranendal.
    21 augustus 2023 19:29
    Vraag is natuurlijk waar ze dan die Nederlanders moeten halen. Om WT te blijven, heb je 20 renners nodig die minstens 100 punten halen op een seizoen en er zijn 33 Nederlanders die dat doen.

    De Nederlanders van Jumbo en figuren als MvdP, Mollema, Poels, Groenewegen, Arensman, Bax, Schelling en co gaat je allemaal niet kunnen halen of betalen, die zitten allemaal beter waar ze nu zitten, daar haal je er hooguit eentje van (zie Jakobsen). Dan blijft er eigenlijk al niet zoveel meer over. Dan kom je bij Teunissen, Eenkhoorn, van den Berg (en heel erg veel langer is die lijst niet) en daarna zit je al bij renners van TDT, Tudor of VolkerWessels. En de beloftevolle Nederlandse jeugd zit al grotendeels bij Jumbo Development. Denk niet dat er op dit moment genoeg beschikbaar is om twee Nederlandse WT-teams voor 60/70% te voorzien van Nederlandse renners. Of je hebt dermate veel geld nodig dat je zowat alle dure en betere Nederlanders uit het buitenland kan terughalen.

    Als dsm zich terug wil manifesteren als Nederlands team, is een stap terug van de World Tour naar de hogere regionen van het pro-continentale circuit meer aangeraden. En vermoedelijk ook beter voor het Nederlandse wielrennen in het grotere plaatje.
21 augustus 2023 16:33
Benieuwd naar Poole en Onley.
    21 augustus 2023 17:46
    precies dit. Maar ook of Milesi iets kan in grote ronde.
21 augustus 2023 17:23
4 Angelsaksen opgesteld, zie ik hier een fusie met Ineos aankomen? Jaja, de geruchten worden elke dag luider! (van geen geruchten gisteren tot deze nietszeggende post vandaag)
    21 augustus 2023 18:51
    Nu je het zegt, vrij logisch, alleen Contador heeft nog betrouwbare insider gevonden om het naar buiten te brengen. Alle hoofdsponsoren chemie e.d. dus dat kan niet anders, LOL.
21 augustus 2023 15:43
Dainese moet best wel een ritje kunnen meepikken. 5 a 6 sprintritten tel ik, en de concurrentie lijkt nog niet zo stevig obv de voorlopige startlijst
21 augustus 2023 15:45
Toch wel een leuk team, met veel kwaliteit. Een etappe kleuren gaan ze zeker doen, winnen vast ook!

Reacties zijn gesloten.